Verdeeldheid en regels - Is er plaats voor Christus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 29 jun 2006 11:17

Elbert schreef:Vraag hierbij is natuurlijk wel hoe je strijdt. Als we alleen maar de negativo uit zitten te hangen, zonder het positieve van het Evangelie te benadrukken, dan is er iets mis met ons strijden. Want we moeten strijden met de waarheid, de gerechtigheid, bereidheid van het Evangelie, het geloof, het Woord en met het gebed. Dat zijn allemaal positieve wapens, maar die kunnen soms ook messcherp zijn. Dat betekent dat we niet altijd lief zullen zijn, maar als het goed is wel vervuld met liefde en bewogenheid.

Ik kan daarin helemaal meegaan. Alleen heb ik soms het gevoel dat inderdaad de nadruk nogal gelegd wordt op het negatieve... Ik persoonlijk kan niet meer zonder de gedachte aan de Opstanding. Dat is op zich ook niet altijd even gemakkelijk, vooral als je om je heen ziet hoe de dood letterlijk en figuurlijk om je heen grijpt.
Dan moet je soms knokken om je geloof te behouden...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2006 12:47

Jantjes schreef:Gods verbond met Israël (Oude Testament) is nog altijd het zelfde plan voor ieder mens persoonlijk van vandaag (Nieuwe Testament). Dat verbond heeft als doel een mens gelukkig te maken. Het is niet zo dat het Oude Testament is afgeschaft en er een Nieuw Testament voor in de plaats gekomen is. Het Nieuwe Testament is eigelijke een Vernieuwing van het Oude of een toelichting van het Oude. Het is ook niet zo dat de mensen in het Oude Testament anders wedergeboren werden dan de mensen nu in het Nieuwe Testament, dat is nog precies het zelfde.

Het probleem van vandaag (en in deze discussie) is dat wij het Oude Testament willen dicht slaan en daarmee het oude basis recept zijn vergeten en zeggen ‘Christus heeft voor ons alles voldaan’ en gaan daarna over tot de orde van de dag en doen vervolgens aan al de zonden van de heidense-wereld mee. Alles kan er mee door zelf homohuwelijken! Wat een enorme schande!

Het is een grote vergissing dat het Oude Testament niet uitging van genade. Het Oude Testament begint al met de afkondiging dat God de Bevrijder en Redder is uit de slavernij. Het is eveneens een grote misvatting dat in het Nieuwe Testament de geboden zijn afgeschaft. De Heilige Geest wil Gods geboden in ons hart schrijven.

Als wij het Oude Testament afschaffen tegenover het nieuwe Testament zijn wij overtreders en komen we nooit tot intimiteit met God, ook al fluister satan ons in dat het zo zou zijn.

Het is niet mijn bedoeling iemand te veroordelen of te kwetsen, ik zeg het misschien wat hard, het komt door die mensen moordenaar van de beginnen. Elbert, hartelijk dank, jij zegt het liefelijker.

Okeej :) Overigens zegt niemand hier dat het OT wel kan worden afgeschaft. We moeten het alleen in het juiste perspectief zien, namelijk Jezus Christus... waar het hele Oude Testament op wijst. We mogen en moeten naar allebei kijken, het oude testament en het nieuwe... wie het telkens aanhaalt en geen rekening houdt met het nieuwe vertelt een half verhaal, en wie alleen het nieuwe aanhaalt en het oude testament niet serieus neemt laat eveneens de helft van het verhaal weg.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 02 jul 2006 20:03

Er is inderdaad een strijd, en juist het fijne van de strijd is dat Christus die inderdaad voor ons strijd en gestreden heeft. Ik geloof dat iedereen het hier over eens is merk ik uit de posts, wat fijn, zijn we toch nog ergens ontopic ;)
In mijn zwakheid ben ik sterk, want als je zwak bent kan Christus door je werken, en dat is juist ook wat we die avond deden, zwak zijn, juist niet iets doen. Ik heb het idd een beetje verkeerd verwoord.

Verder zie ik refo en evangelisch niet als twee strijdende machten tegenover elkaar, de één de goede, de ander de slechte. één van mijn beste vriendinnen is een belijdend lid van de gergem, en een andere beste vriendin is een volwassengedoopt lid van een evangelische gemeente. Ik zie qua/kwa geloof niet heel veel verschil tussen hen, wat uiterlijke dingen zijn anders. Maar verder zijn het allebei kinderen van God (ik zie hun vruchten), en zien we elkaar niet als tegenstanders maar als zussen (en vriendinnen of course ;) )

Verder ben ik het eigenlijk niet helemaal eens met wat, ik geloof raido zei over, het is maar net waar je opgevoed bent. We hebben allemaal dezelfde bijbel. En verder kun je ook uit je wereldje stappen en eens gaan kijken bij de andere kant van het christendom. (om dan allemaal ontdekkingen te doen) Ik ben ook hervormd opgegroeid, maar door (bewust) kennis te maken met andere hoeken van het christendom heb ik gezien dat ze daar niet verkeerd zijn ofzo. Ik zit niet voor niets op refoweb. Ik had ook op credible.nl kunnen zitten ofzo.

En waaróm doe je zoiets?? Omdat er in de bijbel staat dat ieder die gelooft behouden is, (er staat nog meer i know) en er van alles staat over wel en niet vlees eten, en ik dus moeilijk kan geloven dat in de andere hoeken van het christendom geen geredde mensen zitten.
Dat is me trouwens al snel bewezen, er zitten erg toffe mensen hier op refoweb d:)b
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 04 jul 2006 10:23

Het probleem van zoveel verschillende opvattingen ligt heel dicht bij iedereen van ons, namelijk in onszelf.

De bijbel is de basis, die klopt, dat is waar en daarin maakt God zich bekend. Maar het de interpretatie van onszelf die het wat lastig begint te maken. Wat het nog erger maakt is onze koppigheid die zorgt dat wij vaak per sé ONZE kijk op bijbelgedeeltes voor waarheid willen houden. Wat ook een ontzettende doder is, is onze trots die zorgt dat we een vooraanstaand gevoel krijgen en dat we soms denken het beter te weten dan anderen, want: "WIJ begrijpen de bijbel en ZIJ niet."
Op deze manier gaat de nodige tolerantie en vermogen om elkaar te begrijpen verloren.

De waarheid... volgens mij komt het doordat we (onbewust) geen eenheid meer willen zijn.
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Verdeeldheid en regels - Is er plaats voor Christus?

Berichtdoor Boekenlezer » 05 jul 2006 17:00

Optimatus schreef:Wat mij al tijden opvalt, is, dat het christendom enorm verdeeld is. Neem nou het gekakel tussen PKN en HHK. Het is over en weer een getouwtrek om details zoals een N in een naam of een lap grond, terwijl men er allang uit is dat de beide kerkgenootschappen inhoudelijk grote verschillen kennen. Het is in mijn nederige (echt niet!) opinie niet een geweldig visitekaartje van hoe christenen met elkaar om dienen te gaan.

De verdeeldheid en vooral het benadrukken van verschillen is, volgens mij, de grote zwakheid van het christendom, niet alleen nu, maar vroeger ook al. Voor buitenstaanders is het christendom op deze manier erg onaantrekkelijk. Wie wil er in een verdeeld huis wonen?

Verder valt het me op dat voor velen een kerkgenootschap tot een soort sociale gevangenis aan het worden is of het al lang geleden geworden is. Als je je niet conformeert aan de omgangsregels (het befaamde zwarte pak of het kleedje bij de RK communie), dan lig je eruit. Als je je niet volledig achter alle regeltjes en andere details schaart, kijkt men je met de nek aan. Doorgaans zie je dergelijk gedrag alleen bij Jehovah's Getuigen, maar ook in delen van het echte, het Drieënig-God-belijdende, christendom kom je dit tegen.

Ik vind het een reden tot zeer, zeer grote zorg, te zien dat er mensen tussen de, ruim genomen, twintig en dertig jaar oud, hun eigen gezindte, hun eigen kerkgenootschap, als een gevangenis gaan beschouwen. Zelfs hier op refoweb lijkt dit het geval te zijn. Bezoekers kunnen in zekere zin vrij in- en uitlopen, maar de gastheer of -vrouw lijkt achter een glazen deur te wonen, waarop hij of zij soms wanhopig bonkt om gehoord te worden.

Het ergste is nog dat Christus wordt geplaatst in een woud dat zo vool met regelbomen, dat je het bos, dat je Christus niet meer ziet. Al eerder maakte ik de vergelijking met de Rooms-Katholieke Kerk van voor de Reformatie, die ook allerhande regels en onzin tussen Christus en de gelovige heeft geplaatst. De Reformatie lijkt, zeker op de rechterflank, nu ook een dergelijke verstarring door te maken. Uiteraard hoeft een kerk echt niet de wereld te kopiëren, maar verstarring is even dodelijk.

Herkennen mensen deze beschouwing of lijkt het erop dat ik er naast zit?

Ik ben het er zonder meer mee eens, dat het christendom véél te verdeeld is. Ik vind het verscheurde lichaam van Christus - de verscheurde kerk dus, de brokstukken in de vorm van kerkgenootschappen - sowieso uitermate verwarrend.
Mijn reactie daarop zou misschien beschreven kunnen worden als een mij terugtrekken (in eerste instantie dan). En dan op deze manier: ik voel de behoefte om eerst eens te bepalen wat er nou precies waar is, zonder mij te laten verzieken door de rare kronkels van diverse groepen christenen. Met name de (valse) mystiek, die je volop tegenkomt onder de mensen, vind ik een zeer kwalijk vergif, die verdooft bij het lezen van de Bijbel. De Geest heeft geen speciaal mystiek reservoir nodig, wat naast de Bijbel nog eens toegediend wordt als supplement. De Geest werkt met het geschreven Woord van God, en dat is genoeg. En dan beleef je ook meer dan genoeg, als je dat intensief bestudeert.
Gewoon bijbels christen zijn, dat is dus wat ik wil.
Zodra helder is wat dat inhoudt, dan acht ik mij in staat om naar buiten te treden.

Optimatus schreef:Al eerder maakte ik de vergelijking met de Rooms-Katholieke Kerk van voor de Reformatie, die ook allerhande regels en onzin tussen Christus en de gelovige heeft geplaatst. De Reformatie lijkt, zeker op de rechterflank, nu ook een dergelijke verstarring door te maken.

Je bedoelt: de kerken die afstammen van de Reformatie.
Maar dan is men juist ontrouw aan de Reformatie.
Maar inderdaad, er is veel onkruid, en het valt niet mee om de tuin ervan vrij te houden. Heidense riten drongen de kerk binnen, m.n. na 300. Ook vandaag zie je dat het onkruid staat te popelen om de Bijbel te overgroeien, of zich ermee te vermengen. Die dreiging van tappen uit de verkeerde bron, en maar niet al te ijverig te zijn om uit de zuivere bron te tappen, is er constant. Dus misschien is jouw zorg wel helemaal geen wonder. Het past helemaal in de wereld waarin we leven.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Jantjes

Re: Verdeeldheid en regels - Is er plaats voor Christus?

Berichtdoor Jantjes » 05 jul 2006 20:27

Boekenlezer schreef:]quote]
Ik ben het er zonder meer mee eens, dat het christendom véél te verdeeld is. Ik vind het verscheurde lichaam van Christus - de verscheurde kerk dus, de brokstukken in de vorm van kerkgenootschappen - sowieso uitermate verwarrend.
Mijn reactie daarop zou misschien beschreven kunnen worden als een mij terugtrekken (in eerste instantie dan). En dan op deze manier: ik voel de behoefte om eerst eens te bepalen wat er nou precies waar is, zonder mij te laten verzieken door de rare kronkels van diverse groepen christenen. Met name de (valse) mystiek, die je volop tegenkomt onder de mensen, vind ik een zeer kwalijk vergif, die verdooft bij het lezen van de Bijbel. De Geest heeft geen speciaal mystiek reservoir nodig, wat naast de Bijbel nog eens toegediend wordt als supplement. De Geest werkt met het geschreven Woord van God, en dat is genoeg. En dan beleef je ook meer dan genoeg, als je dat intensief bestudeert.
Gewoon bijbels christen zijn, dat is dus wat ik wil.
Zodra helder is wat dat inhoudt, dan acht ik mij in staat om naar buiten te treden.

Je bedoelt: de kerken die afstammen van de Reformatie.
Maar dan is men juist ontrouw aan de Reformatie.
Maar inderdaad, er is veel onkruid, en het valt niet mee om de tuin ervan vrij te houden. Heidense riten drongen de kerk binnen, m.n. na 300. Ook vandaag zie je dat het onkruid staat te popelen om de Bijbel te overgroeien, of zich ermee te vermengen. Die dreiging van tappen uit de verkeerde bron, en maar niet al te ijverig te zijn om uit de zuivere bron te tappen, is er constant. Dus misschien is jouw zorg wel helemaal geen wonder. Het past helemaal in de wereld waarin we leven.
De ‘eenheid’ is ver zoek in de kerken anno 2006, is de veel gestelde argumentatie.

De kerk zou dus één moeten zijn en niet verdeeld, zoals momenteel het beeld weergeeft. In deze wordt verwezen naar: Johannes 17:21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

Ik heb ook lange tijd problemen gehad met de verdeeldheid van de kerken maar ben er achtergekomen dat de kerk juist verdeeld moet zijn. Ik vergelijkt het met het zelfde beeld toen Christus op de aarde was met de Schriftgeleerden, die ook zo verdeeld waren en niet met de hierboven vermelde tekst. Hoewel de kantekenaren bij Johannes 17 inderdaad verwijzen naar de eenheid in de gemeenten, vind ik dat deze teksten meer van persoonlijke (individuele) inhoud zijn in plaats van toepassing op een gemeenten, groepering of organisatie.

De kerk moet ook verdeeld zijn omdat de beproeving uws geloofs, die veel kostelijker is dan van het goud, hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof, en eer, en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus; Denwelken gij niet gezien hebt, en nochtans lief hebt, in Dewelke gij nu, hoewel Hem niet ziende, maar gelovende, u verheugt met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde; Verkrijgende het einde uws geloofs, namelijk de zaligheid der zielen (1 Petrus 1:7-9).

Supplementen zijn er naast de Bijbel altijd al geweest, terwijl de Bijbel dit afwijst. Deze supplementen (welke het ook moge zijn) is een bewijs van verdeeldheid en onoverkomelijk. Trouwens zegt paulus niet in 1Co 11:18-19 Want eerstelijk, als gij samenkomt in de Gemeente, zo hoor ik, dat er scheuringen zijn onder u; en ik geloof het ten dele; Want er moeten ook ketterijen (dwaalleer) onder u zijn, opdat degenen, die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.

In de tuin van Gods Volk groet absoluut ook onkruid en laat ze beiden tezamen opwassen tot den oogst, en in den tijd des oogstes zal ik tot de maaiers zeggen: Vergadert eerst dat onkruid, en bindt het in busselen, om hetzelve te verbranden; maar brengt de tarwe samen in mijn schuur.

En de akker is de wereld; en het goede zaad, zijn de kinderen des Koninkrijks; en het onkruid zijn de kinderen des bozen (….) Gelijkerwijze dan het onkruid vergaderd, en met vuur verbrand wordt, alzo zal het ook zijn in de voleinding dezer wereld.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 05 jul 2006 21:35

Kun je gezonde dynamiek, noodzakelijk, ook constructiever omschrijven? M.i. valt iemands momenteel nog niet definitief in te delen in onkruid of wat dan ook.

scape

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2006 16:53

Jantjes, je noemt de scheuringen en verdeeldheid goed met als argumentatie dat er dwaalleer in de kerken zal komen, dat er in de tijd van Jezus ook dwalingen waren zoals bij de Farizeeen. Hier maak je dus het volgende onderscheid:

- Oprechte christenen
- Dwalenden

Maar wil jij dan beweren dat er maar 1 ware kerk is in Nederland, en de andere kerken allemaal dwalen?! En zo ja, welke kerk is dat dan? Alleen dan zou je redenering opgaan. Als er in allerlei kerken oprechte christenen, leden van Zijn lichaam, aanwezig zouden zijn, of als er een hoop dwalende kerken waren maar ook een aantal niet dwalende kerken, dan is de verdeeldheid tussen die mensen of tussen die kerkverbanden toch niet op basis hiervan goed te praten? Je kan dan toch niet een heel kerkgenootschap met Farizeeers of dwalenden vergelijken, als het slechts een gedeelte van een kerkverband betreft?

Maak dit eens praktisch. Waar zitten oprechte christenen, welke kerkgenootschappen dwalen niet.... en waarom is die verdeeldheid dan nog goed?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 jul 2006 17:41

Marnix schreef:Waar zitten oprechte christenen

Over de hele wereld, in alle kerken.

Marnix schreef:welke kerkgenootschappen dwalen niet....

Geen een. Alle genootschappen dwalen.

Marnix schreef:waarom is die verdeeldheid dan nog goed

Samen hebben we allemaal een stukje van de waarheid. Ze geloof ik dat bijv. in de GGiN de waarheid van de doodstaat van de mens naar voren komt, in een evangelische gemeente de liefde van de Here Jezus voor iedereen en Zijn bereidwilligheid. God vult die stukjes nog veel en veel mooier aan in zijn heerlijkheid, zo anders denk ik, dat we het helemaal niet meer snappen. Want iedereen die in de hemel zal komen zal denk ik moeten zeggen: oooooh is het echt zo (mooi)! Die voorstelling heb ik niet eens kunnen maken...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 jul 2006 18:44

de verdeeldheid is alleen goed, als dat ons nader tot elkaar brengt.
Als het ons met elkaar in contact brengt en we het daardoor over geloof gaan hebben. Daardoor ga je de Bijbel onderzoeken om te kijken wat waar is, daardoor moet je na gaan denken wat nu eigenlijk Bijbels is, wat traditie en wat een loze regel.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jul 2006 21:30

Wat betreft die eenheid: we hebben ons best gedaan in de PKN, maar de HHK en de vGKN lagen dwars.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 jul 2006 22:08

Hoe moeilijk het soms ook is, toch moet ons streven altijd wezen om 1 te zijn in Christus.

Dus ook met die christenen die we liever zien gaan dan komen ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 07 jul 2006 09:05

Marnix schreef:Jantjes, je noemt de scheuringen en verdeeldheid goed met als argumentatie dat er dwaalleer in de kerken zal komen, dat er in de tijd van Jezus ook dwalingen waren zoals bij de Farizeeen. Hier maak je dus het volgende onderscheid:

- Oprechte christenen
- Dwalenden

Maar wil jij dan beweren dat er maar 1 ware kerk is in Nederland, en de andere kerken allemaal dwalen?! En zo ja, welke kerk is dat dan? Alleen dan zou je redenering opgaan. Als er in allerlei kerken oprechte christenen, leden van Zijn lichaam, aanwezig zouden zijn, of als er een hoop dwalende kerken waren maar ook een aantal niet dwalende kerken, dan is de verdeeldheid tussen die mensen of tussen die kerkverbanden toch niet op basis hiervan goed te praten? Je kan dan toch niet een heel kerkgenootschap met Farizeeers of dwalenden vergelijken, als het slechts een gedeelte van een kerkverband betreft?

Maak dit eens praktisch. Waar zitten oprechte christenen, welke kerkgenootschappen dwalen niet.... en waarom is die verdeeldheid dan nog goed?
Ik zou niet één kerk, gemeente of instituut aan kunnen wijzen en zeggen daar en dat is de ware. Ik vind verdeeldheid niet goed maar je komt er niet omheen. Als ik alleen naar mij zelf kijk, verdedig ik soms een zaak waarvan ik naderhand zeg: was het wel juist wat ik zei of verdedigde. Een mens is verschrikkelijk eigenwijs, eigenzinnig of verwaant en komt wel eens tot inkeer.

Daarom heb ik maar één uitgangspunt en dat is de decaloog waaraan niet alleen ik maar wij allen ons moeten houden, die ook in eerste instantie in ons hart is gelegd. Deze tien woorden zijn voor iedereen het zelfde, maar de toepassing is verschillend of anders. Ik weet niet of jij ook een doorn in je vlees kent zoals Paulus dat had, ik in ieder geval wel. Paulus zijn doorn is niet mijn doorn en (als jij het kent) jou doorn is niet Paulus zijn doorn enz.

Zo is het ook met de kerken, gemeenten of instituten. Daarom zit de verdeling die jij maakte ‘oprechte christenen, dwalende’ niet direct separaat onder een dak, maar naast elkaar in de kerkbank of gemeentestoel of instituutfauteuil. In de geschiedenis was er ook een man die een oprechte christen kerk van alleen heiligen wilde, dat waren de Labadisten en de oprichter was Jean de Labadie. www.nl.wikipedia.org/wiki/Jean_de_Labadie Het is op niets uitgelopen want hij was al dwaallende het te stellen.

In onze kerk wordt bijvoorbeeld Luther in de preek aangehaald, maar dat is maar een gedeelte wat Luther heeft gezegd en beschreven, maar dat wil niet zeggen dat de predikant het totaal met Luther eens is. Als er ‘eenheid’ met Luther zou zijn moet de predikant het ook totaal eens zijn met Luther, maar dat is niet het geval dus verdeeldheid.

Er zijn in Nederland oprechte christenen en dwalende. Die mensen zitten in verschillende kerken of gemeenten. Wij kunnen dat onderscheid van die mensen niet zien, maar door communiceren met elkaar en het doen of laten van die mensen maken wij wel een beeld op van hen en gaan beoordelen. Die beoordeling die wij maken van hen doen wij op grond van onze eigen gedachten die wij ontwikkeld hebben, hoe die gedachten en waardoor dan ook ontstaan zijn. Persoonlijk vind ik dat er te weinig zondebesef is in de ‘luchtige’ kringen en dat is helemaal vervluchtigd. In de ‘zware’ kringen ontvluchten velen het concrete zondebesef met een zuchten onder het algemene ‘We zijn zondig!’. Daarom is er weinig behoefte aan de Zaligmaker voor concrete zondaars. Je komt weinig of geen mensen meer tegen zoals de profeet Nathan, maar vooral door de liefdevolle Profeet Christus laten terechtwijzen: ‘Jìj bent die man/vrouw!’. Toch kan ik mij het beste vinden in de laatst genoemde, concreet is dat de Gereformeerde Gemeente in Nederland hoewel ik daar niet naar de kerk gaat of lidmaat ben.

Nu, let op Marnix daar komt mijn beoordeling weer aan, ik bedoel het liefelijk maar het blijkt nogal eens wat hard over te komen, vergeef mij dat dan.

Frekje geeft zijn een mening onder jou reactie. Daar ben ik het gedeeltelijk wel en gedeeltelijk niet mee eens. Waar ik het voornamelijk niet mee eens ben is zijn de laatste alinea. Even zijn laatse regels hiervan gekopieerd waarin hij zegt: ‘Want iedereen die in de hemel zal komen zal denk ik moeten zeggen: oooooh is het echt zo (mooi)! Die voorstelling heb ik niet eens kunnen maken...’. Nou persoonlijk vind ik dat een dwaling en leugen, een beetje 'jehova getuigen' uitspraak, want het hemel leven wordt door een waar christen hier op aarde reeds gekend en zal bij de binnen komst van de hemel geen verwondering zijn maar een thuis komen.

En kijk Optimatus eens een schuld van zich afschuiven. De PKN heeft goed gedaan maar de HHK en vGKN heeft de schuld, want die liggen dwars. Ik hoor op de achtergrond in vergelijking Adam zeggen, het is niet mijn schuld, maar de vrouw die Gij mij gegeven hebt. Ik hoor die vrouw zeggen het is niet mijn schuld maar die slang.

Eenheid ? het is een onmogelijke zaak. Een waar christen staat apart in deze wereld ‘alleen’, maar gemeenzaam of één met Hem. Laat ik deze vergelijking maken. Als je 1000 mensen naast elkaar zet, lijkt er uiterlijk niet een op een ander, zei zijn alle verschillend terwijl al die mensen ogen, neus, mond en oren hebben. Er zijn er wel tussen waarvan je kunt zeggen die twee lijken bijna op elkaar, maar als je ze goed vergelijkt zijn er toch verschillen. Zo is het ook met de christenen, bijna niet twee de zelfde maar wel het meest overeenkomende die een groepering kunnen vormen. Zijn de verschillen te groot dan voelt de een zich niet meer bij de ander thuis en gaan ze uit elkaar. Deze cyclus is in de geschiedenis die achter ons licht een feit en komt door de gebrokenheid van de mens die nooit geheeld kan worden en de duivel maakt daar goed gebruik van.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jul 2006 09:11

Er bestaan gamma dwalende, edoch oprechte christenen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2006 11:02

Frekje schreef:Samen hebben we allemaal een stukje van de waarheid. Ze geloof ik dat bijv. in de GGiN de waarheid van de doodstaat van de mens naar voren komt, in een evangelische gemeente de liefde van de Here Jezus voor iedereen en Zijn bereidwilligheid.

En zou het niet veel mooier zijn als we hier al eenheid zouden krijgen zodat we van elkaar kunnen leren, de evangelische van de GG over de doodstaat van de mens, de GG van evangelischen de liefde van Christus, Christus uitstralen in je dagelijks leven en ga zo maar door? Zo was het immers in de eerste gemeenten ook?

Als we allemaal een stukje van de waarheid hebben en we blijven in onze eigen evangelische of reformatorische wereldje, en komen niet bij elkaar, dan horen we allemaal maar een halve waarheid (of nog minder) in onze kerk. Kortom, die verdeeldheid is alleen goed als mensen samen komen, één worden en van elkaar leren.... en dat is nou juist het probleem.

Terug naar “Archief”