sex voor je huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 jul 2006 11:10

Aragorn schreef:
2. Vergeving van de zonde, maar ook heling in de strijd en verwarring die dit alles geeft. Dat betekent concreet dat je aller eerst sámen er over moet praten: a. dát je te ver bent gegaan. b. waarom je te ver bent gegaan. c. welke verwarring dat geeft. d. dat je vergeving nodig hebt. e. dat je heling nodig hebt. f. dat je een nieuwe weg moet inslaan naar de toekomst toe.

Tsja, waarom ben je te ver gegaan? Omdat je van elkaar houdt en dat wilt uiten natuurlijk. Geeft dat verwarring? Slechts dan wanneer je je er schuldig over gaat voelen omdat iedereen in je omgeving zegt dat het slecht is. Heling? Waarvan? Een nieuwe weg inslaan? Stoppen met het uiten van je liefde?

Heling? Waarvan? Nou, van de ongehoorzaamheid aan God misschien? :?

Het probleem is dat men de liefde (lust?) voor elkaar laat prevaleren boven de liefde tot God, Die van ons vraagt om van seksualiteit in het huwelijk te genieten en niet daarbuiten. Want het grote gebod is dat we Hem liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf. Als we seks hebben voor het huwelijk, kunnen we dan nog wel met recht zeggen dat dit een uiting is van zuivere Bijbelse liefde?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jul 2006 11:28

elbert schreef:
Aragorn schreef:
2. Vergeving van de zonde, maar ook heling in de strijd en verwarring die dit alles geeft. Dat betekent concreet dat je aller eerst sámen er over moet praten: a. dát je te ver bent gegaan. b. waarom je te ver bent gegaan. c. welke verwarring dat geeft. d. dat je vergeving nodig hebt. e. dat je heling nodig hebt. f. dat je een nieuwe weg moet inslaan naar de toekomst toe.

Tsja, waarom ben je te ver gegaan? Omdat je van elkaar houdt en dat wilt uiten natuurlijk. Geeft dat verwarring? Slechts dan wanneer je je er schuldig over gaat voelen omdat iedereen in je omgeving zegt dat het slecht is. Heling? Waarvan? Een nieuwe weg inslaan? Stoppen met het uiten van je liefde?

Heling? Waarvan? Nou, van de ongehoorzaamheid aan God misschien? :?

Hm, ik denk bij heling meer aan een ziekte, niet aan een overtreding. Je kunt natuurlijk stellen dat de neiging tot ongehoorzaamheid een ziekte is, maar de meeste mensen geloven dat die tijdens het aardse leven niet te helen is.

Het probleem is dat men de liefde (lust?) voor elkaar laat prevaleren boven de liefde tot God, Die van ons vraagt om van seksualiteit in het huwelijk te genieten en niet daarbuiten. Want het grote gebod is dat we Hem liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf. Als we seks hebben voor het huwelijk, kunnen we dan nog wel met recht zeggen dat dit een uiting is van zuivere Bijbelse liefde?

Is er een verschil tussen zuivere liefde en zuivere bijbelse liefde? Ik geloof niet dat zuivere liefde voor de naaste liefde voor God in de weg kan staan, die kun je toch niet tegen elkaar uitspelen?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 jul 2006 11:45

Aragorn schreef:
elbert schreef:Heling? Waarvan? Nou, van de ongehoorzaamheid aan God misschien? :?

Hm, ik denk bij heling meer aan een ziekte, niet aan een overtreding. Je kunt natuurlijk stellen dat de neiging tot ongehoorzaamheid een ziekte is, maar de meeste mensen geloven dat die tijdens het aardse leven niet te helen is.

Ik denk bij heling ook aan het herstel van de relatie met God, want die loopt een gevoelige knauw op als je Hem ongehoorzaam bent.

Aragorn schreef:Is er een verschil tussen zuivere liefde en zuivere bijbelse liefde? Ik geloof niet dat zuivere liefde voor de naaste liefde voor God in de weg kan staan, die kun je toch niet tegen elkaar uitspelen?

Dat tegen elkaar uitspelen gebeurt nu juist, als God buiten die liefde wordt gehouden.
Als het goed is, liggen liefde tot God en de liefde tot de naaste in elkaars verlengde. Je hebt je vriendin niet zuiver lief als je God ongehoorzaam bent en met haar naar bed gaat voor het huwelijk. Je beschadigt daarmee namelijk haar/jullie relatie met God.

Een parallel voorbeeld: een vader wil niet dat z'n zoon naar een houseparty gaat waar velen pillen gebruiken en overmatig drank gebruiken. Bovendien wil hij dat z'n zoon op een bepaalde tijd thuis is. Maar de vrienden van die zoon praten net zolang op hem in tot hij toch meegaat en bovendien komt hij veel te laat thuis. Want hij vindt dat hij met het meegaan met z'n vrienden laat zien dat hij loyaal aan hen is en dus een goede vriend. Hij wil het zelf ook graag natuurlijk.

Denk je dat z'n vader zo blij is, als z'n zoon later als verweer geeft, dat hij omwille van de zuivere vriendschap met z'n vrienden ongehoorzaam is geweest? Zo is het in dit geval ook: er ontstaat een conflict met God, omdat de relatie met Hem ondergeschikt gemaakt wordt aan andere relaties.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 11 jul 2006 13:23

Aragorn schreef:Hm, ik denk bij heling meer aan een ziekte, niet aan een overtreding. Je kunt natuurlijk stellen dat de neiging tot ongehoorzaamheid een ziekte is, maar de meeste mensen geloven dat die tijdens het aardse leven niet te helen is.

Wat gek, ik denk bij heling aan fietsen voor een tientje en computers die "van de vrachtwagen zijn gevallen". Wordt heling uberhaupt nog gebruikt in de betekenis van genezig (anders dan in de term heelmeester), of is dit refo-archaisch? :mrgreen:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 11 jul 2006 13:26

elbert schreef:Een parallel voorbeeld: een vader wil niet dat z'n zoon naar een houseparty gaat waar velen pillen gebruiken en overmatig drank gebruiken. Bovendien wil hij dat z'n zoon op een bepaalde tijd thuis is. Maar de vrienden van die zoon praten net zolang op hem in tot hij toch meegaat en bovendien komt hij veel te laat thuis. Want hij vindt dat hij met het meegaan met z'n vrienden laat zien dat hij loyaal aan hen is en dus een goede vriend. Hij wil het zelf ook graag natuurlijk.

Denk je dat z'n vader zo blij is, als z'n zoon later als verweer geeft, dat hij omwille van de zuivere vriendschap met z'n vrienden ongehoorzaam is geweest? Zo is het in dit geval ook: er ontstaat een conflict met God, omdat de relatie met Hem ondergeschikt gemaakt wordt aan andere relaties.

Met dit soort vergelijkingen moet je wel heel erg uitkijken natuurlijk. Waarom stuurt die vader zijn zoon niet gewoon naar die houseparty met zijn vrienden, eventueel na wijze raad en een waarschuwing zich netjes te gedragen? Als het zoontje alleen maar Ja en Amen zegt tegen de tyrannieke grillen van zijn vader, dan wordt het nooit een zelfstandige volwassene.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 jul 2006 13:29

Inderdaad: met vergelijkingen moet je voorzichtig zijn. Met suggesties over tyrannie ook. ;)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 11 jul 2006 13:29

Aragorn schreef:Het is geen christelijk boek, meer esoterisch met zowel christelijke als boeddhistische als new age-invloeden. Vandaar dat ik dacht dat je het misschien wel zou kennen; bovendien is het een internationale bestseller. :)

Klinkt ... interessant. Zou ik het eens kunnen lenen, als je het zelf wel hebt. (gewoon adressen uitwisselen en met de post heen en weer zenden). Ik heb zelf ook een aardige verzameling boeken over allerlei onderwerpen, misschien zit daar weer iets voor jou tussen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 11 jul 2006 13:31

elbert schreef:Inderdaad: met vergelijkingen moet je voorzichtig zijn. Met suggesties over tyrannie ook. ;)

Ach, het was slechts een scherts :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2006 13:34

zijn het tyrannieke grillen? of liefdevolle raad? dat is wel een verschil. De vraag is natuurlijk of een vader zijn zoon op zo'n leeftijd nog kan en moet dwingen niet te gaan, dat klopt... tegen de tijd dat je oud genoeg bent om naar houseparty's te gaan wordt dat lastig... en ook om iemand te dwingen om op een bepaalde tijd thuis te zijn... :) Maar goed, dat wordt een wat andere discussie. De vraag is waarom een vader dat doet en zegt, is dat tyrannie, of is dat liefde? Je kan je dan ook afvragen of die vader beter zijn zoon hard tegen de lamp kan laten lopen... met alle risico's van dien.... of hem er bij vandaan proberen te houden... voor zover dat kan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 jul 2006 13:38

Laten we ons bedenken dat we het hier niet over opvoedingsproblematiek hebben (op zich een interessant onderwerp), maar over de vraag of sex voor het huwelijk goed is voor je relatie met God en goed voor jezelf en je relatie. In die context heb ik dat voorbeeld van vader en zoon gebruikt.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 11 jul 2006 13:47

Het gevaar van voorbeelden is altijd dat mensen dan gaan denken: Ik begrijp de versimpelde analogie, dus begrijp ik het onderwerp ook. Het is heel erg ongezond om als kind altijd naar je ouders te luisteren, of ze tyranniek zijn of iets liefdevol bedoelen. Dit is geen analogie die zegt dat het ongezond is altijd naar God te luisteren, hooguit een waarschuwing dat je erg moet uitkijken met dit soort vergelijkingen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 jul 2006 13:58

Voorbeelden dienen hooguit om aspekten van het onderwerp te verduidelijken.

Verder ga ik ervan uit dat het altijd gezond is, om naar God te luisteren, ook wat betreft Zijn leefregels op het gebied van de seksualiteit.

hermanmulder

Berichtdoor hermanmulder » 11 jul 2006 18:38

elbert schreef:Voorbeelden dienen hooguit om aspekten van het onderwerp te verduidelijken.

Verder ga ik ervan uit dat het altijd gezond is, om naar God te luisteren, ook wat betreft Zijn leefregels op het gebied van de seksualiteit.

Denk maar eens aan de voorlichting die ze in Afrika geven... Tegen aids.

Ik denk ook dat sex voor het huwelijk niet goed is... Je kunt ook sexueel verslaafd raken aan iemand. Dan gaat het niet meer om de persoon zelf, maar om sex met die persoon.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 jul 2006 19:00

Je kunt ook sexueel verslaafd raken aan iemand. Dan gaat het niet meer om de persoon zelf, maar om sex met die persoon.

Dat heeft niets te maken met sexualiteit vóór of ín het huwelijk. Je burgelijke staat maakt in dat geval niet uit, als je getrouwd bent kun je seksverslaafd zijn.

hermanmulder

Berichtdoor hermanmulder » 11 jul 2006 19:20

Smurffie schreef:
Je kunt ook sexueel verslaafd raken aan iemand. Dan gaat het niet meer om de persoon zelf, maar om sex met die persoon.

Dat heeft niets te maken met sexualiteit vóór of ín het huwelijk. Je burgelijke staat maakt in dat geval niet uit, als je getrouwd bent kun je seksverslaafd zijn.

Als je getrouwt ben kun je dat ook wel zijn... Maar dan ben je wel getrouwdt :? Maar als je voor je huwelijk al verslaafd bent.. dan trouw je niet meer omdat je van de ander houdt, maar om de sex..

Terug naar “Archief”