Lijntjuh schreef:Hoe ziet de RKK het 2e gebod:
"Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in de hemel is, nog hetgeen op de aarde is , noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is."
En dan in het kader van de beelden van de heiligen (Maria) en Jezus aan het kruis?
Om te beginnen, luidt het 2e gebod volgens de katholieke Kerk:
"Gij zult de Naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken"
In de decaloog zoals de katholieke Kerk die leert, komt het gebod zoals je dat citeert, niet voor. Via wikipedia begreep ik dat het ook in de joodse versie niet voorkomt, maar of dat klopt weet ik niet. In de Bijbel komen drie versies van de decaloog voor, en daarin zit het verbod op het maken van beelden twee keer wel, een keer niet. In de versie van Exodus 34 staat wel een verbod op godenbeelden, geen algeheel verbod op beelden. Aangezien de versie uit Exodus 34 blijkbaar de versie was die op de stenen tafelen stond die Mozes kreeg nadat hij de eerste kapot had geslagen, lijkt het redelijk aan te nemen dat als beide evrsies verschillen, de versie die is overgenomen van de tafelen die niet gebroken zijn, correct is. Hoe dan ook, de katholieke Kerk wijst het maken van afgodenbeelden dus af, geheel in overeenstemming met de decaloog. Heiligen zijn mensen, en geen afgoden. En ook Jezus kan ik bezwaarlijk als afgod zien.