Verdeeldheid en regels - Is er plaats voor Christus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 jun 2006 13:48

Het is maar net de cultuur waarin je opgroeid, met de religieuze systemen waar je groot mee bent gebracht en die je accepteerd. Ds. Kersten heeft ook genoeg gezegt over Gereformeerden (Vrijgemaakten en CGK) dat ze verdoemelijke leren hadden, zenuwverwijderende genade en bla bla bla omdat ze een andere beleving, en andere systemen/dogma's/uitleggingen hadden..

Ik vind niet dat je een katholiek kunt veroordelen, hij geloofd in de Heere Christus kan hij er wat aan doen dat hij in een 'verkeerde kerk' opgroeid? Kan een evangelicale christenen er wat aan doen? een charismatische christen? een bevindelijk-gereformeerde christen? een gergemmer? Je wordt grootgebracht met een bepaald systeem, en dat zul je verdedigen. Sommige systemen sluiten andere totaal uit.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 jun 2006 15:50

Jantjes schreef:Ja, Gerdien B. ik heb een levende relatie met God door Christus.
Als je daar een rechte kijk of zicht op krijgt is het zo dat je inderdaad verder mag kijken, maar alleen in de verwijzing en roem naar de verdienste van/in Christus en niet op je zelf anders wordt je hoogmoedig en ga je jezelf boven Christus stellen.
Een waar Christen mens blijft daarom laag bij de grond, ander gaat hij groeien en komt hij als het ware op een standbeeld te staan en dat is nog veel verkeerden dan de hoogmoed zelf.
Nog even wat, wij gaan geen relatie met God aan dat is onmogelijk, het kan wel andersom God kan wel een relatie met ons aangaan door het beloofde en toegezegde Verbond en daar mogen wij op pleiten.

Als een mens waarlijk verlossing ontvangt door Hem, kan het niet anders of hij wordt meer en meer ontdekte aan zijn oude zondige natuur. Daar wordt een strijd mee gestreden die hij nooit te boven komt zijn leven lang niet. Kijk maar de Profeten in het Oude Testament die getuigen daar alle van bijvoorbeeld David die zegt: Twist, HEERE! met mijn twisters; strijd met mijn bestrijders. Grijp het schild en de rondas, en sta op tot mijn hulp. En breng de spies voort, en sluit den weg toe, mijn vervolgers tegemoet; zeg tot mijn ziel: Ik ben uw Heil.

Ik hoop niet dat ik hart gesproken hebt.

Waarom laat jij steeds de strijdende de kant zien. Het lijkt wel of je alleen onze verkeerde kanten wilt benoemen. Ik mis in jou postings de liefde van Jezus. Die liefde is mij zo ontzettend dierbaar geworden. Daar wil ik op blijven zien, daar wil ik op bouwen, daar wil ik aan vast houden. Idd zie ik dat ik het alleen niet red. Ik heb God nodig om mijn ogen op Hem gericht te houden.

Als je zo alleen maar met je ellende e.d. bezig bent krijg je volgens mij een heel negatief zelfbeeld. Ik geloof niet dat dat de bedoeling van geloof is. Je mag er zijn! God heeft je zo gemaakt en zoals je bent is het goed. De dignen die je doet zijn daarmee niet gelijk goed.

God werkt het geloof in ons, maar de relatie is 2 richtingsverkeer en geen 1 richtingsverkeer. Als ik niet meer in mijn Bijbellees, bid, naar de kerk ga, bijbelstudies bij woon, met vrienden over God praat, dan weet ik zeker dat mijn geloof doodbloed!
Je moet er zelf ook energie in stoppen. Daarbij staat er in Johannes 1:2:
Maar zo velen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.

Daarbij zijn er nog vele andere teksten, waaronder:
Klopt en u zal open gedaan worden. Zoekt en gij zult vinden. Bidt en u zal gegeven worden.

Wat mooi toch dat wij zelf op zoek mogen, nee... moeten gaan en niet lijdzaam af moeten wachten.
God wil dat wij Hem zoeken, dat wij in Hem geloven, dat wij ons bekeren, enz.
Ik lees nergens dat wij mensen niets moeten doen. Ik krijg die indruk wel uit jou postings. Daarbij zitten er ware Christenen in alle soorten kerken hier op aarde, daar ben ik zeker van overtuigt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 28 jun 2006 15:55

Amen Gerdien!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 28 jun 2006 16:06

Amen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2006 16:31

Raido schreef:Het is maar net de cultuur waarin je opgroeid, met de religieuze systemen waar je groot mee bent gebracht en die je accepteerd. Ds. Kersten heeft ook genoeg gezegt over Gereformeerden (Vrijgemaakten en CGK) dat ze verdoemelijke leren hadden, zenuwverwijderende genade en bla bla bla omdat ze een andere beleving, en andere systemen/dogma's/uitleggingen hadden..

Ik vind niet dat je een katholiek kunt veroordelen, hij geloofd in de Heere Christus kan hij er wat aan doen dat hij in een 'verkeerde kerk' opgroeid? Kan een evangelicale christenen er wat aan doen? een charismatische christen? een bevindelijk-gereformeerde christen? een gergemmer? Je wordt grootgebracht met een bepaald systeem, en dat zul je verdedigen. Sommige systemen sluiten andere totaal uit.

Gedeeltelijk mee eens, maar niet helemaal. Ik ken ook genoeg mensen die in een bepaald systeem zijn opgegroeid maar wel kritisch naar eigen systeem durven zijn, en die ook niet gelijk andere systemen afkraken. Ik denk dat het vooral afhangt van hoeveel contact je met die mensen hebt of dat je dat helemaal niet hebt, op basis waarvan je spreekt. Kijk, als je puur naar de leer kijkt kan je heel kritisch zijn over andere stromingen... Ik was vroeger ook heel kritisch naar de evangelische richting bijvoorbeeld. Toen ik echter voor jongerenwerk enzo veel met ze in contact kwam ging ik ontdekken dat die mensen ook echt Jezus willen volgen, van Hem houden, Hem willen dienen. Dan komen bijvoorbeeld verschillen in vorm, verschil in leer enzo toch in een ander perspectief te staan. Mooi vind ik ook die nieuwe reactie in de vragenrubriek nav de jongerendag... Je zag eerder hele kritische en afwijzende reacties. Die man die de laatste reactie schreef is zelf gaan kijken en meer nog, hij heeft in het nazorgteam meegewerkt. Hij is gaan inzien dat de organisatie oprecht probeert God alle eer te geven op die dag en dolgraag mensen over God wil vertellen en ze terug bij Christus brengen en hoewel hij nu niet zomaar alles maar prima vindt is hij toch anders er tegenaan gaan kijken. Veel mensen kijken puur naar de leer, maar niet naar de mensen daarachter, hun houding, levensstijl, relatie met God, doel etc en dat is een grote fout volgens mij :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 jun 2006 20:05

Gerdien B. schreef:
Jantjes schreef:Ja, Gerdien B. ik heb een levende relatie met God door Christus.
Als je daar een rechte kijk of zicht op krijgt is het zo dat je inderdaad verder mag kijken, maar alleen in de verwijzing en roem naar de verdienste van/in Christus en niet op je zelf anders wordt je hoogmoedig en ga je jezelf boven Christus stellen.
Een waar Christen mens blijft daarom laag bij de grond, ander gaat hij groeien en komt hij als het ware op een standbeeld te staan en dat is nog veel verkeerden dan de hoogmoed zelf.
Nog even wat, wij gaan geen relatie met God aan dat is onmogelijk, het kan wel andersom God kan wel een relatie met ons aangaan door het beloofde en toegezegde Verbond en daar mogen wij op pleiten.

Als een mens waarlijk verlossing ontvangt door Hem, kan het niet anders of hij wordt meer en meer ontdekte aan zijn oude zondige natuur. Daar wordt een strijd mee gestreden die hij nooit te boven komt zijn leven lang niet. Kijk maar de Profeten in het Oude Testament die getuigen daar alle van bijvoorbeeld David die zegt: Twist, HEERE! met mijn twisters; strijd met mijn bestrijders. Grijp het schild en de rondas, en sta op tot mijn hulp. En breng de spies voort, en sluit den weg toe, mijn vervolgers tegemoet; zeg tot mijn ziel: Ik ben uw Heil.

Ik hoop niet dat ik hart gesproken hebt.

Waarom laat jij steeds de strijdende de kant zien. Het lijkt wel of je alleen onze verkeerde kanten wilt benoemen. Ik mis in jou postings de liefde van Jezus. Die liefde is mij zo ontzettend dierbaar geworden. Daar wil ik op blijven zien, daar wil ik op bouwen, daar wil ik aan vast houden. Idd zie ik dat ik het alleen niet red. Ik heb God nodig om mijn ogen op Hem gericht te houden.

Als je zo alleen maar met je ellende e.d. bezig bent krijg je volgens mij een heel negatief zelfbeeld. Ik geloof niet dat dat de bedoeling van geloof is. Je mag er zijn! God heeft je zo gemaakt en zoals je bent is het goed. De dignen die je doet zijn daarmee niet gelijk goed.

God werkt het geloof in ons, maar de relatie is 2 richtingsverkeer en geen 1 richtingsverkeer. Als ik niet meer in mijn Bijbellees, bid, naar de kerk ga, bijbelstudies bij woon, met vrienden over God praat, dan weet ik zeker dat mijn geloof doodbloed!
Je moet er zelf ook energie in stoppen. Daarbij staat er in Johannes 1:2:
Maar zo velen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.

Daarbij zijn er nog vele andere teksten, waaronder:
Klopt en u zal open gedaan worden. Zoekt en gij zult vinden. Bidt en u zal gegeven worden.

Wat mooi toch dat wij zelf op zoek mogen, nee... moeten gaan en niet lijdzaam af moeten wachten.
God wil dat wij Hem zoeken, dat wij in Hem geloven, dat wij ons bekeren, enz.
Ik lees nergens dat wij mensen niets moeten doen. Ik krijg die indruk wel uit jou postings. Daarbij zitten er ware Christenen in alle soorten kerken hier op aarde, daar ben ik zeker van overtuigt.
Waarom is de strijdende kant de verkeerde kant? Heelveel in het Oude Testament staat een geschiedenis waar strijd te zien en beschreven is, het één volk tegen het andere volk en dan staat er soms achter dat God de overwinning gaf. Die overwinning gaf Hij op voorwaarde dat er geen zonden bedreven was in het volk Israël (dit in het kort gezegd). Deze strijd is een afspiegeling voor de gemeente van nu. Zonder geestelijk strijd kan een christen niet leven. Ik zal niet zeggen dat er geen oase te vinden is in de geestelijke strijd, zeker wel maar dat zijn korte perioden - kijk maar weer in het Oude Testament - en dan begint de strijd opnieuw, want de duivel is een machtige koning en een boze geest die steeds weer een aanval zal uitvoeren tegen Zijn Volk. Iemand die beweerd altijd in die oase te verkeren veegt het Oude Testament van tafel, want wij leven niet in de hemel alwaar de triomferende gemeente volledig de rust mag ingaan en vinden.

Dit is geen verkeerde kant, ellende of een negatief zelfbeeld, maar de zuiver leer der waarheid. Die strijd die geestelijk gestreden wordt is het zelfde als in het Oude Testament, zoals ik reeds zei. Als de zonden je hart trekt en je geef je zelf daarin over (dat gaat zomaar vanzelf soms) lig je onder en ben je aan de verliezende kant, je voel je als verloren zondaar over de wereld trekken en je vind geen vrede met God in Christus. Ga je de strijd tegen de zonden of overtreding opnieuw aanbinden (klop en u zal opengedaan worden) voel je dat je geholpen wordt in die strijd (Gods Geest in Christus) want alleen kun je het niet aan. Als je deze cyclus al eens meerdermalen heb beleeft, zie je beëlzebub als het ware in de verten aankomen en zeg je nee, nee, nee, en nog eens nee. Deze strijdende cyclus kan de een keer heviger zijn dan de andere keer, maar deze strijd komt niemand van Gods kinderen te boven. En zovelen als er naar dezen regel zullen wandelen, over dezelve zal zijn vrede en barmhartigheid, en over het Israel Gods (Galaten 6).

Er zijn er die zeggen dat het wel zo is, dat je de strijd wel te boven komt dus, maar dat is niet juist en een adder onder het gras van de boze, want als dat zo zou zijn is de Bijbel niet waar en zou de hemel op aarde reeds zichtbaar aanwezig moeten zijn, dood en graf niet meer nodig zijn en sterker nog, Christus te vergeefs gestorven zijn voor diegene en eventueel Zijn Koninkrijk reeds hebben opgericht. Nee laat je niets wijs maken, de labadisten dachten dat ook maar zij hebben zich vergist. De triomferende gemeente is de dood door gegaan naar het licht en daar is geen strijd meer exact het zelfde als hun Meester die is voorgedaan.

Jij zegt dat de relatie met God een twee richtingsverkeer is en haalt Johannes 1:12 aan.
Hiermee getuig je dat de mens een vermogen in zich heeft om tot herstelde relatie te komen tot God. Ook al is de relatie door genade hersteld zal Gods Geest steeds weer uit moeten gaan om een mens vast te houden want hij heeft de eigenschappen van een schaap dat onbedacht zijn herder verliest (David). Als de mens in de zojuist genoemde oase verkeerd lijkt het of de relatie tweezijdig is, maar de mens komt er later wel achter dat hij zich vergist heeft. Als Gods Geest de relatie niet eenzijdig hersteld komt de mens er niet weer bovenop. Ik weet en begrijp dat dit een paradox is maar dit moeten wij toch zuiver stellen anders zou Gods Geest tevergeefs uitgaan en een mens zichzelf kunnen redden.
Als ik hard geweest ben of veroordelend is dat niet mijn bedoeling geweest.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 jun 2006 20:28

Raido schreef:Het is maar net de cultuur waarin je opgroeid, met de religieuze systemen waar je groot mee bent gebracht en die je accepteerd. Ds. Kersten heeft ook genoeg gezegt over Gereformeerden (Vrijgemaakten en CGK) dat ze verdoemelijke leren hadden, zenuwverwijderende genade en bla bla bla omdat ze een andere beleving, en andere systemen/dogma's/uitleggingen hadden..

Wat is jou conclusie daaruit?
En, wat te denken van de Islam en mensen die overal buiten staan?
Er zijn mensen die uit de redenering zoals jij voorschotelt de ‘algemene verzoenings leer’ gingen aanhangen, jij toch niet zeker?

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 28 jun 2006 20:37

Ik zie de link niet tussen religeuze systemen (zoals Raido dat noemt) en de 'algemene verzoeningsleer' niet...

Riska

Berichtdoor Riska » 28 jun 2006 21:10

Jantjes,
Je legt bij voortduring de nadruk op wat in het Oude Testament staat. Maar er is toch een Nieuw Testament, waarin duidelijk beschreven staat, dat Christus voor ons gestorven is?
Ik heb het gevoel dat je de nadruk legt op de macht van de duivel en niet op de overwinning op de dood en het kwaad door Jezus Christus.
Ooit zei een predikant het zo: "Met Goede Vrijdag en Pasen is aan satan een grote slag toegebracht, en deze weet dat hij verslagen is, zoals in WOII bij de val van Stalingrad de Duitsers wisten dat ze in feite verslagen waren.
Maar juist daarna werd hun kwaad steeds heviger, zoals satan ook steeds heftiger tekeer gaat. Maar hij IS verslagen en wij mogen daaruit leven."
Om telkenmale met Oud-Testamentische voorbeelden aan te komen, loochent voor mij juist het werk dat Christus voor ons, voor mij, heeft verricht...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 jun 2006 21:29

Precies Riska!

Jantjes je blijft in het verleden hangen! Je leeft vanuit de tijd dat Jezus nog niet gestorven is voor onze zonden. Maar dat is Jezus nu wel voor ons! Daardoor mogen wij nu anders geloven dan de mensen uit het oude testament. God geeft ons zovaak de opdracht om te geloven, om naar Heem toe te gaan, om ons te bekeren, enz.

Jantjes schreef:Waarom is de strijdende kant de verkeerde kant?

Die kant is niet verkeerd, maar wel als je alleen maar op doe kant wijst en niet op de liefde van God. Elke christen kent strijd in zijn of haar leven. Daarom mag je nog niet het achterwegen laten om de andere kant te benoemen.
Dit is eigenlijk het zelfde als van iemand alleen de negatieve kanten op noemen en geen positieve kanten.

Jantjes schreef: Die strijd die geestelijk gestreden wordt is het zelfde als in het Oude Testament

Wat een genade en wonder dat het Oude Testament vervuld is in de kruisiging en opstanding van Jezus!
Daardoor mogen wij nu leven vanuit het Nieuwe Testament.

Jantjes schreef:Jij zegt dat de relatie met God een twee richtingsverkeer is en haalt Johannes 1:12 aan.
Hiermee getuig je dat de mens een vermogen in zich heeft om tot herstelde relatie te komen tot God.
Wij krijgen van de Heilige Geest de kracht om God te zoeken. Ons hele leven moet gericht zijn op God. Als ik mezelf er niet steeds toe gezet had, dan zat ik nu niet meer in de kerk, las ik nu niet meer uit mijn Bijbel en ging ik zeker niet meer bidden. Telkens heb ik mezelf er weer over heen gezet en het toch gedaan. Tuurlijk heeft de Heilige Geest hier de leiding in gehad, maar toch vroeg het discipline van mijzelf.
Wij kunnen de relatie met God neit herstellen. Dat is het werk van God, maar wij hebben de plicht om God te zoeken, te aanbidden, te prijzen, te loven en te danken!

Daarbij zijn we nu dus wel aardig van het topic onderwerp afgedwaald.

Ik denk zeker dat het vsat houden van regels, tradities en dergelijke zaken je in de weg kan staan om Christus te zien. We zijn maar wat vaak bezig met zaken die eigenlijk er niet toe doen voor onze zaligheid.
Daarbij is ook het punt: Hoe groot moet je ellende kennis wezen?
Sommige mensen zeggen dat je wel zo ongelovelijk diep in je ellende moet zitten voor je tot God komt. Hier ben ik het dus totaal niet mee eens, want geen enekele bekering gaat op de zelfde manier.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2006 22:36

marina87 schreef:Ik zie de link niet tussen religeuze systemen (zoals Raido dat noemt) en de 'algemene verzoeningsleer' niet...

Inderdaad. Maar de Bijbel zegt wel dat ieder die in Jezus Christus gelooft als zijn verlosser, behouden zal worden. Dus ook als ze charismatisch zijn bijvoorbeeld... Dat is heel wat anders dan een algemene verzoening... het is verzoening door het bloed van Jezus Christus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 28 jun 2006 22:45

Marnix schreef:
marina87 schreef:Ik zie de link niet tussen religeuze systemen (zoals Raido dat noemt) en de 'algemene verzoeningsleer' niet...

Inderdaad. Maar de Bijbel zegt wel dat ieder die in Jezus Christus gelooft als zijn verlosser, behouden zal worden. Dus ook als ze charismatisch zijn bijvoorbeeld... Dat is heel wat anders dan een algemene verzoening... het is verzoening door het bloed van Jezus Christus.

Ja precies.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 jun 2006 23:06

Wat is jou conclusie daaruit?
En, wat te denken van de Islam en mensen die overal buiten staan?
Jezus is de weg tot God, wie Jezus niet kent, kent God niet, dat lijkt mij nogal wiedes.

Er zijn mensen die uit de redenering zoals jij voorschotelt de ‘algemene verzoenings leer’ gingen aanhangen, jij toch niet zeker?
Neen ick
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 jun 2006 08:09

Gerdien B. schreef:Precies Riska!

Jantjes je blijft in het verleden hangen! Je leeft vanuit de tijd dat Jezus nog niet gestorven is voor onze zonden. Maar dat is Jezus nu wel voor ons! Daardoor mogen wij nu anders geloven dan de mensen uit het oude testament. God geeft ons zovaak de opdracht om te geloven, om naar Heem toe te gaan, om ons te bekeren, enz.

Jantjes schreef:Waarom is de strijdende kant de verkeerde kant?

Die kant is niet verkeerd, maar wel als je alleen maar op doe kant wijst en niet op de liefde van God. Elke christen kent strijd in zijn of haar leven. Daarom mag je nog niet het achterwegen laten om de andere kant te benoemen.
Dit is eigenlijk het zelfde als van iemand alleen de negatieve kanten op noemen en geen positieve kanten.

Jantjes schreef: Die strijd die geestelijk gestreden wordt is het zelfde als in het Oude Testament

Wat een genade en wonder dat het Oude Testament vervuld is in de kruisiging en opstanding van Jezus!
Daardoor mogen wij nu leven vanuit het Nieuwe Testament.

Even wat betreft dit punt: ik geloof niet dat er zo'n groot onderscheid is tussen Oude en Nieuwe Testament, dat er in de nieuwtestamentische tijd niet meer gestreden zou moeten worden. De apostel Paulus roept ons niet voor niets op om de geestelijke wapenrusting aan te doen (Efeze 6).

Ef. 6:11 Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels.
12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.

Die strijd voltrekt zich in de eerste plaats in ons eigen hart (Rom. 7), waarbij we tegen onze vleselijke begeerten hebben te strijden.

Daarnaast hebben we nog 2 vijanden, nl. de duivel en de wereld. Paulus roept in Fil. 1:27 zijn medegelovigen dan ook op om met 1 geest en 1 gemoed samen te strijden door het geloof van het Evangelie (over verdeeldheid en eenheid gesproken! :idea:).
Want er moet de goede strijd van het geloof gestreden worden. (1 Tim. 6:12).

We geloven volgens Hebr. 11 ook niet op een geheel andere wijze dan de oudtestamentische gelovigen, alleen is het wel zo dat we meer licht (nl. de openbaring van Jezus Christus) hebben ontvangen dan zij. De vijanden die er in het N.T. zijn, zijn dezelfde als die er in het O.T. al waren, nl. de duivel, de wereld en ons eigen vlees.

Vraag hierbij is natuurlijk wel hoe je strijdt. Als we alleen maar de negativo uit zitten te hangen, zonder het positieve van het Evangelie te benadrukken, dan is er iets mis met ons strijden. Want we moeten strijden met de waarheid, de gerechtigheid, bereidheid van het Evangelie, het geloof, het Woord en met het gebed. Dat zijn allemaal positieve wapens, maar die kunnen soms ook messcherp zijn. Dat betekent dat we niet altijd lief zullen zijn, maar als het goed is wel vervuld met liefde en bewogenheid.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 jun 2006 09:01

Gods verbond met Israël (Oude Testament) is nog altijd het zelfde plan voor ieder mens persoonlijk van vandaag (Nieuwe Testament). Dat verbond heeft als doel een mens gelukkig te maken. Het is niet zo dat het Oude Testament is afgeschaft en er een Nieuw Testament voor in de plaats gekomen is. Het Nieuwe Testament is eigelijke een Vernieuwing van het Oude of een toelichting van het Oude. Het is ook niet zo dat de mensen in het Oude Testament anders wedergeboren werden dan de mensen nu in het Nieuwe Testament, dat is nog precies het zelfde.

Het probleem van vandaag (en in deze discussie) is dat wij het Oude Testament willen dicht slaan en daarmee het oude basis recept zijn vergeten en zeggen ‘Christus heeft voor ons alles voldaan’ en gaan daarna over tot de orde van de dag en doen vervolgens aan al de zonden van de heidense-wereld mee. Alles kan er mee door zelf homohuwelijken! Wat een enorme schande!

Het is een grote vergissing dat het Oude Testament niet uitging van genade. Het Oude Testament begint al met de afkondiging dat God de Bevrijder en Redder is uit de slavernij. Het is eveneens een grote misvatting dat in het Nieuwe Testament de geboden zijn afgeschaft. De Heilige Geest wil Gods geboden in ons hart schrijven.

Als wij het Oude Testament afschaffen tegenover het nieuwe Testament zijn wij overtreders en komen we nooit tot intimiteit met God, ook al fluister satan ons in dat het zo zou zijn.

Het is niet mijn bedoeling iemand te veroordelen of te kwetsen, ik zeg het misschien wat hard, het komt door die mensen moordenaar van de beginnen. Elbert, hartelijk dank, jij zegt het liefelijker.

Terug naar “Archief”