learsi schreef:Al met al, leg je nog steeds niet uit wat in Romeinen 10:17 staat (die tekst haal je zélf aan).
'' zo is dan het geloof uit het horen en het horen door het Woord Gods(Christus)"........
Leg eens uit wat er bedoeld wordt.
Wat leer jij uit "zo is dan het geloof uit het horen"..........
Wat leer jij uit "en het horen door het Woord Gods(Christus)"......
hoe gaan we met het weer om? sommigen kijken naar de lucht en kunnen het weer voorspellen, anderen kijken naar de weersverwachting. toch zijn er die al die voorspelligen naast neer neerleggen en leven naar hun eigen opvattingen. de een heeft altijd een paraplu bj zich omdat je het niet kan weten en de ander wordt regelmatig overvallen door een bui.
waarom hechten we geloof aan de weerdiensten? omdat ze betrouwbaar blijken te zijn en omdat ons leven erop vooruit gaat door er naar te luisteren.
geloof in he evangelie is net zo. Christus is betrouwbaar en ons leven vaart er wel bij. hoe zekerder we daar van zijn hoe meer we op God en zjn woord vertrouwen.
zonder kennis van de meteoroligische diensten kunnen we niet anticiperen op het weer. het overkomt ons. er kennis van hebben zonder er naar te luisteren helpt ook niet. ervan weten en ernaar handelen helpt wel
zo komt geloof voort uit het horen (opdoen) van Gods woord (de betrouwbare kennis)
om het iets verder te trekken; soms wordt gezegd dat mensen verloren gaan omdat ze niet geloven in Christus. en vinden dat nrechtvaardig dat hele bevolkingsgroepen verloren gaan zonder ooit maar het evangelie gehoord te hebben.
je kan je afvragen of ze door regenbuien overvallen worden omat ze nog nooit van het weerbericht gehoord hebben. de reden dat ze nat worden is niet omdat ze niet van de weerman weten, maar omdat het regent! door naar de weerman te luisteren kan je je voorbereiden op het weer. Door naar Christus te luisteren ben je voorbereidt op het leven.
we moeten van het 'theologisch begrip 'geloof'niet meer maken dan wat het in niet-theologische zin is. kortom we moeten 'geloven'niet vergeestelijken.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"