Bunschotense predikant vraagt om schorsing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 21 jul 2006 11:48

Misschien gaan we nu een beetje afdwalen, maar als een kind van de dominee "ontspoord" wordt die toch ook niet ontslagen? Althans, ik ken een dominee waarvan de zoon vrij ernstig ontspoord is, maar hij preekt nog steeds, is dat onbijbels?

(misschien wel interessant om de dominee- discussie voort te zetten in een nieuw topic?)
- Home is in my head -

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2006 12:25

je gaat constant andere zeken aanhalen en zeggen: ja maar dan geldt het toch ook, dat is toch ook niet goed. Verder is er misschen wel druk op deze predikant uitgevoerd, maar dat lijkt me niet zo vreemd, de kerkregels waarhij met zijn bevestiging mee akkoord is gegaan geven dit aan, dus het is geen verrassing voor hem. De GKV heeft na bestudering van de Bijbel een duidelijk standpunt over homosexuele relaties geformuleerd en als je dan predikant van deze kerk bent ga je daar ook mee akkoord. Je kan moeilijk als kerkgenootschap dat standpunt verdedigen als je ondertussen het bij eigen predikanten gewoon toestaat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 21 jul 2006 13:25

Als ze op grond van deze teksten hebben gezegd dat deze predikant ontslagen moet worden, dan ben ik het daar mee eens. Maar wees dan wel consequent. En dat is hetgene waar ik me aan stoor.
- Home is in my head -

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 21 jul 2006 13:28

Marnix schreef:dat iedereen zonde doet is geen excuus, de Bijbel stelt niet voor niets eisen aan mensen die een ambt beoefenen.. omdat ze ook een voorbeeldfunctie hebben.
Dat twee mannen van elkaar houden is één, maar als nummer twee om de hoek komt, hetgeen is de sexuele daad... :roll:

elbert schreef:Paulus was dan zelf ook een ongetrouwde vrijgezel.
Waar staat dat?

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 21 jul 2006 13:51

1 Korintiërs 7: 8 (nbv)
8 Wat de weduwen en weduwnaars betreft, zeg ik dat het goed voor hen zou zijn alleen te blijven, zoals ik
- Home is in my head -

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 21 jul 2006 14:00

froske schreef:1 Korintiërs 7: 8 (nbv)
8 Wat de weduwen en weduwnaars betreft, zeg ik dat het goed voor hen zou zijn alleen te blijven, zoals ik
Ik vermoedde wel dat je die tekst zou aandragen, maar hij zou best weduwnaar geweest kunnen zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2006 14:47

Zie de context... en al was hij weduwnaar geweest, dan nog was hij weer single en van plan dat te blijven :)

Froske, in hoeverre is men dan niet consequent? Als een predikant die hetero is in zonde leeft gebeurt hetzelfde.... er is echt geensprake van discriminatie of zo... alleen dat het homohuwelijk niet geaccepteerd wordt en het heterohuwelijk wel ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 21 jul 2006 14:54

Marnix schreef:Friske, in hoeverre is men dan niet consequent? Als een predikant die hetero is in zonde leeft gebeurt hetzelfde.... er is echt geensprake van discriminatie of zo... alleen dat het homohuwelijk niet geaccepteerd wordt en het heterohuwelijk wel ;)

Als een dominee een zoon heeft die ontspoord is dat dan ook direct een aanleiding om hem te ontslaan? Dan voldoet hij in feite ook niet meer aan de voorwaarden, dat bedoelde ik eigenlijk. Ieder mens doet zonde en geen dominee uitgezonderd. Al begrijp ik goed dat wanneer een dominee openlijk in zonde leeft, hij niet langer meer kan preken.
- Home is in my head -

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2006 14:59

Het ligt er aan wat die predikant er zelf aan doet. Hij kan er alles aan doen om zijn zoon terug in het goede spoor te krijgen maar er niet in slagen. Maar hij heeft wel alles daaraan gedaan dan. Ik geloof niet dat een predikant er alles aan kan doen om geen homosexuele relatie aan te gaan maar het vervolgens toch doet. Daar is hij namelijk zelf verantwoordelijk voor, wat zijn zoon betreft kan hij als opvoeder alleen sturen. Het een is de zonde van zijn zoon, het ander zijn eigen zonde... En dat we allemaal zondig zijn klopt, maar God vraagt ons ook op allemaal tegen de zonde te strijden en er mee te breken. In het geval van zijn zoon kan hij dat niet, in het geval van een homoseksuele relatie kan dat wel... (hoewel ik niet ontken dat het moeilijk is)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 22 jul 2006 10:16

Wat wordt er weer vanuit twee richtingen gepraat! Ds. Ophoff gaf niet op omdat hij vond dat zijn ambt en zijn relatie niet te combineren waren, maar omdat hij zich bewust was van de regels in de GKV.

Hij denkt en gelooft anders, maar wilde daar de GKV niet mee opzadelen.

Ik mag hopen dat hij elders beter begrepen wordt en weer voluit predikant kan zijn, mét relatie!

En ach... er is hoop: werd niet ooit iemand gevangen gezet en uit de kerk gebannen omdat hij beweerde dat de wereld rond was? En dát was in strijd met de bijbel...

Het kan even duren, maar inzichten komen ooit wel... Oók over homoseksualiteit!

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 22 jul 2006 10:22

Misschien is het dan wel beter zo. Als hij had gebleven, hadden we binnenkort weer een hersteld GKV gehad ofzo :roll:

Nu kan hij een gemeente zoeken waar hij wel mag preken, al is dat vast ook geen gemakkelijk opgave omdat het gedachtegoed van een wat "lichtere" gemeente misschien niet bij de overtuigingen past van ds. Ophoff. Dat zie je ook vaak bij homosexuelen die hun kerk moeten verlaten.
- Home is in my head -

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 jul 2006 11:07

't is best wel jammer dat als je homosexueel bent en actief op Refoweb, je niet meer eerlijk naar de teksten in de Bijbel WILT kijken. Want dat is het volgens mij...

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 22 jul 2006 11:22

PeterD schreef:'t is best wel jammer dat als je homosexueel bent en actief op Refoweb, je niet meer eerlijk naar de teksten in de Bijbel WILT kijken. Want dat is het volgens mij...
Nee, men kijkt anders naar bepaalde teksten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jul 2006 14:26

Allereerst gaat het hier niet over het uit de kerk gezet worden, maar uit het ambt. Nogal een verschil...

Daarnaast is het nogal makkelijk om dit te wijten aan ouderwetse denkbeelden, een gebrek aan voortschrijdend inzicht. Wat is er nog meer mis in de kerk? Dat men zo bekrompen doet als het gaat om vloeken, liegen, overspel etc? Men is er van overtuigd dat dit is zoals God het wil, zoals Hij het in de Bijbel aangeeft. Dus blijft men bij dit denken en gaat men niet met de wereldse visie hierop mee.

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 22 jul 2006 14:31

froske zei Nu kan hij een gemeente zoeken waar hij wel mag preken, al is dat vast ook geen gemakkelijk opgave omdat het gedachtegoed van een wat "lichtere" gemeente misschien niet bij de overtuigingen past van ds. Ophoff. Dat zie je ook vaak bij homosexuelen die hun kerk moeten verlaten.

is dat echt zo? moeten mensen die homosexueel zijn de kerk verlaten??
ik dacht dat juist de kerk een plaats was waar je onderwijs kreeg en er voor je gebeden word en waar ZONDIGE mensen kwamen want we zijn nog altijd de strijdende kerk...

als je ze uit de kerk zet wie is dan de volgende? de vrouw die doordeweeks met een broek aan loopt? de man die niet gaat staan tijdens het gebed? het gezin die tv aan heeft thuis?

kom maar op hoor straks is de kerk leeg want er zijn heel veel mensen die elke keer de zelfde zonden maken met of zonder berouw
.....
ik had nog nooit gehoord dat er mensen daarom de kerk uitgezet werden want wie zonder zonden is werpe de eerste steen

Terug naar “Archief”