Jvslooten schreef:Ik vind inderdaad de 'grote lijn' belangrijker dan de verschillen. Natuurlijk zijn er verschillen, God werkte met Adam anders dan met Abraham, anders dan met het Joodse volk en anders dan met de gemeente van nu. Als je dat bedelingen wil noemen, prima. Best een mooie, bijbelse term trouwens. Ik vind zelf echter de grote lijn belangrijker: èèn God, met èèn Volk uit alle tijden, stammen, geslachten en naties. Een Volk, wat door genade alleen is zalig geworden.
Oke, dan lijken onze opvatting in dat opzicht best veel op elkaar. Want de achtereenvolgende bedelingen vormen een grote lijn: Het plan van God. Die verschillen in bedelingen zijn leerzaam, maar zoals ik in een andere post ook schreef. Het schept duidelijkheid waarom we bepaalde zaken nu wel of juist niet moeten doen.
Wat betreft een Volk van God, zal dat ook volgens de bedelingenleer uiteindelijk een feit worden, alleen zijn er tijdelijk verschillen. En omdat wij als gelovigen van vandaag daar deel van uitmaken, is het belangrijk en verrijkend om te ontdekken hoe dit zich ontvouwd.
De bedelingeleer wordt voor mij echter pas problematisch, als er allerlei conclusies worden getrokken die ik bijbels niet kan verantwoorden, zoals de gedachte dat de oud-testamentische gelovigen niet werden wedergeboren, of dat ze niet naar de hemel konden. Ook vind ik het storend dat veel teksten uit een andere bedeling zò verklaard worden alsof ze voor de gelovige van nu helemaal niet meer van betekenis zijn. Ik krijg dan het gevoel dat het woord als het ware 'vleugellam' wordt gemaakt.
Ik had alexander91 ook gevraagd wat zijns inziens de nadelen van de bedelingenleer zijn. Ik denk dat het erg zinvol is om daar op in te gaan. Ik heb de meeste affiniteit met de "Bullinger school", dus je kunt me lek schieten

Overigens ben ik het niet altijd met Bullinger eens en ook vraag ik me af of sommige 'gevolgtrekkingen' per definitie onderdeel van de bedelingenleer moeten zijn. Zoals het lot van de oud-testamentische gelovigen.
Uiteindelijk worden m.i. alle gelovigen uit alle tijden behouden, wanneer hun opstanding precies zal zijn of tot welke taak, is interessant maar lijkt mij geen hoofdzaak.
Of teksten wel of niet van toepassing zijn op ons, gelovigen in het heden, is wel een belangrijk punt. Dat kan immers consequenties hebben voor het leven en geloof. Er wordt wel gezegd dat volgens de bedelingenleer grote delen van de bijbel niet meer van belang zijn, maar dat is absoluut niet waar.
Het is wel zaak om te bepalen welke teksten direct over ons gaan en welke niet. Dit onderscheid maken doet men ook buiten de bedelingenleer. De spijswetten voor Israel gaat men niet toepassen op de gelovigen van nu. Zevende dag adventisten zullen dan ook verwijten dat men niet de hele schrift toepast (?) Zonder hier verder op in te gaan, lijkt het me duidelijk dat uit de bijbel blijkt dat we terecht ons niet onder deze wetten hoeven te stellen.
Dat wil niet zeggen dat uit die wetten van Israel niets te leren is, wellicht bevat het profetisch aspecten of ethische lessen. Kortom: Het gaat niet over ons, maar is wel voor ons.
De opvattingen waar de scheidslijn getrokken moet worden verschilt. Ik kan me voorstellen dat jij die lijn op andere plaatsen in de bijbel aanbrengt dan de verschillende bedelingleer varianten. Maar goed, ieder heeft daar zijn onderbouwing voor en dat kan overwogen en besproken worden.
Ik denk niet dat het woord daardoor vleugellam wordt, maar juist deste effectiever.
Een simpel voorbeeld. Als iemand tegen mij zegt: "jij mag op zondag niet werken". Dan denk ik inderdaad dat dit geen bijbelse grond heeft, omdat het houden van de rustdag een opdracht voor Israel was en niet direct over ons gelovigen in deze bedeling gaat. De bedelingenleer geeft een kader waardoor te onderbouwen is waarom het ene wel en het andere niet van toepassing is.
Dat weerhoud me er niet van dat ik vanuit allerlei teksten wel kan opmaken dat het verstandig en goed is om een rustdag te houden. Wel voor ons, niet over ons. Bedelingenleer is dus geen automatisme. Ook binnen die leer moet nog goed nagedacht en onderzocht worden hoe teksten bedoeld zijn en hoe deze te plaatsen zijn.
Maar om terug te komen op je 'en zo ja-vraag', ik hoop het, en in onze kerk bidden we er ook regelmatig voor. Ik zie echter geen bijbelse grond om met zekerheid te zeggen dat het inderdaad zo zou zijn.

vanuit de bedelingenleer bezien is het onvermijdelijk.
Maar wat denk jij dan van het ontstaan van het land Israel in 1948. Is dat al niet een teken aan de wand dat het Israel letterlijk die rol zal gaan spelen. (wat trouwens niet alleen maar goed zal verlopen, want de eindtijd zal ook veel ellende voor Israel brengen).