Kan een christen roken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 okt 2006 22:49

Wàs het maar twee keer per jaar een halve minuut. Ik heb één keer een boekje aangenomen, het regende en ik kon ze moeilijk meteen weer de regen insturen en sindsdien komen ze elke maand - ik word er ongesteld van.

Misschien moest ik maar eens een grote sigaar opsteken als ze weer voor de deur staan. Rafaell, kom jij volgende week even langs?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 01 okt 2006 23:51

Loëlla schreef:
En ga vooral niet in de buurt van Antwerpen of Brussel of Luik wonen, met al die industrie..
Flauw en naast de kwestie. Heeft niks met roken te maken. Daarbij woon ik dichtbij Brussel. 8)

Het heeft te maken met het verontreinigen van je lichaam, dus ik zou zeggen, schaf zuurstofflessen aan :wink:.

Overigens valt Brussel nog wel mee..
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 okt 2006 23:58

Denkertje21 schreef:
Collateral schreef:'Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt den mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt den mens.' En in dat opzicht ben je met een reactie als bovenstaande gevaarlijker bezig dan iemand die rookt.

Nog meer vondsten om het roken niet zo erg te vinden??

Jij bent echt een van de meest close-minded figuren die ik in m'n leven ben tegengekomen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 okt 2006 07:02

Aragorn schreef: Jij bent echt een van de meest close-minded figuren die ik in m'n leven ben tegengekomen.

En jij oordeelt wel erg snel! Close minded? No way! Wel heel consequent. Ik hou niet van gedraai.

Zeg dan eerlijk: "roken als christen kan niet, maar ik doe het toch om dat het niet kan of wil laten". Dan ben je fair, maar ga niet allerlei smoesjes verzinnen om het goed te praten...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 okt 2006 07:35

Denkertje21 schreef:Zeg dan eerlijk: "roken als christen kan niet, maar ik doe het toch om dat het niet kan of wil laten". Dan ben je fair, maar ga niet allerlei smoesjes verzinnen om het goed te praten...

Dit heb je in dit topic echt al wel 15? keer gezegd. Ik ben het wel met je eens! Maar het heeft geen zin om dat op deze manier te profileren!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 okt 2006 08:59

Ik vind wel dat je als christen kunt roken. Ik heb nog geen enkel argument gehoord dat het roken excuslief voor christenen taboe zou maken.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 02 okt 2006 09:36

Optimatus schreef:Wàs het maar twee keer per jaar een halve minuut. Ik heb één keer een boekje aangenomen, het regende en ik kon ze moeilijk meteen weer de regen insturen en sindsdien komen ze elke maand - ik word er ongesteld van.

Misschien moest ik maar eens een grote sigaar opsteken als ze weer voor de deur staan. Rafaell, kom jij volgende week even langs?

Wat doe je dan telkens ze terugkomen? Neem je stamelend een tijdschrift aan, mompelt iets dat lijkt op 'dank u', sluit de deur en verwenst ze dan naar de maan?

Dat is mss wat overdreven, maar het komt erop neer dat als je écht niet meer bezocht wil worden, je dat beleefd kan zeggen. Zeg vriendelijk of ze je willen noteren als "niet-bel-adres".

Optimatus schreef:Ik vind wel dat je als christen kunt roken. Ik heb nog geen enkel argument gehoord dat het roken excuslief voor christenen taboe zou maken.

Dan heb je lekker over mijn argument heen gelezen. Christenen dienen hun lichaam niet te verontreinigen, wat je letterlijk wél doet door te roken. Want: je verontreinigt je tanden, tong, strottenhoofd, longen en je vingers + nagels.

Meer uitleg hoef ik hier echt niet om te geven, duidelijker kan haast niet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 okt 2006 09:43

Loëlla schreef:Dan heb je lekker over mijn argument heen gelezen. Christenen dienen hun lichaam niet te verontreinigen, wat je letterlijk wél doet door te roken. Want: je verontreinigt je tanden, tong, strottenhoofd, longen en je vingers + nagels.

Meer uitleg hoef ik hier echt niet om te geven, duidelijker kan haast niet.

Dat is dus geen zinnig argument tegen roken alleen. Immers, als jij naar buiten loopt, adem jij verontreinigde lucht in. Sterker nog, als jij in een auto stapt, dan verpest jij die lucht zelf ook nog eens lekker. En om het nog beter te maken: die trein die jij soms gebruikt, rijdt op stroom die middels fossiele brandstoffen is opgewekt en dus de lucht vervuilt.

We gaan nog even door, want, bang geworden, klim jij op je fiets - weer fout. Het staal van jouw ijzeren paard komt uit hoogovens en als er iets vervuilend is, is het wel een hoogoven.

Rillend neem jij de benenwagen (ik zwijg even over de wijze waarop jouw schoenen zijn gefabriceerd) en wederom ben je slecht bezig: je ademt allerhande slechte gassen in, maar, erger nog, jij produceert zelf ook broeikasgassen. En daar ben ik de dupe van!

Kortom, dit is de consequentie van jouw denkwijze.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 02 okt 2006 09:45

Ik heb het met opzet niet gehad over verontreinigde LUCHT omdat dat er niets mee te maken heeft.

Roken heeft NIETS te maken met uitlaatgassen van auto's e.a.

Roken heeft te maken met het verpesten van je lichaam en DAT is verkeerd voor een christen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 okt 2006 09:47

Het inademen van verontreinigde lucht verpest je lichaam net zo goed en dat zou dus verkeerd moeten zijn voor de christen.

Nu ben jij geen christen, dus waar maak jij je dan druk om?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 okt 2006 10:08

IK heb het nu niet gedaan :lol:
IK ben de hele discussie niet weer opnieuw begonnen :lol:
IK ga het niet voor de 16e keer zeggen :lol:

Eigenlijk zou iedere christen moeten roken: des te eerder is het verblijf in dit aardse tranendal voorbij :lol:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 okt 2006 10:10

En ik krijg nu echt neiging een zware Havanna op te steken.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 02 okt 2006 10:14

Optimatus schreef:Het inademen van verontreinigde lucht verpest je lichaam net zo goed en dat zou dus verkeerd moeten zijn voor de christen.

Het contrast met roken is, dat je je longen nog eens éxtra wil verpesten, bovenop de verontreinigde lucht die je automatisch al moet inademen.

Optimatus schreef:Nu ben jij geen christen, dus waar maak jij je dan druk om?

Ik vind het indrukwekkend dat er christenen zijn die denken dat God er mee akkoord is dat zijn volk mag roken /drugs roken en/of gebruiken.
God houdt eraan dat we ons lichaam en onze geest niet mogen vervuilen. Het is een onweerlegbaar feit dat roken je lichaam vervuilt én verpest, dus dat een christen kan roken of drugs kan gebruiken is volmaakte onzin.

Buiten het feit dat ik een christen ben en Gods gebod om het lichaam niet te vervuilen wil gehoorzamen, hoop ik dat je ooit zal snappen dat roken voor een christen echt niet kan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 okt 2006 10:22

Loëlla schreef:
Optimatus schreef:Het inademen van verontreinigde lucht verpest je lichaam net zo goed en dat zou dus verkeerd moeten zijn voor de christen.

Het contrast met roken is, dat je je longen nog eens éxtra wil verpesten, bovenop de verontreinigde lucht die je automatisch al moet inademen.

Er zijn mensen keihard honderd geworden met roken en mensen keihard aan longkanker gestorven die niet rookten. Er zal inderdaad een zeker verband zijn tussen roken en gezwellen, maar het is echt niet zo dat als je rookt je meteen allerlei gezwellen krijgt.

Loëlla schreef:
Optimatus schreef:Nu ben jij geen christen, dus waar maak jij je dan druk om?

Ik vind het indrukwekkend dat er christenen zijn die denken dat God er mee akkoord is dat zijn volk mag roken /drugs roken en/of gebruiken.
God houdt eraan dat we ons lichaam en onze geest niet mogen vervuilen. Het is een onweerlegbaar feit dat roken je lichaam vervuilt én verpest, dus dat een christen kan roken of drugs kan gebruiken is volmaakte onzin.

Buiten het feit dat ik een christen ben en Gods gebod om het lichaam niet te vervuilen wil gehoorzamen, hoop ik dat je ooit zal snappen dat roken voor een christen echt niet kan.[/quote]

JG's zijn geen christenen, zij ontkennen Christus' goddelijkheid.

Los daarvan, jij woont vrijwillig in de buurt van Brussel. Welnu, ik ben er een paar keer geweest en ik adem op het Perkouwse platteland toch heel wat frissere, minder vervuilde lucht in dan in die stinkende, bijna Zuid-Europese stad.

Wellicht dat je eerst die vervuilde braaklucht uit je eigen ogen kunt halen en daarna wellicht dat kringeltje rook uit de mijne (om de splinter en de balk maar eens op te stoken).

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 02 okt 2006 10:24

De vraagstelling vind ik een beetje vreemd: "Kan een christen roken?". Wedervraag: zijn er voor christenen andere normen dan voor ongelovigen?

Het probleem met alle "mag dit, mag dat"-vragen is, dat het er al snel op gaat lijken, dat we de grenzen van Gods wil op gaan zoeken. Zo van: dit kan nog net...

Ik zou de vraag om willen keren: welke houding zou God nu het liefste zien van een mens t.o.v. zijn lichaam? En dan gaat het volgens mij niet alleen meer over roken, maar ook over meer drinken dan goed voor je is, over te veel eten (ook een serieus gezondheidsrisico) en over alle andere verslavingen.

Vindt God het fijn als we ergens verslaafd aan zijn? Antwoord: Gal. 5:13. Houdt Hij van dronkenschap? Antwoord: Ook Gal. 5. Zou God er blij mee zijn, als wij ons lichaam, dat Hij zo schitterend geschapen heeft, kapot maken, ook al gaat het langzaam? Volgens mij zijn dan de kernvragen. Dus: zoek je datgene te doen, waarvan toch duidelijk is dat God het wil, of zoek je de marges? Dat is de vraag naar wat in je hart is, in plaats van de vraag naar de wet.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Terug naar “Archief”