Berichtdoor Liarose » 12 feb 2007 14:40
Ik las ergens dit, wat erg!!
Godsdienstige leefregels worden soms misbruikt om kinderen te onderdrukken
In sommige traditioneel-christelijke gezinnen misbruikt de vader godsdienst om zichzelf in een 'machts'-positie t.o.v. vrouw en kinderen te plaatsen. In plaats van, zoals de Bijbel het toont, liefdevol gezag uit te bouwen tracht hij zijn macht te behouden d.m.v. (verdoken) agressie. Dan zwijgt het kind uit angst.
Een kind dat oprecht christelijk wil leven maakt zich de regels "Eer je vader en je moeder" en "gehoorzaam je ouders" eigen. In veel gezinnen waar misbruik voorkomt, worden deze regels extra benadrukt en uit de context getrokken. Ze worden ondergeschikt gemaakt aan de regel "vader, prikkelt uw kind niet". Het kind krijgt de idee dat het door seksueel misbruik openbaar te maken aan iemand buiten het gezin de ouders niet eert of gehoorzaamt, nog een reden om te zwijgen.
Daar bovenop komt de christelijke regel "vergeef elkaar 7 tot 70 maal". Een kind raakt verstrikt in een vicieuze cirkel als de dader vergeving vraagt voor het seksueel misbruik en er nadien toch mee doorgaat. Het kind vergeeft snel, tegen haar gevoel in, de dader misbruikt, vraagt vergeving, misbruikt, vraagt vergeving. 'Vergeven' wordt zo misbruikt om misdaden te verstoppen.
Dit is een zéér kwalijke zaak. Dit kind wordt nl. niet alleen seksueel misbruikt, maar ook in zijn religieuze gevoelens. Een schrijnend voorbeeld is de vader die zijn dochter bij het te slapen leggen misbruikt en daarna met haar bidt. Veel incestoverlevers leggen jarenlang de schuld bij zichzelf, zitten volledig in de knel met alles wat hen 'in de Naam van God' is bijgebracht.
Een wezenlijk verschil met misbruik bij niet-christenen is ook dat kinderen van christelijke ouders een schuldcomplex t.o.v. God kunnen krijgen. Ze zijn geneigd te denken dat God aan de kant van de pleger staat in plaats van aan hun kant. De misbruiker, bijv. de vader, kan zeggen: Ik doe dit omdat ik jou lief vind en als jij iemand hier iets over vertelt, wordt de Here God heel boos op jou. Het gevolg: naast een verwrongen vader-beeld krijgt dit kind ook een verkeerd godsbeeld.