Samenwonen zonder sex?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 01 sep 2004 10:23

Zareb schreef:Maar dit topic ging over samenwonen zonder seks.
-Kan het? Ja
-Mag het? Ja
-Moet het? Nee, mits

Kan het? Ja
Gebeurd het? Jaah!
Moet je het willen? Nuh!

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 sep 2004 10:27

Andre schreef:
Zareb schreef:Maar dit topic ging over samenwonen zonder seks.
-Kan het? Ja
-Mag het? Ja
-Moet het? Nee, mits

Kan het? Ja
Gebeurd het? Jaah!
Moet je het willen? Nuh!

Helemaal met je eens Andre, samenwonen zonder seks:"Moet je het willen? Nee natuurlijk niet.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 sep 2004 10:27

Zareb schreef:
joepie schreef:Als er in een partnerschap niet van een huwelijk zordt gesproken is het dat ook niet natuurlijk.

Geef dan het verschil aan tussen het woord "huwelijk" en "partnerschap"
Wat Gods orde is dat kun je natuurlijk weten.
Daar kun je genog over lezen in de Bijbel.
Niet een langdurige relatie tussen mensen van hetzelfde geslacht b.v.
Maar de man zal... enz....

Daar heb ik het niet over! Waarom haal jij dat erbij?
Dat er mensen extremen vast laten leggen in hun huwelijkse voorwaarden wil nog niet zeggen dat het daarom goed is. Ook daarin kun je dus dingen fout doen.
Vind zowiezo trouwen op huwelijkse voorwaarden niet zoals het "hoort"
Maar goed, dat is mijn mening.

Inderdaad, je zal je familiebezit maar opgemaakt zien worden door de een of ander. of je zal maar aangesproken worden op de schulden van je partner. Maar goed, dit terzijde.
En ja, zolang als de regering in die wetten niet tegen Gods woord ingaan, zal ik ze daarin gehoorzamen.
Omdat ik daarmee God gehoorzaam.

Dat laatste is dus weer kort door de bocht. De regering geeft een wettelijke status aan abortus, aan euthanasie. Zaken die m.i. recht tegen God's woord in gaan.
Dus in het eene accepteer je ze wel, maar in het andere niet.

Inderdaad, om met het laatste te beginnen. Eert de overheid, maar stel God boven allen. Dus als de overheid dwaalt in zaken dan mag ik ze daarin niet volgen. Maar in andere zaken moet ik dat dus.

Vind het trouwens mooi heo jullie zo kunnen quoten maar ik kan dat niet.
Dus moet het gewoon zo doen.

Ik zei ook niet dat jij dat zei. Ik zei dat ter vergelijking.
Wat het verschil is? Misschien moet je dat aan degene vragen die wel kiezen voor een geregistreerd partnerschap en niet voor een huwelijk?
Want als er geen verschil in zou zitten dan zouden ze toch net zo goed kunnen trouwen?

En over dat je erfenis op gaat bij niet op gemeenschap van goederen huwen.
Ik kan me voorstellen dat het weleens niet anders kan. B.v. bij een eigen zaak.
Maar anders vind ik dat het niet getuigd van een vertrouwen in elkaar, dat je het huwelijk wat je aangaat, voor de rest van je leven, (dat beloof je tenslotte: tot de dood je scheid) pas aangaat, als je voorwaarden hebt hesteld in het geval je toch uit elkaar zou gaan.
Ik ga niet uit elkaar, want dat beloof ik! Anders moet je het niet beloven.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 sep 2004 10:34

Joepie,
begin je citaat van een ander met

(quote) in plaats van ( gebruik je [

wil je een naam gebruiken (quote="naam)
sluit het citaat met (/quote)

Porbeer eens, lukt je best
Laatst gewijzigd door Zareb op 01 sep 2004 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

André

Berichtdoor André » 01 sep 2004 10:37

joepie schreef:Maar anders vind ik dat het niet getuigd van een vertrouwen in elkaar, dat je het huwelijk wat je aangaat, voor de rest van je leven, (dat beloof je tenslotte: tot de dood je scheid)

Mmmmm, redelijk pittige uitspraak........
Heb jij dat nooit, dat dingen wel eens anders lopen als dat je graag zou hebben gewild?

Zal ik je een keer Quote les geven btw?? :roll:

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 sep 2004 10:49

Andre schreef:
joepie schreef:Maar anders vind ik dat het niet getuigd van een vertrouwen in elkaar, dat je het huwelijk wat je aangaat, voor de rest van je leven, (dat beloof je tenslotte: tot de dood je scheid)

Heb jij dat nooit, dat dingen wel eens anders lopen als dat je graag zou hebben gewild?

Het gaat niet alleen over "anders" lopen. Ik denk dat huwelijks voorwaarden ook een manier kunnen zijn om een ander niet willens en wetens mee te slepen in onvoorziene omstandigheden.

Goed, ik heb een eigen bedrijf. Als ik zou trouwen ( :cry: ) zou ik de risico's hiervan volledig uit willen sluiten t.o.v. m'n partner. Immers ik heb voor die eigen zaak gekozen en het lijkt me niet fair om daar een ander mee op te zadelen als het misloopt. Heeft niets met vertrouwen te maken.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 sep 2004 11:22

Zareb schreef:
Andre schreef:

Het gaat niet alleen over "anders" lopen. Ik denk dat huwelijks voorwaarden ook een manier kunnen zijn om een ander niet willens en wetens mee te slepen in onvoorziene omstandigheden.

Goed, ik heb een eigen bedrijf. Als ik zou trouwen ( :cry: ) zou ik de risico's hiervan volledig uit willen sluiten t.o.v. m'n partner. Immers ik heb voor die eigen zaak gekozen en het lijkt me niet fair om daar een ander mee op te zadelen als het misloopt. Heeft niets met vertrouwen te maken.

Kijk zo quoten lukt me wel, maar al die korte quots.... :wink:

Maar goed, of ik nooit heb dat dingen anders lopen dan ik wilde?
Ja, heel veel zelfs. Daarom heb ik denk ik ook geleerd om inderdaad alles ALLEEN van God te verwachten. En vooral niet zelf willen, maar het over geven aan Hem. Daardoor zijn dingen in mijn leven ook beter geworden.
Daardoor ben ik ook gaan zien, dat je soms recht tegen je gevoel moet ingaan, maar dat het toch de weg van de Here is. En dat Hij die weg ook wil zegenen. Dertien jaar terug had ik namelijk nooit kunnen denken dat ik zo gelukkig met mijn man zou kunnen zijn als dat ik nu ben!
Als ik toen mijn gevoel gevolgd was dan waren mijn man en ik niet meer bij elkaar. Mijn kinderen, mijn man, en ik waren dan ongelukkig geweest.
De Here wil duidelijk dat wij Hem volgen en geloven dat Hij altijd weet wat het beste voor ons is. Als je dat wil inzien, en Hem daarin wil volgen dan maakt Hij je wegen goed.

Wat ik dus eigenlijk bedoel te zeggen met geen huwelijks voorwaarden is:
Dat dingen anders kunnen lopen dan je ooit zou gedacht hebben is nog geen reden om alvast van te voren risico's uit te sluiten.
Eigenlijk vind ik dat als je toch gaat scheiden (geloof me ik weet echt wel hoe moeilijk het soms kan zijn) dat je dan ook op de blaren moet zitten.

En in het geval van een eigen zaak zou ik me inderdaad kunnen voorstellen dat er huwelijksevoorwaarden worden gesteld. Ik zeg dus, kan IK me Voorstellen. Zeg niet dat ik het zou doen.

André

Berichtdoor André » 01 sep 2004 13:15

joepie schreef:Maar goed, of ik nooit heb dat dingen anders lopen dan ik wilde?

Gelukkig maar, anders zou het te mooi zijn om waar te zijn
Ja, heel veel zelfs. Daarom heb ik denk ik ook geleerd om inderdaad alles ALLEEN van God te verwachten.

Ik weet zelfs niet beter dan dat ik alles ALLEEN van God verwacht, dat is ook mijn einige houvast!!

En vooral niet zelf willen, maar het over geven aan Hem. Daardoor zijn dingen in mijn leven ook beter geworden.

Fijn is dat heh, als je je vertrouwen op God stelt , dat je dan niet beschaamd uitkomt!

Daardoor ben ik ook gaan zien, dat je soms recht tegen je gevoel moet ingaan, maar dat het toch de weg van de Here is. En dat Hij die weg ook wil zegenen.
Dat is natuurlijk makkelijk constateren achteraf.
Dertien jaar terug had ik namelijk nooit kunnen denken dat ik zo gelukkig met mijn man zou kunnen zijn als dat ik nu ben!

Duidelijk, in de toekomst kijken kunnen wij als mensen niet.
Als ik toen mijn gevoel gevolgd was dan waren mijn man en ik niet meer bij elkaar. Mijn kinderen, mijn man, en ik waren dan ongelukkig geweest.
Misschien wel ja, ik denk dat er ook voorbeelden zijn, dat gescheiden verder leven beter is, voor een ieder.
Want kids met ouders in een psychiatrische inrichting moet je misschien ook niet willen.
De Here wil duidelijk dat wij Hem volgen en geloven dat Hij altijd weet wat het beste voor ons is.

Eens, maar jij weet niet waarom ik gescheiden verder mag leven, en jullie samen verder zijn gegaan?
Mijn idee daarover is, dat het feit dat wij gescheiden verder zijn gegaan na veel wederzijdse inspanning, dat, dat ook Gods plan kan zijn.
( Het tegendeel bewijzen kun jij n.m. niet , want jij kunt niet als God denken.)

Als je dat wil inzien, en Hem daarin wil volgen dan maakt Hij je wegen goed.

Ik geloof van harte dat Hij het beste met mijn ex vrouw, kinderen en mij voor heeft.

Wat ik dus eigenlijk bedoel te zeggen met geen huwelijks voorwaarden is:
Dat dingen anders kunnen lopen dan je ooit zou gedacht hebben is nog geen reden om alvast van te voren risico's uit te sluiten.
Eigenlijk vind ik dat als je toch gaat scheiden (geloof me ik weet echt wel hoe moeilijk het soms kan zijn) dat je dan ook op de blaren moet zitten.
???????

En in het geval van een eigen zaak zou ik me inderdaad kunnen voorstellen dat er huwelijksevoorwaarden worden gesteld. Ik zeg dus, kan IK me Voorstellen. Zeg niet dat ik het zou doen.
Ohw, dus als het om geld gaat, want daar gaat het dan om , dan kunne de bakens evt. verzet worden, lees, heb ik iets minder moeite mee.

Inmiddels zijn we kompleet offtopic, ik stel voor als jij of ik nog verder willen gaan hierover dat we dan ff een topic openen??

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 01 sep 2004 13:51

joepie schreef:Ik ga niet uit elkaar, want dat beloof ik! Anders moet je het niet beloven.

Ja, dat kan ik nog wel volgen. Alleen het volgende ken ik van dichtbij:
man en vrouw voor de kerk getrouwd, gelukkig, kinderen, etc. etc. buiten de huwelijkse onenigheden nooit echte problemen en DAN...

Krijgt de man een ongeluk waardoor hij een hersenbeschadiging oploopt waardoor (een (deel) van) zijn persoonlijkheid veranderd. Man en vrouw liggen na dat ongeluk voortdurend met elkaar overhoop.
De vrouw verzucht: deze man is niet meer de man met wie ik X. jaren geleden getrouwd ben! Na huwelijkstherapieën, gebedsdiensten en fysieke mishandeling van de vrouw besluiten de twee te scheiden.
Argument van de vrouw: ik heb het ja woord gegeven aan een man die ik nu niet meer ken.

Ik vind dit echt een ethisch vraagstuk.

EQ.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 sep 2004 14:00

Equilibrist schreef:
joepie schreef:Ik ga niet uit elkaar, want dat beloof ik! Anders moet je het niet beloven.

Ja, dat kan ik nog wel volgen. Alleen het volgende ken ik van dichtbij:
man en vrouw voor de kerk getrouwd, gelukkig, kinderen, etc. etc. buiten de huwelijkse onenigheden nooit echte problemen en DAN...

Krijgt de man een ongeluk waardoor hij een hersenbeschadiging oploopt waardoor (een (deel) van) zijn persoonlijkheid veranderd. Man en vrouw liggen na dat ongeluk voortdurend met elkaar overhoop.
De vrouw verzucht: deze man is niet meer de man met wie ik X. jaren geleden getrouwd ben! Na huwelijkstherapieën, gebedsdiensten en fysieke mishandeling van de vrouw besluiten de twee te scheiden.
Argument van de vrouw: ik heb het ja woord gegeven aan een man die ik nu niet meer ken.

Ik vind dit echt een ethisch vraagstuk.

EQ.

Inderdaad, een belangrijk vraagstuk, want het tot "de dood ons scheidt" is door de medische voortuigang geworden "tot het verpleeghuis ons scheidt". Maar dat in een nieuw topic lijkt mij. Want als je hier nu op ingaat krijg je straks weer een "ernstige ende oprechte zijnde waarschuwing.

Het gaat hier over samenwonen en seks. Denk ik,
Maar ja, ik ben geen "toezichthouder".

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 sep 2004 14:06

Zareb schreef:
Inderdaad, een belangrijk vraagstuk, want het tot "de dood ons scheidt" is door de medische voortuigang geworden "tot het verpleeghuis ons scheidt". Maar dat in een nieuw topic lijkt mij. Want als je hier nu op ingaat krijg je straks weer een "ernstige ende oprechte zijnde waarschuwing.

Het gaat hier over samenwonen en seks. Denk ik,
Maar ja, ik ben geen "toezichthouder".

Je zou best een goede zijn :) : On topic maar weer, of nieuwe discussie openen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 sep 2004 18:46

Andre schreef:
Lalage schreef:Een feest is wel wat anders dan met elkaar naar bed gaan.

Offtopic: Je brengt het wel leuk, maar het kan best wel een feest zijn hoor
God heeft het ook als iets moois bedoeld :roll:

haha tuurlijk, maar ik bedoelde dus het openbaar elkaar trouw beloven, zodat andere mensen je er ook op kunnen wijzen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2004 22:21

joepie schreef:Als je leest in de Bijbel hoe Jakob aan zijn vrouw is gekomen is dat wel wat anders dan gewoon meedelen en een trouwdag plannen.
Er ware dus wel degelijk bepaalde ceremoniën. Zo wie zo mocht je niet zelf je vrouw uitzoeken. Dat deed de Vader of hij zond zijn dienstknecht uit. Hij bepaalde dus wanneer er getrouwd werd.
Als je leest in Leviticus 18 wat er allemaal niet mocht. Ze mochten zich niet gelijk stellen aan de Egyptenaren zoals die met de huwelijks- en kuisheid omgingen of zoals in Kanaan.
Of wat dacht je van de voorschriften in Deut. 22.
Ook daar wordt gesproken over het huwen...

Ik denk eerder dat we tegenwordig gewoon meedelen wanneer de huwelijksdag is, en vervolgens gewoon gemeenschap hebben met elkaar.
En dat blijft de omgekeerde wereld. Je bent pas samen één als God je heeft samen gevoegd. Tot die tijd ben je met elkaar aan het rotzooien zou mijn schoonvader zeggen. Behandel je elkaar respectloos.
Als je namelijk echt van elkaar houd dan wil je wel wachten tot God er Zijn zegen over heeft gegeven. En dan kun je dat ook.
Verzin niet allemaal smoesjes om het goed te praten dat je gewoon niet kunt wachten op de dag dat je huwelijk voor God rechtsgeldig is.

Hm je bent 1 als God je samen hebt gevoegd :) Niet op het moment dat je Ja zegt... is mijn mening... Ter vergelijking... neem belijdenis... Heb je pas echt je keuze voor God gemaakt op het moment dat je in de kerk je Ja-woord aan God geeft? Natuurlijk niet... dan is de kerk er getuige van.... maar als je daarvoor ook al zo leeft ben je daarvoor ook al bekeerd toch?

En wat Jakob betreft.... klopt.... maar hoe ging het met zijn vader Isaak dan? Daarvan lees ik nadat Abrahams knecht terug is gekeerd met Rebekka bij zich:

67 Isa"k nam Rebekka met zich mee naar zijn moeders tent en zij werd zijn vrouw. Isa"k ging van haar houden en vond zo troost na de dood van zijn moeder. (Genesis 24)

Maar goed, de vraag is of dat tegenwoordig nog relevant is. Het nadeel is dat je tegenwoordig best wat geld kwijt bent met een bruiloft... dat maakt het moeilijk om, als je van elkaar houdt te trouwen op het moment dat je er aan toe bent. Kortom, je bent er aan toe, aan trouwen met de bijbehorende privileges en verantwoordelijkheden... maar het is nog niet mogelijk... dat is wel erg vervelend dan... Je hebt je besluit al genomen maar kan het nog niet uitvoeren.... vroeger ging dat niet voor de wet, hoefde je niet maanden van tevoren een afspraak te maken op stadhuis, met je predikant etc...

Opvallend is ook dat ze vroeger op veel jongere leeftijd vaak al trouwden... tegenwoordig gebeurt dat vaak veel later, misschien zorgt dat ook wel voor problemen, kunnen mensen daarom de verleiding van sex voor het huwelijk niet weerstaan... omdat je iets natuurlijks in je moet onderdrukken, en je dus tegen dat natuurlijke ingaat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 03 sep 2004 14:37

Tuurlijk moest je vroeger ook wachten. Wat is dat nu voor onzin. Dacht je nu echt dat je nadat je het besluit had genomen om met elkaar te trouwen dat het dan zo kon?
Wat is er mis om op elkaar te wachten?
Als het goed is doe je dat met liefde.
En als het echt niet kan, is trouwen ook zo gebeurd. Kijk maar naar stelletjes die "moeten" trouwen.

En bij Izaak werd er dus eerst toestemming gevraagd aan de ouders van het meisje (zo ging dat toen) met de bruidschat die betaald moest worden. En Izaak hield helemaal nog niet van haar, maar ging wel met haar trouwen. Ook met een toen geldende trouwceremonie.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 sep 2004 15:30

Samenwonen zonder sex kan volgens mij best wel een tijdje, of misschien wel altijd.
Kijk maar naar een katholieke pastoor, die heeft ook altijd een huishoudster in huis wonen, en die eten wel samen en zo, maar hebben geen sex.

Terug naar “Archief”