Zo, Julieta, ik moet toch even met mijn ogen knipperen bij het lezen van de reactie van je familie. Sjonge, hoe gevoelloos...
Over IVF: je kunt het ook op een andere manier bekijken. God heeft die omweg (zo zie ik het in elk geval) gegeven om tot een bevruchting te komen. Ook kinderen die op deze manier ontstaan zijn, zijn kinderen van God en een geschenk. Er lopen op de wereld heel wat IVF-mensen rond en denk je niet, dat God geen onderscheid maakt tussen een kindje ontstaan door IVF, of niet? God is nog steeds de maker van het leven. Hij zal altijd het nieuwe leven geven of niet.
Wat mij wel een moeilijk punt lijkt, zijn rest-embryo's. Daar zou ik persoonlijk heel veel moeite mee hebben. Maar je zou op zoek kunnen gaan naar een behandelaar die jullie wil helpen zonder teveel embryo's te 'produceren'.
Maar het blijft natuurlijk een heel persoonlijk dilemma allemaal.
O, enne wat betreft die luiers: deze mama kan de voorkant soms ook niet vinden. Of wat dacht je van schoenen? Elke week doe ik die wel eens aan de verkeerde voet. Of ik ga met kindlief naar buiten en vergeet zijn schoenen aan te doen. Voor dat soort dingen hoef je dus niet kinderloos te zijn en het zegt al helemaal niks over je eventuele kwaliteiten als ouder!