Serenity schreef:zei ik dan dat het wel zo was?
ik reageer daarmee op dit:
Elbert suggereerde met 'dan valt dit gedeelte natuurlijk ook af' min of meer dat hij de tekst wel letterlijk neemt, dat het wel Jezus' doel is om tweedracht te zaaien.
Moderator: Moderafo's
Serenity schreef:zei ik dan dat het wel zo was?
Elbert suggereerde met 'dan valt dit gedeelte natuurlijk ook af' min of meer dat hij de tekst wel letterlijk neemt, dat het wel Jezus' doel is om tweedracht te zaaien.
Matth. 10:34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
35 Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
36 En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.
38 En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.
39 Die zijn ziel vindt, zal dezelve verliezen; en die zijn ziel zal verloren hebben om Mijnentwil, zal dezelve vinden.
Carl schreef:Dat hoef je natuurlijk niet....maar ook kerkvaders waren maar mensen, gebonden aan hun eigen culturele opvattingen. Denk bijvoorbeeld eens aan hun houding t.a.v. de vrouw in de kerk.....nog steeds heeft de RK-kerk daar last van.
Carl schreef:En mbt de onfeilbaarheid: de keuze was toen: laat je iedereen vrij om te geloven wat hij/zij wil geloven? Of maak je een centraal gezag, waardoor je een sterkere eenheid krijgt? Dan is het wel handig om onfeilbaarheid in te voeren. Niet zo'n vreemde gedachte als je pas strenge vervolgingen achter de rug hebt. En éénheid maakt macht.
Collateral schreef:Boekenlezer schreef:Ik ben er zeker niet op tegen om het verstand te gebruiken. Maar als de Heilige Geest ons verstand niet verlicht, dan beginnen wij niks.
Het valt mij op dat er door sommigen zo theoretisch beschouwend gesproken wordt. Allerlei theoretisch gepsychologiseer krijg je dan gepresenteerd. Men lijkt dan uitsluitend in de derde persoon te kunnen spreken. Terwijl men nog totaal vreemdeling is van wat Jesaja te ervaren kreeg, zoals dat beschreven staat in Jesaja 6. Wat schiet je daarmee op? Dan heeft een christen zijn gedachte, en een moslim, en een jood - een stel mensen die naast elkaar staan, en op die mensen blijft men zich blindstaren - en men spant zich in om tot een vermeende tertium comparationis te komen, maar het is allemaal ijdel. Het haalt niets uit. Het blijft bij een hoop gespeculeer en getast in het donker.
Je schaart jezelf kennelijk onder de elite die geleidt wordt door de Heilige Geest. Ik geloof direct dat dat je een veel rijker gevoel geeft dan het gevoel dat je de 'theoretische beschouwers' toedicht. Misschien het gevoel van iemand die hard op zijn achterhoofd gevallen is, zijn ogen weer open heeft gedaan, de wereld opnieuw bekijkt en erachter komt dat het allemaal heel wonderlijk is? Hoe dan ook, een indrukwekkend gevoel.
Het is dat gevoel dat je wellicht verheven of bevoorrecht doet voelen ten opzichte van mensen die dat niet hebben en slechts zoeken naar (of zich blindstaren op) gemeenschappelijke waarheden. Toch zie je iets niet: ook zonder jouw Heilige Geest kunnen mensen overweldigd zijn door God, het leven of de schepping. Je zou het ook anders kunnen formuleren: jouw Heilige Geest is minder exclusief dan je dacht.
Het is omdat je je afscheidt - de exclusiviteit - dat je degenen van wie je je hebt afgescheiden niet begrijpt. Met jouw soort mensen worden droge woorden misschien opeens opgelicht door de Heilige Geest, maar in deze discussie zie je veel ijdelheid. Daarom ben je wellicht blij dat je zo bevoorrecht bent. Echter, ik voel me ook wel degelijk bevoorrecht. Mijn Heilige Geest is niet exclusief, dus snap ik wat je bedoelt, en herken ik ook dingen in de geloofsbeleving van andersgelovigen. Voor mijn gevoel is mijn gevoel bij God niet leeg, en ben ik niet geheel vreemdeling van wat Jesaja te ervaren kreeg, hoewel ik ook die ervaring subjectief vind...
Ik zal niet ontkennen dat jouw godsbeleving waardevol is, maar het is wel subjectief. Ik begrijp ook dat je de leegheid van mijn godsbeleving inziet, maar ook dat onbegrip is subjectief. Vergeef me deze theoretische beschouwing, maar gevoelens laten zich nu eenmaal niet in woorden verpakken als de ontvanger zich van die woorden distantiëert.Boekenlezer schreef:Optimatus schreef:Dat zijn allemaal prachtige volzinnen, maar ik mis de argumentatie.
Voor degene die geestelijk onderscheiden kan zit er denk ik genoeg argumentatie in opgesloten.
Je illustreert prachtig wat ik bedoel...
Als ik een bepaalde boom aanwijs en zeg 'kijk, daar staat een boom', dan staat die boom niet 10 meter verderop. Dat is voor mij een helder bewijs dat eenduidigheid bestaat. Vandaar ook dat ik al dat gepraat van 'dat is allemaal subjectief' erg eenzijdig vind.
broeloe schreef:Valt het jullie ook op dat er nog nooit zo'n groot verval is geweest in de kerken dan vandaag de dag? Onder het mom van "weg met de tradities" heeft men alles wat nog enigszins tegen het geweten spreekt weg gedaan en hiervoor in de plaats een ingebeelde Jezus voor terug gezet.
Hoezo tien geboden? Psalmen? Heidelbergse Catechismus?
Acceptatie van homofilie, Islam, wereldgelijkvormigheid.....
Lauwe preken met zeer veel zingen, waarin respect centraal staat, niet wetende dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.
En onder het mom van: 'geloven zit niet aan de buitenkant maar in je hart' alles recht praten. Mijn bijbel leert anders: uit het hart komen voort.....
Smurffie schreef:Als ik een bepaalde boom aanwijs en zeg 'kijk, daar staat een boom', dan staat die boom niet 10 meter verderop. Dat is voor mij een helder bewijs dat eenduidigheid bestaat. Vandaar ook dat ik al dat gepraat van 'dat is allemaal subjectief' erg eenzijdig vind.
Kijk, dat zeg jij nu wel..maar 10 meter verderop staat ook weer een boom..en 10 meter dáárop óók weer een boom..
Als je naar de mens kijkt, dan zou je tot de prognose komen dat het christelijke geloof over hooguit 200 jaar verdwenen is. Wat dat betreft is 2000 jaar kerkgeschiedenis een bovennatuurlijk wonder, iets wat in feite onmogelijk is.
Boekenlezer schreef:Smurffie schreef:Als ik een bepaalde boom aanwijs en zeg 'kijk, daar staat een boom', dan staat die boom niet 10 meter verderop. Dat is voor mij een helder bewijs dat eenduidigheid bestaat. Vandaar ook dat ik al dat gepraat van 'dat is allemaal subjectief' erg eenzijdig vind.
Kijk, dat zeg jij nu wel..maar 10 meter verderop staat ook weer een boom..en 10 meter dáárop óók weer een boom..
Jawel, maar dat zijn andere bomen. Piet is niet Jan, en Jan is niet Klaas, om het zo eens te zeggen. Zo had ik het ook over een bepaalde boom.
Aragorn schreef:En voor mij staat die boom wél 10 meter verderop aangezien ik vanuit een andere positie kijk dan jij. Ziedaar de kern van het natuurkundig relativisme.
Boekenlezer schreef:Dat woord 'subjectief' klinkt mij een beetje in de oren van: onzinnig, ongeldig.
Het klinkt mij in de oren als dat postmoderne gepraat van: ieder zo zijn waarheid, maar wat de waarheid nou echt is, dat weten we niet. Daar kunnen we alleen maar over theoretiseren. (Waarbij ik dan geneigd ben om te zeggen: 'goed, zullen we dan maar weer gewoon aan ons werk gaan?')
Mijn broer had eens een voorstel wat jouw instemming misschien wel kan halen: na iedere zin die een collega tegen je zegt, zeggen: "Tja, dat zeg jij."
Of deze, die ik nu verzin:
Je baas zegt tegen je, dat je iets moet doen.
Dat doe je niet.
Je collega geeft een opmerking: "Hé, moet je dat niet doen?"
Zeg je gewoon terug: "Volgens mijn baas wel, maar dat is natuurlijk subjectief."
(Ik bedenk nu dat dat gesprek nog op een leuke manier te vervolgen valt...)
Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels bij dat gerelativeer van 'dat is allemaal subjectief'. Alsof de waarheid helemaal niet te tasten zou zijn. Alsof er niet zoiets zou bestaan als eenduidigheid. Als ik een bepaalde boom aanwijs en zeg 'kijk, daar staat een boom', dan staat die boom niet 10 meter verderop. Dat is voor mij een helder bewijs dat eenduidigheid bestaat. Vandaar ook dat ik al dat gepraat van 'dat is allemaal subjectief' erg eenzijdig vind.
Smurffie schreef:Als je naar de mens kijkt, dan zou je tot de prognose komen dat het christelijke geloof over hooguit 200 jaar verdwenen is. Wat dat betreft is 2000 jaar kerkgeschiedenis een bovennatuurlijk wonder, iets wat in feite onmogelijk is.
Hm, ik denk het niet. Persoonlijk geloof ik nog steeds in de ingeschapen Godskennis, dus het christendom zal altijd blijven, (Niet denigrerend bedoelt, maar zéker iemand als jij, met zo'n overtuigend geloof in de Bijbel, waarin staat dat het christendom nooit zal uitsterven tot de dag des oordeels, zou toch moeten weten, of iig moeten redeneren dat het christendom blijvend is?) alleen zal het in de loop der jaren wel steeds blijven veranderen.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 84 gasten