GKV versus GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 17 feb 2007 11:07

Race406 schreef:
Het is niet zo dat God bij je doop belooft dat je Zijn kind mag worden en dat dat automatisch ook gebeurt! Zo van: Ik ben gedoopt, en nu komt het wel goed, want God belooft het Zelf!
Moed je eens opletten bij velen evangelische en andere daar wel als vanzelfsprekend van uit gaan. Zij maken zich totaal geen zorgen want weet je ze zijn er al door de doop geen twijfel mogelijk. Tegen mij zeggen ze doe niet zo bekrompen, jij kan niet geloven in die benauwd kerk van je, je moed bij ons komen, het is een kwestie van geloven en dat kan jij niet en vervolgens kunnen zij gewoon met de wereld mee doen. Ik kom in ieder geval veel van die zorgeloze tegen hoor! misschien jij niet.
Je hebt als gedoopte enorme voorrechten. Je bent geboren in een christelijk gezin, je groeit op in een kerkelijke gemeente (tenzij je thuislezer bent natuurlijk.... *opent een nieuw topic* ). God geeft je de belofte dat als je tot Hem komt, Hij je geenszins zal uitwerpen. Je eigen verantwoordelijkheid klinkt hierin al door.
Ja, daar heb je het al! Wat voor voorrechten heb een kerk mens t.o.v. een werelds mens, je noemt het en dan licht het nog aan jou om te geloven of niet dat is puur door eigen werken zalig worden ‘werkverbond’, onmogelijk.
En hier zit ook gelijk de spanning van het niets zelf kunnen doen en het toch te moeten, DE discussie tussen GG en evangelisch zeg maar...
Inderdaad, een mens moed eerst zelf uitgewerkt zijn en de onmogelijkheid van zalig worden krijgen in te zien. Het is alles genade en dat wil een mens absoluut niet, hij wil er zelf nog iets aan doen, hij wil zelf Christus nog een beetje helpen en dat gaat niet want dan zou Hij het niet volbracht hebben. Hij heeft de strijd alleen gestreden en daar kan geen nagelschrapsel van de mens bij en dat werkt die verkeerde voorstelling van de doop in de hand.
Ds. H.J.Kersten had hierin een goed inzicht.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 feb 2007 00:58

Jantjes schreef:Inderdaad, een mens moed eerst zelf uitgewerkt zijn en de onmogelijkheid van zalig worden krijgen in te zien. Het is alles genade en dat wil een mens absoluut niet, hij wil er zelf nog iets aan doen, hij wil zelf Christus nog een beetje helpen en dat gaat niet want dan zou Hij het niet volbracht hebben. Hij heeft de strijd alleen gestreden en daar kan geen nagelschrapsel van de mens bij en dat werkt die verkeerde voorstelling van de doop in de hand.
Ds. H.J.Kersten had hierin een goed inzicht.

Weet je Jantjes, ik ben bang dat veel mensen bij de Here komen straks en dan de vraag krijgen wat ze gedaan hebben met hun doop. Wat antwoorden ze dan? "Ik heb op U gewacht, want het moest eens komen staan te gebeuren...., maar U kwam niet." "Ik kwam niet? Ik heb zo vaak voor je gestaan tijdens de prediking in de kerk, tijdens het zingen, het bidden, noem maar op! Jij moest bidden en werken, zoeken om te vinden en kloppen om opengedaan te worden. Maar je deed het niet! Omdat je niets kunt? Ik heb je in Mijn Eigen Woord beloofd dat Ik in jou wilde werken, beide het willen en het werken! Maar je vroeg er niet om, omdat je vast zat aan eigen bedenkselen! En nu ken Ik je niet, ga weg van Mij!"

Vreselijke werkelijkheid! Bedenk toch vandaag wat tot je vrede dienende is! Ga niet lijdelijk zitten afwachten, maar gehoorzaam de Here op Zijn Woord, en "Kom tot de wateren, alle gij dorstigen" "Wendt u tot Mij alle einden der aarde en wordt behouden!" "Bekeert u en wordt behouden van dit boos geslacht!" Vraag Hem om de kracht, moed en lust om te doen wat God van je vraagt, namelijk datgene wat je van jezelf niet kunt, maar waar Hij je de kracht en de wil voor wil en zal geven als je Hem daar om vraagt!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2007 19:46

Je moet onderscheid maken tussen "zelf je zaligheid verdienen" en "actief christen zijn". Dat zijn twee totaal verschillende dingen.

Als kerkleden mogen we niet afwachten, of niks doen. We hebben talenten en die moeten we inzetten en niet in de grond stoppen. De man die dat toch weet werd niet behouden. Dus niet "geloven en dan komt het wel goed. En ook niet: Afwachten tot je je goed genoeg vindt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 feb 2007 22:30

Als kerkleden mogen we niet afwachten, of niks doen. We hebben talenten en die moeten we inzetten en niet in de grond stoppen. De man die dat toch weet werd niet behouden. Dus niet "geloven en dan komt het wel goed. En ook niet: Afwachten tot je je goed genoeg vindt.
Daar is de Gergem het hardgrondig mee eens hoor :)

Je bent net als een boer, je zaait, je ploegd, je egt, je besproeid en wat dies meer zij. Maar je kunt niet de wasdom geven, je kunt niet de regen laten vallen. Dat doet God. Maar goed, elke kerkleer heeft zo zijn negatieve kanten. De Gergemleer kan mensen passief maken (wat duidelijk NIET de bedoeling is), de Vrijgemaakte leer kan weer zorgen voor een soort verbondsautomatisme (wat duidelijk NIET de bedoeling is).

Maar het gebeurd wel, maar laten we niet werken met die uitwassen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 feb 2007 09:56

Jantjes schreef:Elbert schreef:
En we worden ook niet in het verbond opgenomen door de doop, maar we worden gedoopt, omdat we in het verbond zijn opgenomen.
Is het nu ‘nee’ of is het nu ‘ja’ het is omgekeerd evenredig wat je zegt.
Ik begrijp wel dat je wil zeggen dat door geboorte bij gelovige ouders je in het verbond wordt opgenomen en door de doop bevestigd wordt maar….

Je wordt in het verbond opgenomen als je geestelijk gedoopt/gewassen wordt van hart. Dan mogen wij de naam van Sions kinderen dragen, eerder niet hoewel het kan maar voor ons verborgen. Wij gaan al veel te snel zeggen dat ze in Christus zijn terwijl wij dat niet weten! Hoe vaak is gebleken dat het niet waar is van kinderen en ouderen dat zij voorgoed er niets meer van willen weten dat zij gedoopt zijn.

Ik ben het met je eens dat de belofte, genade of uitverkiezing de eerste plaats is waardoor wij worden opgenomen in het verbond maar daar kunnen wij met ons verduister verstand niet in kijken en het daarom ook niet bij de doop zeggen er in geplaatst/opgenomen te zijn.

Ik denk dat we hier, voor mij althans, de unieke plaats van de Ger.Gem. zien t.o.v. GKV en de anderen kerken. Jammer dat de Ger.Gem. nog steeds dat doopformulier handhaven want zij verkondigen het niet zo. Of ik moet verkeerd luisteren?

Voor een goed begrip is wat kennis van de geschiedenis van Gereformeerde Gemeenten onontbeerlijk, en vooral een poging het eigene van dit kerkgenootschap te formuleren. In het profileren van het nog jonge kerkverband (vooral ten opzichte van de christelijke gereformeerden) heeft ds. G.H. Kersten als typerend voor de Gereformeerde Gemeenten aangegeven dat de kring van het verbond identiek is aan de kring van de uitverkorenen. Dat heeft verstrekkende consequenties, vooral voor de doop. Immers, de gedoopte wordt niet beschouwd als verbondskind, maar als iemand die geboren wordt op het erf van het verbond. Of het ook tot het verbond behoort, is afwachten, dat weet je niet.Bron:
http://www.nd.nl/htm/dossier/gergem/art ... 50120a.htm

Dat je niet kunt zeggen bij de doop dat de gedoopte zalig is, onderschrijf ik. Maar je kunt niet zeggen dat zo iemand niet in een verbondsbetrekking tot de Heere staat. Want Hij legt beslag op zo'n kind.
Kenmerkend voor wat je schrijft is: "of ze in het verbond opgenomen zijn, weten we niet". Het niet-weten vind ik in dit verband een kwalijke zaak.
Want het verbond en de bepalingen die erbij horen, zijn openbaar en niet verborgen.
Van de uitverkiezing tot zaligheid kun je zeggen dat die verborgen is, maar van het verbond kun je dat absoluut niet zeggen.

Want de Heere is toch niet onduidelijk over wat Hij aan de christelijke kerk wil laten verkondigen? Namelijk dat Hij geen lust heeft in de dood van de goddeloze, maar daarin dat ze zich bekeren en zouden leven? Dat is pure verbondstaal hoor! Het verkondigen alleen al van dit Woord is genade. Als Hij dit dus laat verkondigen (ook aan kleine onmondige kinderen van de gemeente) dan geeft dat aan dat Hij ook de God wil zijn van zulke goddeloze mensen. Daarmee komt Hij met Zijn belofte van genade, dat Hij ook de God van zulke mensen wil zijn. En Hij komt ook met Zijn oordeel, als men zich niet aan de bepalingen van het verbond houdt, namelijk als men ongehoorzaam is aan de Heere Jezus en niet het bij Hem zoekt als Zaligmaker; als men de God van het verbond niet op Zijn Woord gelooft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2007 11:17

Raido schreef:
Daar is de Gergem het hardgrondig mee eens hoor :)

Je bent net als een boer, je zaait, je ploegd, je egt, je besproeid en wat dies meer zij. Maar je kunt niet de wasdom geven, je kunt niet de regen laten vallen. Dat doet God. Maar goed, elke kerkleer heeft zo zijn negatieve kanten. De Gergemleer kan mensen passief maken (wat duidelijk NIET de bedoeling is), de Vrijgemaakte leer kan weer zorgen voor een soort verbondsautomatisme (wat duidelijk NIET de bedoeling is).

Maar het gebeurd wel, maar laten we niet werken met die uitwassen.

Klopt, maar dat is geen onzekere kwestie, of God dan de wasdom geeft. Dat zit in zijn beloften inbegrepen en als we onze talenten inzetten mogen we ook zeker weten dat Hij ze vemenigvuldigt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 feb 2007 21:26

Dat zit in zijn beloften inbegrepen en als we onze talenten inzetten mogen we ook zeker weten dat Hij ze vemenigvuldigt.
Eens, maar ook jij weet dat iemand niet zo maar één twee drie zicht gaat inzetten, omdat hij God en zichzelf tendiepste niet heeft leren kennen.

Ik ga dan misschien wel erg vanmijzelf uit.. Ik ben vrijdag en zaterdag naar de winterconferentie geweest met als thema 'de strijd tegen satan' en ik heb zoveel de gemeenschap van de heiligen ervaren, het samenzijn met jongeren uit mijn kerk, met hun ideeën en gedachten en vooral.. hun zoektochten naar God.

Ik heb overigens gevraagd (aan twee personen) of je door de doop een kind van het koninkrijk/verbond werden. Een ouderling/pastoraal werker zei volmondig ja, dat zijn wij. Anders moeten we het doopformulier aanpassen, je bent verbondskind maar leeft onder de vloek van het verbond en je hebt van doen met een eisende God.

Ds. Silfhout nuanceerde het de volgende dag wat meer.. Hij zei 'ja én nee', je bent door je doop kind van het verbond maar God moet dat verbond nog aan je ziel toepassen dan ben je pas écht een kind van het verbond. Volgens mij gebruiken andere kerken dan meer de termen 'vloek en zegen van het verbond'.

Wie gedoopt is is verbondskind, maar wel levende onder de vloek van het verbond. Ergo, het is nog steeds wat mistig. In mijn opinie ben je kind van het verbond, hoe dan ook. De tweede dag ging het vooral over de geestelijke wapenuitrusting. Ik ben drie weken geleden met Hananja naar de HHK geweest, en gisteren weer. Ook daar ging het over de geestelijke wapenuitrusting..

Een van de uitspraken van Ds. den Oudsten daar was 'als je depressief aangelegd bent misbruikt Satan dat om jou geen zekerheid te gunnen, probeer daar tegen te strijden, door de Schrift te lezen en te bidden'.. Ik werd daar wel even door stilgezet, het is wel vreemd. Ik herken mij vaak in bewoordingen van predikanten (vooral den Oudsten) maar ook op de winterconferentie en studentenkring (waar ik ook met Hananja was).

Alleen heb ik erg sterk 'ja dat is inderdaad zo dat Satan dat misbruikt' maar daarmee is het toch niet opeens weg of veranderd? Ik weet, mijn verlosser leef, waarom? Omdat Hij beloften geeft en ik die wil geloven, ik wil vertrouwen... Maar ik vind het niet in mij, ik wil door blijven gaan..

Daarom, vraag ik om gebed van jullie voor mij. Niet om mij, maar om God zodat Zijn Koninkrijk in mij mag uitbloeien, niet om mij, maar om Hem.

*ja is wat offtopic*

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2007 23:37

Ds. Silfhout nuanceerde het de volgende dag wat meer.. Hij zei 'ja én nee', je bent door je doop kind van het verbond maar God moet dat verbond nog aan je ziel toepassen dan ben je pas écht een kind van het verbond. Volgens mij gebruiken andere kerken dan meer de termen 'vloek en zegen van het verbond'.

Je bent het, maar God moet nog wel wat extra's doen, en anders ben je het toch niet?

Hoe zit het dan met kleine kinderen die jong sterven? Het is bij hen nog niet aan hun ziel toegepast.

Gaan ze dan verloren?
Of zijn de dan behouden?

En wat zegt dat dan over het verbond?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 feb 2007 23:51

Hoe zit het dan met kleine kinderen die jong sterven? Het is bij hen nog niet aan hun ziel toegepast.
Dat weet je niet ;)
Je bent het, maar God moet nog wel wat extra's doen, en anders ben je het toch niet?
Je bent het, maar daarmee ben je er nog niet.

Als er een verbond is en jij handeld niet naar die instellingen zul je verloren gaan, ook als kind van het verbond. Daarom vond ik Silfhout ook vaag, Dr. Jan Otte was er duidelijk over. Tuurlijk was je een kind van het verbond. Ik hang die visie ook aan, natuurlijk ben je dat. Maar wat betekend het voor je?

Je leeft onder de vloek van dat verbond.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2007 10:13

Dat weet je niet Wink

Toch zeggen de gereformeerde belijdenisgeschriften er wel wat over, en met stellige zekerheid. Valt men nou op dit punt opeens de gereformeerde belijdenis af?

Je bent het, maar daarmee ben je er nog niet.

Als er een verbond is en jij handeld niet naar die instellingen zul je verloren gaan, ook als kind van het verbond. Daarom vond ik Silfhout ook vaag, Dr. Jan Otte was er duidelijk over. Tuurlijk was je een kind van het verbond. Ik hang die visie ook aan, natuurlijk ben je dat. Maar wat betekend het voor je?

Klopt, daar is iedereen het mee eens, zelfs de vrijgemaakten geloven dat :) Het gaat er om dat dingen in het juiste tijdsperspectief worden geplaatst. Je bent kind van het verbond. Als jonge kinderen van gelovige ouders overlijden horen ze bij het verbond en hoeven en mogen we aan hun behoud niet twijfelen (DL). Keren ze God later echter de rug toe en lappen ze de eis aan hun laars, dan plaatsen ze zich daarmee buiten het verbond.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 feb 2007 10:48

Toch zeggen de gereformeerde belijdenisgeschriften er wel wat over, en met stellige zekerheid. Valt men nou op dit punt opeens de gereformeerde belijdenis af?
Nee hoor. Als de ouders geloven mag je geloven en daarin stellig zeker zijn dat die kleine kinderen naar de Heerlijkheid gaan.

Het gaat er om dat dingen in het juiste tijdsperspectief worden geplaatst. Je bent kind van het verbond. Als jonge kinderen van gelovige ouders overlijden horen ze bij het verbond en hoeven en mogen we aan hun behoud niet twijfelen (DL). Keren ze God later echter de rug toe en lappen ze de eis aan hun laars, dan plaatsen ze zich daarmee buiten het verbond.
Dat misschien een verschil in uitgangspunt. Ik geloof dat je zeker een kind van het verbond bent maar dat je geboren wordt onder de vloek van de wet/verbond. Ook na de je doop veranderd het daar niets aan. Ik ben van de slag mensen dat geloofd dat je standaard de eis aan je laars lapt en dat je pas na wedergeboorte de eisen zult (proberen) te houden.

En buiten het verbond.. dat kan niet volgens mij er bestaat geen ontdoping je bent gedoopt en blijft gedoopt. Wie de eisen niet houdt valt onder de vloek van het verbond maar is nog steeds een verbondskind.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 feb 2007 10:52

Raido schreef:
Nee hoor. Als de ouders geloven mag je geloven en daarin stellig zeker zijn dat die kleine kinderen naar de Heerlijkheid gaan.

Het gaat er om dat dingen in het juiste tijdsperspectief worden geplaatst. Je bent kind van het verbond. Als jonge kinderen van gelovige ouders overlijden horen ze bij het verbond en hoeven en mogen we aan hun behoud niet twijfelen (DL). Keren ze God later echter de rug toe en lappen ze de eis aan hun laars, dan plaatsen ze zich daarmee buiten het verbond.
Dat misschien een verschil in uitgangspunt. Ik geloof dat je zeker een kind van het verbond bent maar dat je geboren wordt onder de vloek van de wet/verbond. Ook na de je doop veranderd het daar niets aan. Ik ben van de slag mensen dat geloofd dat je standaard de eis aan je laars lapt en dat je pas na wedergeboorte de eisen zult (proberen) te houden.

En buiten het verbond.. dat kan niet volgens mij er bestaat geen ontdoping je bent gedoopt en blijft gedoopt. Wie de eisen niet houdt valt onder de vloek van het verbond maar is nog steeds een verbondskind.

Eens! Dat leert de CGK ook. Van nature houden we het verbond niet, tenzij we wederom geboren worden. Dan zullen we het uit liefde tot God Die ons redde willen houden. Dat lukt ons niet in dit leven, en dat zal ons als het goed is ook een voortdurend verdriet zijn.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 feb 2007 11:05

Als het goed is leert elke gereformeerde kerk dat (welk smaakje dan ook) alleen leggen de kerken het 'wedergeboorte'-ding nogal eens verschillend uit.

Vrijgemaakten (goed, ik weet het niet exact) stellen/veronderstellen dat je bij je doop wedergeboren (of een zaadje, wat dan ook) krijgt waardoor je het verbond wilt/kunt/zal (wat dan ook) houden. En dat je door ongehoorzaamheid kunt vervallen tot het niet houden van dat verbond.

Zo ongeveer, ik weet het niet exact.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2007 11:13

at misschien een verschil in uitgangspunt. Ik geloof dat je zeker een kind van het verbond bent maar dat je geboren wordt onder de vloek van de wet/verbond. Ook na de je doop veranderd het daar niets aan. Ik ben van de slag mensen dat geloofd dat je standaard de eis aan je laars lapt en dat je pas na wedergeboorte de eisen zult (proberen) te houden.

En toch zijn die kinderen behouden als ze jong overlijden. Waarom dan, als ze toch onder de vloek van het verbond zijn? Dan zouden ze toch niet gered kunnen zijn tenzij ze opnieuw geboren zouden worden? Waarom zijn ze dat dan toch voordat er wedergeboorte plaats heeft kunnen vinden? Dat zegt toch wat over het verbond?

Nou ja, je hebt geen deel aan de beloften van het verbond, dus ook niet aan het verbond. Misschien goed om even te zoeken in het OT, waar God regelmatig Israel verwijt dat ze het verbond hebben verbroken

Volgens mij kan dat dus wel, je buiten het verbond plaatsen, het verbond verbreken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2007 11:16

Raido schreef:Als het goed is leert elke gereformeerde kerk dat (welk smaakje dan ook) alleen leggen de kerken het 'wedergeboorte'-ding nogal eens verschillend uit.

Vrijgemaakten (goed, ik weet het niet exact) stellen/veronderstellen dat je bij je doop wedergeboren (of een zaadje, wat dan ook) krijgt waardoor je het verbond wilt/kunt/zal (wat dan ook) houden. En dat je door ongehoorzaamheid kunt vervallen tot het niet houden van dat verbond.

Zo ongeveer, ik weet het niet exact.

Precies. Met de kanttekening dat jonge kinderen niet wedergeboren zijn maar toch behouden... God zal niet tegen ze zeggen als ze overlijden: Je hebt je niet bekeerd, je bent niet wedergeboren, je hebt je niet aan de eis gehouden. Want ze kunnen dat niet.

Dat de kinderen aan allerlei ellende ja zelfs aan het eeuwig oordeel onderworpen, toch in Christus geheiligd zijn.

In hetzelfde doopformulier zal je zien dat de beloften wel degelijk ook inhouden dat God ons de mogelijkheden belooft te geven waardoor we Hem kunnen dienen en volgen. Lees maar de stukken "wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Vader, de Zoon en in dit kader vooral ook in de naam van de Geest", wat God dan verklaart en verzekert.

Terug naar “Archief”