Wat moet je nou met .....?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor hubert » 08 nov 2014 08:09

L&S
Het maakt in dit geval niet uit, ik ben niet gelovig dus ik zie niet echt de nuances/verschillen tussen een god, persoonlijke god of iemand als Jezus.

De meeste christenen helaas ook niet. Zij nemen alles voor zoete koek aan en geven dat door op dit forum als absolute waarheden.
Daarom geef ik af en toe wat tegengas in de hoop dat zij zelf gaan nadenken i.p.v. van da papagaaien.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 10 nov 2014 10:22

De meeste christenen helaas ook niet. Zij nemen alles voor zoete koek aan en geven dat door op dit forum als absolute waarheden.

u bedoelt op een christelijk forum toch hoop ik niet Gods heilig Woord voor zoete koek te veroordelen?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 nov 2014 17:24

Nee, de Bijbel bevat vele prachtige verhalen die ons inspireren voor een beter leven.
Ik doel op mensen die bepaalde teksten ge- en misbruiken om anderen in de hoek te zetten.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 11 nov 2014 19:22

ben db bd schreef:u bedoelt op een christelijk forum toch hoop ik niet Gods heilig Woord voor zoete koek te veroordelen?

Het gaat meer om allerlei uitspraken, gedaan door jonge-aarde creationisten, die buitenbijbels zijn, zeer onrealistisch en toch voor zoete koek worden aangenomen.
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 14 nov 2014 22:00

Om nog even te citeren uit de link 'verre voorouders'...

Genen uitwisseling
De splitsing tussen de moderne mens Homo Sapiens en de Neanderthaler vond, gebaseerd op de mt-DNA verschillen, 400.000 jaar geleden plaats. Dit was nog in Afrika. Desalniettemin waren er in Europa nog lang daarna, tussen 50,000 - 60,000 jaar geleden, vruchtbare onderlinge sexuele contacten. Deze genenuitwisseling droeg tot 2% bij aan het genetisch materiaal van de Europese mens. (7)

Hier op het refo forum gaat inderdaad de kop in het zand...

Ik denk niet dat het begrip 'Neanderthaler' ooit is erkent door de gereformeerde gezindte. Misschien ooit?
Ook gif is geschapen.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 15 nov 2014 15:19

hettys schreef:Ik denk niet dat het begrip 'Neanderthaler' ooit is erkent door de gereformeerde gezindte. Misschien ooit?

Waarom niet? Ik erken het althans van harte.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 16 nov 2014 13:36

BladeStraight schreef:Waarom niet? Ik erken het althans van harte.

Okee, dat is mooi!
Ik hou me nu een jaar of tien bezig met het creationisme, of langer, en ik heb van creationisten altijd gehoord dat de neanderthaler een gewoon mens was met een afwijking..

Homo-erectus is volgens de meesten ook een gewoon mens, en vroegere mensachtigen waren 'gewoon apen' .
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 nov 2014 14:24

Ik heb ooit een grafiek gezien van de reacties van verschillende YEC-kopstukken op fossiele proto-mensen. Nu, voor de YEC's zijn er maar 2 opties: of iets is een aap, of iets is een mens (homo sapiens).

Over de oudste vondst waren ze het unaniem eens, dat was een aap. De jongste vonden ze unaniem een mens (dat was het dan ook), maar over de vondsten ertussenin was men het niet eens. Maar het bleek dat hoe jonger het fossiel, hoe meer YEC's vonden dat het een mens was en hoe minder een aap.

De ironie was heerlijk, want het blijkt dus gewoon in de praktijk dat YEC als geheel evolutie erkent van aap via iets ertussenin naar mens.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 16 nov 2014 17:19

Nou ja, niet elke gereformeerde gelovige is YEC...Denk ik..
Ook gif is geschapen.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 16 nov 2014 20:50

Even vanuit een andere hoek. Zijn jullie bekend met het epos van Gilgamesh?
"Een libelle zweeft over het water..."

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 17 nov 2014 12:53

hettys schreef:Nou ja, niet elke gereformeerde gelovige is YEC...Denk ik..

Ik in elk geval niet.
Wel creationist (ik geloof dat God de wereld geschapen heeft), wel volgens Genesis (voor wat betreft de volgorde van alles wat geschapen is), maar de zogenaamd "Bijbelse datering" geloof ik niet.
Ik geloof ook niet dat het de essentie van Gods Woord is.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 17 nov 2014 13:12

Pcrtje schreef:Even vanuit een andere hoek. Zijn jullie bekend met het epos van Gilgamesh?

Tot nu toe niet echt, heb net de Wikipedia pagina gelezen; http://nl.wikipedia.org/wiki/Gilgamesj-epos

Hoezo vraag je dit?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2014 13:42

StillAwake schreef:Ik in elk geval niet.
Wel creationist (ik geloof dat God de wereld geschapen heeft), wel volgens Genesis (voor wat betreft de volgorde van alles wat geschapen is), maar de zogenaamd "Bijbelse datering" geloof ik niet.
Ik geloof ook niet dat het de essentie van Gods Woord is.

Toch geeft dat wel wat problemen zo hier en daar. Ja, in grote lijn gaat het van microben naar planten naar dieren naar complexere dieren, maar bijvoorbeeld bloeiende planten ontstonden ongeveer samen met insecten (bestuivers). Daarvoor waren het voornamelijk varens.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 17 nov 2014 14:25

Mortlach schreef:Toch geeft dat wel wat problemen zo hier en daar. Ja, in grote lijn gaat het van microben naar planten naar dieren naar complexere dieren, maar bijvoorbeeld bloeiende planten ontstonden ongeveer samen met insecten (bestuivers). Daarvoor waren het voornamelijk varens.

Zoals uit mijn vorige post al duidelijk kan zijn geworden geloof ik dat de "basis-soorten" toen zijn geschapen.
Dat daar later meer variaties op zijn ontstaan (geëvolueerd) staat voor mij niet ter discussie.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 17 nov 2014 15:02

hettys schreef:
Ik denk niet dat het begrip 'Neanderthaler' ooit is erkent door de gereformeerde gezindte. Misschien ooit?

Een neanderthaler is gewoon een mens, de naam die ze eraan geplakt hebben zal ook nooit erkend worden want waarom zou een mens neanderthaler genoemd moeten worden?
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Terug naar “Archief”