Moed je eens opletten bij velen evangelische en andere daar wel als vanzelfsprekend van uit gaan. Zij maken zich totaal geen zorgen want weet je ze zijn er al door de doop geen twijfel mogelijk. Tegen mij zeggen ze doe niet zo bekrompen, jij kan niet geloven in die benauwd kerk van je, je moed bij ons komen, het is een kwestie van geloven en dat kan jij niet en vervolgens kunnen zij gewoon met de wereld mee doen. Ik kom in ieder geval veel van die zorgeloze tegen hoor! misschien jij niet.Het is niet zo dat God bij je doop belooft dat je Zijn kind mag worden en dat dat automatisch ook gebeurt! Zo van: Ik ben gedoopt, en nu komt het wel goed, want God belooft het Zelf!
Ja, daar heb je het al! Wat voor voorrechten heb een kerk mens t.o.v. een werelds mens, je noemt het en dan licht het nog aan jou om te geloven of niet dat is puur door eigen werken zalig worden ‘werkverbond’, onmogelijk.Je hebt als gedoopte enorme voorrechten. Je bent geboren in een christelijk gezin, je groeit op in een kerkelijke gemeente (tenzij je thuislezer bent natuurlijk.... *opent een nieuw topic* ). God geeft je de belofte dat als je tot Hem komt, Hij je geenszins zal uitwerpen. Je eigen verantwoordelijkheid klinkt hierin al door.
Inderdaad, een mens moed eerst zelf uitgewerkt zijn en de onmogelijkheid van zalig worden krijgen in te zien. Het is alles genade en dat wil een mens absoluut niet, hij wil er zelf nog iets aan doen, hij wil zelf Christus nog een beetje helpen en dat gaat niet want dan zou Hij het niet volbracht hebben. Hij heeft de strijd alleen gestreden en daar kan geen nagelschrapsel van de mens bij en dat werkt die verkeerde voorstelling van de doop in de hand.En hier zit ook gelijk de spanning van het niets zelf kunnen doen en het toch te moeten, DE discussie tussen GG en evangelisch zeg maar...
Ds. H.J.Kersten had hierin een goed inzicht.