Elbert schreef:Ahum, als ik een avondje tv wil kijken, kan ik echt nog niet bij mijn kerkelijke gemeente terecht.
Maar volgens jou moet ik dan met een boekje in een hoekje gaan zitten, omdat er geen omroep voor me is.
Daarmee bevestig je wel wat ik al eerder schreef: de EO is er blijkbaar minder voor de achterban dan vroeger.
Voor een deel klopt dat ook wel. De missie van de EO is ook om het evangelie, de normen en waarden van de Bijbel etc. in de wereld te brengen. De kloof tussen kerk en wereld wordt ondertussen al maar groter en de EO wil daar juist een soort een soort brug zijn. Ze richten zich vaak op niet christenen en omdat die kloof groter wordt krijg je ook meer verwijdering tussen achterban en doelgroep. Vroeger kon je prima een programma maken voor die doelgroep, waarbij de achterban het ook inhoudelijk goed vond. Dat wordt steeds lastiger door die kloof die groter wordt. Dat merk je ook in veel kerken, hoeveel mensen die niet geloven komen er jaarlijks in zo'n kerk. En hoeveel komen er nog eens terug? Hoeveel blijven er? Die kloof zorgt dat de afstand steeds groter wordt en je keuzes moet gaan maken: Waar richt je je op? En dan heeft de EO een andere functie dan een kerk.
Je hebt dus gelijk. De EO is er minder voor de achterban dan vroeger. Omdat jij niet de primaire doelgroep bent. Het is wel goed dat te beseffen als je een avondje tv wil kijken.