Werken in de zorg...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 apr 2005 18:36

zooo.... nog drie daagjes en mijn tweede stage zit erop :|
vanmiddag eind gesprek gehad... alles gelukkig voldoende...
ik heb helemaal geen zin om weg te gaan.... en weer naar school te gaan :cry: maar goed, nog 10 weekjes school, daarna vakantie en dan 20 weken stage :lol:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 11 apr 2005 22:10

mw schreef:zooo.... nog drie daagjes en mijn tweede stage zit erop :|
vanmiddag eind gesprek gehad... alles gelukkig voldoende...
ik heb helemaal geen zin om weg te gaan.... en weer naar school te gaan :cry: maar goed, nog 10 weekjes school, daarna vakantie en dan 20 weken stage :lol:

woeii lekker :D nou succes met dat schoolgedoetje!! en die weken zullen snel genoeg weer om zijn :)
PaSaP Hoogh!!

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 13 apr 2005 09:43

en ik heb bijna mn eindopdracht... dan zit het er op...heerlijk!!!!!!!!
Psalm 25:2 (ber.)

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 15 apr 2005 18:25

saartje schreef:en ik heb bijna mn eindopdracht... dan zit het er op...heerlijk!!!!!!!!

Lekker!!!! k wou dat het bij mij ook al zo ver was.
Afbeelding
Buellrider en kipje18 verloofd op 15-09-2006

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 29 apr 2005 19:17

Dit gaat even niet over stages en scripties maar over de praktijk.
Ik werk ook in de (thuis) zorg. Eigen 'baas', en ik merk bij m'n personeel dat er nogal gemakkelijk omgegaan wordt met het schaamtegevoel van cliënten.
Waar ik voortdurend met handdoeken loop te bedekken (tijdens de wasbeurt) gaan anderen daar veel te gemakkelijk mee om in mijn ogen.
En dan denk ik, (en zeg ik ook) probeer jezelf eens voor te stellen dat je afhankelijk bent en daar maar ligt.... in je blootje, .....zo kwetsbaar.
Dat is toch onaangenaam?

Ben ik nu ouderwets, preuts of weet ik veel?
Hoe denken jullie daarover, maar wat belangrijker is...hoe gaan jullie daar mee om in de praktijk, want ik neem aan dat het op een juiste manier wordt aangeleerd?

Nu kaart ik iets aan en ga een week op vakantie :) Maar ben wel benieuwd naar jullie reacties.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 30 apr 2005 10:38

ik heb ook geleerd zoveel mogelijk de zorgvrager niet in hun blootje te laten liggen/zitten. Ik probeer dit ook zoveel mogelijk te doen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 30 apr 2005 18:29

Schaamtegevoel van zorgvragers is best wel lastig. Wij hadden pas een meisje van 16 op de afdeling liggen. Zij wilde absoluut niet douchen want dan had ze hulp nodig en bij de wastafel wassen niet.... Tja het is best vervelend om mensen op hun gemak te stellen maar een handdoek als bedekking gebruiken en de zorgvragers zo veel mogelijk zelf laten wassen is toch wel het minste wat je kunt doen denk.

Maar je kunt een verplichte klinische les erover houden ofzo :o

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 apr 2005 19:15

Ik merk dat in de geh. zorg er nog al makkelijk mee omgegaan wordt. Op de groep waar ik werk wonen mannen tussen de 40 en 60 jaar. Zij wonen bijna hun hele leven al in een instelling. Vroeger werd er al helemaal weinig op privacy gelet. Zij hebben ook totaal geen schaamte gevoelens.

Wij proberen er wel op te letten maar wij laten voor onze eigen veiligheid de deur van de douche wel eens open. Omdat niet alle bewoners ff aardig voor ons zijn :wink: . Maar het is niet zo dat iemand die dan langs komt lopen hem dan gelijk kan zien.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 01 mei 2005 11:32

Ik bedek de mensen altijd, het liefst nog met 2 handdoeken ook. Je moet je toch niet voorstellen dat jij daar in je nakie ligt te bibberen, terwijl de broeder je even komt wassen. Lijkt me verschrikkelijk.
Engaged @ 07-01-2005

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 mei 2005 12:51

Cathy schreef:Dit gaat even niet over stages en scripties maar over de praktijk.
Ik werk ook in de (thuis) zorg. Eigen 'baas', en ik merk bij m'n personeel dat er nogal gemakkelijk omgegaan wordt met het schaamtegevoel van cliënten.
Waar ik voortdurend met handdoeken loop te bedekken (tijdens de wasbeurt) gaan anderen daar veel te gemakkelijk mee om in mijn ogen.
En dan denk ik, (en zeg ik ook) probeer jezelf eens voor te stellen dat je afhankelijk bent en daar maar ligt.... in je blootje, .....zo kwetsbaar.
Dat is toch onaangenaam?

Ben ik nu ouderwets, preuts of weet ik veel?
Hoe denken jullie daarover, maar wat belangrijker is...hoe gaan jullie daar mee om in de praktijk, want ik neem aan dat het op een juiste manier wordt aangeleerd?

Nu kaart ik iets aan en ga een week op vakantie :) Maar ben wel benieuwd naar jullie reacties.

Tja, ik heb ook in de zorginstellingen stage gelopen!!

schaamtegevoelens bij de clienten was bij mij nr. 1 tijdens een wasbeurt.
Net wat jij zegt: stel je voor dat je er zo zelf bij ligt!! een heel goed punt!!

(ik werk zelf in de thuiszorg, niet in de zorg zelf maar meer begeleiding en hulp bij de huishouding, en merk ook dat er clienten zijn die geholpen worden door de verzorging dat sommigen zo de deur van de douche of slaapkamer open laten staan tijdens het douchen enz., erg jammer).

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 mei 2005 14:29

spreek je diegene er dan ook op aan??

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 mei 2005 11:29

trijntjejohanna schreef:spreek je diegene er dan ook op aan??

dat durf ik niet, omdat ik tegen hun op kijk. :oops:

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 02 mei 2005 11:46

als het echt goede collega's zijn en goede verzorgers kunnen ze tegen feedback. In de zorg is feedback altijd heel belangrijk vind ik

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 mei 2005 12:27

mw schreef:als het echt goede collega's zijn en goede verzorgers kunnen ze tegen feedback. In de zorg is feedback altijd heel belangrijk vind ik

ja dat denk ik ook.. alhoewel ik zelf ook weet dat het soms best moeilijk is om feedback te geven...

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 02 mei 2005 12:38

idd heel moeilijk. Ik heb erzelf ook moeite mee. Maar zodra het gaat om een zorgvrager, dan geef ik het wel

Terug naar “Archief”