Moderator: Moderafo's
PeterD schreef:Boekenlezer schreef:Ik vind het hele gebeuren rond K. van der Zwaag vooral uitermate vaag.
Ik heb zijn boek ook. Ik heb het niet helemaal gelezen, maar hij wekt bij mij niet de indruk dat hij ketterse dingen poneert. Integendeel. Mag zo iemand dan in de weg van kerkelijke tucht onder censuur gezet worden?
Vergeet niet dát hij de verkeerde weg bewandeld heeft (kerkrechterlijk gezien volgens de DKO) om zijn punten uiteen te zetten.
...
Maja de Bij schreef:Ik vraag me af of een theoloog of historicus of wie dan ook wel eerst z'n pennenvruchten moet voorleggen aan de synode voorafgaand aan publicatie. Luther sloeg ze ook gewoon aan de kerkdeur.
Raido schreef:Ik denk dat Rijssen ook onder de PS valt (dus drie dominees)
Raido schreef:, mag ik dus concluderen dat je geen officieele kritiek mag hebben op de leer binnen de Gergem? is de kerkleer trouwens ergens officieel in vast gelegd?
Die staat op mijn slaapkamer, ik zal er vanavond nog eens opduiken.Om de leer nader vast te leggen heeft men de Leeruitspraken van 1931. Vraag er je dominee maar eens naar. Of koop z'n "Leerboek"...
Raido schreef:Die staat op mijn slaapkamer, ik zal er vanavond nog eens opduiken.Om de leer nader vast te leggen heeft men de Leeruitspraken van 1931. Vraag er je dominee maar eens naar. Of koop z'n "Leerboek"...
Weet je perongeluk welke ouderling? De voorlees-ouderling is zoals je vermoedelijk weet pas overleden.
ND schreef:De commissie van de particuliere synode, bestaande uit ds. A. Schot (voorzitter), ds. C.J. Meeuse, ds. J.J. Tanis, ouderling mr.dr. J.T. van den Berg en ouderling K.H. de Heer, stelde in een rapport dat Van der Zwaag de plichten van zijn lidmaatschap heeft geschonden en het ambtelijk gezag heeft miskend. Hij heeft de publiciteit gezocht door buiten zijn eigen kerk om de zaken bespreekbaar te maken. Dat is in strijd met de door hem afgelegde belijdenis, aldus het rapport.
PeterD schreef:nav. diverse opmerkingen het volgende.
VdZ is onder censuur gesteld wegens het opstaan tegen het gezag (5e gebod). Ik heb horen vertellen dat de censuur tegen het 9e gebod ingetrokken is, maar dat weet ik niet zeker.
Een aantal dingen nu.
1. vdZ heeft concreet man en paard genoemd in zijn boek. Kritiek op ds Moerkerken, vd Poel, Harinck en Steenblok valt er in te lezen. Daarmee handelt hij tegen de DKO in, die stelt dat hij met kritiek op de kerkleer van een predikant niet een vuistdik boek moet gaan schrijven, maar bij zijn plaatselijke kerkenraad aan moet kloppen. Desnoods hoger op gaan, etc. Kerkrechtelijk gezien is hij hiermee over de scheef gegaan. Daarom dat het 'proces' van de PS Oost ook niet gaat over de vraag of de inhoud getoetst moet worden, maar veel meer gaat over de vraag of hij door kritiek te uiten op div predikanten wel juist gehandeld heeft.
2. Censuur is niet gericht om iemand eens even lekker te grazen te nemen. Censuur / tucht is medisch van aard, oftewel is er op gericht iemand op dat specifieke punt terug te brengen in het juiste spoor.
3. Onder censuur staan is niet niks. Beter zou zijn biddend met deze zaak bezig te zijn. Ook mijn hand gaat in eigen boezem, want ik doet het ook te weinig.
4. Een PS die een onderzoek doet, een aantal mannen die onderzoek doet naar de bewoordingen van vdZ betreffende diverse zaken. Wie zijn wij om het oordeel van deze mannen in twijfel te trekken en klakkeloos achter die éne man, vdZ aan te lopen?
5. Waarom hebben zoveel mensen onwijs veel kritiek op wat er nu hieromtrent gebeurd binnen de GG? Het valt me op dat er heel veel mensen reageren en om het hardst schreeuwen die helemaal geen GG zijn. Waarom dat al dat geschreeuw? Is het voor jullie niet gewoon dan een bevestiging dat de GG niet goed genoeg is? Laat het dan lekker zo.
6. Ik heb het boek niet gelezen. Ik heb alleen zoveel mogelijk informatie gelezen hierover, en heb daarnaast een kennis die het boek wel heeft gelezen. Die raadpleeg ik dus weleens.
PeterD schreef:1. vdZ heeft concreet man en paard genoemd in zijn boek. Kritiek op ds Moerkerken, vd Poel, Harinck en Steenblok valt er in te lezen. Daarmee handelt hij tegen de DKO in, die stelt dat hij met kritiek op de kerkleer van een predikant niet een vuistdik boek moet gaan schrijven, maar bij zijn plaatselijke kerkenraad aan moet kloppen. Desnoods hoger op gaan, etc. Kerkrechtelijk gezien is hij hiermee over de scheef gegaan. Daarom dat het 'proces' van de PS Oost ook niet gaat over de vraag of de inhoud getoetst moet worden, maar veel meer gaat over de vraag of hij door kritiek te uiten op div predikanten wel juist gehandeld heeft.
PeterD schreef:2. Censuur is niet gericht om iemand eens even lekker te grazen te nemen. Censuur / tucht is medisch van aard, oftewel is er op gericht iemand op dat specifieke punt terug te brengen in het juiste spoor.
PeterD schreef:3. Onder censuur staan is niet niks. Beter zou zijn biddend met deze zaak bezig te zijn. Ook mijn hand gaat in eigen boezem, want ik doe het ook te weinig.
PeterD schreef:4. Een PS die een onderzoek doet, een aantal mannen die onderzoek doet naar de bewoordingen van vdZ betreffende diverse zaken. Wie zijn wij om het oordeel van deze mannen in twijfel te trekken en klakkeloos achter die éne man, vdZ aan te lopen?
PeterD schreef:5. Waarom hebben zoveel mensen onwijs veel kritiek op wat er nu hieromtrent gebeurd binnen de GG? Het valt me op dat er heel veel mensen reageren en om het hardst schreeuwen die helemaal geen GG zijn. Waarom dat al dat geschreeuw? Is het voor jullie niet gewoon dan een bevestiging dat de GG niet goed genoeg is? Laat het dan lekker zo.
Artikel 55 - De Boekencensuur.
Editie(s) 1907
Niemand van de gereformeerde religie zal zich onderstaan eenig boek of schrift van hem of van een ander gemaakt of overgezet, handelende van de religie, te laten drukken, of anderszins uit te geven, dan 't zelve vooraf doorzien en goedgekend zijnde van de dienaren des Woords zijner classis, of particuliere synode, of professoren der theologie van deze provinciën, doch met voorweten zijner classis.
De blijvende betekenis van dit artikel is, dat het ons wijst op de taak die er voor de kerk is om met de haar ten dienste staande middelen de invloed tegen te gaan van niet rechtzinnige, revolutionaire en zedenbedervende lectuur. Zij zal dit moeten doen in de prediking, in de catechese, in het huisbezoek en in de kerkelijke vermaning. Ook over de uitgave van ketterse boeken moet de kerkelijke censuur gaan, maar anders dan bij de roomse kerk die personen en geschriften in de ban doet. Denk aan de ban van 1520 die door Rome werd uitgesproken over Luther en ook over zijn werken. Maar de gereformeerden hebben steeds geoordeeld dat de tucht gaat over levende personen, die zich in leer of leven aan ergerlijke dwalingen en zonden schuldig maken. Blijkt nu uit een boek, een dergelijke dwaling in de leer dan is de schrijver ervan aan vermaning en tucht onderworpen.
elbert schreef:Ik heb even het kerkrecht zoals de GG dat gebruikt erop nageslagen:Artikel 55 - De Boekencensuur.
Editie(s) 1907
Niemand van de gereformeerde religie zal zich onderstaan eenig boek of schrift van hem of van een ander gemaakt of overgezet, handelende van de religie, te laten drukken, of anderszins uit te geven, dan 't zelve vooraf doorzien en goedgekend zijnde van de dienaren des Woords zijner classis, of particuliere synode, of professoren der theologie van deze provinciën, doch met voorweten zijner classis.
Maja de Bij schreef:Dat ontbreekt zo, alles ligt onbediscuseerd op straat. Ik dit geval kun je daar misschien blij mee zijn, in andere gevallen minder. Denk ook aan de boeken van Kuitert.
elbert schreef:Kortom, volgens de Gier is tucht alleen mogelijk, als uit de inhoud van het boek blijkt dat er gedwaald wordt. Aangezien deze toetsing tot nog toe niet aan de orde is geweest (het ging immers om de vorm), is de censuur van dr. van der Zwaag in mijn visie op het kerkrecht dus onrechtmatig.
Dit nog even afgezien van het feit dat ik dit artikel (ook zoals betoogd door de Gier) gedateerd vind en het in het verleden is misbruikt om rechtzinnige boeken te weren.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten