Yael schreef:1.) Inderdaad lijkt ook mij dat onmogelijk dat er in de wedergeboorte geen zicht is op Jezus Christus. Alleen die van nieuw geboren zijn kunnen het Koninkrijk van God ingaan zegt Jezus tegen Nicodemus.(Joh.3:3)
Als je wederomgeboren bent, ben je ook in Christus.
Zeker, want anders was hij niet wedergeboren, maar er moet wel veel afgeleerd worden en voordat Christus als Borg en Zaligmaker in het hart geopenbaard kan worden. Er moet plaats voor Hem bereid worden in een weg van afbraak. Al onze hoogmoed moet neergeslagen worden en onze uitvluchten afgebroken.
Yael schreef:2.) Je moet wel in het oog houden dan Jezus al aan dat recht voldaan heeft, dus aan Gods recht is al voldaan toen Jezus aan het kruis stierf.
Zondekennis is geen voorwaarde maar God kan dat wel gebruiken om tot Christus te brengen. Overigens vind ik het frapant dat nu wij ds. H. (je weet wel wie ik bedoel) niet meer hebben er veel minder de nadruk wordt gelegt op die ja hoe zal ik het zeggen die standaard zinnen zoals aan Gods recht voldaan moet worden enzovoort. Niet dat dat niet genoemd wordt maar toch meer de nadruk dat je mag komen zoals je bent, want je hoeft niet zondig te zijn je bent het al. Dus je hoeft niet geschikt gemaakt te worden om Jezus te ontvangen. Begrijp je me.
![]()
Efeze 5 vers 8 met de kanttekeningen:
http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Ef5.htm
En dit zegt onze Heidelberger er over:
Vr.2. Hoeveel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in dezen troost zaliglijk leven en sterven moogt?
Antw. Drie stukken a. Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn b. Ten andere: hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost worde c. En ten derde: hoe ik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn d.
a Mt 11:28-30 Eph 5:8 b Joh 9:41 Mt 9:12 Ro 3:10 1Jo 1:9,10 c Joh 17:3 Han 4:12 Han 10:43 d Eph 5:10 Ps 50:14 Mt 5:16 1Pe 2:12 Ro 6:13 2Ti 2:15
Yael schreef:Verder is de HC erg nuttig om van te leren maar ik hoop niet dat je zover gaat dat je het boven de Bijbel plaatst? Daarom denk ik dat je moet uitkijken voor overschatting van de HC.Het geeft mi. niet de vastomlijnde bekeringsweg aan het is een leerboek toch? God heeft zich aan de Bijbel gebonden niet aan de HC.
God is vrij in hoe Hij iemand bekeerd en dat hoeft niet per definitie in vaste volgorde van de HC.
Het gaat alleen wel in die volgorde. Lees de Psalmen maar eens. Zondag hadden we het hierover aan tafel. In Psalm 116 kun je duidelijk de lijn zien van ellende, verlossing en dankbaarheid, zei er een. In Psalm 130 ook, zei een ander, en wat te denken van Psalm 42? Eigenlijk kun je het in alle Psalmen wel terugvinden.
De catechismus is niet alleen een leerboek, maar wordt 'Het troost- en leerboek van Gods Kerk' genoemd.
De catechismus heeft een ondergeschikte plaats aan de Bijbel, maar is wel zeer Bijbels en Bijbels gefundeerd. Vele verwijsteksten zijn er, en de Schrift verklaart zichzelf.
De Bijbel blijft echter het Woord van God, en niets is daaraan gelijk.
Yael schreef:Of er een toeleidende weg is weet ik eigelijk niet zo goed (heb er veel over nagedacht toen nav die scheuring bij ons.) maar tjaa met erover redeneren is de kans zo groot dat we er niet mee bij Jezus komen....
![]()
Bedoel je nu ene toeleidende weg tot de wedergeboorte (bestaat niet, want het is óf dood óf leven, en niet iets ertussen in), of een toeleidende weg tot Christus?
Ik denk dat ik toch maar eens het boek 'De toeleidende weg' van ds. C. Harinck ga lezen. Wellicht is dat verhelderend.
Is er iemand die het al gelezen heeft?
Yael schreef:3.) Zolang je buiten Jezus ben ben je volgens mij nog nooit het werkhuis uitgeweest.en zit je er nog midden in omdat je met alle mogelijke middelen buiten Jezus probeert zalig te worden. Als God je bekeert leer je dat inzien dat je uit dat werkhuis moet. Omdat in die Ander idd de vrijheid en de verlossing te vinden. (heeel kort samengevat.)
tis nogal een lang verhaal geworden maar goed.....
Zelfs van nature werken we niet aan onze bekering hoor. Dan hebben we een afkeer van God en goddelijke zaken. Veel mensen, ook kerkmensen denken niet eens na over deze zaken. Van werken is dan denk ik ook geen sprake. Wel van het volharden in het kwaad.