De schijnbekeringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor oekaboeka » 09 apr 2015 14:49

Chaya : Daar gaat het al mis! "Gezond" verstand zeg je, ons verstand is verduisterd door de zonde. Dat zie je hier al bijvoorbeeld, daar iedereen topicdeelnemer al bijna iets anders uit een tekstgedeelte haalt, al dan niet zelf geinterpreteerd.
Nee, we moeten voordat we God's Woord openen de Heilige Geest bidden om Licht.

Dit zegt dus al heel veel over jou als je zegt dat je verstand verduisterd is en je hart betrouwbaar gaan bij mij alle alarmbellen af , totaal onbijbels
Voor de ongelovigen is het verstand verduisterd ja niet voor de gelovige mag ik hopen , dit riekt naar Godslastering.
En als ik het zo lees schijn jij het Licht te bevatten en moeten we maar aannemen dat dat het Licht van God is zoals jij dat zelf zegt ? dacht het niet ,zelfs de duivel kan zich voordoen als een engel des lichts en ik onderzoek eerst bepaalde geesten voordat ik het blind aanneem op een zogenaamd warm gevoel ( al dan niet aangeleerd ) van binnen door iemand.
Maar goed als jij met zulke zweverige ( ja zweverig want dat ben je zeker) antwoorden komt en denkt dat iedereen die de dingen anders interpreteert dan jij , meteen gediskwalificeerd is aan de hand van het volgens jou wel of niet bezittende Licht aangezien het niet overeenkomt met jou denkwijze en dus niet het Licht zoals jij dat noemt kan bevatten aangezien het Licht niet verdeeld kan zijn , dan moet je dat allemaal zelf weten , maar hoop dat je toch anders tegen bepaalde zaken aan gaat kijken en niet meteen zo uit de hoogte gaat doen alsof jij de waarheid over een tekst beter kan interpreteren omdat jij zogenaamd het Licht bevat en een ander niet [-X
Als ik jou zou geloven dan kunnen ongelovigen dus maar beter niet uit bijbel lezen want ze snappen het toch niet, nou als ze inderdaad op zo,n zweverige manier moeten lezen als jij lijkt me dat inderdaad logisch maar aangezien ik dat klinkklare onzin vind en de bijbel er voor iedereen is die er uit wil lezen en juist daardoor tot geloof kan komen ( of via andere wegen kan natuurlijk ook bijv. gehoor enz..) , vraag ik mij af wat jou doel is om zulke uitspraken te doen , wil je alleen recht ? , of wil je mensen ontmoedigen ? ik vind het in ieder geval verontrustend en als ik jou was zou ik nog eens goed nadenken waar het geloof en de bijbel nu eigenlijk om gaat in plaats van zon occulte houding aannemen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2015 14:52

@ Boerin, misschien ben ik wel dwaas, dat moet je ook eerst worden om wijs te zijn, maar maagd ben ik niet meer. :lol:

Geloven dat je bent gered uit genade wil niet zeggen dat je een vrijbrief hebt om te zondigen. Integendeel, want degenen die God uitkoos zondigden niet behalve dezelfden die daartoe voorbestemd waren zoals Farao en Judas.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 09 apr 2015 15:16

Boerin : Waarom ik het niet meer geloof is omdat het in het Woord staat en God me Zelf heeft gewaarschuwd met de hel (ik zag me de afgrond in storten) als ik niet me zou bekeren van zonde. Vandaar dat ik op dat gebied niet vrolijk mee kan blaten van och het maakt heus niks uit hoor, alles is genade, ga er maar fijn in door en bekeer je vooral niet. Dat is volgens mij die wetteloosheid en die eindtijddwaling waar de dwaze maagden voor vielen.

Dus jouw geloof is gebasseerd op angst voor de hel ? Als dat echt zo is , is dat triest !
Maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet helemaal want hoe ken jij de hel? uit de bijbel toch ? dus jij gelooft gewoon de bijbel en angst hoort niet bij het ware geloof, waar angst is , is geen ware liefde! ( staat ook in de bijbel )
En je word niet gered omdat jij je bekeerd van je zonde , want dat kan niemand, niemand kan op eigen kracht zichzelf bekeren van iedere zonde , want dat zou betekenen dat je dus geen verlosser nodig hebt slechts een goed voorbeeld om te volgen !
Iedereen heeft een verlosser nodig , want iedereen heeft gezondigd , maar die zonden zijn bedekt door het offer van Jezus Christus , verder is het jouw eigen conclusie om te zeggen "' alles is genade, ga er maar fijn in door en bekeer je vooral niet '" , het klopt , alles is genade en ik zou dat ook niet anders beweren als ik jou was ! en dan beweer je ga er maar fijn mee door ( met de zonde neem ik aan dat je bedoeld ) en bekeer je vooral niet , maar dat is een tegenstrijdigheid want als je echt gelooft bekeer je je vanzelf wel van slechte wegen , maar tegenwoordig worden er zoveel regels en wetten bijgemaakt dat het inderdaad lijkt alsof iedereen die die zelf gemaakt regels en wetten niet navolgd zich ook niet bekeerd heeft, alsof een mens een ander mens in de diepte en zijn hart kan peilen en doorgronden door uiterlijkheden , alleen God doorgrond het hart en het geloof van iemand dus laat je geen angst aanjagen door wettische mensen , ik geloof ook dat mensen die zwaar wettisch zijn en andere mensen op alles en nog wat veroordelen zelf iets missen en zich daardoor krampachtig vasthouden aan wetten en bepaalde gedragingen die eigenlijk niks goeds toevoegen aan de gelloofsopbouw en vrede en vreugde die mensen zouden moeten hebben in het geloof in God en God,s Zoon Jezus Christus en denken dat als je de regels volgt de rest ook wel volgt maar het moet net andersom eerst het geloof en de liefde en dan ga je je vanzelf anders gedragen als het tenminste echt is en niemand doet alles meteen goed , je bent niet meteen vervuld met de heilige Geest of 100% perfect dat is niet eens mogelijk op deze aarde we moeten strijden in het vlees en fouten die gemaakt worden belijden aan God en leren van je fouten en zo en betere navolger van Jezus worden , maar met dwang en angst zit je op het verkeerde pad en leid dat vroeg of laat tot afval omdat je het niet meer aankan je last was te zwaar ,en dat terwijl Jezus zegt mijn last is licht!
Als er al een eindtijddwaling is in deze tijd is het dat de simpele grondbeginselen niet meer gelooft worden en er veel wetten en regels worden verheven boven Jezus Christus zelf.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 09 apr 2015 15:20

Wat betreft Caya:
oekaboeka schreef:dit riekt naar Godslastering.
oekaboeka schreef:schijn jij het Licht te bevatten
oekaboeka schreef:ja zweverig want dat ben je zeker
oekaboeka schreef:en niet meteen zo uit de hoogte gaat doen
oekaboeka schreef:wil je alleen recht
oekaboeka schreef:wil je mensen ontmoedigen ?
oekaboeka schreef:in plaats van zon occulte
houding aannemen.

Alsjeblieft Oekaboeka, als je wilt meedoen in de discussie, probeer je dan een beetje in te houden, en strooi niet met van die onzin.
Zeg liever gewoon (zonder al die kreten) wat je er van vind, dat praat wat makkelijker.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 apr 2015 15:37

oekaboeka schreef:Boerin : Waarom ik het niet meer geloof is omdat het in het Woord staat en God me Zelf heeft gewaarschuwd met de hel (ik zag me de afgrond in storten) als ik niet me zou bekeren van zonde. Vandaar dat ik op dat gebied niet vrolijk mee kan blaten van och het maakt heus niks uit hoor, alles is genade, ga er maar fijn in door en bekeer je vooral niet. Dat is volgens mij die wetteloosheid en die eindtijddwaling waar de dwaze maagden voor vielen.

Dus jouw geloof is gebasseerd op angst voor de hel ? Als dat echt zo is , is dat triest !
Maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet helemaal want hoe ken jij de hel? uit de bijbel toch ? dus jij gelooft gewoon de bijbel en angst hoort niet bij het ware geloof, waar angst is , is geen ware liefde! ( staat ook in de bijbel )
En je word niet gered omdat jij je bekeerd van je zonde , want dat kan niemand, niemand kan op eigen kracht zichzelf bekeren van iedere zonde , want dat zou betekenen dat je dus geen verlosser nodig hebt slechts een goed voorbeeld om te volgen !
Iedereen heeft een verlosser nodig , want iedereen heeft gezondigd , maar die zonden zijn bedekt door het offer van Jezus Christus , verder is het jouw eigen conclusie om te zeggen "' alles is genade, ga er maar fijn in door en bekeer je vooral niet '" , het klopt , alles is genade en ik zou dat ook niet anders beweren als ik jou was ! en dan beweer je ga er maar fijn mee door ( met de zonde neem ik aan dat je bedoeld ) en bekeer je vooral niet , maar dat is een tegenstrijdigheid want als je echt gelooft bekeer je je vanzelf wel van slechte wegen , maar tegenwoordig worden er zoveel regels en wetten bijgemaakt dat het inderdaad lijkt alsof iedereen die die zelf gemaakt regels en wetten niet navolgd zich ook niet bekeerd heeft, alsof een mens een ander mens in de diepte en zijn hart kan peilen en doorgronden door uiterlijkheden , alleen God doorgrond het hart en het geloof van iemand dus laat je geen angst aanjagen door wettische mensen , ik geloof ook dat mensen die zwaar wettisch zijn en andere mensen op alles en nog wat veroordelen zelf iets missen en zich daardoor krampachtig vasthouden aan wetten en bepaalde gedragingen die eigenlijk niks goeds toevoegen aan de gelloofsopbouw en vrede en vreugde die mensen zouden moeten hebben in het geloof in God en God,s Zoon Jezus Christus en denken dat als je de regels volgt de rest ook wel volgt maar het moet net andersom eerst het geloof en de liefde en dan ga je je vanzelf anders gedragen als het tenminste echt is en niemand doet alles meteen goed , je bent niet meteen vervuld met de heilige Geest of 100% perfect dat is niet eens mogelijk op deze aarde we moeten strijden in het vlees en fouten die gemaakt worden belijden aan God en leren van je fouten en zo en betere navolger van Jezus worden , maar met dwang en angst zit je op het verkeerde pad en leid dat vroeg of laat tot afval omdat je het niet meer aankan je last was te zwaar ,en dat terwijl Jezus zegt mijn last is licht!
Als er al een eindtijddwaling is in deze tijd is het dat de simpele grondbeginselen niet meer gelooft worden en er veel wetten en regels worden verheven boven Jezus Christus zelf.

Daarom zei ik dus: geloof zonder werken is dood, maar dat betekent niet dat je de spijswetten weer moet gaan houden.
Mijn geloof is niet gebaseerd op angst, maar de vreze des Heren heeft me wel weer op het rechte pad gebracht en weerhoudt me ervan eraf te gaan. De vreze des Heren is het begin der wijsheid.

LOL ik dacht dat je het tegen mij had over dat zweverig, had je het tegen Chaya. Jaja die Chaya en Mona toch. Zweverige types hoor. :lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 09 apr 2015 15:39

oekaboeka schreef:
Dit zegt dus al heel veel over jou als je zegt dat je verstand verduisterd is en je hart betrouwbaar gaan bij mij alle alarmbellen af , totaal onbijbels
Voor de ongelovigen is het verstand verduisterd ja niet voor de gelovige mag ik hopen , dit riekt naar Godslastering.

O ja?
De Bijbel leert mij nl:

Job 32: Opdat gij niet zegt: Wij hebben de wijsheid gevonden; God heeft hem nedergestoten, geen mens

Psalm 19: De wet des HEEREN is volmaakt, bekerende de ziel; de getuigenis des HEEREN is gewis, den slechten wijsheid gevende.

Psalm 111: De vreze des HEEREN is het beginsel der wijsheid; allen, die ze doen, hebben goed verstand; Zijn lof bestaat tot in der eeuwigheid.

Spreuken 8: Want wijsheid is beter dan robijnen, en al wat men begeren mag, is met haar niet te vergelijken.

Spreuken 14: De spotter zoekt wijsheid, en er is gene; maar de wetenschap is voor den verstandige licht.

Spreuken 16: Hoeveel beter is het wijsheid te bekomen, dan uitgegraven goud, en uitnemender, verstand te bekomen, dan zilver!

Lijkt me voorlopig voldoende.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 09 apr 2015 15:40

Boerin schreef:
LOL ik dacht dat je het tegen mij had over dat zweverig, had je het tegen Chaya. Jaja die Chaya en Mona toch. Zweverige types hoor. :lol:

Momenteel hangen Mona en ik aan een drone. :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 09 apr 2015 15:43

Mona : Wat een vreemde opmerking. Ik verkondig niets, ik geef mijn mening, ik heb begrepen dat dat hier mag. :wink:

Ik citeer nu even een stukje wat jezelf schreef, dus ik mag mijn mening geven of niet dan?
Dat jij bepaalde teksten die je niet zint meteen highlight en de context erbuiten laat is volgens mij ook precies het probleem wat ik overal zie , de grootse onzin mag verkondigd worden , maar als iemand bepaalde woord keuzes maakt die niet bevallen is het hek meteen van de dam ](*,)
Dat vind ik hypocriet ( ja hypocriet weer zo,n mooi woord :-oo ).
dat jij het onzin vind moet jezelf weten en volgens mij zeg ik wat ik er van vind , dat het jouw nu niet bevalt is dan jammer en kan Chaya niet zelf antwoorden ? is niet aan jou gericht toch ?
Als je het niet snapt of het er niet mee eens bent met met wat ik zeg reageer liever inhoudelijk !

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 09 apr 2015 15:46

Chaya : O ja?
De Bijbel leert mij nl:

Job 32: Opdat gij niet zegt: Wij hebben de wijsheid gevonden; God heeft hem nedergestoten, geen mens

Psalm 19: De wet des HEEREN is volmaakt, bekerende de ziel; de getuigenis des HEEREN is gewis, den slechten wijsheid gevende.

Psalm 111: De vreze des HEEREN is het beginsel der wijsheid; allen, die ze doen, hebben goed verstand; Zijn lof bestaat tot in der eeuwigheid.

Spreuken 8: Want wijsheid is beter dan robijnen, en al wat men begeren mag, is met haar niet te vergelijken.

Spreuken 14: De spotter zoekt wijsheid, en er is gene; maar de wetenschap is voor den verstandige licht.

Spreuken 16: Hoeveel beter is het wijsheid te bekomen, dan uitgegraven goud, en uitnemender, verstand te bekomen, dan zilver!

Lijkt me voorlopig voldoende.

Ik weet niet wat jouw voldoende lijkt maar wat is je punt , lijkt erop dat je het geheel niet snapt , want wat heb je nu precies weerlegt van wat ik zei ?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 09 apr 2015 15:58

oekaboeka schreef:
En als ik het zo lees schijn jij het Licht te bevatten en moeten we maar aannemen dat dat het Licht van God is zoals jij dat zelf zegt ? dacht het niet ,zelfs de duivel kan zich voordoen als een engel des lichts en ik onderzoek eerst bepaalde geesten voordat ik het blind aanneem op een zogenaamd warm gevoel ( al dan niet aangeleerd ) van binnen door iemand.
Maar goed als jij met zulke zweverige ( ja zweverig want dat ben je zeker) antwoorden komt en denkt dat iedereen die de dingen anders interpreteert dan jij , meteen gediskwalificeerd is aan de hand van het volgens jou wel of niet bezittende Licht aangezien het niet overeenkomt met jou denkwijze en dus niet het Licht zoals jij dat noemt kan bevatten aangezien het Licht niet verdeeld kan zijn , dan moet je dat allemaal zelf weten , maar hoop dat je toch anders tegen bepaalde zaken aan gaat kijken en niet meteen zo uit de hoogte gaat doen alsof jij de waarheid over een tekst beter kan interpreteren omdat jij zogenaamd het Licht bevat en een ander niet [-X
Als ik jou zou geloven dan kunnen ongelovigen dus maar beter niet uit bijbel lezen want ze snappen het toch niet, nou als ze inderdaad op zo,n zweverige manier moeten lezen als jij lijkt me dat inderdaad logisch maar aangezien ik dat klinkklare onzin vind en de bijbel er voor iedereen is die er uit wil lezen en juist daardoor tot geloof kan komen ( of via andere wegen kan natuurlijk ook bijv. gehoor enz..) , vraag ik mij af wat jou doel is om zulke uitspraken te doen , wil je alleen recht ? , of wil je mensen ontmoedigen ? ik vind het in ieder geval verontrustend en als ik jou was zou ik nog eens goed nadenken waar het geloof en de bijbel nu eigenlijk om gaat in plaats van zon occulte houding aannemen.

oekaboeka schreef:Ik weet niet wat jouw voldoende lijkt maar wat is je punt , lijkt erop dat je het geheel niet snapt , want wat heb je nu precies weerlegt van wat ik zei ?

Nee, ik snap het inderdaad niet. :roll:
Ik zweef weer even verder als je het niet erg vindt.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 09 apr 2015 16:16

mona schreef:Ik denk niet dat je een gelijkenis tot op de draad moet gaan ontleden, maar dat je de strekking met je hart begrijpt en gelooft.
niet gaan ontrafelen met je verstand, als je dat doet, zullen veel gelijkenissen niet kloppen.
Juist de woorden die De Heere Jezus zegt hebben aandacht nodig en zijn zeer veel omvattend. Je hebt altijd de Heilige Geest nodig wil je het begrijpen zoals Hij het bedoeld heeft.
Een gelijkenis moet je juist aansporen tot actie.
In het geval van de wijze en dwaze maagden is dat het waakzaam zijn.
Inderdaad, alleen de dwaze maagden waren dat niet genoeg, de bruidegom wees ze daar nog op, dat was wat er aan mankeerde.
Voor de vijf wijze maagden is het immers ook geen goed getuigenis dat ze sliepen? Je wordt juist aangespoord dat niet te doen!
Slapen terwijl de bruidegom in aantocht is, is een daad van oneer naar de Bruidegom toe.
Geen verlangen om te waken, op Hem te wachten, dat is erg.
Slapen terwijl je de Bruidegom kent (wel voorbereid maar zwak) is al verschrikkelijk,
laat staan slapen terwijl je je nog moet voorbereiden als de Bruidegom al is gekomen!
Ze waren voorbereid op weg gegaan maar niet voldoende.
Dat gaat natuurlijk niet. Dat getuigt ervan dat je Hem niet liefhebt gehad, dat je Hem niet werkelijk nodig hebt gehad.
Dan is het definitief te laat.

Wat versta je eigenlijk onder slapen in je schrijven?
In de gelijkenis was het niet fout, de bruidegom rept er geen woord over.
Maak jij er nu niet zomaar wat van? Volgens mij is het gewoon om aan te duiden dat ze lang moesten wachten, en om te zien of ze langdurig het zicht op de bruidegom hadden, de dwazen niet lang genoeg of onvoldoende.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 09 apr 2015 16:18

Chaya : Nee, ik snap het inderdaad niet. :roll:
Ik zweef weer even verder als je het niet erg vindt.

Je snapt het blijkbaar inderdaad niet en je weigert blijkbaar om serieus antwoord te geven.
Als je uitgezweefd bent en serieus wilt praten laat maar weten , maar niet te ver weg zweven he anders verdwaal je :wink:

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 09 apr 2015 16:51

Boerin : Daarom zei ik dus: geloof zonder werken is dood, maar dat betekent niet dat je de spijswetten weer moet gaan houden.
Mijn geloof is niet gebaseerd op angst, maar de vreze des Heren heeft me wel weer op het rechte pad gebracht en weerhoudt me ervan eraf te gaan. De vreze des Heren is het begin der wijsheid.

Het begin der wijsheid is inderdaad de vreze des Heren , dat is ook logisch , want wie anders heeft macht over alles , maar daar houd het niet mee op , het is zelfs niet eens belangrijk voor je redding , het is slechts het begin der wijsheid ,precies zoals het er staat.
Voor je redding telt slechts het geloof in God,s zoon Jezus Christus die de straf op de zonde weg gedragen heeft naar de hel en is opgestaan uit de dood en dat een ieder die dat gelooft niet veroordeelt word maar eeuwig leven heeft , zonder er ook maar iets aan toe te voegen of aan af te doen , want een ieder die dat doet is vervloekt , dat is ernstige taal !
Verder als de vreze voor de Heren een ongelovige brengt tot het zoeken van God en God,s heilplan voor de mensen dan is dat natuurlijk perfect en heeft de vreze des Heren zijn doel gediend.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 09 apr 2015 18:04

Teus schreef:Wat versta je eigenlijk onder slapen in je schrijven?
In de gelijkenis was het niet fout, de bruidegom rept er geen woord over.
Maak jij er nu niet zomaar wat van?

Ja inderdaad, ik verzon maar wat :mrgreen:

Nee, Jezus zegt niets in de gelijkenis over slapen, maar betekent het daarmee dat je slapen mág?
Dat het niet fout is om te slapen?
Jezus zegt niet voor niets: Waakt dan....!!
Dat betekent volgens mij dat je juist níet moet slapen, maar wakker zijn.
Ik verzin dus niets, maar trek de conclusie, dat als Jezus zegt: waakt dan,
dan je niet moet slapen.

Het verstaan van een gelijkenis gebeurt altijd door de Heilige Geest. Alle wijsheid van Christus wordt in het hart gewerkt door de Heilige Geest,
dat geldt voor de gelijkenissen, en voor heel Gods Woord.
Een gelijkenis kan je niet ontrafelen, splitsen, ontleden, één op één overzetten naar het geestelijke.
Het is een beeld uit het dagelijks leven, maar de diepere laag moet geestelijk begrepen worden.
Dat zegt Jezus immers Zelf.

Waarom denk jij dat de Heere Jezus in gelijkenissen sprak?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 09 apr 2015 18:41

Mona : Waarom denk jij dat de Heere Jezus in gelijkenissen sprak?

Dat staat in Mattheus 13 : 10 t/m 17 en het gaat nog steeds over Joden zie Mattheus 13 : 15 het hart dezes volks of denken jullie dat dat tegen ons gesproken word :?
Niet alles vergeestelijken wat er gewoon staat zoals het er staat.
Zo kom je inderdaad op veel verschillende leren uit.

Terug naar “Archief”