Waarom eet je welk voedsel niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 15 jun 2007 10:41

Tja eerder hoorde je dat ook niet over roken óf over asbest. Misschien hoor je het over een aantal jaar dus wel over garnalen of over straling van mobiele telefoons. Hoe dan ook, de redenering dat iets niet schadelijk kan zijn zolang niemand in je omgeving er over spreekt is gewoon onjuist.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 15 jun 2007 10:43

rafaell schreef:Tja eerder hoorde je dat ook niet over roken óf over asbest. Misschien hoor je het over een aantal jaar dus wel over garnalen of over straling van mobiele telefoons. Hoe dan ook, de redenering dat iets niet schadelijk kan zijn zolang niemand in je omgeving er over spreekt is gewoon onjuist.

Tuurlijk is dat geen steekhoudend argument. Maar zolang het niet duidelijk is dat het heel schadelijk is maak ik me niet druk om garnalen oid.... Dat probeerde ik alleen maar te zeggen.. 8)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 15 jun 2007 10:47

Ja dat vind ik ook prima :) Anders zou het leven ook wel heel ellendig worden :wink:

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 15 jun 2007 10:48

Volgens mij geldt gewoon voor nagenoeg alles dat zolang je het maar met mate eet het echt niet zoveel kwaad kan, net zoals je zelf ook best een asbesthoudend schuurdak van een paar vierkante meter mag slopen. Er zijn zoooooveel dingen die bij overdaad niet goed voor je zijn (zoals bijv. mosterd, maar ook melkproducten) En dat geldt dus denk ik net zo voor garnalen en varkensvlees.

Oh ja, smarties zouden ook niet goed voor je zijn... Nou, af en toe een beetje vind ik best lekker, en ik geloof dat een gezond lichaam prima in staat is om om te gaan met minder gezonde levensmiddelen, zolang het maar beperkt blijft...

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 15 jun 2007 10:51

Tja, zondeval he?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 15 jun 2007 10:55

Acire schreef:Tja, zondeval he?
Nou, kom op zeg!!

Misschien is het niet zo dat er mensen sterven aan darmkanker veroorzaakt door garnalen eten, maar dat wil niet zeggen dat garnalen gezond zijn!

Nogmaals: dit wilde ik dus juist niet in dit topic. De intentie is om iedereen in zijn waarde te laten. Ook wat voedsel betreft. Dat staat ook als opdracht in de bijbel.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 15 jun 2007 10:58

rosalie83 schreef:
Nou, kom op zeg!!

Misschien is het niet zo dat er mensen sterven aan darmkanker veroorzaakt door garnalen eten, maar dat wil niet zeggen dat garnalen gezond zijn!

Nogmaals: dit wilde ik dus juist niet in dit topic. De intentie is om iedereen in zijn waarde te laten. Ook wat voedsel betreft. Dat staat ook als opdracht in de bijbel.

Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Ik vind het príma als jij geen garnalen eet, en geen vlees en geen eieren, en geen snoep, weet ik veel wat allemaal niet. Ik wil jou ook helemaal niet van gedachten veranderen. Het enige wat ík zeg, is dat ík me er niet druk om ga maken.

En mijn reactie 'zondeval he?' slaat erop dat in alles ongezonde delen zitten zoals haai zei. Dat is denk ik een onderdeel van de gebrokenheid van de schepping.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 15 jun 2007 11:02

Acire schreef:
rosalie83 schreef:
Nou, kom op zeg!!

Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Ik vind het príma als jij geen garnalen eet, en geen vlees en geen eieren, en geen snoep, weet ik veel wat allemaal niet. Ik wil jou ook helemaal niet van gedachten veranderen. Het enige wat ík zeg, is dat ík me er niet druk om ga maken.

Dat hoeft ook niet. Je hoeft je er niet druk om te maken. Dat mag iedereen namelijk voor zich weten. Maar daarom ontvang ik niet graag een reactie als:

Acire schreef:Opzich denk ik dat het verdiepen in al dat eten door Prediker bestempeld zou worden als 'vermoeing des vleses'.

Want daaruit maak ik op dat als je je er druk om maakt het blijkbaar niet helemaal normaal is of wat dan ook.

En dan nu weer off-topic!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 15 jun 2007 11:08

rosalie83 schreef:
Acire schreef:
rosalie83 schreef:
Nou, kom op zeg!!

Dat hoeft ook niet. Je hoeft je er niet druk om te maken. Dat mag iedereen namelijk voor zich weten. Maar daarom ontvang ik niet graag een reactie als:

Acire schreef:Opzich denk ik dat het verdiepen in al dat eten door Prediker bestempeld zou worden als 'vermoeing des vleses'.

Want daaruit maak ik op dat als je je er druk om maakt het blijkbaar niet helemaal normaal is of wat dan ook.

En dan nu weer off-topic!

Ik denk ook dat het niet 'normaal' is om er zo mee bezig te zijn. En dan bedoel ik met 'normaal' in dit geval 'wat de meerderheid doet....'

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 jun 2007 11:56

De gulden middenweg :
jezelf blijven,
de goede overtuiging vasthouden,
en rekening houden met een ander.
Is er een betere weg?
Laatst gewijzigd door Rolf op 16 jun 2007 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 15 jun 2007 16:25

ik ben lange tijd een beetje vegetarier geweest(was erg moeilijk), dit omdat ik thuis woonde en mijn moeder geen hallal vlees gebruikte,en we thuis varkensvlees aten, ik wou dat als moslim niet eten
Wel at ik toen veel vis, zalm op brood enzo..is ook heel gezond vis

Nu woon ik op mijzelf, en koop hallal vlees
Ik hou erg veel van vlees, kan gewoon echt niet zonder eigenlijk
.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 16 jun 2007 07:58

zahra schreef:ik ben lange tijd een beetje vegetarier geweest(was erg moeilijk), dit omdat ik thuis woonde en mijn moeder geen hallal vlees gebruikte,en we thuis varkensvlees aten, ik wou dat als moslim niet eten

Maar je eet dus geen rundvlees uit de winkel?

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 16 jun 2007 08:12

zahra schreef:ik ben lange tijd een beetje vegetarier geweest(was erg moeilijk), dit omdat ik thuis woonde en mijn moeder geen hallal vlees gebruikte,en we thuis varkensvlees aten, ik wou dat als moslim niet eten

wat is het verschil tussen hallal en koosjer dan :?:
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 23 jun 2007 20:35

rosalie83 schreef:

Maar je eet dus geen rundvlees uit de winkel?

soms wel(toen ik thuis woonde), omdat het toen niet anders kon als het bv door het eten al zat..moet toch eten..dus at wel eens niet hallal rundvlees...maar goed nood breekt wet..er was ook helemaal geen hallal slager bij ons in de buurt
Maar liever vermeed ik het eten van vlees..en kocht vegetarisch nepvlees, zodat ik wel de voedingsstoffen binnenkreeg

Nu ik op mezelf woon koop ik altijd hallal vlees...of koosjer kan ook
.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 23 jun 2007 20:37

kirdneh schreef:

wat is het verschil tussen hallal en koosjer dan :?:

is hetzelfde, joden slachten hetzelfde als moslims

Daarom staat er in de Koran ook dat je het vlees van de Joden mag eten, andersom mogen Joden ook hallal vlees eten
.

Terug naar “Archief”