Moderator: Moderafo's
elbert schreef:Goed, dit topic begon dus over verval in de kerk, en uiteindelijk gaat het over het schrappen van bepaalde bijbelgedeelten omdat het niet geinspireerd zou zijn.
Waar zou het verval nou zitten
Collateral schreef:Concreet: in de boeken Exodus en Jozua (en andere) lees je bijvoorbeeld over bloedige massamoorden op heidense volkeren als ware dat de wil van God. Dat kan niet geïnspireerd zijn, denk ik.
elbert schreef:En dan valt dit gedeelte natuurlijk ook af:Matth. 10:34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
35 Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
36 En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.
38 En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.
39 Die zijn ziel vindt, zal dezelve verliezen; en die zijn ziel zal verloren hebben om Mijnentwil, zal dezelve vinden.
Maareh, ik geloof toch maar liever in de hele Bijbel.
Smurffie schreef:Collateral schreef:Laat ik Marnix quoten.Marnix schreef:Alles wat bindt, mensen onderling en mensen en God één maakt komt van God.. alles wat verdeeldheid en tweedracht tot gevolg heeft komt van mensen en voort uit de zonde.
Concreet: in de boeken Exodus en Jozua (en andere) lees je bijvoorbeeld over bloedige massamoorden op heidense volkeren als ware dat de wil van God. Dat kan niet geïnspireerd zijn, denk ik.
Maar misschien ook wel..opdat ook dergelijke gebeurtenissen naar waarheid beschreven werden![]()
(Toe, doe je ouders een plezier en ga de auto wassen ofzo)
elbert schreef:Goed, dit topic begon dus over verval in de kerk, en uiteindelijk gaat het over het schrappen van bepaalde bijbelgedeelten omdat het niet geinspireerd zou zijn.
Yael schreef:Ws omdat die God dan niet aan jouw godsbeeld voldoet?
Collateral schreef:elbert schreef:Collateral schreef:Dan heb je, zoals veel christenen, een vertekend beeld van wat rechtvaardigheid is. Rechtvaardigheid is niets meer of minder dan consequent handelen op basis van bepaalde ethische normen. Jij vult voor God gelijk maar even die normen in: wraak en vergelding. Echter, dat is dus rechtvaardigheid op basis van wraak en vergelding. God kan ook rechtvaardig zijn op basis van 'niet toerekenen' (of evt. volledige volmaakte genade). In het laatste geval is er pas echt sprake van liefde. Ik haalde 1 Kor. 13 al aan: de liefde verdraagt alle dingen.
Een rechter die zo zou handelen, zou een misplaatste opvatting van liefde en rechtvaardigheid hebben en zou bovendien zijn vak niet verstaan. Voor een rechter gaat het erom om recht te doen op basis van de wet die daarin voorziet.
Zoals ik met andere woorden al zei, die wet kan ook zo luiden: 'Alles is geoorloofd.' De liefde (God) verdraagt alle dingen.Het 'niet toerekenen' kan dan ook alleen op basis van het recht. De Bijbel zegt dat het niet toerekenen alleen mogelijk is op basis van het plaatsvervangende offer van Christus. Wie in Hem gelooft, ontvangt de genade waardoor hem of haar de zonden niet toegerekend worden, omdat Hij de straf op Zich genomen heeft. Het geloof in Hem gaat gepaard met een relatie met Hem en met allen die Hem kennen. In die relatie is er liefde en in die relatie worden alle dingen verdragen. (N.B. 1 Korinthe 13 staat niet op zichzelf, maar past in de vermaning van Paulus om in relatie met Christus door de Geest te wandelen, waarbij de liefde de hoogste gave is).
Goed, dat is jouw interpretatie, maar zo zijn er 1001 anderen. Jij propageert Gods onvrede en toorn over de mensheid (met daarin een uitweg voor weinigen) als contextbepalend thema; ik propageer Gods vrede met en liefde voor de mensheid (met 'God is liefde' als contextbepalend thema). In beide gevallen worden bepaalde teksten in het licht van de gehanteerde context gelezen.
Uiteindelijk kan ik me prima vinden in de opvatting dat iemands beeld van God een weerspiegeling is van hoe die persoon zelf zou willen zijn. In dat licht begrijp ik ook de totstandkoming van de Bijbel steeds beter. Denk ik.![]()
Hoe had Israel anders als natie tot stand moeten komen in het Beloofde land vol vreemde heidense volken, die Israel, wat apart gezet was, zou kunnen verleiden tot afgodendienst en echt niet zaten te wachten op hen. (logisch.)
Trouwens Israel heeft gefaald in die opdracht. Ging al mis met het verbond met de Gibeonieten.
salty schreef:@Yael Shalom !
Ik ben slecht in quoten , maar je begrijpttet ws wel
>>>>
Ahummmm mooie argumentatie.??????
Tuurlijk zijn alle mensen in principe zondig en komen te kort aan Gods Heiligheid
Maar de Wedergeboorte vindt plaats nadat een persoon is aangeraakt door de Geest van Yeshua, een keus voor Hem maakt en daarna komt de HG in je hart.
Sommige mensen worden aangeraakt door de Geest van Yeshua, maar toch maken ze die keuze voor de wedergeboorte niet !!!
Zij staan hun eigen wedergeboorte in de weg, !!!! Ze willen zich niet onderwerpen. Ze willen niet naar de stem van de H Geest luisteren.
Dat is dan wel HUN keuze. Mensen die maar lijdzaaam af zullen wachten tot de Heilige Geest iets in hun hart gaan bewegen zijn niet goed bezig. !!!!!!!!
Ze weten alles al , maar nu is het wel wachten op hun eigen reaktie hierop !
Sla je het in de wind of doe je er iets mee.
Het is dus dan niet de vraag om je maar zorgen te maken of je bent uitverkoren , Maar of je mee wilt doen aan jouw kant van de belofte, wil je het verbond aan gaan,
wil je wel aan de bruilofts- maaltijd deelnemen of heb je een uitvlucht en een excuus!!!
Ik heb nu geen flauw idee waar je het hier over hebt. Weet je het zelf wel ???
Waar komen die andere verbonden in de kerken dan ineens vandaan ?
en wat houden die in?????
????? ben je niet het woordje NIET vergeten voor in de zin van ?????
Nee we kunnen beter het oordeel aan Hem overlaten wat dat betreft.
Collateral schreef:Yael schreef:Ws omdat die God dan niet aan jouw godsbeeld voldoet?
Dat klopt. Maar, zoals ik in dit topic al tegen Elbert zei: iedere bijbellezer leest de Bijbel volgens zijn eigen godsbeeld.
Tsja, als je gelooft dat God dingen van mensen nodig heeft die ze Hem niet kunnen of willen geven... En ik begrijp niet zo goed waarom God een speciaal volk zou willen vormen eigenlijk.![]()
En dat het dan ook nog eens totaal niet lukt. Israël is toch een beetje het eeuwige zorgenkindje wat landen betreft.
Eigenlijk is het best ironisch; Israël was vroeger hèt land dat God voor zichzelf claimde. Het heeft ze enkel verdeeldheid gebracht.
Smurffie schreef:
Collateral schreef:
Laat ik Marnix quoten. Smile
Marnix schreef:
Alles wat bindt, mensen onderling en mensen en God één maakt komt van God.. alles wat verdeeldheid en tweedracht tot gevolg heeft komt van mensen en voort uit de zonde.
Concreet: in de boeken Exodus en Jozua (en andere) lees je bijvoorbeeld over bloedige massamoorden op heidense volkeren als ware dat de wil van God. Dat kan niet geïnspireerd zijn, denk ik.
Maar misschien ook wel..opdat ook dergelijke gebeurtenissen naar waarheid beschreven werden Smile
Ook als gebeurtenissen die door God zijn verlangd?
Quote:
(Toe, doe je ouders een plezier en ga de auto wassen ofzo Razz )
(Is de binnenkant schoonmaken ook goed? Dat heb ik net gedaan. Mr. Green )
Optimatus schreef:elbert schreef:Goed, dit topic begon dus over verval in de kerk, en uiteindelijk gaat het over het schrappen van bepaalde bijbelgedeelten omdat het niet geinspireerd zou zijn.
Ik vind het eigenlijk wel waard om een enorm vraagteken te plaatsen bij de vraag òf er wel verval is in de kerken. Immers, kerken ontwikkelen zich - Dit huis van hout en steen dat lang de stormen heeft door staan, waar nog de wolk gebeden hangt van wie zijn voorgegaan (Sytze de Vries). Is het verval als de psalmberijming van 1773 wordt vervangen door een latere? Is het verval als een nieuwe Bijbelvertaling wordt ingevoerd in plaats van de Statenvertaling?
Ook Exodus 20:12, 'Eert uw vader en uw moeder'? Dat strookt al niet met de missie van Jezus die je hier weergeeft (mensen tweedrachtig maken tegen hun ouders), als je die letterlijk neemt. Jezus spreekt kennelijk in raadselen; raadselen die zeker niet zomaar letterlijk genomen moeten worden. Bovendien kun je je altijd nog afvragen of de uitspraken autenthiek zijn. Ze zijn uiteindelijk ook pas decennia later opgeschreven door mensen waarvan het nog maar de vraag is of ze Jezus überhaupt zelf hebben gekend.
Smurffie schreef:Ik denk dat je je überhaubt af kan vragen wat er bedoeld wordt met de inspiratie van de HG..Letter voor letter? Of hebben ze enkel de ingeving gehad om verhalen op te schrijven, en daar hun eigen draai aan gegeven?
Marnix schreef:Ook Exodus 20:12, 'Eert uw vader en uw moeder'? Dat strookt al niet met de missie van Jezus die je hier weergeeft (mensen tweedrachtig maken tegen hun ouders), als je die letterlijk neemt. Jezus spreekt kennelijk in raadselen; raadselen die zeker niet zomaar letterlijk genomen moeten worden. Bovendien kun je je altijd nog afvragen of de uitspraken autenthiek zijn. Ze zijn uiteindelijk ook pas decennia later opgeschreven door mensen waarvan het nog maar de vraag is of ze Jezus überhaupt zelf hebben gekend.
Jawel hoor, die tekst en wat Jezus aangeeft gaan heel goed samen. Hij vat de wet zelf samen in: God liefhebben met alles in je als eerste en grootste gebod en het tweede daaraan gelijk: Je naaste als jezelf. Hij beschrijft in de tekst waar jij op doelt de situatie waarbij mensen moeten kiezen tussen familie en God... Dat komt helaas nog regelmatig voor...
Overigens houdt tweedracht duit tweedracht op verschillen in denken en leven, verdeeldheid... scheiding... en die ontstaat er sowieso als in een familie iemand Jezus gaat volgen en anderen doen dat niet... dat hoeft niet te leiden tot ruzie en oneerbiedigheid, hoewel men als dat wel het geval is volgens de bijbel God meer moet gehoorzamen dan mensen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten