Inentingen bij baby's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Inentingen bij baby's

Berichtdoor alexander91 » 24 jun 2013 13:50

schelpje3 schreef:We zijn omringd door bacteriën en die huizen ook met miljarden in ons lichaam. Zonder die beestjes kunnen we niet eens overleven, want er zijn ook nuttige bij. En soms wonen ze "gewoon" in je keel, maar wordt je er verder niet van.
Wat je zegt over conditie bijhouden, is wel waar maar behoeft toch nuancering. Bij een jonge baby is hier geen sprake van. En momenteel heb ik zelf te kampen met een aandoening, waar ik helemaal niks aan kan doen, of had kunnen voorkomen en zoals de dokter dan zegt: toeval.
Klopt inderdaad ja, je hebt goede en slechte bacterien. Maar ook slechte bacterien kunnen goed voor je zijn als er niet teveel van zijn en als je lichaam aan soortgelijke bacterien al immuun is gemaakt.

Over conditie bijhouden was een van de vele voorbeelden. Een baby ontwikkelt zich van de geboorte af om zich dingen aan te leren en zich te bekwamen. Reageren op gevoelens, op omgevingsfactoren, op geluid etc.

Maar wat bedoel je met je argument dat je te kampen hebt met een aandoening die je had kunnen voorkomen? Ik zie het punt niet dat je wilt maken ermee in het geheel van de discussie. Wat moeten we eruit concluderen? Dat we niet alles kunnen voorkomen of voorzien? Dat heb je gelijk, maar dat is geen discussiepunt volgens mij voor iemand hier. Maar met inentingen kunnen we wel een groot deel van die ziektes voorkomen. En ja, als God het wil, dan zal het zeker geschieden, maar daar hoeven we niet over na te denken bij een inenting in het bijzonder, daar moeten we bij alles continu bij nadenken.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jun 2013 13:52

Lock&Stock schreef:(maar wel een levensverwachting van 32....)

Sommige mensen hebben dit. Soms zelfs nog lager.
Ingeënt en wel!

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 24 jun 2013 13:52

Evelien schreef:Tuurlijk.... =D>

Wat is je punt? :-) Ik zie in je reactie niet echt hoe je het bedoelt ^^. Tenzij je geen reactie wilt (van mij), laat dan maar zitten ;-).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 jun 2013 14:01

Het is en blijft een forum, het is maar net hoe je iets opvat en/of brengt. Je kunt hier nooit echt laten merken wat je nu bedoelt.

Ik zeg altijd: ieder zijn/haar keuze wel of niet vaccineren. Je moet er van bewust zijn wat je doet en niet klakkeloos over nemen wat een arts/organisatie zegt wat goed is voor je. Of het nu om vaccinaties gaat om of medicijnen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 24 jun 2013 14:05

Jannette123 schreef:Ik geloof in God en Zijn natuur. Zoals hij die in het begin aan ons gegeven hebt!

Ik geloof in Zijn Zoon Jezus, die gelukkig niet zei '': lijd maar, word je hard van''.
Hij zei ook, ''Ik wil geen offers, maar barmhartigheid.''
De apostel raadt trouwens Timotheus aan wat wijn te drinken, wat goed zou zijn voor zijn maag, geloof ik.
ook preventief bedoeld dus.
Als jouw standpunt zelfs door een atheist nog onchristelijk gevonden wordt, moet je toch eens gaan nadenken denk ik.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jun 2013 14:10

schelpje3 schreef:Sommige mensen hebben dit. Soms zelfs nog lager.
Ingeënt en wel!

Je blijft maar op dat punt hameren, terwijl er niemand hier is die de sterfelijkheid van de mens bestrijdt. Ik bedoel het niet onaardig, maar het begint een beetje op Don Quichot te lijken met zijn windmolens.

Ja, mensen gaan nog steeds dood. Soms ondanks inentingen. Soms heel vroeg, soms laat, maar gemiddeld rond de 75 jaar (en niet gemiddeld rond de 32). Dat punt krijg je dus. Kunnen we ons verder weer beperken tot argumenten die daadwerkelijk relevant zijn voor dit gesprek?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 24 jun 2013 14:11

Evelien schreef:Het is en blijft een forum, het is maar net hoe je iets opvat en/of brengt. Je kunt hier nooit echt laten merken wat je nu bedoelt.
Nee klopt, maar er zijn gradaties hierin. Je hebt redelijk duidelijk, vaag en echt heel vaag (lees sommige van mijn posts maar :P). Een forum is ook meer om je eigen mening te testen en te kijken of je nieuwe gedachtegangen tegenkomt die je over het hoofd hebt gezien. Uiteindelijk moet je voor jezelf bepalen waar je voor staat (en dat kan dus ook niets zijn, maar dat is ook een bewuste keuze).

Ik vind dus ook dat iedereen zijn eigen keuze mag maken hierin, en ben het met je eens dat je niet klakkeloos over moet nemen wat een arts/organisatie/kerk zegt. We zijn verantwoordelijk voor onze eigen daden, en mogen het niet op anderen afschuiven. Iedereen leeft op zijn eigen overtuiging en niet op die van een arts, beroemdheid of dominee. En qua geloof vertrouw ik erop dat Gods Geest de zijnen onder Zijn Woord bijeenschaart in een lichaam (met verschillende ledematen) onder het Hoofd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jun 2013 14:15

Mortlach schreef:
Je blijft maar op dat punt hameren, terwijl er niemand hier is die de sterfelijkheid van de mens bestrijdt. Ik bedoel het niet onaardig, maar het begint een beetje op Don Quichot te lijken met zijn windmolens.

Ja, mensen gaan nog steeds dood. Soms ondanks inentingen. Soms heel vroeg, soms laat, maar gemiddeld rond de 75 jaar (en niet gemiddeld rond de 32). Dat punt krijg je dus. Kunnen we ons verder weer beperken tot argumenten die daadwerkelijk relevant zijn voor dit gesprek?

Nee, ik ga in op een ongenuanceerde reactie!
Ik probeer begrip te kweken voor de tegenstanders van inenting, alhoewel ik er zelf niet tegen ben. Maar de zeis gaat er weer over, zoals immer. Door sommige dan.
Er hangt hier toch een bepaald sfeertje: laten inenten, want anders gaat het fout.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 24 jun 2013 14:23

schelpje3 schreef:Nee, ik ga in op een ongenuanceerde reactie!
Ik probeer begrip te kweken voor de tegenstanders van inenting, alhoewel ik er zelf niet tegen ben. Maar de zeis gaat er weer over, zoals immer. Door sommige dan.
Er hangt hier toch een bepaald sfeertje: laten inenten, want anders gaat het fout.
maar lok je die ongenuanceerde reacties niet uit door zelf ook weer ongenuanceerd te reageren wellicht? Als je het zo leest dan suggereer je dat mensen die zich laten inenten, Gods voorzienigheid niet accepteren (of sla ik de plank compleet mis hier?). Maar dat is niet zo, en dan krijg je op dezelfde manier suggestieve reacties terug. In elk geval is je inzet goed: proberen mensen zich te laten inleven in mensen die zich niet willen inenten. Het is namelijk goed om zaken van 2 kanten te bekijken om een beter oordeel te kunnen vellen.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 24 jun 2013 14:30

Evelien schreef:Ik zeg altijd: ieder zijn/haar keuze wel of niet vaccineren.

Het is alleen jammer dat de kinderen in kwestie geen inbreng hebben, jaren later kunnen ze geconfronteert worden met de gevolgen van een ongeinformeerde beslissing van de ouders.

Evelien schreef:Je moet er van bewust zijn wat je doet en niet klakkeloos over nemen wat een arts/organisatie zegt wat goed is voor je. Of het nu om vaccinaties gaat om of medicijnen.

Net zo goed moet je niet klakkeloos over nemen wat er staat op anti-vaccin websites, ook al past hetgeen zij zeggen in je eigen religieuze straatje.....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jun 2013 14:30

alexander91 schreef: maar lok je die ongenuanceerde reacties niet uit door zelf ook weer ongenuanceerd te reageren wellicht? Als je het zo leest dan suggereer je dat mensen die zich laten inenten, Gods voorzienigheid niet accepteren (of sla ik de plank compleet mis hier?). Maar dat is niet zo, en dan krijg je op dezelfde manier suggestieve reacties terug. In elk geval is je inzet goed: proberen mensen zich te laten inleven in mensen die zich niet willen inenten. Het is namelijk goed om zaken van 2 kanten te bekijken om een beter oordeel te kunnen vellen.

Nee dat suggereerde ik niet, maar ik laat het voorlopig hierbij.
M.i. zijn alle voors en tegens inmiddels wel aan de orde geweest, het wordt een herhaling van zetten dan.
Ik ben persoonlijk vóór inenting, mits...
Ik kan me goed voorstellen dat mensen hun kinderen niet laten inenten, vanwege...
Hierbij in het oog houdend, dat ieder vanuit een eigen situatie zal spreken, dus wel/geen kind(eren), een gezond kind, een gehandicapt kind, een (chronisch) ziek kind, een (chronisch) zieke, dus kwetsbare ouder.
En vul eventueel nog maar verder in. :D

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 24 jun 2013 14:37

Misschien gaan dingen wel fout omdat je een mening aan het verdedigen bent, die je zelf niet hebt. Je bent niet tegen inenten, dus hoe kun je dan aan een ander uitleggen waarom inenten niet goed zou zijn?

En dat er hier een sfeertje hangt dat inenten goed is, kan wel kloppen. Inenten is namelijk een zegen. Ik denk dat we ons niet kunnen voorstellen hoe het vroeger was, toen mensen veel (terechte) angst hadden voor ernstige ziekten als mazalen, polio, diferie, pokken. Die ziekten vroegen veel levens en van anderen hun gezondheid.
Als er een polio-epidemie was, zat iedereen in grote angst voor de ziekte. Je kinderen in de gaten houden, ze bij groepen kinderen vandaan houden, proberen ze gezond te houden maar wat kon je doen? Ik denk dat wij dat gewoon niet meer begrijpen, hoe moeilijk dat was. .
Inenten is echt een zegen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jun 2013 14:46

Door net zo ongenuanceerd te doen? Wat bijzonder...

Ik probeer begrip te kweken voor de tegenstanders van inenting,

Let op. Ik wil best begrip voor die mensen opbrengen, maar dan alleen als de argumenten zuiver zijn - en zuiver worden gebracht.

En, in het verlengde daarvan, voordat iedereen weer over me heenvalt, die mensen te helpen hun argumenten zuiver te krijgen! En dat gaat dan alleen door op de manco's te wijzen en samen naar een beter argument te zoeken.

Nou, ik moet het toch niet op mijn geweten hebben dan dankzij een mazelen-infectie via mijn kind dat van een ander overlijdt (omdat die toevallig die week ook al griep had). Vooral omdat ik niet tegen die ouders ga zeggen dat het Gods wil is geweest dat mijn kind leeft en dat van hun niet meer.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 jun 2013 15:58

Lock&Stock schreef:
Het is alleen jammer dat de kinderen in kwestie geen inbreng hebben, jaren later kunnen ze geconfronteert worden met de gevolgen van een ongeinformeerde beslissing van de ouders.
.

Ongeinformeerd? vertel.

Ik ben nog steeds blij dat ik maar deels gevaccineerd ben en ik sta nog steeds achter de keuze dat we onze zoon niet hebben gevaccineerd (als je weet wat er in al die cocktails zitten).

En ik ken de gevolgen van deels gevaccineerd zijn en de gevolgen van vele antibiotica kuren.

Tot nu toe heeft onze zoon nog geen enkele vorm van medicatie gehad en daar ben ik echt blij mee.
Ik sta achter de keuze die we gemaakt hebben.

Jannette123
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jannette123 » 24 jun 2013 16:50

Jozo schreef:Hoeveel kinderen ken je die dood zijn gegaan aan inentingen? Hoeveel zijn er doodgegaan door polio oid?
En dit soort ziektes los je niet met goed voedsel op. Een grotere fabel ken ik niet...

Dat zijn er zeker een aantal, maar dat wordt nooit verteld.
Speak Life, when the sun won't shine and you don't know why.

Terug naar “Archief”