Jo'tje schreef:Nederland heeft zó'n raar kerklandschap. Dat is echt belachelijk vergeleken met andere landen hoor
Inderdaad - je vindt het nergens (behalve op plekken waar grote Nederlandse kolonies zijn...

Moderator: Moderafo's
Jo'tje schreef:Nederland heeft zó'n raar kerklandschap. Dat is echt belachelijk vergeleken met andere landen hoor
Marnix schreef:Gerdien B. schreef:ik heb menig dominee horen zeggen dat, als ze spreken over de genade van God e.d. dat ze altijd op 1 lijn komen. Alleen dat het andere zaken zijn (vorm van doop, avondmaal, e.d.) maken de verschillen. Als we nou is meer bezig zouden houden met de kern van het geloof, dan zal dat heel wat kerkmuren schelen.
Precies. Dan krijg je eenheid, in verscheidenheid... in plaats van waar wij vaak naar streven: Een eenheidsworst waarbij er geen plaats is voor verscheidenheid. Ieder moet worden als wij. Zelfde vormen, tradities, dogmatiek. En anders ook geen eenheid.
Tamerlan schreef:Precies. Maar waarom slagen we er dan niet in om die eenheid te bewerkstelligen! Op deze manier maken we ons belachelijk voor de buitenkerkelijke wereld, die geen touw kan vastknopen aan het kerkelijk landschap in Nederland. Hoe kunnen we geloofwaardig zijn, wanneer we vaak zelf niet weten (persoonlijk kan ik bijvoorbeeld - hoewel ik mezelf als redelijk ingevoerd beschouw - echt de wezenlijke verschillen niet benoemen tussen GKV, CGK, GG, GGiN, OGG, etcetera) waarom die scheidingsmuur daar staat? Waarom kunnen we niet over die schaduw heenstappen; we zijn er tenslotte toch zelf bij? Of nemen we de oproep van Paulus dan toch niet serieus? Terwijl we over zoveel onderwerpen elkaar de les weten te lezen, en kunnen vertellen waarom de ander fout zit of wat er bij de EO of bij de buren niet deugt. Maar deze onversneden en niet mis te verstane oproep weten we niet na te volgen? Te vaak lees ik dan de gemeenplaats dat de verschillen uiteindelijk niet zo groot zijn, omdat God over kerkmuren heengaat, en dat het uiteindelijk niet zozeer uitmaakt in welk kerkverband je zit, als het Woord er maar gepredikt wordt, etcetera. Maar waarom breken we ze dan niet gewoon af??!!
Faramir schreef:Marnix schreef:Gerdien B. schreef:ik heb menig dominee horen zeggen dat, als ze spreken over de genade van God e.d. dat ze altijd op 1 lijn komen. Alleen dat het andere zaken zijn (vorm van doop, avondmaal, e.d.) maken de verschillen. Als we nou is meer bezig zouden houden met de kern van het geloof, dan zal dat heel wat kerkmuren schelen.
Precies. Dan krijg je eenheid, in verscheidenheid... in plaats van waar wij vaak naar streven: Een eenheidsworst waarbij er geen plaats is voor verscheidenheid. Ieder moet worden als wij. Zelfde vormen, tradities, dogmatiek. En anders ook geen eenheid.
Je kunt best allemaal in dezelfde kerk zitten maar toch heel verscheiden zijn. Zo is er in de anglicaanse kerk heel veel verscheidenheid. Dichterbij huis zien we ook dat er in de RKK ontzettend veel verscheidenheid is, bijvoorbeeld enkel al in kloosterordes (inclusief de nieuw opgekomen derde orde die de verschillende ordes hebben), maar ook in de geünieerde kerken (oosters-katholieke kerken) waar bijvoorbeeld een andere ritus is of de vele vernieuwingsbewegingen, van de Katholieke Charismatische Vernieuwing tot het Opus Dei. Allemaal binnen dezelfde kaders maar toch een verschil van dag en nacht in oa spiritualiteit.
Of wat te denken van de PKN, ook daar is het geen eenheidsworst geworden, en toch gaat men samen door 1 deur.
Marnix schreef:Met het risico dat je allerlei gemeenten onder de naam van 1 kerkverband krijgt maar met net zoveel verdeeldheid als het geval is wanneer ze verschillende verbanden gebleven zouden zijn
Tamerlan schreef:Maar nogmaals: het is een drogreden, die de kerk echt heel erg schaadt. En ik snap niet waarom - dat antwoord is ook hier nog niet gegeven - waarom de huidige situatie zo lijdzaam als een gegeven wordt gezien, terwijl de Bijbel ons oproept tot iets anders! We zijn toch reformatorisch; wat doen we dan met die Bijbelteksten? In andere gevallen nemen we ze toch zo serieus? Of is dat omdat het makkelijker is om Bijbels te zijn wanneer de teksten anderen aangaan, en zijn de teksten over eenheid zo pijnlijk omdat ze rechtstreeks ONS aanspreken?
Harm-J schreef:Probleem is en blijft m.i. dat men meer gewicht blijft hangen aan "bepaalde uitleggingen of (enkele) regels in de bijbel", waarbij men veelal niet wenst open te staan voor een andere interpretaties dan wat zij vinden, in plaats van dat ze extra gewicht wensen te hangen aan: teksten over eenheid, waarmee de bijbel doorspekt is. De angst voor een hellend vlak lijkt groter te zijn dan waar het om zou moeten gaan: "De eenheid zoeken, samen komen in zijn naam", i.p.v dat men zich bezig houdt met menselijke nuance verschillen.
Ergelijk is, dat het vaak meer om uiterlijke zaken gaat, die los staan van de prediking.
Hier in mijn eigen gemeente zie ik het ook, men zit feitelijk op de zelfde lijn als de CGK, ze praten al jaren met elkaar. Ze zijn het over eens dat er weinig of geen verschillen zijn. Zodra het op kanselruil aankomt, durft men het toch niet aan.
denk je? Hoevaak worden er gezinnen verscheurd omdat de kinderen of ouders ruzie hebben over wat voor kerk ze zitten? In de fam. van mijn ex was er een grote rel toen omdat onze kerk PKN werd. Het was duivels haast........ we moesten overstappen e.d. blablabla.Tamerlan schreef:Nou, gefeliciteerd dan. We lijden er ondertussen niet al te erg onder, volgens mij.
1 Korinthe 1:10-13 schreef:10 Broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus roep ik u op om allen eensgezind te zijn, om scheuringen te vermijden, om in uw denken en uw overtuiging volkomen één te zijn.
11 Door Chloë’s huisgenoten is mij namelijk verteld, broeders en zusters, dat er verdeeldheid onder u heerst.
12 Ik bedoel dat de een zegt: ‘Ik ben van Paulus,’ een ander: ‘Ik van Apollos,’ een derde: ‘Ik van Kefas,’ en een vierde: ‘Ik van Christus.’
13 Is Christus dan verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of is het in de naam van Paulus dat u bent gedoopt?
Johannes 7:40-43 schreef:40 Toen de mensen in de menigte dit hoorden zeiden ze: ‘Dit moet wel de profeet zijn.’ 41 Anderen beweerden: ‘Het is de messias,’ maar er werd ook gezegd: ‘De messias komt toch niet uit Galilea? 42 De Schrift zegt toch dat de messias uit het nageslacht van David komt en uit Betlehem, waar David woonde?’ 43 Zo ontstond er verdeeldheid in de menigte,
Handelingen 14:4 schreef:4 Er ontstond echter verdeeldheid onder de inwoners van de stad, van wie sommigen partij kozen voor de Joden en anderen voor de apostelen.
Klopt helemaal maar het is wel "toevallig" dat dit nu weer gebeurd: verdeeldheid in de eigen gemeente. Paulus waarschuwde al over verdeeldheid in de gemeente. Ik zie het als een waarschuwing ook voor ons.Tamerlan schreef:Dat is geen voorspelling, maar een constatering die Paulus maakt over zijn eigen tijd. Hij constateert verdeeldheid, en is daar op z´n zachtst gezegd niet blij mee.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 291 gasten