Sabra, dank voor je uitgebreide reactie.
Dat sommetje: een collega van mij komt met zeven kids van een modaal salaris rond. Over D.V. twee maanden wordt de achtste geboren. Zijn kinderen dragen kleding, ze gaan allemaal naar school, de oudsten studeren, ze zitten op zwemmen en een paar meiden zitten op balletles, ze rijden auto en ze kunnen nog vijf weken per jaar op vakantie. En dan zitten ze niet in een caravan op Texel. Maar... zijn vrouw is overdag gewoon thuis en doet er moeite voor om een beetje creatief te zijn met geld. Geen boodschapen bij Appie, maar groente en fruit van de markt. En zo zijn er veel meer dingen...
Ik denk juist dat mijn idee van verwaarlozing
minder ruim is dan dat van jou; jij schaart meer zaken al onder verwaarlozing, terwijl ik het misschien houd op 'het kan ook met minder heel leuk zijn'. Maar misschien bedoelde jij dat ook...
Is kinderen opvoeden geen zelfonplooiing? Heb jij ook een weekje doorgebracht met twee kleuters en twee peuters? En heb je toen ontdekt dat je helemaal niet op de automatische piloot kunt draaien? Dat het behoorlijk veel 'management' en improvisatietalent vergt om de kids overal op tijd te laten zijn; met schone kleren, met een broodtrommel in de schooltas? En na schooltijd willen de kids graag hun verhaal kwijt... etc etc... je leert elke dag weer van die kinderen! En wel eens gemerkt hoe vervelend dagopvang-kids thuis kunnen zijn? Als pa en ma die dagen te moe zijn om 's avonds met de kinderen nog een spelletje te doen?
Maar hoe weet jij dat je met 8 kids geen tijd hebt om 's avonds hun verhalen aan te horen? Ervaring? Als je je gewone werk ("thuiszitten") overdag al hebt gedaan is het heerlijk om 's avonds even met kinderen te praten... Je hoeft niet met allemaal een functioneringsgesprek van een uur te voeren...
Haha, jouw opmerking over mijn beeld van werknemer en werken is leuk! Ik ben zelf ook een loonslaaf hoor

Ik werk fulltime en volg daarnaast nog een opleiding. En ik vind mijn werk èrg leuk, kan mezelf ontplooiien en krijg waardering! Daar ben ik helemaal niet negatief over... Maar het kan niet zo zijn dat je werk vóór je gezin komt. Iedere baas, iedere werknemer is te vervangen; een ouder is niet te vervangen!
En niet meteen suggereren dat mijn man werkt en ik niet, Sabra!

Misschien zijn bij ons de rollen wel omgedraaid!
Ja, je hebt gelijk, de term 'sleutelkind' is uit de tijd. Dat komt omdat het nu normaal is dat een kind een 'sleutelkind' is. Je hoeft het woord niet meer te gebruiken, omdat het gewoon héél veel voorkomt dat een kind in een leeg huis komt. Tegenwoordig moet je bijna gaan uitleggen dat je kind géén sleutelkind is (misschien is daar ook wel een term voor).
Nou, even wat onduidelijkheid... De pil als medicijn (dus
niet (hoe vaak moet ik het nog zeggen) ter voorkoming van zwangerschap), daar heb ik geen problemen mee... En vervolgens vergelijk jij zwangerschap weer met een ernstige ziekte... terwijl je eerst zegt dat ik zeg dat voorstanders van de pil dat wel doen... Ja, klopt, je vergelijkt het zelf. Vind je 't gek dat ik dan dat soort dingen ga denken?

Wat spraakverwarring, denk ik. Maar als ik moet kiezen heb ik liever een heleboel zwangerschappen dan één ziekte! Lijkt me dus niet echt hetzelfde
Nog even over Genesis 1:28; voordat je je geestelijk kunt voortplanten zul je dat toch eerst lichamelijk moeten hebben gedaan

Dat gold zeker in Genesis 1, voor Adam en Eva.

Dit kom je in vers 22 ook al tegen. Hier een citaat; een verklaring over het woord 'zegenen': "Dat is, God gaf hun kracht om hun geslacht door voortteling te onderhouden ten te vermenigvuldigen." Lijkt me overigens niet voor tweeerlei uitleg vatbaar...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...