Zwanger deel 7

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

vpk
Majoor
Majoor

Re: Zwanger deel 7

Berichtdoor vpk » 09 okt 2009 16:04

Lenny schreef:
vpk schreef:
Lenny schreef:want kolven mag de eerste 2 maanden nog niet echt

hoe kom je daaraan? heb ik nog nooit gehoord. ik moest de tweede dag al kolven omdat de kleine niet goed dronk.. en hoor ook wel van mensen die langere tijd kolven om het op gang te houden terwijl ze hun baby niet zelf kunnen voeden omdat die bijv in het ziekenhuis ligt ofzo.

Dan is het een ander verhaal. Maar op die voorlichtingsavond zeiden ze als het gewoon goed drinkt aan de borst etc pas na min. 6 weken gaan kolven en in flesje geven ivm tepel/speen verwarring.

ah, op die manier.
en dan is het ook belangrijk om elke week 2 x te blijven oefenen met het flesje te geven. (dat had ik dus niet gedaan, het ging meteen goed dus ik dacht:'dat lukt mooi'! maar mooi dat ze maandag toen ik voor het eerst weer ging werken de fles in eerste instantie niet wilde... maar na een poosje doorzetten uiteindelijk gelukkig wel)
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 okt 2009 20:06

Dan heb jij nog geluk gehad vpk dat zij nu de fles wel wilde pakken. Mijn nichtje had ook niet geoefend met een flesje, maar kond dus elke werkdag 2x naar haar moeder/schoonmoeder om te voeden. Bij de buren zijn ze ook pas gaan 'oefenen' met 13 weken en was een gevecht van 6 weken voordat zij de fles wilde pakken.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 12 okt 2009 08:30

oeh, dat lijkt me zeker vervelend ja..
mijn nichtje had wel geoefend, maar haar zoontje wilde ook geen fles.. zij ging ook onder werktijd naar haar moeder om hem te voeden, maar die woont 500m van haar werk af. en in zo'n geval lijkt dat me juist nog wel prettig, om je kind zelf te voeden ipv te kolven. Je krijgt er toch een kwart van je werktijd voor.
bij mij zou dat betekenen dat ik niet kon gaan werken, want werk 20km verderop en dan is het niet haalbaar om 2x per werkdag naar huis te gaan om te voeden. was met 8 weken begonnnen met oefenen en daarna zo af en toe nog eens.
Maar het lijkt wel of ze de bv uit de diepvries niet zo lekker vindt, zou dat kunnen? als ze bv van de vorige dag (uit de koelkast) krijgt, drinkt ze het hele flesje leeg en wil ze nog wel meer, maar met de bv uit de diepvries wil ze na 100cc al niet meer...

strax weer naar het cb, ben benieuwd!
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 okt 2009 10:05

Geen flauw idee of dat kan. Hugo was juist dol op bv. Zelfs toen ik al gestopt was en hij al een aantal weken fv kreeg, merkte ik nog steeds een voorkeur voor bv. Helemaal toen ik vervolgens de bv uit de diepvries ging opmaken.

kamille1984
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kamille1984 » 12 okt 2009 19:15

ik ben op aanraden van de kraamverzorgster gelijk de 2e dag in de kraamweek al gaan kolven om het goed op gang te laten komen. en na ongeveer 6 weken kreeg Matthew wel een fles om alvast te wennen.
Gelukkig pakte hij deze gelijk
ik vond het heerlijk om bv te geven, al wel soms intensief. ik hoop echt dat het deze keer weer lukt.
wel merkte ik dat mijn scchoonfam het ' bijzonder' vond dat ik het deed ook waar iedereen bij zat (wel bedekt hoor niet open en bloot!). hun waren dat helemaal niet gewend, terwijl mijn fam het naar mijn idee 'gewoner' vond.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 okt 2009 20:34

Gisteren even bij m'n neefje wezen kijken. wat mooi is dat zeg. Zo'n klein inimiene mensje.

Alleen hoorde ik wel dat hij niet zo'n fijne start heeft gehad. Hij was blauw/paars, ze hebben zuurstof toe moeten dienen. Daar was hij gisteren nog wel wat van slag (misselijk enzo).

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 12 okt 2009 21:03

Moet je met bv voeden op verzoek of is dat ook om de 3 of 4 uur?

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 12 okt 2009 21:23

ze raden het wel aan, voeden op verzoek.
ze hebben het dan over het vraag/aanbod principe. Elke keer als je baby drinkt wordt er nieuwe bv aangemaakt. meestal met 10 dagen, 3 weken, 6 weken, 3 maand en 6 maand heeft je kind regeldagen. het krijgt dan niet meer helemaal genoeg. maar als je dan een aantal dagen wat vaker (op verzoek) aanlegt, maak je in principe ook meer aan.
ik doe het ook op verzoek. merkte wel dat er na een maand of 3 pas regel in kwam... zit nu overdag om de 4 uur, maar 's avonds zit er vaak korter tussen, dan heeft ze gewoon ff iets meer nodig denk ik.
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

Lidia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Lidia » 13 okt 2009 07:36

'k Heb de hele discussie over bv nu pas gelezen. Zelf heb ik 6 maanden bv gegeven. Door alle verhalen over koven en stuwing, twijfelde ik of nu wel of niet bv moest gaan geven. Toch heb ik het wel gedaan, omdat het uiteindelijk wel het beste is voor het kind. En ik wilde niet mijn eigen gemak voorop stellen. Zelfs op fv staat dat bv het beste is. Daar kunnen ze niet omheen.
Maar goed, van een vriendin hoorde ik dat zij helemaal nergens last van had gehad, dus daar hoopte ik op. En zelf heb ik ook nergens last van gehad. Ik heb wel eerst geoefend met een flesje voor ik weer ging werken en dat ging prima. Ik heb ook wel een makkelijk kind, dat scheelt.
Als we bijvoorbeeld visite kregen, rekende ik gewoon uit, wat qua tijd het beste uit kwam. Huisbezoek blijft toch maar 'even'? Dan kun je best van te voren geven en daarna weer.
In het openbaar heb ik het nooit gedaan om een ander niet in verlegenheid te brengen. Op een verjaardag ging ik gewoon even op een slaapkamer ofzo zitten. Onderweg deed ik het in de auto of op een afgelegen plekje. En dat is heel wat makkelijker dan nu met een flesje...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 okt 2009 07:40

Dat voeden op verzoek vond ik zlef wel heel lastig. Ik werd daar eigenlijk zenuwachtig van. Ik wist namelijk nooit of hij huilde omdat hij honger had of hij gewoon huilde. Eten/drinken wilde hij eigenlijk altijd wel of het nu elk uur of elke 4 uur was. Nu heeft Hugo de eerste weken continue gehuild, dus ik wist niet zo goed, wat ik daarmee moest. Daarom ben ik vanaf het begin om de 3 uur gaan voeden en na 2 mnd heb ik om de 4 uur geprobeerd.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 13 okt 2009 07:58

tsja, dan lijkt het me idd wel lastig.
emmabeth huilde (huilt) helemaal niet veel. en meestal merkte ik dat ze honger had doordat ze begon te zoeken naar bijv. haar handjes en erop ging sabbelen. (hoewel dat nu lastiger wordt want ze begint overal te pas en te onpas op te sabbelen :) ) Of als ik haar oppak begint ze aan m'n arm of wang te zuigen.
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 13 okt 2009 13:57

Maar hoe zit dat met wat je zelf mag eten, want de kraamhulp gaat ong. 4 uur weg (of eerder) en mijn man kan alleen friet en pannekoeken bakken en voor de rest niet, dus ik heb een heel noodrantsoen in de vriezer van spaghetti, nasi, boerenkool, hutspot, sateburgers etc, dat hij alleen maar in de magnetron hoeft te schuiven en we hebben warm eten..... maar met bv wordt dat zeker moeilijk voor mij want dan krijgt de baby kramp en allerlei problemen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 okt 2009 14:01

kan de kraamhulp dan niet van te voren al gedeeltelijk het eten klaar maken?

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 13 okt 2009 14:03

Bij vrienden van ons deden ze tussen de middag warm eten is misschien ook een idee?

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 13 okt 2009 14:05

tsja, dat ligt er ook aan hoe gevoelig je baby daarvoor is.
maar over het algemeen raden ze aan om niet te veel/scherp gekruid te eten. niet te veel uien en koolsoorten en in het begin niet te veel kiwi/sinaasappel te eten.
ze zeggen dat de baby na een maand of 3 meer kan hebben en dus minder snel last van krampen heeft. dan zijn de darmpjes beter ontwikkeld.
moet zeggen dat emmabeth een vreselijk makkelijk kind is, weinig last van krampen gehad en eigenlijk at ik alles, ook nasi/macaroni waar gewoon zo'n groentepakket (incl. uien) doorzat.
mijn vriendin geeft ook borstvoeding en eet eigenlijk alles. haar zoontje heeft er ook geen last van, alleen die keer dat ze perongeluk chili peppers had gegeten 8)
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

Terug naar “Archief”