moeten we in nederland de doodstraf in voeren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 26 okt 2005 21:16

[quote="André]Ik ben onder de indruk van je geloof[/quote]

wees niet onder de indruk van mijn geloof, ik ben net zo;n zondaar als jij bent en als die moordenaar aan t kruis was of dutroux, maar wees onder de indruk van de Heer!!!!!

2 samuel 7 vers 22.
Daarom bent u groot, HEER, mijn God. Het is zoals ons altijd is voorgehouden: zoals u is er geen, er bestaat geen andere God dan u.
Afbeelding

André

Berichtdoor André » 26 okt 2005 22:23

esra schreef:god zei (huilde) nee tegen die man, omdat die nee tegen hem zei. maar als je ja tegen god zegt, dan schreeuwt god JA, MIJN KIND KOM BIJ MIJ. IK HEB JE ZO GEMIST, WAAR WAS JE?!?!?!?!?!?!!?
Het staat er iets anders als dat jij zegt.
Lucas 23. - 39 Een van de gekruisigde misdadigers zei spottend tegen hem: ‘Jij bent toch de messias? Red jezelf dan en ons erbij!’ 40 Maar de ander wees hem terecht met de woorden: ‘Heb jij dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf ondergaat? 41 Wij hebben onze straf verdiend en worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan.’ 42 En hij zei: ‘Jezus, denk aan mij wanneer u in uw koninkrijk komt.’ 43 Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.’

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 27 okt 2005 12:00

André schreef:
esra schreef:god zei (huilde) nee tegen die man, omdat die nee tegen hem zei. maar als je ja tegen god zegt, dan schreeuwt god JA, MIJN KIND KOM BIJ MIJ. IK HEB JE ZO GEMIST, WAAR WAS JE?!?!?!?!?!?!!?
Het staat er iets anders als dat jij zegt.
Lucas 23. - 39 Een van de gekruisigde misdadigers zei spottend tegen hem: ‘Jij bent toch de messias? Red jezelf dan en ons erbij!’ 40 Maar de ander wees hem terecht met de woorden: ‘Heb jij dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf ondergaat? 41 Wij hebben onze straf verdiend en worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan.’ 42 En hij zei: ‘Jezus, denk aan mij wanneer u in uw koninkrijk komt.’ 43 Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.’

ik zei dat jezus die man vergaf. en dat staat er, want je kunt niet in het paradijs/ hemel komen als je niet vergeven bent. god wil ons allemaal vergeven, maar dan moeten we wel berouw tonen.

en ja, als jij nee tegen de Heer zegt dan trekt hij zijn handen van je af, maar als je ja zegt dan schreeuwt de heer het uit van blijdschap, vreugde en liefde.
JA, MIJN KIND KOM BIJ MIJ. IK HEB JE ZO GEMIST, WAAR WAS JE?!?!?!?!?!?!!?
en de engelen in de hemel zullen juichen en jubelen dat er toch weer iemand gered is.
Afbeelding

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 okt 2005 14:22

esra schreef:maar als je ja zegt dan schreeuwt de heer het uit van blijdschap, vreugde en liefde.

ik weet het niet; mijn beeld van God is toch een stuk meer ingetogen. Ik zie hem nog niet zo gauw een vreugdedansje doen. :wink:

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 27 okt 2005 15:08

MrSokkie schreef:
esra schreef:maar als je ja zegt dan schreeuwt de heer het uit van blijdschap, vreugde en liefde.

ik weet het niet; mijn beeld van God is toch een stuk meer ingetogen. Ik zie hem nog niet zo gauw een vreugdedansje doen. :wink:

ik heb geen idee of God kan dansen, maar blij zijn kan hij wel. want hij heeft tenslotte de emoties uitgevonden/ geschapen...

mijn beeld van god is als van een liefdevolle rechtvaardige vader...
Afbeelding

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 okt 2005 17:24

esra schreef:ik heb geen idee of God kan dansen, maar blij zijn kan hij wel. want hij heeft tenslotte de emoties uitgevonden/ geschapen...

mijn beeld van god is als van een liefdevolle rechtvaardige vader...

Mijn vader zie ik ook zo gauw nog geen vreugdedansje doen. Sowieso is het aan God toebedelen van allerlei menselijke emotie misschien niet helemaal gerechtvaardigd.

God is altijd of heel erg verdrietig als je iets "fouts" doet, en nu blijkbaar extatisch blij als je iets "goeds" doet; wat voor emoties heeft ie dan nog meer? Gaat God zich dan ook vervelen? Nadeel is wel dat als je het aan sommige gelovigen moet afmeten God ook geen gevoel voor humor heeft. :P

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 31 okt 2005 18:13

Mensen,

Hoe zit het nu met Genesis 9:6?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 31 okt 2005 18:25

Arco schreef:Mensen,

Vergassen, ophangen of elektrocureren dan maar? Dan blijft al het bloed mooi aan de binnenkant en heb je geen probleem. :?

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 31 okt 2005 18:28

Ik bedoel wat anders.

Er zijn mensen tegen de doodstraf en aan hen vraag ik:

Het is geen Joodse wet, maar wel een gebod van God.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 31 okt 2005 18:37

Arco schreef:Ik bedoel wat anders.

Er zijn mensen tegen de doodstraf en aan hen vraag ik:

Het is geen Joodse wet, maar wel een gebod van God.

Ach, de bijbel is zo doorgekauwd dat het niet uitmaakt welk standpunt je aanhangt, er zijn altijd wel verzen voor of tegen te vinden. Jij roept nu gen 9:6, een ander zal weer Lev 13:23 roepen (niet dat dit vers relevant is, ik roep maar wat, maar er zijn ook zat verzen waarin God de doodstraf weer voor staat.) en uiteindelijk is dit iets wat je voor jezelf moet beslissen en is dit een beslissing die de Bijbel overstijgt.

Wat je ook kan doen als je er aan de hand van de Bijbel niet meer uitkomt: kijken naar de universele verklaring van de rechten van de mens.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 01 nov 2005 09:32

ik denk dat gen 9: 6 wel heel relevant is.

5 En ik zal genoegdoening eisen wanneer jullie eigen bloed, waarin je levenskracht schuilt, wordt vergoten; ik eis daarvoor genoegdoening van mens en dier. Van iedereen die zijn medemens doodt, eis ik genoegdoening. 6 Wie bloed van mensen vergiet, diens bloed wordt door mensen vergoten, want God heeft de mens als zijn evenbeeld gemaakt.

even samen met vers 5 erbij. god zegt dus eigenlijk dat als je iemand dood je jezelf moet verantwoorden tegen hem. kun je jezelf verantwoorden??? was die man op de elektrische stoel zetten wraak, gedwongen door de meerderheid, of gerechtigheid.

de vraag is dus:

KUN JE JEZELF VOOR GOD VERANTWOORDEN VOOR AL JE DADEN???
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 nov 2005 09:44

Tja, genesis 9:6 dan komt je in een oneindige loop, doodstraf geven is ook iemand bloed vergieten. Daarbij, neem bijvoorbeeld iemand die van de duivel bezeten was werd vroeger naar de graven gestuurd (er waren er natuurlijk echt die van de duivel bezeten waren, maar ook scizofrenen en mensen met epilepsie werden als doordeduivelbezeten bestempeld). Wij hebben veel meer faciliteiten dan dat ze toen hadden, wij kunnen die mensen straffen, ze opvangen en ze laten leven. Is dat niet gewoon veel mooier dan iemand doden?

Hoe geeft Arco trouwens invulling aan het vierde vers van genesis 9? of is dat weer enkele voor de Joden bedoeld?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 01 nov 2005 10:06

Raido schreef:Tja, genesis 9:6 dan komt je in een oneindige loop, doodstraf geven is ook iemand bloed vergieten. Daarbij, neem bijvoorbeeld iemand die van de duivel bezeten was werd vroeger naar de graven gestuurd (er waren er natuurlijk echt die van de duivel bezeten waren, maar ook scizofrenen en mensen met epilepsie werden als doordeduivelbezeten bestempeld). Wij hebben veel meer faciliteiten dan dat ze toen hadden, wij kunnen die mensen straffen, ze opvangen en ze laten leven. Is dat niet gewoon veel mooier dan iemand doden?

Hoe geeft Arco trouwens invulling aan het vierde vers van genesis 9? of is dat weer enkele voor de Joden bedoeld?

mag ik oof reageren???

ik denk dat de heer bedoeld dat we geen dieren mogen eten die nog leven. ze moeten wel dood zijn. ik denk dat t bloed staat voor vloeiend bloed.
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 nov 2005 10:10

Dat denk ik niet, de Joden geloofden dat het bloed de ziel was (ja ze geloofden dat dieren ziel zijn/waren). De joden aten ook echt geen bloed, dat was ongeoorloofd. Zelfs Paulus verbied het ons weer om bloed te eten..

*de statenvertalers zeggen dan natuurlijk weer dat het daarom een bloed apart gaat, dus een bloedworst mag wel maar een glas bloed niet, alsof we vampieren zijn*

Ik ben van mening dat je geen bloed mag eten, of producten waar bloed door hen zit (dus bloedworst eet ik niet, vind het idee toch al zo ranzig).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 01 nov 2005 10:28

Raido schreef:Dat denk ik niet, de Joden geloofden dat het bloed de ziel was (ja ze geloofden dat dieren ziel zijn/waren). De joden aten ook echt geen bloed, dat was ongeoorloofd. Zelfs Paulus verbied het ons weer om bloed te eten..

*de statenvertalers zeggen dan natuurlijk weer dat het daarom een bloed apart gaat, dus een bloedworst mag wel maar een glas bloed niet, alsof we vampieren zijn*

Ik ben van mening dat je geen bloed mag eten, of producten waar bloed door hen zit (dus bloedworst eet ik niet, vind het idee toch al zo ranzig).

hm dit idee is ook aannemelijk. maar mag je dan niks eten waar bloed inzit???? hoe ver trek je die grens.

*bloedworst is trouwesn echt smerig, bah.*
Afbeelding

Terug naar “Archief”