De laatste tijd verdiep ik mij wel eens in wat er zoal te koop is op het gebied van racefietsen. Wat een enòrme hoeveelheid merken bestaan er trouwens van...
Mijn racefiets is een oude Batavus Criterium uit 1993. Als je die vergelijkt met de racefietsen van vandaag, dan is er best het een en ander veranderd.
Mijn racefiets heeft nog een stalen frame van Reynolds. De buizen van het frame zijn de dunne buizen van voorheen, die je tegenwoordig niet meer op nieuwe fietsen ziet. Tegenwoordig zijn de buizen dikker, omdat het 'oversized' is. En het materiaal is aluminium. Op duurdere racefietsen wordt ook carbon gebruikt, of titanium.
De versnellingen worden tegenwoordig ook anders bediend. Niet meer met flippers op het frame, maar de flippers zitten nu aan de remhendels.
Verder had mijn racefiets pedalen met riempjes voor de voeten. Omdat die kapotgingen tijdens het gebruik, heb ik daarvoor inmiddels wel clippedalen, die meer van deze tijd zijn.
Verder heeft de mijne twee kettingbladen voor, terwijl ik vandaag veel racefietsen zie met drie kettingbladen voor. Maar bij hele dure zie je dat juist niet.
Hij doet het nog best wel. Maar ik krijg eigenlijk toch wel zin in een nieuwe racefiets. Alleen sta ik mijzelf nog niet toe om er een te kopen, vanwege de grote uitgaven die ik dit jaar achter de rug heb. Maar dat kijken is toch wel erg leuk (en maakt ook best wel begerig).
Racefietsen zijn er in zeer uiteenlopende prijsklassen te koop. De goedkoopste en de duurste modellen verschillen wel ruim een factor tien in prijs. Ik zie het als een mooie hobby. Die mag best iets kosten, maar ettelijke duizenden euro's erop stukslaan lijkt me ook nogal overdreven. Mijn gewone fiets zit met zijn prijs bij de 2.000 euro, en dat lijkt mij ook wel een mooie globale prijs voor een racefiets. Het mag wat afwijken, als het maar niet al te extreem gaat worden.
Laat ik eens op een rijtje zetten wat ik zoal tegengekomen ben. Ik beperk me tot de merken die in mijn woonplaats verkocht worden.
Prijzen rond ik af. Dat betekent in de praktijk, dat ik er één euro bij optel. (Moet je voorstellen: ga jij naar de winkel, betaal je een prijs... krijg je zomaar 1 euro terug! Is dat even boffen?!

)
BatavusEen heel bekend merk, wat zowat overal verkocht wordt. Ze hebben nog steeds wel racefietsen in het
programma, maar ik kan me niet herinneren dat ik ze ergens te koop heb gezien.
In de tijd dat ik mijn racefiets kocht, zag je ze best wel rijden, meen ik mij te herinneren. Maar ik heb niet zo de indruk dat ik ze vandaag nog vaak zie. Raakt Batavus in onbruik onder de racefietsen?
BullsDe dealer van dit merk is de fietsenwinkel waar ik het dichtste bij woon.
Ik heb een beetje begrepen dat het best wel goede fietsen zijn, voor een schappelijke prijs. Dat laatste heeft dan te maken met het feit, dat dit merk deel uitmaakt van
ZEG. Die kunnen onderdelen in grote hoeveelheden inkopen, en daardoor voordeliger leveren, heb ik begrepen.
Toen ik de merknaam Bulls voor het eerst zag, dacht ik dat het Amerikaans zou zijn. Maar dat is niet zo. Dit is een Duits merk.
De
Bulls Night Hawk 2 komt dan in aanmerking als model bij de 2.000 euro in de buurt. Afgemonteerd met Shimano Ultegra. Gewicht volgens de website: 7,7 kg. Zo'n blauw-witte vind ik wel mooi.
Bulls Night Hawk 2CarraroEen italiaans merk. (Is dat een reden om in zwijm te vallen?) Voor 2.000 euro is er de
940 Valles CX. Die weegt 8,7 kg, en is met Shimano RD 6700 afgemonteerd. (Dat is wat anders dan het lijstje van Shimano wat mij bekend is.)
GiantMaakt ook best wel leuke racefietsen. Tot dit merk behoort de duurste racefiets die ik weet: de
TCR Advanced SL LTD en
TCR Advanced SL 0 ISP, van 13.000 euro. Voor dat geld heb je ook een
hele snelle motorfiets. En die houdt je vast niet bij op die fiets.
Voor 2.100 euro is er de
TCR Advanced 3, met Shimano 105 afmontage, en 8 kg gewicht.
Wil je Shimano Ultegra onderdelen op je fiets, dan zul je moeten kiezen voor de
TCR Advanced 2 van 3.000 euro. Die weegt 7,2 kg.
De
Defy Advanced modellen bewegen zich ook zo'n beetje in dit prijssegment.
Giant TCR Advanced 3GazelleNet als Batavus een oude bekende.
Bij dit merk heb je de keuze tussen een instapmodel, of een zelf samengesteld model. Daar kun je dus allerlei kanten mee op.
KogaDe racefietsen van Koga heb ik eens van dichtbij bekeken. Ik had de indruk dat die net wat mooier en perfectionistischer zijn afgewerkt dan andere merken. Ik hield er wel een positieve indruk aan over. Sowieso heel mooie fietsen om te zien.
Misschien denk je bij Koga Miyata aan dure fietsen. Maar dat vind ik bij de racefietsen nog wel meevallen.
O.a. de
Carbon Team Edition 105 heb ik kunnen bekijken. Er is ook een
Ultegra-uitvoering (evt. als
Compact) van. (En dat compact slaat dan op de Shimano-onderdelen.) Prachtige fiets. Maar wat me een beetje tegenstond, was dat omgekeerde knikje in de stuurhandgrepen. Ik vraag me een beetje af of dat prettig vastgrijpt.
Kijk je naar de specificaties, dan kun je concluderen dat Koga veel fiets levert voor het geld. De prijs-kwaliteit-verhouding is wel goed. Voor 2000 euro een fiets van zo'n 8 kg, dat is best wel goed. (Carbon Team Edition 105: 8,1 kg, € 1.700,-, Carbon Team Edition Ultegra (Triple/Compact): 7,9 kg, € 2.000,-.)
Wat ook mooi is, is de
Kimera Road, met dat fraaie frame. (7,7 kg, € 2.500,-.)
Met zo'n fraai Kimera-frame is hij ook te koop als Team Edition. Ik heb gelezen dat dat een nog wat beter frame is. En zo te zien geen rariteiten in de vorm van het stuur. Stijver dan een gewoon carbon-frame. Deze is er ook weer in de uitvoeringen:
105,
Ultegra en
Ultegra Compact. Tot augustus waren deze fietsen voor een introductieprijs te koop, en wel 2.000 (105) en 2.300 euro (Ultegra). In augustus zou de prijs omhoog gaan, en ik meen gezien te hebben dat dat 200 euro scheelt. Dat zij dan zo.
Koga is wel het merk wat het meest mijn hart gestolen heeft, moet ik zeggen. Ik voel het sterkste de neiging om voor dit merk te kiezen.
Koga Kimera Team Edition UltegraTrekOok best een mooi merk. Ik heb er een paar modellen van gezien.
Trek is een Amerikaans merk. Sinds 1991 wordt het in Nederland verkocht.
Bij de 2.000 euro begint de Madone-serie. Die hebben een carbon frame. Dat loopt door tot het viervoudige bedrag.
Voor 2.000 euro heb je de
Madone 4.5, afgemonteerd met Shimano 105, en een gewicht van 8,4 kg.
Een stapje hoger staat de
Madone 4.7, voor 2.500 euro. Die is afgemonteerd met Shimano Ultegra, en weegt 8,1 kg.
Nog hoger in de ranglijst kom je bij de Madone 5-serie, maar dat gaat wat erg prijzig worden.
(Zit ik wat rond te kijken op internet, kom ik ineens wat kritiek tegen op de carbonframes van de Madone 4-serie. Zie
hier. Dus die maar niet? Of zou die kritiek inmiddels verouderd zijn?)
Waar staat WSD trouwens voor? Dat is blijkbaar een versie van diverse modellen, maar wat houdt dat eigenlijk in? Wat ik eraan zie, is dat het frame wat lager lijkt te zijn onder het zadel.
Trek Madone 4.5Giant, Koga en Trek zijn merken die ik ook in de Tour de France ben tegengekomen.