Mars en het creationisme.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lock&Stock

Re: Mars en het creationisme.

Berichtdoor Lock&Stock » 07 mei 2015 14:16

Dummy schreef:Heb je het daar weleens over gehad dan?

Nee, omdat het bij creationisten alleen maar lijkt te gaan over de big bang, kosmologie en de evolutietheorie, en af toe wat geologie en paleontologie, antropologie. Maar altijd in de context van die eerder genoemde onderwerpen. Als zij oprecht, gegronde, problemen met de wetenschap zouden hebben had ik wel een wat bredere discussie verwacht. Die is er niet, en dat is wat mij betreft veelzeggend.

Dummy schreef:Ja, dus? Als een lichtjaar dus werkt, is de evolutietheorie dus waar?

Volgens mij gaat hier iets mis, de evolutietheorie heeft niet zoveel met lichtjaren te maken he. Lichtjaren gaan in deze discussie vooral over de leeftijd van het universum.

Dummy schreef:Natuurlijk niet, in principe is het gewoon een te gebruiken maat. Net zo goed als een jaar.

Euh, nee, een jaar is een manier om tijd te meten, een lichtjaar is nogmaals; een afstandsmaat. Bijkomend voordeel van een lichtjaar is dat het ons het verleden laat zien. Die supernova van een paar pagina's terug is de situatie van 20 duizend jaar geleden. En aangezien 99,999999% (niet overdreven overigens) van de objecten in het voor ons zichtbare universum verder staat dan 10 000 lichtjaar, en het sleutelen aan de lichtsnelheid een enorme berg consequenties heeft, het redelijk terecht is om aan te nemen dat het universum ouder is dan 10 000 jaar.

Dummy schreef:Zelfde idee als dat je met stenen een brug krijgt. Zomaar stenen? Welnee, het is enorm goed te gebruiken materiaal voor een groot aantal goede objecten.

Deze metafoor snap ik even niet ;)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 07 mei 2015 14:19

Lock&Stock schreef:Dat niet, maar wel aan de correctheid van de evolutietheorie en in ieder geval een stamboom die langer terug gaat dan 10000 jaar.

Dummy schreef:Dat is toch die gentheorie waar jij het veel over hebt?

Mag ik daar wat informatie over? Ik weet daar weinig van...
Ik ben namelijk weer eens benieuwd waar de wetenschappelijke feiten ons brengen...

Wikipedia is altijd een goed startpunt; http://en.wikipedia.org/wiki/Neanderthal_genome_project

En onder het kopje Critisim met een goed voorbeeld van het zelf reinigende vermogen dmv peer-review.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 mei 2015 14:21

Dummy schreef:Noem eens een voorbeeld van iets dat totaal niet werkt?

Duiven offeren als je huidvraat hebt. Sowieso dat hele 'reinheidsgebeuren'. Waarom is een vrouw langer onrein als ze een dochter baart dan wanneer ze een zoon baart? Leviticus 12:1-8
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 07 mei 2015 14:22

Dummy schreef:En het is hetzelfde als zeggen dat creationisten beperkte wetenschap bedrijven.

Dat doen de meesten ook, vanwege twee redenen;

1. De conclusie (God heeft het gedaan, 6000-10000 jaar geleden) staat van te voren vast
2. Ze volgende niet de wetenschappelijke methode.

Dummy schreef:Ik heb er iets teveel van gezien binnen de wetenschappelijke wereld, en niet alleen daarbinnen, om ervan uit te gaan dat het allemaal zo rooskleurig is als op dit forum wordt voorgesteld.

Dit heb je nu al een paar keer geclaimed, maar ik heb nog geen enkele onderbouwing of reden gezien waarom ik dit zou geloven. Sorry.

Dummy schreef:Ik geloof zonder meer in de kracht van de wetenschappelijke methode, maar niet in de kracht van de mensen die daarmee werken.

En terecht! Dat is ook de reden dat de methode überhaupt bestaat. Om menselijk onvermogen, leugens en ego tegen te gaan.

Dummy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dummy » 07 mei 2015 14:27

Lock&Stock schreef:Nee, omdat het bij creationisten alleen maar lijkt te gaan over de big bang, kosmologie en de evolutietheorie, en af toe wat geologie en paleontologie, antropologie. Maar altijd in de context van die eerder genoemde onderwerpen. Als zij oprecht, gegronde, problemen met de wetenschap zouden hebben had ik wel een wat bredere discussie verwacht. Die is er niet, en dat is wat mij betreft veelzeggend.

Tja, ik kom er toch genoeg tegen die gewoon uit een bepaald standpunt naar alle wetenschappen kijken. En dat de grootste problemen liggen bij de evolutietheorie heeft volgens mij twee redenen. 1) Het verschil is het grootst met de letterlijke interpretatie van de Bijbel. 2) Het lijkt vaak alsof voorstanders van de evolutietheorie ook 'heilig' geloven.

Lock&Stock schreef:
Volgens mij gaat hier iets mis, de evolutietheorie heeft niet zoveel met lichtjaren te maken he. Lichtjaren gaan in deze discussie vooral over de leeftijd van het universum.

Waarbij het dus de vraag blijft of de overkoepelende theorie dan dus waar is?

Lock&Stock schreef:Euh, nee, een jaar is een manier om tijd te meten, een lichtjaar is nogmaals; een afstandsmaat. Bijkomend voordeel van een lichtjaar is dat het ons het verleden laat zien. Die supernova van een paar pagina's terug is de situatie van 20 duizend jaar geleden. En aangezien 99,999999% (niet overdreven overigens) van de objecten in het voor ons zichtbare universum verder staat dan 10 000 lichtjaar, en het sleutelen aan de lichtsnelheid een enorme berg consequenties heeft, het redelijk terecht is om aan te nemen dat het universum ouder is dan 10 000 jaar.

Dus is het een maat gebaseerd op de lichtsnelheid. Vervolgens concluderen we even voor het gemak dat we het simpelweg naar het verleden kunnen extrapoleren en we dus meer weten over het verleden. We onderbouwen dit met het extra argument dat we nu totaal niet kunnen zien (wetenschappelijk) dat het in het verleden anders gegaan kan zijn. Dus het universum is ouder dan 10 000 jaar.

Lock&Stock schreef:
Deze metafoor snap ik even niet ;)

Je hebt met stenen nog geen brug en je hebt met lichtjaren nog niet automatisch een oud universum.

Dummy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dummy » 07 mei 2015 14:34

Lock&Stock schreef:En aangezien die twijfels mij, en Mortlach, niet bekend zijn is het volgens mij terecht door te vragen naar wat onderbouwing.

Kolossaal! Vreemd zeg... Als je gelooft in de kracht van de wetenschap hoor je toch waarschijnlijk minder de kritische geluiden... Dat idee krijg ik er toch wel een beetje bij. Het gaat namelijk niet alleen om bijvoorbeeld de evolutietheorie. Er zijn veel meer theorieën waar blijkt dat de wetenschappers nog behoorlijk kritisch over zijn, ONDANKS dat het knotsgoed blijkt te werken. Dat hoeft niet gepubliceerd te worden omdat de wetenschappers rustig doorgaan met onderzoeken. Niks mis mee, misschien komt dan vanzelf het antwoord.

Lock&Stock schreef:
Dat is ook onvoldoende, sorry. Je geeft aan dat er een enorm groot probleem met de wetenschappelijke methode is, wellicht wel een van de grootste wetenschappelijke fraude zaken ooit. Maar je weigert dat te onderbouwen en we moeten je maar geloven. Zo werkt het niet.

Waar beweer ik dat? Ik nuanceerde alleen het één en ander...

Lock&Stock schreef:Ik weet niet of voor alle geloven geldt dat deze van bovenaf gereinigd worden. Maar je moet toegeven dat de wetenschappelijke systeem en het religieuze systeem niet veel overeenkomsten hebben.

De grote overeenkomsten zijn dat er een reinigend vermogen is, dat er fouten worden gemaakt en dat mensen ermee bezig zijn.

Lock&Stock schreef:Niemand beweert hier dat wetenschappers perfect zijn. Overal worden fouten gemaakt en gefraudeerd, natuurlijk ook in de wetenschappelijke wereld. En soms komen misstanden, net als in andere gebieden, pas jaren later in de openbaarheid. Maar als we het specifiek over de evolutietheorie hebben is dat eigenlijk niet meer mogelijk, de fraude zou van zo'n extreem grote omvang moeten zijn dat dit in mijn ogen neigt naar een onmogelijkheid.

En wat betreft framing, je laat het voorkomen alsof Mortlach de wetenschap heilig en foutloos zit. En ik praat niet graag voor anderen, maar ik durf in dat geval toch wel te zeggen dat Mortlach de wetenschap absoluut niet zo ziet ;)

Prima. :wink:

Lock&Stock schreef:
Prima! En zeker geen manier om je argument weg te zetten. En ook zeker goed om misstanden binnen de wetenschap aan te kaarten. Als ik aan jouw kant van de discussie had gestaan had ik wellicht eenzelfde argument gebruikt. Echter, en dat zie ik vaak in deze discussies, worden "aannames" en "fraude in de wetenschap" vaak gebruikt om de hele wetenschap aan de kant te zetten of onbetrouwbaar te lijken.

Als het zo overgekomen is, mijn ernstige excuses, want ook deze jongen maakt dagelijks gebruik van de wetenschap, zelfs nu =D> =D> =D>

Dummy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dummy » 07 mei 2015 14:45

Mortlach schreef:Duiven offeren als je huidvraat hebt. Sowieso dat hele 'reinheidsgebeuren'. Waarom is een vrouw langer onrein als ze een dochter baart dan wanneer ze een zoon baart? Leviticus 12:1-8

Het wil uiteraard niet zeggen dat alles gelijk maar logisch verklaarbaar moet zijn. Maar er zijn gewoon voorbeelden eruit te halen die wel goed werken. Er is ook niets tegen het feit dat een vrouw twee keer zo lang zich afzondert bij een meisje dan bij een jongen. Het antwoord op de vraag waarom is misschien geen medische, maar juist een godsdienstige kwestie.

Dummy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dummy » 07 mei 2015 14:49

Lock&Stock schreef:Dat doen de meesten ook, vanwege twee redenen;

1. De conclusie (God heeft het gedaan, 6000-10000 jaar geleden) staat van te voren vast
2. Ze volgende niet de wetenschappelijke methode.

1. Je mag gerust uitkomsten vergelijken met de Bijbel, niets mis mee. Je kunt op basis van de wetenschappelijke methode rustig verder gaan met onderzoek.
2. Waarom niet?

Lock&Stock schreef:
Dit heb je nu al een paar keer geclaimed, maar ik heb nog geen enkele onderbouwing of reden gezien waarom ik dit zou geloven. Sorry.

Omdat je een onderbouwing vraagt die niet mogelijk is.

Lock&Stock schreef:
En terecht! Dat is ook de reden dat de methode überhaupt bestaat. Om menselijk onvermogen, leugens en ego tegen te gaan.

Zoveel als mogelijk is!!!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 mei 2015 15:22

Dummy schreef:Het wil uiteraard niet zeggen dat alles gelijk maar logisch verklaarbaar moet zijn. Maar er zijn gewoon voorbeelden eruit te halen die wel goed werken.

Daar hadden we het echter niet over. Het ging om zaken die niet werken.

En trouwens, zelfs de zaken die wel werken, geven nergens een verklaring WAAROM dat dan werkt. Leuk dat mensen ontdekten dat als je schone handen hebt, je minder gauw ziek wordt, maar het duurde best lang voordat men wist waarom dat zo was.

Er is ook niets tegen het feit dat een vrouw twee keer zo lang zich afzondert bij een meisje dan bij een jongen. Het antwoord op de vraag waarom is misschien geen medische, maar juist een godsdienstige kwestie.

Net zoals alle andere kwesties waar het in deze context om gaat. En daar heb ik op zich weinig problemen mee. Het wordt pas lastig als lui zoals Hobrink ze wél naar het medische willen trekken, en daarmee ook nog eens sterk de indruk wekken dat ALLES medisch voordelig is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Dummy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dummy » 07 mei 2015 15:23

Mortlach schreef:Daar hadden we het echter niet over. Het ging om zaken die niet werken.

En trouwens, zelfs de zaken die wel werken, geven nergens een verklaring WAAROM dat dan werkt. Leuk dat mensen ontdekten dat als je schone handen hebt, je minder gauw ziek wordt, maar het duurde best lang voordat men wist waarom dat zo was.

Volslagen eens!

Net zoals alle andere kwesties waar het in deze context om gaat. En daar heb ik op zich weinig problemen mee. Het wordt pas lastig als lui zoals Hobrink ze wél naar het medische willen trekken, en daarmee ook nog eens sterk de indruk wekken dat ALLES medisch voordelig is.

Ik kan je onderbuikgevoelens wel een beetje plaatsen. :D

Eury
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eury » 07 mei 2015 15:38

Ik kwam zojuist de volgende link tegen:

http://nieuws.nl/algemeen/20150505/ster ... -gevonden/

Sterrenstelsel uit begin van heelal gevonden

LEIDEN (Novum) – Nederlandse en Amerikaanse wetenschappers hebben mogelijk het oudste sterrenstelsel ooit gevonden. Ze zagen licht dat meer dan 13 miljard jaar geleden is uitgezonden en nu pas de aarde bereikt. Ter illustratie: licht legt per seconde een afstand van bijna 300.000 kilometer af. De ontdekking is dinsdag bekendgemaakt.

Het stelsel heeft de naam EGS-zs8-1 gekregen. Omdat het toen nog jong was, ontstaan er heel veel nieuwe sterren. Het tempo ligt ongeveer tachtig keer zo hoog als bij onze Melkweg.

Ten tijde van EGS-zs8-1 was het heelal pas 650 miljoen jaar oud. Er zijn eerder ook een paar sterrenstelsels uit die begintijd gevonden. De onderzoekers noemen dat ,,stukjes van de puzzel hoe de eerste sterrenstelsels zijn ontstaan”.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 07 mei 2015 19:25

hettys schreef:Wat doen we daarmee? Nergens in de bijbel lezen we dat die spijswetten bedoeld zijn voor de gezondheid.

Dummy schreef:Nee, dus? Daarom kunnen we er wel bepaalde conclusies uit trekken.

Waarom zou je conclusies trekken? Als de reden van het niet mogen eten van iets in de bijbel vermeld staat? Bloed mag je niet hebben omdat er een ziel in zit, en vet mag je niet eten omdat dit het beste is van het dier en voor God is bestemd. (als een lieflijke geur) Blijkbaar worden de bijbelse redenen in twijfel getrokken door Hobrink.

hettys schreef:Het zijn cultische wetten en vele ervan slaan nergens op, zeker niet qua gezondheid. Ben Hobrink bespreekt alleen wat hem goed uitkomt. Hij heeft het ook niet over de bijbelse redenen waarom iets niet of wel gegeten mag worden. en nee. iemand die plagieert, en allerlei onzin in z'n boek opneemt, daar heb ik weinig mee. Dat betekent dat je alleen schrijft om naar een vooropgezet doel toe te werken.
Prima als sommige dingen die in de bijbel staan ook werken, maar je moet dan niet de dingen negeren die absoluut niet werken. Dat getuigt van intellectuele oneerlijkheid.

Noem eens een voorbeeld van iets dat totaal niet werkt?

Het eten van garnalen is erg goed voor een mens. Dit komt mede door de hoge voedingswaardes die er in de beestjes zitten. Hier staat tegenover dat er maar weinig calorieën inzitten, waardoor ook tijdens een dieet garnalen prima gegeten kunnen worden. Garnalen bevatten veel selenium. Per 100 gram zit er ruim 64% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid selenium in. Selenium verminderd de kans op hart en vaatziektes, spontane abortus, ontsteking van lucht en urinewegen, longkanker, prostaatkanker, dikke darm en endeldarm-kanker. De garnaal heeft een laag vetgehalte. Per 100 gram zit er minder dan één gram vet in. Daarnaast is de garnaal een belangrijke bron van vitamine B12. Per 100 gram zit er ruim 28% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B12 in.

Al met al is het dus goed om regelmatig garnalen te eten. De richtlijn is om zo'n twee keer per week vis te eten en garnalen zijn hierbij een goede keuze. Ook wanneer u aan het diëten bent is de garnaal een goede keuze.

http://www.ishetgezond.nl/index.php/vis ... len-gezond

Nu kun je best gezond oud worden zonder het eten van garnalen, maar waarom wordt het verboden? Vooral in gebieden waar garnalen best een belangrijke voedingsbron kunnen zijn, lijkt me zo'n verbod niet echt gezond.

en dan heb ik het alleen over één voedingswet. In al die wetten staat voldoende onzin om een boek te vullen, maar waar het echt om gaat is dat er volgens Hobrink wetenschap in de bijbel staat. en dat slaat nergens op.
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 07 mei 2015 20:54

Dummy schreef:Dus... als wij iets nogal vreemd vinden, maakt dat God tot een grapjas? Zover ik kan bezien zijn er zeker in de theologie gedeelten die volgens jou God tot een grapjas zouden maken. En daarom heb ik het over het paard achter de kar spannen. Wij begrijpen het niet, dus zal God het wel anders bedoeld hebben, want het is wel de bedoeling dat wij God volledig begrijpen. Ik vraag me af wat voor god je dan op den duur overhoudt. Jouw projectie van een god leg je over God heen en vervolgens ga je de Bijbel daarop aanpassen.

In de eerste plaats doe je dat natuurlijk zelf ook. Jouw Godsbeeld is totaal anders dan van de mensen die bedachten dat God tijdens het offeren de geur van het offer kon ruiken, zoals beschreven in de bijbel. en de God die naar beneden kwam tijdens de bouw van de toren van Babel om te kijken wat er van waar was.

Verder. Stel: Jij hebt een mooie kavel, en je bouwt een prachtig koloniaal huis van 4 verdiepingen en je bent er jaren mee bezig. Komt een vriend langs die zegt. prachtig hoor, maar dat van die vier verdiepingen verzin je gewoon. Ik heb hier een boek en daarin staat dat er geen gebouwen kunnen bestaan van meer dan 2 verdiepingen. Jouw huis kan nooit zo hoog zijn. Zegt de bouwer: Ja maar, je ziet hier toch vier verdiepingen?
Nee hoor. zegt de vriend. Het kan nooit.

Die 'vriend' is bepaald niet betrokken bij de creatie jou, ontkent je vermogen tot bouwen, en maakt je tot een soort leugenaar. Het is blijkbaar niet eens een vriend.

en stel dat je vriend zegt: Nou. ik weet het niet hoor, of dat wel vier verdiepingen zijn. Ik heb toevallig een boekje waarin staat dat 2 verdiepingen echt de max zijn. Dat nog ben je teleurgesteld in die zogenaamde vriend. Je verklaart hem ter plekke voor gek, zou ik zeggen. Geen vier verdiepingen?
Wie de schepping ontkent, ontkent God.

Dus je hebt nu reeds mij en de creationisten in de schoenen geschoven dat ze alleen kritisch zijn op het punt van de langere perioden van de Bijbel?

Inderdaad. Waar ben je verder nog kritisch over? geef es een voorbeeld.

En pas je dus de Bijbel aan. In principe doet Van den Brink hetzelfde als jij, dus dat je het met hem eens bent lijkt me logisch.

ja. Zo gaat dat. en dat doe jij ook. Of denk je nou nog echt dat de zon stilstond boven Gilboa.

hettys schreef:Hoezo? Jij zegt dat bacteriën beter te bevestigen zijn dan lichtjaren. Nou. Dat is onzin. Of doe es een poging om uit te leggen waarom we geen lichtjaren kunnen waarnemen.

Omdat een lichtjaar een definitie is, niets meer en niets minder. En een bacterie in principe ook. Maar bewegingen die we NU waarnemen is wat anders dan uitspraken doen over het verleden waar we NU niets meer van waarnemen, hooguit de naweeën.

Dat is geklets. We nemen NU waar wat er miljoenen jaren heeft plaats gevonden. Dat is nu juist zo bijzonder van het kijken in de ruimte.

hettys schreef:Natuurlijk niet. Zeg even wat er nu zo onverklaarbaar is aan wat we kunnen waarnemen? Het lijkt alsof je zegt dat waarnemingen niets kunnen verklaren.

We gaan weer een bepaald straatje in...[/quotye]
Hoezo.. WAT is er onverklaarbaar?

Er zijn nog genoeg delen van de werkelijkheid die niet verklaard zijn en er zijn delen die niet verklaard kunnen worden (voorlopig of helemaal niet) door de wetenschap.

Dat zou kunnen. Maar we hebben het hier over dingen die wel verklaard zijn. Ik vraag gewoon wat er zo onverklaard is. Maar daar wil je blijkbaar geen antwoord op geven.

hettys schreef:Ja. Of geloof jij ook nog dat de zon om de aarde draait? Sinds we weten dat dit niet zo is, is de interpretatie van de bijbel al aangepast.

Als het dat alleen was viel het wel mee, maar het heeft ook bepaalde theologische consequenties die niet zo gemakkelijk te veranderen zijn. Theologisch is er veel minder eenduidigheid.

Als je nou es voor één keer de theologie kon scheiden van de wetenschap.
Ook gif is geschapen.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 mei 2015 09:48

Dummy schreef:Tja, ik kom er toch genoeg tegen die gewoon uit een bepaald standpunt naar alle wetenschappen kijken.

Kan je voorbeelden geven van andere gebieden waar zij kritisch naar kijken?

Dummy schreef:En dat de grootste problemen liggen bij de evolutietheorie heeft volgens mij twee redenen. 1) Het verschil is het grootst met de letterlijke interpretatie van de Bijbel. 2)

Die kan ik begrijpen

Dummy schreef:Het lijkt vaak alsof voorstanders van de evolutietheorie ook 'heilig' geloven.

En deze weer niet. Ik denk dat dit komt omdat er door creationisten enorm veel mis-informatie en in veel gevallen keiharde leugens worden verspreid over dit wetenschapsgebied. Wellicht niet zo vreemd dat er daarom zo "fel" op wordt gereageerd. Echter de wetenschappers die niet op fora zitten maar gewoon hun werk doen verschillen op geen enkele wijze van wetenschappers in andere gebieden.

Dummy schreef:Waarbij het dus de vraag blijft of de overkoepelende theorie dan dus waar is?

En als die niet waar is dan heeft God extreem z'n best gedaan om het universum extreem oud te laten lijken. Met als gevolg dat "onderzoek alles en behoudt het goede" eigenlijk betekent "onderzoek alles maar geloof niet wat je ziet". En dat is volgens mij niet hoe de christelijke God in elkaar zou moeten zitten. Toch?

Dummy schreef:Dus is het een maat gebaseerd op de lichtsnelheid. Vervolgens concluderen we even voor het gemak dat we het simpelweg naar het verleden kunnen extrapoleren en we dus meer weten over het verleden. We onderbouwen dit met het extra argument dat we nu totaal niet kunnen zien (wetenschappelijk) dat het in het verleden anders gegaan kan zijn. Dus het universum is ouder dan 10 000 jaar.

Het is niet simpelweg extrapoleren. Het zijn veel manieren van meten die allemaal op hetzelfde uitkomen. Als die allemaal niet kloppen verwijs ik naar mijn argument hierboven. Daarnaast geven onze meetmethodes ook voorspellingen voor de toekomst (bijvoorbeeld de gemeten neutrinos na een super nova) die allemaal blijken te kloppen. Moeten we dat allemaal negeren en naast ons neerleggen omdat een van de vele interpretaties van een van de vele heilige teksten daar niet mee te verenigen is?

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 mei 2015 09:53

Dummy schreef:Kolossaal! Vreemd zeg... Als je gelooft in de kracht van de wetenschap hoor je toch waarschijnlijk minder de kritische geluiden...

Onzin, ik zat bovenop de discussie over de sneller-dan-het-licht gemeten neutrinos, ik weet echt wel van de fraude gevallen en ik sluit ook mijn ogen niet voor de misstappen binnen de wetenschap. Maar de evolutietheorie klopt gewoon omdat deze A) Een passende verklaring geeft voor de enorme hoeveelheid fossielen en genetisch materiaal B) Voorspellingen doet die uitkomen C) Geen hete hangijzers, enorme onbekende of goede onderbouwde tegen-argumenten kent.

Dummy schreef:Dat idee krijg ik er toch wel een beetje bij. Het gaat namelijk niet alleen om bijvoorbeeld de evolutietheorie. Er zijn veel meer theorieën waar blijkt dat de wetenschappers nog behoorlijk kritisch over zijn, ONDANKS dat het knotsgoed blijkt te werken.

Tja, Newton werkt prima op relatief kleine afstanden, maar als je dezelfde formules wilt gaan gebruiken om de expansie van het universum te voorspellen gaat het mis. Dat er aan sommige theorieën gewoon limieten zitten is bekend. Of heb je wellicht nog andere, meer schrijnende, voorbeelden?

Dummy schreef:Waar beweer ik dat? Ik nuanceerde alleen het één en ander...

Als je denkt dat de evolutietheorie niet klopt dan geloof je in het grootste wetenschappelijke schandaal van de moderne tijd.

Dummy schreef:
De grote overeenkomsten zijn dat er een reinigend vermogen is, dat er fouten worden gemaakt en dat mensen ermee bezig zijn.

Volgens mij is het grote verschil dat een religies dogma's heeft. En die zijn niet zelfreinigend.

Terug naar “Archief”