Aragorn schreef:Pelagiaans.. misschien, ik weet niet precies wat Pelagius leerde. Maar het is niet Arminiaans, aangezien Arminius leerde dat de mens er zelf voor kiest om een relatie met God aan te gaan. En die gedachte kom je in de rechterflank vd. gereformeerde gezindte niet tegen.
Nee, je slaat de plank echt mis. Pelagius leerde al de toeleidende wegen en de Arminianen voerden dit in hun leer mee.
Ik citeer uit de Acta van de Synode de Remonstrant wat de remonstrant Arnoldi aanvoert tegen Tilen; "alwaar hij ( Arnoldi) de belijdenis der zonden, droefheid, en aanvankelijke vreze, den onherborenen toeschrijft, en zegt, dat de zondaar door de kracht des Geestes
uit de predikatie van de wet voorbereid wordt tot de wedergeboorte.".
Dit is het antwoord van de contra-remonstranten:
"Hierin steekt een afgrond van dwalingen, tegen welke wij ten minste deze korte tegenstellingen zetten.
Eerste tegenstelling.
Dewijl de mens van natuur blind is, dood in zijn zonden, een kind des toorns, (....) en een stenen hart heeft, uit hetwelk geen goed sap uitgedrukt kan worden; zo verwerpen wij ten enenmaal dat Pelagiaans gedichtsel, van de voorbereidende werken vóór de wedergeboorte, als regelrecht strijdende tegen de heilige Schriftuur.
Tweede tegenstelling:
Niemand kan zijn ellendigheid kennen, bewenen, beklagen, naar verlossing verlangen, naar dezelve hongeren en dorsten, en die zoeken, enz. zonder bijzondere genade des herbarenden Geestes. (..)
Derhalve, deze dingen den mensen toe te schrijven, of in 't geheel, of ten dele vóór de wedergeboorte, dat strekt tot smaadheid Gods".
Tot hier het citaat.
Zoals je ziet, wordt hier dus de leer zoals die momenteel in de reformatorische kerken geleerd wordt, totaal afgebrand als zijnde Pelagiaans en remonstrants.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )