nieuwe fiets

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Boekenlezer » 03 jul 2010 09:43

Met mijn fiets heb ik tot nu toe 2.427 km gereden.

Ik heb mijn fiets op 17 april 2010 in gebruik genomen.
In de eerste maand (17 april-16 mei) heb ik er 760 km op gereden.
In de tweede maand zo'n 1.150 km.

Met mijn auto heb ik sinds 19 maart 2010 ruim 3.000 km gereden. Vooral in de eerste maand van gebruik reed ik veel, omdat ik mijn nieuwe fiets nog niet had. Er zou eens een moment moeten komen, dat ik met mijn fiets meer kilometers heb gemaakt dan met mijn auto. Want ik fiets momenteel meer dan dat ik autorijd.

Op 16 juli jl. stond er 2.851 km op de kilometerteller. Dat is dus de stand voor het eerste kwartaal van gebruik.
Gisterochtend heb ik de 3.000 km gepasseerd. Ik weet zo niet uit mijn hoofd wat er nu precies voor kilometerstand op staat, maar ik schat: 3.085 km.

Leuke tijden ook gereden bij het fietsen van werk naar huis. 54 minuten ongeveer, op een afstand van zo'n 25 km. (Het kan een honderd meter meer zijn. Maar minder dan 25 km is het i.i.g niet.) Ik haal veel andere fietsers in, onderweg, maar zelf wordt ik bijna nooit ingehaald. Van vandaag en gisteren kan ik mij geen enkele keer herinneren dat ik werd ingehaald door een andere fietser.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 aug 2010 16:37

Zaterdag 24 juli heb ik nog een lange fietstocht gemaakt. Ik ging de Flevopolder in, naar Lelystad, en toen de dijk over naar Enkhuizen. En vanaf daar weer terug langs Hoorn, Edam/Volendam, Amsterdam, Weesp, Hilversum. Dat was bij elkaar 201 km. (Ergens anders heb ik dat al genoemd.)

Hier een paar foto's.

Afbeelding
Almere Buiten

Afbeelding
Lelystad

Afbeelding
Enkhuizen in zicht vanaf de dijk.

Afbeelding
Enkhuizen

Afbeelding
Hoorn

Afbeelding
Hoorn

Afbeelding
Hoorn

Afbeelding
Hoorn

Afbeelding
Volendam

En vanaf toen ben ik maar zo gauw mogelijk naar huis gereden. Het werd namelijk nogal laat.

Een bijzondere ervaring is zo'n tocht op de fiets zeker! Met de fiets beleef je het landschap veel intenser dan in de auto. Met de auto vlieg je overal vluchtig aan voorbij. Helemaal op de snelweg. Wat zie je dan van de omgeving? Maar met de fiets ontdek je werkelijk van alles! Allerlei dorpen, waar je nog nooit van gehoord had en die je niet wist te vinden op de landkaart, zie je dan bewust liggen. Dat doe je met geen ander vervoermiddel na.
Leuk ook om te zien hoeveel toeristisch gehalte plaatsen als Enkhuizen en Hoorn hebben. Je komt daar in de zomer veel buitenlanders tegen.
En heeft iemand wel eens gehoord van Broek in Waterland? (Nog een link) Ik wist van het bestaan niet af, maar met deze tocht ben ik er doorheen gekomen. Ook een bijzonder plaatsje. Ligt dichtbij Amsterdam, ten noorden daarvan. Voordat je in Amsterdam bent, kom je dan eerst nog door Zunderdorp.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 aug 2010 16:36

Het_Bureau schreef:Zelf heb ik zowel op een Gazelle Trackingfiets als op een racefiets (dezelfde) tocht van 125 km gemaakt. Ik had juist het idee dat het op de racefiets veel makkelijker ging! Met de racefiets rij je met dezelfde krachtsinspanning veel sneller.

Is jouw ervaring daar dan anders mee? Misschien wordt het tijd de Gazelle in te ruilen :o

Daar heb je toch wel gelijk in, met wat je hier stelt.
Sinds mijn nieuwe fiets had ik mijn racefiets niet meer aangeraakt. Tot afgelopen weekend. Ik had een fietscomputertje op mijn racefiets laten zetten. Van mijn trekkingfiets heb ik ook een beeld in getallen. Dan wil ik de getallen met de racefiets natuurlijk wel eens zien! Dus ik reed een ronde van 27 km.
Maar mijn racefiets mag dan een oudje zijn van 17 jaar, je krijgt er toch wel heel makkelijk snelheid in! Je zit zó boven de 30 km/u. Dat haal ik met mijn trekkingfiets ook wel, maar niet zo extreem makkelijk als dat het op de racefiets gaat.
Vooral in het begin had ik het gevoel alsof ik een veertje vooruitblies, zo snel als het ging! Met een beetje aantrappen haal je de 40 km/u wel. Helaas ben ik dat soort snelheden niet zo gewend om langdurig te rijden. Kwestie van trainen?
Aan het eind van de rit - bij de deur van de hal naar de schuur - gaf het computertje de volgende waarden aan:
    afstand: 26,99 km
    gem. snelheid: 32,95 km/u
    hoogst behaalde snelheid: 41,5 km/u
De tijd weet ik niet zo precies meer, maar dat zat iets onder de 50 minuten. Als ik het nareken, kom het een beetje afgerond neer op 49 minuten en 9 seconden (49:09).
Er waren stukken waar de snelheid opliep tot zo'n 37 à 38 km/u. Maar als ik een helling op ging was het een stuk minder, bijvoorbeeld 25 km/u.
Hoewel ik denk dat er meer in zit, als ik beter afgestemd ben op mijn racefiets, haal ik dit soort waarden met mijn trekkingfiets nooit. Vandaag ging ik erg hard, voor mijn doen, een snelheidsrecord zelfs over de lange afstand, maar dan nog zit ik op 29,3 km/u. Dan heb ik het over een snelheid die ik eigenlijk nooit haal als gemiddelde. 27,5 km/u is een normalere waarde. Maar dan heb ik ook al flink door kunnen rijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 aug 2010 17:15

Voor woon-werk verkeer (zo'n 20 minuten heen en 20 minuten terug 5x per week) en een klein beetje recreatie zat ik te denken aan deze:

Afbeelding

http://www.gazelle.nl/nl/collectie/fiet ... -xtra.html

Nou heb ik niet zo heel veel verstand van fietsen en heb ik altijd op oude postfietsen rondgereden maar de fietsenmaker zei dat het wel een geschikt model was en hij zat fijn. Maar zo te zien lopen er hier ook wat kenners rond dus ik vraag me af of het wel wat is. Iemand ervaring, zelf of van horen zeggen?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 aug 2010 20:05

Het is een fiets met een derailleur. Dus wat minder geschikt voor alle weersomstandigheden dan een fiets met gesloten kettingkast en naafversnellingen. Maar voor goed weer is het prima.
Voordeel is, dat je met een derailleur lichter trapt dan met een versnellingsnaaf.
Een derailleur vraagt wel wat meer onderhoud dan een versnellingsnaaf. Belangrijk is om een derailleur (ketting en tandwielen) schoon te houden.
En na verloop van tijd zullen er wel eens wat tandwielen vervangen moeten worden. Dat kost wel geld.

Dus of het een goede fiets is, daar is geen algemeen antwoord op te geven. Dat hangt af van wat voor fietser je bent. Misschien is het prima, het kan best.

Mijn racefiets heeft ook een derailleur. Maar omdat dat een echte vrijetijdsfiets is, die ik alleen pak als het mij uitkomt, is dat geen probleem.
Voor mijn gewone fiets heb ik een Rohloff Speedhub 500/14 naaf, een nogal bijzondere versnellingsnaaf voor veelrijders. Duur onderdeel ook.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2010 22:29

Ik rij zelf op een mountainbike, dit type, net iets andere kleur (zilver/rood)

Afbeelding

Vind ik wel ideaal, een beetje een mix tussen een stadsfiets en een racefiets. Je rijdt er makkelijk harder op dan op een stadsfiets en hij is beter geschikt voor in de stad dan een racefiets. Ook geen last van stoepranden en dat soort zaken, lekker wendbaar. En ook prima geschikt voor fietstochten, flink doorfietsen, beetje klimmen en dalen. En daarnaast hou ik ook wel van een zanderig bospaadje.... Bevalt me goed, bijna 2 jaar geleden op Marktplaats gekocht voor niet echt veel geld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 12 aug 2010 22:40

Faramir schreef:Voor woon-werk verkeer (zo'n 20 minuten heen en 20 minuten terug 5x per week) en een klein beetje recreatie zat ik te denken aan deze:

Nou heb ik niet zo heel veel verstand van fietsen en heb ik altijd op oude postfietsen rondgereden maar de fietsenmaker zei dat het wel een geschikt model was en hij zat fijn. Maar zo te zien lopen er hier ook wat kenners rond dus ik vraag me af of het wel wat is. Iemand ervaring, zelf of van horen zeggen?

Die fiets is absoluut een goede keuze. Hij is afgewerkt met goede Shimano onderdelen. De prijs/kwaliteitverhouding lijkt mij prima in orde.
Als je ook vaak door slecht weer fietst, zal je inderdaad de ketting regelmatig schoon moeten maken. Water op de ketting is niet het grootste probleem (dat krijg je met een 'dichte' kettingkast namelijk ook gewoon). Het grootste probleem van een open ketting is zand. Dit zorgt voor versnelde slijtage van de ketting en de tandwielen. Het schoonmaken is zo gedaan met Gazelle kettingreiniger. (Geen wasbenzine gebruiken, dat is slecht voor de ketting!) Ten opzichte van een fiets met een naafversnelling, zal je met deze fiets veel meer fietsplezier beleven en comfortabel naar je werk fietsen. Kopen dus!

Voor wat meer geld zijn er natuurlijk nog betere fietsen te krijgen...
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 aug 2010 15:15

Marnix schreef:Ik rij zelf op een mountainbike, dit type, net iets andere kleur (zilver/rood)

Vind ik wel ideaal, een beetje een mix tussen een stadsfiets en een racefiets. Je rijdt er makkelijk harder op dan op een stadsfiets en hij is beter geschikt voor in de stad dan een racefiets. Ook geen last van stoepranden en dat soort zaken, lekker wendbaar. En ook prima geschikt voor fietstochten, flink doorfietsen, beetje klimmen en dalen. En daarnaast hou ik ook wel van een zanderig bospaadje.... Bevalt me goed, bijna 2 jaar geleden op Marktplaats gekocht voor niet echt veel geld.

Ziet er goed uit. Ik rij zelf ook op zoiets, maar dan met schijfremmen. Geloof me, als je daar eenmaal mee gefietst hebt wil je niet anders meer.

Afbeelding

Is niet mijn fiets, wel hetzelfde model.

Met een beetje geluk gaan ze hier op kantoor een fietsplan organiseren. De Ierse regering wil meer mensen uit de auto en op de fiets. Voor een jaar lang 58 euro per maand kan je een fiets van 1.000 euro uitzoeken. Ik wil eigenlijk nog steeds een keer een ligfiets, al lijkt me dat voor die prijs wat lastig, en bovendien bloedlink in het verkeer hier.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 aug 2010 15:34

Nu heb ik een Gazelle mountainbike met een schrijfrem voor. Nu gebruik ik die fiets zelden tot nooit maar wou hem laatst op laten knappen (ketting, banden remmen enz. Nou vertelde de fietsmaker mij dat het a veel geld zou kosten (ik ge hem nu gewoon inruilen dus) en b de schrijfrem er waarschijnlijk af moest aangezien ze schijnbaar niet aan onderdelen kunnen komen van het ding (kan met een specifiek type te maken hebben natuurlijk). Ikzelf zou niet meer snel voor een schrijfrem gaan na deze ervaring ook omdat het een nogal gevoelig onderdeel is.

Dit model is het (niet deze):
Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 aug 2010 16:32

Ow, dat is vervelend Faramir. Ja, dan is inruilen misschien beter. Ik moet zeggen dat ik nog niks gemerkt heb van enige gevoeligheid bij mijn remmen in nadelige zin dan. Zeker in het begin is het eventjes je rem aantikken en je staat stil.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 aug 2010 16:36

Mortlach schreef:Ow, dat is vervelend Faramir. Ja, dan is inruilen misschien beter. Ik moet zeggen dat ik nog niks gemerkt heb van enige gevoeligheid bij mijn remmen in nadelige zin dan. Zeker in het begin is het eventjes je rem aantikken en je staat stil.

Dat klopt. Op zich werkt het systeem perfect.

Maar bij het wiel eruit halen en er weer inzetten kan het zijn dat het net niet meer goed luistert en zo aanloopt wat vervelend is. Maar mijn fiets is dan ook wel redelijk wat jaartjes oud en het was volgens mij het eerste jaar dat Gazelle met zoiets kwam. Wellicht is het nu sterk verbeterd en zijn de onderdelen universeel. Indien dat zo zou zijn zou ik een ieder zonder meer aanraden er een met schrijfrem te kopen want het remt als het beste. Om maar even een voorbeeld te geven als je enkel de voorrem in 1 ruk keihard aantrekt dan is de kans groot dat de hele fiets inclusief opzittende om het voorwiel draait en dat je dus op de kop ligt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 aug 2010 16:41

Faramir schreef:Maar bij het wiel eruit halen en er weer inzetten kan het zijn dat het net niet meer goed luistert en zo aanloopt wat vervelend is. Maar mijn fiets is dan ook wel redelijk wat jaartjes oud en het was volgens mij het eerste jaar dat Gazelle met zoiets kwam. Wellicht is het nu sterk verbeterd en zijn de onderdelen universeel. Indien dat zo zou zijn zou ik een ieder zonder meer aanraden er een met schrijfrem te kopen want het remt als het beste. Om maar even een voorbeeld te geven als je enkel de voorrem in 1 ruk keihard aantrekt dan is de kans groot dat de hele fiets inclusief opzittende om het voorwiel draait en dat je dus op de kop ligt.

Ik heb ook al regelmatig een 'stoppie' gemaakt. (een 'wheelie' maar dan op het voorwiel bij het remmen)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2010 20:29

Precies... dat kan met trommelremmen ook... altijd met 2 remmen remmen... en als het even iets kan gedoseerd :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 aug 2010 22:54

De laatste tijd verdiep ik mij wel eens in wat er zoal te koop is op het gebied van racefietsen. Wat een enòrme hoeveelheid merken bestaan er trouwens van... :o

Mijn racefiets is een oude Batavus Criterium uit 1993. Als je die vergelijkt met de racefietsen van vandaag, dan is er best het een en ander veranderd.
Mijn racefiets heeft nog een stalen frame van Reynolds. De buizen van het frame zijn de dunne buizen van voorheen, die je tegenwoordig niet meer op nieuwe fietsen ziet. Tegenwoordig zijn de buizen dikker, omdat het 'oversized' is. En het materiaal is aluminium. Op duurdere racefietsen wordt ook carbon gebruikt, of titanium.
De versnellingen worden tegenwoordig ook anders bediend. Niet meer met flippers op het frame, maar de flippers zitten nu aan de remhendels.
Verder had mijn racefiets pedalen met riempjes voor de voeten. Omdat die kapotgingen tijdens het gebruik, heb ik daarvoor inmiddels wel clippedalen, die meer van deze tijd zijn.
Verder heeft de mijne twee kettingbladen voor, terwijl ik vandaag veel racefietsen zie met drie kettingbladen voor. Maar bij hele dure zie je dat juist niet.
Hij doet het nog best wel. Maar ik krijg eigenlijk toch wel zin in een nieuwe racefiets. Alleen sta ik mijzelf nog niet toe om er een te kopen, vanwege de grote uitgaven die ik dit jaar achter de rug heb. Maar dat kijken is toch wel erg leuk (en maakt ook best wel begerig).
Racefietsen zijn er in zeer uiteenlopende prijsklassen te koop. De goedkoopste en de duurste modellen verschillen wel ruim een factor tien in prijs. Ik zie het als een mooie hobby. Die mag best iets kosten, maar ettelijke duizenden euro's erop stukslaan lijkt me ook nogal overdreven. Mijn gewone fiets zit met zijn prijs bij de 2.000 euro, en dat lijkt mij ook wel een mooie globale prijs voor een racefiets. Het mag wat afwijken, als het maar niet al te extreem gaat worden.

Laat ik eens op een rijtje zetten wat ik zoal tegengekomen ben. Ik beperk me tot de merken die in mijn woonplaats verkocht worden.
Prijzen rond ik af. Dat betekent in de praktijk, dat ik er één euro bij optel. (Moet je voorstellen: ga jij naar de winkel, betaal je een prijs... krijg je zomaar 1 euro terug! Is dat even boffen?! ;) )

Batavus
Een heel bekend merk, wat zowat overal verkocht wordt. Ze hebben nog steeds wel racefietsen in het programma, maar ik kan me niet herinneren dat ik ze ergens te koop heb gezien.
In de tijd dat ik mijn racefiets kocht, zag je ze best wel rijden, meen ik mij te herinneren. Maar ik heb niet zo de indruk dat ik ze vandaag nog vaak zie. Raakt Batavus in onbruik onder de racefietsen?

Bulls
De dealer van dit merk is de fietsenwinkel waar ik het dichtste bij woon.
Ik heb een beetje begrepen dat het best wel goede fietsen zijn, voor een schappelijke prijs. Dat laatste heeft dan te maken met het feit, dat dit merk deel uitmaakt van ZEG. Die kunnen onderdelen in grote hoeveelheden inkopen, en daardoor voordeliger leveren, heb ik begrepen.
Toen ik de merknaam Bulls voor het eerst zag, dacht ik dat het Amerikaans zou zijn. Maar dat is niet zo. Dit is een Duits merk.
De Bulls Night Hawk 2 komt dan in aanmerking als model bij de 2.000 euro in de buurt. Afgemonteerd met Shimano Ultegra. Gewicht volgens de website: 7,7 kg. Zo'n blauw-witte vind ik wel mooi.

Afbeelding
Bulls Night Hawk 2

Carraro
Een italiaans merk. (Is dat een reden om in zwijm te vallen?) Voor 2.000 euro is er de 940 Valles CX. Die weegt 8,7 kg, en is met Shimano RD 6700 afgemonteerd. (Dat is wat anders dan het lijstje van Shimano wat mij bekend is.)

Afbeelding

Giant
Maakt ook best wel leuke racefietsen. Tot dit merk behoort de duurste racefiets die ik weet: de TCR Advanced SL LTD en TCR Advanced SL 0 ISP, van 13.000 euro. Voor dat geld heb je ook een hele snelle motorfiets. En die houdt je vast niet bij op die fiets.
Voor 2.100 euro is er de TCR Advanced 3, met Shimano 105 afmontage, en 8 kg gewicht.
Wil je Shimano Ultegra onderdelen op je fiets, dan zul je moeten kiezen voor de TCR Advanced 2 van 3.000 euro. Die weegt 7,2 kg.
De Defy Advanced modellen bewegen zich ook zo'n beetje in dit prijssegment.

Afbeelding
Giant TCR Advanced 3

Gazelle
Net als Batavus een oude bekende.
Bij dit merk heb je de keuze tussen een instapmodel, of een zelf samengesteld model. Daar kun je dus allerlei kanten mee op.

Koga
De racefietsen van Koga heb ik eens van dichtbij bekeken. Ik had de indruk dat die net wat mooier en perfectionistischer zijn afgewerkt dan andere merken. Ik hield er wel een positieve indruk aan over. Sowieso heel mooie fietsen om te zien.
Misschien denk je bij Koga Miyata aan dure fietsen. Maar dat vind ik bij de racefietsen nog wel meevallen.
O.a. de Carbon Team Edition 105 heb ik kunnen bekijken. Er is ook een Ultegra-uitvoering (evt. als Compact) van. (En dat compact slaat dan op de Shimano-onderdelen.) Prachtige fiets. Maar wat me een beetje tegenstond, was dat omgekeerde knikje in de stuurhandgrepen. Ik vraag me een beetje af of dat prettig vastgrijpt.
Kijk je naar de specificaties, dan kun je concluderen dat Koga veel fiets levert voor het geld. De prijs-kwaliteit-verhouding is wel goed. Voor 2000 euro een fiets van zo'n 8 kg, dat is best wel goed. (Carbon Team Edition 105: 8,1 kg, € 1.700,-, Carbon Team Edition Ultegra (Triple/Compact): 7,9 kg, € 2.000,-.)
Wat ook mooi is, is de Kimera Road, met dat fraaie frame. (7,7 kg, € 2.500,-.)
Met zo'n fraai Kimera-frame is hij ook te koop als Team Edition. Ik heb gelezen dat dat een nog wat beter frame is. En zo te zien geen rariteiten in de vorm van het stuur. Stijver dan een gewoon carbon-frame. Deze is er ook weer in de uitvoeringen: 105, Ultegra en Ultegra Compact. Tot augustus waren deze fietsen voor een introductieprijs te koop, en wel 2.000 (105) en 2.300 euro (Ultegra). In augustus zou de prijs omhoog gaan, en ik meen gezien te hebben dat dat 200 euro scheelt. Dat zij dan zo.
Koga is wel het merk wat het meest mijn hart gestolen heeft, moet ik zeggen. Ik voel het sterkste de neiging om voor dit merk te kiezen.

Afbeelding
Koga Kimera Team Edition Ultegra

Trek
Ook best een mooi merk. Ik heb er een paar modellen van gezien.
Trek is een Amerikaans merk. Sinds 1991 wordt het in Nederland verkocht.
Bij de 2.000 euro begint de Madone-serie. Die hebben een carbon frame. Dat loopt door tot het viervoudige bedrag.
Voor 2.000 euro heb je de Madone 4.5, afgemonteerd met Shimano 105, en een gewicht van 8,4 kg.
Een stapje hoger staat de Madone 4.7, voor 2.500 euro. Die is afgemonteerd met Shimano Ultegra, en weegt 8,1 kg.
Nog hoger in de ranglijst kom je bij de Madone 5-serie, maar dat gaat wat erg prijzig worden.
(Zit ik wat rond te kijken op internet, kom ik ineens wat kritiek tegen op de carbonframes van de Madone 4-serie. Zie hier. Dus die maar niet? Of zou die kritiek inmiddels verouderd zijn?)
Waar staat WSD trouwens voor? Dat is blijkbaar een versie van diverse modellen, maar wat houdt dat eigenlijk in? Wat ik eraan zie, is dat het frame wat lager lijkt te zijn onder het zadel.

Afbeelding
Trek Madone 4.5

Giant, Koga en Trek zijn merken die ik ook in de Tour de France ben tegengekomen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2010 08:36

Hm ik mis nog een merk waar ik als ik zoveel geld voor een fiets zou uitgeven heel serieus naar zou kijken: Cannondale. In Amerika een stuk bekender dan hier, maar heel toonaangevend in de wielersport. Kan zo geen online dealer vinden maar ik zou zeggen, verdiep je daar ook in. Koga heeft trouwens ook goede fietsen, fietst Rabobank volgens mij ook op.

Terug naar “Archief”