Precies Riska!
Jantjes je blijft in het verleden hangen! Je leeft vanuit de tijd dat Jezus nog niet gestorven is voor onze zonden. Maar dat is Jezus nu wel voor ons! Daardoor mogen wij nu anders geloven dan de mensen uit het oude testament. God geeft ons zovaak de opdracht om te geloven, om naar Heem toe te gaan, om ons te bekeren, enz.
Jantjes schreef:Waarom is de strijdende kant de verkeerde kant?
Die kant is niet verkeerd, maar wel als je alleen maar op doe kant wijst en niet op de liefde van God. Elke christen kent strijd in zijn of haar leven. Daarom mag je nog niet het achterwegen laten om de andere kant te benoemen.
Dit is eigenlijk het zelfde als van iemand alleen de negatieve kanten op noemen en geen positieve kanten.
Jantjes schreef: Die strijd die geestelijk gestreden wordt is het zelfde als in het Oude Testament
Wat een genade en wonder dat het Oude Testament vervuld is in de kruisiging en opstanding van Jezus!
Daardoor mogen wij nu leven vanuit het Nieuwe Testament.
Jantjes schreef:Jij zegt dat de relatie met God een twee richtingsverkeer is en haalt Johannes 1:12 aan.
Hiermee getuig je dat de mens een vermogen in zich heeft om tot herstelde relatie te komen tot God.
Wij krijgen van de Heilige Geest de kracht om God te zoeken. Ons hele leven moet gericht zijn op God. Als ik mezelf er niet steeds toe gezet had, dan zat ik nu niet meer in de kerk, las ik nu niet meer uit mijn Bijbel en ging ik zeker niet meer bidden. Telkens heb ik mezelf er weer over heen gezet en het toch gedaan. Tuurlijk heeft de Heilige Geest hier de leiding in gehad, maar toch vroeg het discipline van mijzelf.
Wij kunnen de relatie met God neit herstellen. Dat is het werk van God, maar wij hebben de plicht om God te zoeken, te aanbidden, te prijzen, te loven en te danken!
Daarbij zijn we nu dus wel aardig van het topic onderwerp afgedwaald.
Ik denk zeker dat het vsat houden van regels, tradities en dergelijke zaken je in de weg kan staan om Christus te zien. We zijn maar wat vaak bezig met zaken die eigenlijk er niet toe doen voor onze zaligheid.
Daarbij is ook het punt: Hoe groot moet je ellende kennis wezen?
Sommige mensen zeggen dat je wel zo ongelovelijk diep in je ellende moet zitten voor je tot God komt. Hier ben ik het dus totaal niet mee eens, want geen enekele bekering gaat op de zelfde manier.