Hoe gaan we om met onze ernstige zieke medemens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 nov 2007 12:24

Optimatus schreef:Ik heb begrepen dat sommige dementerenden een karikatuur van zichzelf worden: lieve mensen worden nog liever en krengen worden nog slechter dan ze al waren. In beide gevallen gaat de rem er af.

Mensen die lief waren kunnen erg moeizaam worden in de omgang, daarbij kunnen mensen die moeilijk in de omgang waren enorm lief worden. Voor het dementeren kunnen mensen maskers op zetten maar tijdens het dementeren niet. Dan zie je hun ware gezicht
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 nov 2007 12:49

En meestal hebben ze niet in de gaten wat er gebeurt. Mijn oma vindt bijvoorbeeld dat ze nog steeds zelfstandig kan wonen en auto kan rijden. De rest van de familie en het verplegend personeel delen deze mening echter niet. Ik geef met liefde de auto terug (een volvo lijkt me ook wel wat), maar het is gewoon niet goed als zij gaat rijden - voor haarzelf niet, maar ook niet voor haar omgeving.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 25 nov 2007 10:23

Ik vraag me wel eens af hoe het met die vergeetachtigheid van oudere mensen zit. Vorige week had ik oma een kaartje gestuurd, ze zei van de week dat ik haar zag dat ze dat zo leuk vond. En ook wat ik erop had geschreven wist ze nog.

Vervolgens vroeg ze 3 keer achter elkaar hoe oud Danny was.

De ene keer denken we: oma gaat dementeren andere keren is ze super goed. Het gaat langzaamaan dat weet ik.

Mijn eigen oma werd ook dementerend. Zo ontzettend erg. Ze ging verhalen vertellen die ze er volgens haar vast gebeurd waren. Haar ouders waren gestorven maar ze had er nooit bericht van gehad. Toen ze in het kraambed lag van haar oudste dochter is haar moeder gestorven en kon ze niet naar de begrafenis. Ik dacht toen: zou het dan een onverwerkt iets zijn wat nu nog naar boven komt?

Mijn ouders, ooms en tantes hebben nooit gezien dat ze een traan gelaten heeft om het sterven van opa. Toen ze in het tehuis woonde en er werden psalmen gezongen liep ze huilend weg want de psalm was de lievelingspsalm van opa.

Dit zijn dus wat dingen dat ik denk: heeft dementie met oud zeer te maken?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 nov 2007 18:47

oud zeer kan door dementie wel weer boven komen

mijn opa was vergeetachtig: gooide dingen door elkaar en vergat de dag/ datum en wist niet meer wanneer wie waas geweest. Dat was hem te intensief. verder was hij goed bij en hoefde je hem echt niet voor de gek te houden. Hij had je zo door.

Soms denk ik wel is: wanneer is het nog vergeetachtigheid en wanneer dementie/alzheimer?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 25 nov 2007 20:05

hmm vergeetachtigheid...'t woord zegt 't al, maar bij dementie/alzheimer heb je nog weer verschillende stadiums; eerst lijkt 't dan vergeetachtigheid, en dan gaat 't van kwaad tot erger, en op 'n gegeven ogenblik krijg je ook 'decorumverlies'(dat ze dus niet meer beseffen dat het niet kan dat ze naakt over de gang gaan lopen etc. )
(ik heb 't zo uit mn hoofd even, heb 't vorig jaar uitgebreid ops chool gehad, maar weet 't zo neit precies, dus als ik 't fout zeg: sorry ;-))

Riska

Berichtdoor Riska » 25 nov 2007 22:05

Op een gegeven moment is het korte termijn geheugen weg. Wat net gebeurd is, weten ze niet meer, maar veel mensen leven in hun jeugd of in ieder geval in een ver verleden.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 30 nov 2007 02:07

Hoe is het met Cisca?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 30 nov 2007 08:08

Naar omstandigheden goed, men kan gelukkig door middel van pijnbestrijding de pijn houdbaar houden, dat is al heel wat om blij mee te zijn.
Jammer genoeg kan ik vanavond niet naar de meeting, dat is echt te veel, 'k had jullie graag weer gezien en gesproken, helaas kan dat niet, maar in gedachten ben ik er wel bij, maak maar goed veel foto's, dan kan ik naderhand nog meegenieten :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 dec 2007 00:46

Riska schreef:Op een gegeven moment is het korte termijn geheugen weg. Wat net gebeurd is, weten ze niet meer, maar veel mensen leven in hun jeugd of in ieder geval in een ver verleden.

De ellende is als de rem eraf gaat. Ik las vandaag weer zo'n vrolijk verhaal van iemand die opeens de hele familie ging terroriseren. Het zal je maar gebeuren...
En dan volgt vaak chantage... Ik ben ziek dus zielig... Erg naar.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 10 dec 2007 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

linda20
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor linda20 » 07 dec 2007 14:38

heejj cisca
heel veel sterkte!! ik weet hoe zwaar het voor je is!!
gelukkig blijf je positief, houden zo 8)
groetjes

Cisca

Berichtdoor Cisca » 07 dec 2007 15:52

Dank je :D

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 13 dec 2007 15:11

Net te horen gekregen dat ik waarschijnlijk een poliep of gezwel in m'n darmen heb. Moet binnenkort een dag opgenomen worden in het ziekenhuis voor onderzoek. De uitslag van een bloedonderzoek krijg ik maandag. Begin van de week weet je nog van niets en dan zit je opeens in de problemen. :|
Auf Wiedersehen!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 dec 2007 15:13

Joh!!? :shock: Wat is dat vervelend! Had je buikpijn, darmklachten dat je erachter kwam of zo? Sterkte!!

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 13 dec 2007 15:16

rosalie83 schreef:Joh!!? :shock: Wat is dat vervelend! Had je buikpijn, darmklachten dat je erachter kwam of zo? Sterkte!!

Niet zo'n fris verhaal, maar er kwam veel bloed mee met de ontlasting. Toen naar de huisarts geweest, maar er werden gelijk al veel dingen uitgesloten. Verder geen buikpijn of ergens anders pijn. Ik voel niets vreemds. Dat is ook weer tricky omdat de kans dat het gewoon een ontsteking is, kleiner maakt. En er waren nog een aantal zaken wat d'at weer uitsloot. T'is nu ff afwachte maar. Je denkt eigenlijk altijd dat gebeurt een ander.
Auf Wiedersehen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 dec 2007 15:26

T. Lindeman schreef:
rosalie83 schreef:Joh!!? :shock: Wat is dat vervelend! Had je buikpijn, darmklachten dat je erachter kwam of zo? Sterkte!!

Niet zo'n fris verhaal, maar er kwam veel bloed mee met de ontlasting. Toen naar de huisarts geweest, maar er werden gelijk al veel dingen uitgesloten. Verder geen buikpijn of ergens anders pijn. Ik voel niets vreemds. Dat is ook weer tricky omdat de kans dat het gewoon een ontsteking is, kleiner maakt. En er waren nog een aantal zaken wat d'at weer uitsloot. T'is nu ff afwachte maar. Je denkt eigenlijk altijd dat gebeurt een ander.

Veel sterkte! We bidden voor je!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”