Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 apr 2007 13:20

Idd. Excuses :shock:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 17 apr 2007 12:31

Goed... nog mensen fijne of minder fijne dingen te melden over adoptie? Ik ben beetje verbaasd dat er hier weinig mensen zijn die zelf ervaring hebben!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 apr 2007 12:34

Mariekje88 schreef:
*Annet* schreef:Dit is dus een gat in de markt, wie ontwerpt een aantal leuke kaarten?
Wat zou jij dan op je kaarten willen?

In elk geval geen kaart met schilpadjes erop. Wat heeft dat nou toch met de adoptie van een kindje te maken? Misschien vat de vader het ook nog verkeerd op als bij hem de diagnose "traag zaad" is gesteld. Klinkt cru maar daar moest ik wel aan denken.

Ik heb nu een kaart gekocht: Gefeliciteerd met jullie kindje en een gedichtje daarop van Ina Sipkes de Smit:

Bron
In jouw oogjes
dansen lichtjes
in jouw oogjes
glanst de zon
in jouw oogjes
zoek- en vind ik
in jouw oogjes
zie ik de Bron

De dame in de winkel zei wel dat ze meer vraag naar kaarten over adoptie kreeg, dan snap ik niet dat er zo weinig kaarten verkrijgbaar zijn. Voor verjaardagen en geboortes zijn honderden kaarten, dan moet er toch ook iemand zo creatief zijn om leuke adoptie kaarten te kunnen maken.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 apr 2007 12:38

Mooi gedichtje!!
die zou ik zo op een geboortekaartje zetten. Vind ik mooier dan die standaard teksten
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 apr 2007 13:17

Wij hebben op al onze geboorte kaartjes gedichtjes gezet en ook niet van die standaard gedichtjes. Ik vind een geboorte kaartje ook iets heel persoonlijks en vind het dan jammer als ik van iemand een kaartje met een "afgezaagde" tekst krijgt. Weest eens vindingrijk en maak er wat van.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 17 apr 2007 13:29

Heeft iemand hier ervaring met adopteren uit eigen land? Mijn man en ik denken erover om dat te gaan doen...dus ervarings deskundigen erg welkom. Op het moment krijgen we vooral reacties van: zou je dat nu wel doen, wat als de ouders je opzoeken en langskomen, dan krijg je zeker alleen maar moeilijk opvoedbare kinderen, in eigen land zijn er geen babies om te adopteren etc etc....denken jullie er zo ook over, of zijn er ook positieve gedachten??

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 apr 2007 13:46

In mijn jonge jaren was er bij ons een echtpaar in de kerk die had kinderen ge-adopteerd uit Nederland.

Verder weet ik eigenlijk niets erover, ze zijn later ook verhuisd. Een meisje uit de klas van mijn zoon komt uit Roemenië, dat hoor je ook weinig, kinderen die daarvandaan geadopteerd worden.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 18 apr 2007 09:08

LauraC schreef:Heeft iemand hier ervaring met adopteren uit eigen land? Mijn man en ik denken erover om dat te gaan doen...dus ervarings deskundigen erg welkom. Op het moment krijgen we vooral reacties van: zou je dat nu wel doen, wat als de ouders je opzoeken en langskomen, dan krijg je zeker alleen maar moeilijk opvoedbare kinderen, in eigen land zijn er geen babies om te adopteren etc etc....denken jullie er zo ook over, of zijn er ook positieve gedachten??

Ik ken twee echtparen die kinderen hebben geadopteert uit Nederland. Eén van de echtparen zijn nu vijftigers, de kinderen in de 20 en begin 30. Met twee van de drie kinderen gaat het supergoed, nooit problemen met gehad ook, maar de derde is psychisch totaal niet in orde. Ze kreeg in haar puberteit moeite met het idee dat haar biologische moeder haar niet wilde. Toen ze daar professionele hulp voor kreeg ging het beter. Tot haar biologische moeder contact met haar zocht, ze daarop inging en na twee keer ontmoeten de biologische moeder haar weer dumpte en nooit meer wilde zien. Vanaf dat moment is ze helemaal kapot.
Het andere echtpaar is begin 30 en heeft een zoontje van een jaar of 4. Wat hij heeft meegemaakt in zijn hele jonge jaren weet ik niet, maar 's nachts ligt hij soms te bonken met zijn hoofdje tegen zijn bedrand, echt heel zielig!

Ik denk dat de kans op een 'probleemgeval' groter is als je een kindje uit Nederland adopteert. Maar aan de andere kant, 'problemen' als huidskleurverschil en zo heb je niet! Volgens mij zijn het niet per definitie moeilijk opvoedbare kinderen die je krijgt. Maar kinderen die om redenen niet meer thuis kunnen wonen, of als ouders ze afstaan voor adoptie omdat ze het kindje niet willen hebben. In sommige gevallen is het dan dus ook mogelijk om een kindje al op heel jonge leeftijd te ontvangen.

Lastig hè? Wij denken ook veel na over adoptie, zoals je wellicht hebt gelezen. Dus ik begrijp best wel hoe je dan zit na te denken etc. Veel sterkte in elk geval!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 18 apr 2007 15:25

rosalie83 schreef:
Ik denk dat de kans op een 'probleemgeval' groter is als je een kindje uit Nederland adopteert. Maar aan de andere kant, 'problemen' als huidskleurverschil en zo heb je niet!

dit ben ik absoluut niet met je eens...

ik heb een kind in de kals wat is geadopteerd. Bleek bij de medische keuring in nederland dat ze zo grote hartafwijking heeft, dat ze maar maximaal 12 jaar zou worden.

Het kind is als gezond kind naar nederland gekomen, meer er zijn nog genoeg problemen rond deze kinderen.

dit is niet het enige verhaal wat ik ken...

iemand bij ons uit de gemeente heeft in totaal vier kinderen geadopteerd. Het eerste jongetje ehef tnu op dit moment 12 jarige leeftijd erg veel last van hechting en zijn afkomst. Psygisch is hij al een paar keer opgenomen geweest. Een meisje met hormonale afwijking plus een ontstekingsziekte. En een tweeling waarvan het meisje zwakbegaaft is.

deze ouders gingen er van uit dat het alle gezonde kinderen waren!!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 apr 2007 08:35

paprikameisje2 schreef:
rosalie83 schreef:
Ik denk dat de kans op een 'probleemgeval' groter is als je een kindje uit Nederland adopteert. Maar aan de andere kant, 'problemen' als huidskleurverschil en zo heb je niet!

dit ben ik absoluut niet met je eens...

ik heb een kind in de kals wat is geadopteerd. Bleek bij de medische keuring in nederland dat ze zo grote hartafwijking heeft, dat ze maar maximaal 12 jaar zou worden.

Het kind is als gezond kind naar nederland gekomen, meer er zijn nog genoeg problemen rond deze kinderen.

dit is niet het enige verhaal wat ik ken...

iemand bij ons uit de gemeente heeft in totaal vier kinderen geadopteerd. Het eerste jongetje ehef tnu op dit moment 12 jarige leeftijd erg veel last van hechting en zijn afkomst. Psygisch is hij al een paar keer opgenomen geweest. Een meisje met hormonale afwijking plus een ontstekingsziekte. En een tweeling waarvan het meisje zwakbegaaft is.

deze ouders gingen er van uit dat het alle gezonde kinderen waren!!

Ja, dat kan allemaal gebeuren! Maar dat kan bij biologische kinderen ook gebeuren! Wat ik bedoelde is dat kindjes die in Nederland voor adoptie beschikbaar zijn vaak te maken hebben gehad met bijvoorbeeld ouders die aan de drugs zijn, criminele ouders, etc. En dat is in mindere mate als je kindjes uit het buitenland adopteert. Dan is het vaker zo dat kindjes te vondeling zijn gelegd of wees zijn.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 apr 2007 10:57

Een kindje uit Nederland lijkt mij juist vele malen 'makkelijker' voor het kind zelf. Een kind uit een andere cultuur blijft die dingen in zich houden. Dat kun je niet veranderen. Een Nederlands kindje heeft gewoon dezelfde cultuur als adoptiefouders. En als is het kindje nog zo jong als het wordt geadopteerd, cultuur hebben ze echt wel in zich, zeker als ze een tijdje in bijv een kindertehuis hebben gezeten.
Op mijn werk zie ik jongeren waarvan ik echt denk: waren ze als kind maar geadopteerd door een goed Nederlands echtpaar, dan waren er nu veel minder problemen.

Als wij geen kinderen zouden kunnen krijgen, en we zouden eventueel een adoptiekindje willen, zou ik ook als eerste aan een nederlands kindje denken.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 19 apr 2007 10:59

Alleen is het erg moeilijk om een Nederlands kindje te adopteren.
Er worden er veel minder ter adoptie afgestaan dan in het buitenland en de wachtlijst voor deze kinderen is vele malen groter.

Hebben jullie al eens overwogen om een pleeggezin te worden?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 19 apr 2007 11:16

Wij wonen in Schotland, en daar zijn best wel wat kinderen om te adopteren. We hebben er over gedacht om pleeggezin te worden, maar ik denk dat wij ons teveel aan zo'n kindje zouden gaan hechten, en als het dan weer weggaat....

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 apr 2007 11:55

tante-tortel schreef:Alleen is het erg moeilijk om een Nederlands kindje te adopteren.
Er worden er veel minder ter adoptie afgestaan dan in het buitenland en de wachtlijst voor deze kinderen is vele malen groter.

Hoe kom je daarbij?!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 19 apr 2007 13:01

rosalie83 schreef:
tante-tortel schreef:Alleen is het erg moeilijk om een Nederlands kindje te adopteren.

Hoe kom je daarbij?!

Ervaring??

Terug naar “Archief”