op jonge leeftijd sexueel contact.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 19 jan 2009 18:13

em_ma schreef:
rafaell schreef:
em_ma schreef:@ Raaf: viespeuk 8)
Over smaak valt niet te twisten..

Welja nu ben ik een viespeuk omdat ik wel kan genieten van een plaat van een mooie vrouw, mits op goede wijze gefotografeerd.

Ok, een mooi aangeklede vrouw. Dat bedoel je toch? :mrgreen:

Ze mag eventueel aangekleed zijn ja, dat is zelfs vaak juist spannender.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 19 jan 2009 20:03

Funlover schreef:Hahaha je kan het anders wel raden eigenlijk.... :D
Ik vind het ook goed dat er open over gepraat wordt.
Juist het vertellen waarom wel of niet gewacht kan het bijzonder maken. En als er niet gewacht is en men heeft er misschien spijt van kan dat ook weer goed verteld worden en dat dwingt bij je kinderen denk ik respect af....

Ja of als je wel gewacht hebt en daar spijt van hebt, dat kan natuurlijk ook. Of dat je niet gewacht hebt en ook geen spijt hebt.

Maartuhhh

Berichtdoor Maartuhhh » 19 jan 2009 21:02

rafaell schreef:
em_ma schreef:
Mortlach schreef:
em_ma schreef:Misschien moet je als jongere ook je nuchtere verstand gebruiken en niet komen op plaatsen waar je in diverse verleidingen komt.
Niet alles wat je wilt is goed voor je! Dat is een nuchter feit en dat moet je.

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk, maar het is wel een beetje naief om te denken dat iemand wiens hersenen de grootste reorganisatie van hun leven ondergaan, hetzelfde zullen of zelfs kunnen reageren als een volwassene.

Het gaat niet alleen om jongeren rond de vijftien jaar, maar ook twintigers. Ik snap wel wat je bedoelt, maar vind dat je ook van jongeren van vijftien jaar wel wat mag verwachten. Rond die leeftijd worden er keuzes gemaakt: bv. school/studie. Dus dat kunnen ze ook :wink:

Dan maken ze ook regelmatig keuzes waar ze later weer spijt van hebben.

Zeker weten, maar wie maakt nou nooit keuzes waar hij/zij later spijt van heeft. Als ze er goed over nadenken zullen ze misschien bepaalde keuzes neit maken, maar daar ligt een taak van ouders, om ze te laten nadenken over keuzes.

sela

Berichtdoor sela » 19 jan 2009 21:28

hoorde - ik denk - kim van kooten wel eens vertellen over een verhaal dat haar vader haar vertelde over haar schatkist. en als ze daar te veel uit weg zou geven, dan was er straks misschien een te kleine buit voor haar prins op het witte paard te veroveren en zou hij misschien wel teleurgesteld weg zijn gegaan.

ergens vond ik dat wel een mooie gedachte.

het is verwonderlijk dat eea nog niet paginagroot in het RD is verschenen. je hoort cijfers van 30% die 't massaal en zeer regelmatig doen met elkaar. met steden en kerkgemeenschappen die vermoedelijk voorop lopen. en dat al jaren lang.

eigenlijk staan we niet ver af van het gewone nederland.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 19 jan 2009 23:26

Waarom vind je dat zo ongewoon dan?
*onderschrift verwijderd door moderator*

sela

Berichtdoor sela » 19 jan 2009 23:32

wel, ik denk niet dat ik het ongewoon vind. feiten, tijdsgeest etc.
al is het wel iets dat niet bespreekbaar lijkt binnen de eigen kring.
wat dat betreft kwam ik even terug op de vraag van desert.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 20 jan 2009 13:54

haring schreef:Waarom vind je dat zo ongewoon dan?

Omdat er binnen de 'Refo'gezindte over het geheel genomen een moraal heerst waarbij seks voor het huwelijk niet gebruikelijk is? Oftewel, 30% (aangenomen dat dat cijfer klopt) houdt zich niet aan de eigen moraal, dat is op zich opvallend. Zeker wanneer hét orgaan van diezelfde gezindte erover zwijgt.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 20 jan 2009 14:21

sela schreef:het is verwonderlijk dat eea nog niet paginagroot in het RD is verschenen. je hoort cijfers van 30% die 't massaal en zeer regelmatig doen met elkaar. met steden en kerkgemeenschappen die vermoedelijk voorop lopen. en dat al jaren lang.

Juist!
zijn er hier erdeeers aanwezig?

sela

Berichtdoor sela » 20 jan 2009 14:29

Floefloe schreef:
haring schreef:Waarom vind je dat zo ongewoon dan?

Omdat er binnen de 'Refo'gezindte over het geheel genomen een moraal heerst waarbij seks voor het huwelijk niet gebruikelijk is? Oftewel, 30% (aangenomen dat dat cijfer klopt) houdt zich niet aan de eigen moraal, dat is op zich opvallend. Zeker wanneer hét orgaan van diezelfde gezindte erover zwijgt.

seks voor het huwelijk, daar heb ik trouwens geen duidelijk zicht op.
de gewone 'verkeringen' die voor het huwelijk, monogaam zeg maar, 'te ver' gaan, dat cijfer kan ik niet inschatten, dat ligt wellicht hoger.

dit cijfer baseer ik op diverse gesprekken in de loop der jaren met mensen van 14, 15, maar ook met 20-ers. dit is het gemiddelde van wat ze zelf aangeven. en ik doel hiermee op de groep die vrij nauw aansluit bij het gewone nederland en vrij makkelijk met veel verschillende mensen sex heeft.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 20 jan 2009 21:47

Floefloe schreef:Omdat er binnen de 'Refo'gezindte over het geheel genomen een moraal heerst waarbij seks voor het huwelijk niet gebruikelijk is? Oftewel, 30% (aangenomen dat dat cijfer klopt) houdt zich niet aan de eigen moraal, dat is op zich opvallend. Zeker wanneer hét orgaan van diezelfde gezindte erover zwijgt.

Je bedoeld van het moraal van hun ouders of van hun gemeenschap. Maar dat hoeft nog niet hun eigen moraal te zijn. Ik ken genoeg christenen die geen problemen zien met sex voor het huwelijk.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 21 jan 2009 07:45

haring schreef:
Floefloe schreef:Omdat er binnen de 'Refo'gezindte over het geheel genomen een moraal heerst waarbij seks voor het huwelijk niet gebruikelijk is? Oftewel, 30% (aangenomen dat dat cijfer klopt) houdt zich niet aan de eigen moraal, dat is op zich opvallend. Zeker wanneer hét orgaan van diezelfde gezindte erover zwijgt.

Je bedoeld van het moraal van hun ouders of van hun gemeenschap. Maar dat hoeft nog niet hun eigen moraal te zijn. Ik ken genoeg christenen die geen problemen zien met sex voor het huwelijk.

Lastige discussie dit... want waar ligt de grens. Binnen een 'gezonde' relatie is het ook belangrijk om lichamelijk naar elkaar toe te groeien. Want je groeit op sociaal, emotioneel en geestelijk vlak ook naar elkaar toe en als je het lichamelijke totaal ondersneeuwt kan dat moeite geven elkaar echt goed te kennen.

Zeker in de tiener jaren is het natuurlijk vaak lastig te bepalen hoe serieus de relatie is. Ik denk dat het belangrijk is om er goed met elkaar over te praten, zodat je ook werkelijk op sociaal en emotioneel vlak dicht naar elkaar toe groeit en dat je merkt of dat het 'werkt' tussen jullie twee. En als dat het geval is, dan denk ik zeker niet dat het verkeerd is om lichamelijk ook intiemer te worden. Maar ik denk dat het een goed uitgangspunt is om voor het huwelijk niet aan lichaamsdelen te zitten bij de ander, die je zelf ook niet hebt.

Het grote probleem in onze maatschappij is dat we vaak te lang verkering hebben, voordat we samen met God een drievoudig snoer vormen/ een verbond sluiten/ trouwen. Waardoor seks een 'hot issue' word. Want als je inderdaad steeds dichter naar elkaar toe groeit en je moet nog 3 jaar wachten voordat je trouwt, dan denk ik dat je het jezelf en je partner enorm moeilijk maakt.
Laat je leiden door Hem!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jan 2009 10:44

Tijn schreef:Het grote probleem in onze maatschappij is dat we vaak te lang verkering hebben, voordat we samen met God een drievoudig snoer vormen/ een verbond sluiten/ trouwen. Waardoor seks een 'hot issue' word. Want als je inderdaad steeds dichter naar elkaar toe groeit en je moet nog 3 jaar wachten voordat je trouwt, dan denk ik dat je het jezelf en je partner enorm moeilijk maakt.

Hmm, ik weet niet of korter verloofd zijn nou wel de oplossing is. Er wordt toch al veel te snel getrouwd als je kijkt naar de scheidingsstatistieken. Het lijkt een beetje alsof je nu verdedigd dat het beter is eerst te trouwen en dan pas te kijken of je naar elkaar toe groeit.

Even een andere gedachte dan. In hoeverre zou gebod "geen seks voor het huwelijk" ingesteld zijn om tienerzwangerschappen te voorkomen? Ik kan me niet voorstellen dat ze daar in de tijd van Mozes niet bekend mee waren. Wat dat betreft is het wel een goed houvast: je kunt pas trouwen als je volwassen bent, en dan dus ook pas kinderen krijgen. De moeder staat er in dat geval niet alleen voor. Alleen is met de ontwikkeling van moderne voorbehoedsmiddelen dat niet helemaal meer zo noodzakelijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 21 jan 2009 12:13

Mortlach schreef:
Tijn schreef:Het grote probleem in onze maatschappij is dat we vaak te lang verkering hebben, voordat we samen met God een drievoudig snoer vormen/ een verbond sluiten/ trouwen. Waardoor seks een 'hot issue' word. Want als je inderdaad steeds dichter naar elkaar toe groeit en je moet nog 3 jaar wachten voordat je trouwt, dan denk ik dat je het jezelf en je partner enorm moeilijk maakt.

Hmm, ik weet niet of korter verloofd zijn nou wel de oplossing is. Er wordt toch al veel te snel getrouwd als je kijkt naar de scheidingsstatistieken. Het lijkt een beetje alsof je nu verdedigd dat het beter is eerst te trouwen en dan pas te kijken of je naar elkaar toe groeit.

Hoe kom je er bij dat er zoveel scheidingen zijn omdat mensen snel trouwen? Wellicht heeft het veel meer te maken de visie op huwelijkstrouw of met slechte voorbereiding (men weet niet waar men aan begint).

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jan 2009 12:24

Hippieblijhoofd schreef:Hoe kom je er bij dat er zoveel scheidingen zijn omdat mensen snel trouwen? Wellicht heeft het veel meer te maken de visie op huwelijkstrouw of met slechte voorbereiding (men weet niet waar men aan begint).

Dat is precies wat ik bedoel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 21 jan 2009 12:48

ik zie juist in de reformatorische kring ook wel veel mensen die heel snel trouwen... niet dat dat persé slecht is ofzo (als het blijkbaar goed voelt dan heeft zich daar niemand mee te bemoeien), maar daar zie ik echt wel een groot verschil met niet-refo's. De scheidingstatistieken zijn in gereformeerde kring volgens mij wel duidelijk lager dan in de rest van Nederland... dus blijkbaar doen we wel iets goed/blijven we langer bij elkaar! :P

Over het wel of niet seks voor het huwelijk: daar zijn volgens mij al aardig wat topics over gevoerd (blijft blijkbaar een interessant onderwerp :wink:) en elke keer valt mij weer op, hoe belangrijk het is dat daar eens open en eerlijk over wordt gesproken.
Vanuit ervaringen in mijn jeugd heb ik sterk het idee dat er nogal hypocriet over wordt gedaan: er werd vooral over gezwegen en iedereen zei braaf dat ze hebben gewacht, maar ondertussen werd er heus wel het een en ander verkend en gedaan. (Voor de duidelijkheid: ik veronderstel NIET dat mensen die op dit forum, gezegd hebben dat ze hebben gewacht, allang de koffer in waren gedoken!!! Ik heb alleen in mijn eigen jeugd heel andere verhalen gehoord/gezien... )
Ikzelf heb dan ook met het thema 'seks voor het huwelijk' niet zoveel problemen, zolang het bij die ene partner blijft in wie je een rotsvast vertrouwen, een jarenlange relatie en al heel serieuze toekomstplannen hebt... (Zeg maar de mensen die al jaren verloofd zijn, maar door geld/opleiding nog niet kunnen trouwen) ... en seks op jonge leeftijd hoort daar dus niet bij!

Terug naar “Archief”