Wel of geen kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2005 12:18

Biedt Hij kinderen van ongelovigen dan geen verlossing door Jezus Christus aan? Ieder die in Hem gelooft gaat toch niet verloren maar heeft eeuwig leven?

Nogmaals, wat is het verschil? Als je Gods verbond niet aanneemt, wat heeft de doop dan voor waarde? In hoeverre verschil je dan van iemand die niet gedoopt is? Dacht je dat God wel wil dat jij gered wordt en die ander die? De bijbel zegt anders, Hij wil dat iedereen behouden wordt. Volgens mij sluit God dus niet alleen een verbond met kinderen van gelovigen, alsof Hij die anderen niets aanbiedt. Hij biedt iedereen verlossing aan... of je nou gelovig of ongelovig bent.... dat kun je in beide gevallen ook aannemen of niet.

Het verschil is dat je als kind van gelovige ouders een christelijke opvoeding meekrijgt... en dat je deel uitmaakt van de kerk, de gemeenschap van de heiligen, het lichaam van Christus. Daarin zit het verschil, niet in het aanbod van genade.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 13 mar 2005 13:14

Marnix lees eerst nog maar eens het doopformulier.
Want God heeft een verbond met gelovige ouders en hun zaad.
Niet met ongelovige ouders.
Denk maar aan de tijd van Abraham, toen had hij duidelijk een verbond met abraham en zijn zaad. En ging je verloren als je niet bij het verbond begrepen was. En zo is het nog steeds.
De doop is een teken van Zijn verbond met jou.
Dat maakt je geheiligd.
En niet dat je bij ouders bent geplaatst die je van God vertellen.

Als je dus niet wilt geloven op latere leeftijd dan heeft de doop nog steeds waarde. Jij kunt het misschien willen verbreken dat verbond maar van God uit is dat er nog steeds.
God zegt bij je doop: Je bent gered.
Niet;Als je maar gaat geloven dan kun je gered worden.
Nee: Als wij gedoopt worden in de naam van de Vader betuigd en verzegeld Hij ons dat Hij met ons een EEUWIG verbond der genade afsluit.
Dat heb je dus voor op kinderen van ongelovige ouders.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 13 mar 2005 14:04

joepie schreef:Marnix lees eerst nog maar eens het doopformulier.
Denk maar aan de tijd van Abraham, toen had hij duidelijk een verbond met abraham en zijn zaad. En ging je verloren als je niet bij het verbond begrepen was. En zo is het nog steeds.
Dat maakt je geheiligd.

Als je dus niet wilt geloven op latere leeftijd dan heeft de doop nog steeds waarde. Jij kunt het misschien willen verbreken dat verbond maar van God uit is dat er nog steeds.
Nee: Als wij gedoopt worden in de naam van de Vader betuigd en verzegeld Hij ons dat Hij met ons een EEUWIG verbond der genade afsluit.

Dus als je als kind bent gedoopt maar je gelooft niet, je wordt bij wijze van spreken boeddhist, ga je toch naar de hemel? Kun je dat Bijbels onderbouwen?
En hoe zit het dan volgens jou met kinderen ui evangelische kerken die worden opgedragen?
Ik geloof eigenlijk dat God mensen die geen kans hebben gehad om te kiezen (bijvoorbeeld kleine kinderen of onbereikte bevolkingsgroepen ofzo) toch nog een kans geeft. Of je nou gedoopt bent of niet.
Bovendien geloof ik niet dat het nu nog zo is als in de tijd van Abraham, Jezus is nl gestorven voor onze zonden...
stomp niet af, blijf slijpen

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 13 mar 2005 14:08

gurl schreef:
Dat maakt je geheiligd.

Dus als je als kind bent gedoopt maar je gelooft niet, je wordt bij wijze van spreken boeddhist, ga je toch naar de hemel? Kun je dat Bijbels onderbouwen?
En hoe zit het dan volgens jou met kinderen ui evangelische kerken die worden opgedragen?
Ik geloof eigenlijk dat God mensen die geen kans hebben gehad om te kiezen (bijvoorbeeld kleine kinderen of onbereikte bevolkingsgroepen ofzo) toch nog een kans geeft. Of je nou gedoopt bent of niet.
Bovendien geloof ik niet dat het nu nog zo is als in de tijd van Abraham, Jezus is nl gestorven voor onze zonden...

de doop houdt niet in dat je ook bekeerd bent. het is een verbond waarin God aangeeft dat Jezus voor zondaren geleden heeft en gekruisigd is. dat is de belofte, maar het is tegelijk ook een extra verantwoordelijkheid want wij als gedoopte mensen weten de weg en moeten die dus ook bewandelen

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 13 mar 2005 14:24

tinos schreef:
gurl schreef:
Dat maakt je geheiligd.

de doop houdt niet in dat je ook bekeerd bent. het is een verbond waarin God aangeeft dat Jezus voor zondaren geleden heeft en gekruisigd is. dat is de belofte, maar het is tegelijk ook een extra verantwoordelijkheid want wij als gedoopte mensen weten de weg en moeten die dus ook bewandelen

Sorry maar ik snap het echt niet...dat verbond is toch voor iedereen? daar hoef je toch niet gedoopt voor te zijn...

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 13 mar 2005 19:23

Sorry maar ik snap het echt niet...dat verbond is toch voor iedereen? daar hoef je toch niet gedoopt voor te zijn..

Als ik je een advies mag geven: probeer het ook maar niet te begrijpen. En wantrouw mensen die zeggen het wel te begrijpen, want iedere kerk en bijna ieder lid heeft weer een andere visie erop :shock: .

Hou je aan de (simpele) woorden van de Bijbel: Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn zal behouden worden. Wie niet gelooft (ps er staat niet gedoopt!) zal hebben zal veroordeeld worden. Een kind van God wordt je door wedergeboorte en geloof en niet door de doop, alhoewel sommigen dat hier wel zouden willen en dat ook zeggen :? .
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 13 mar 2005 19:29

Happy One schreef:
Sorry maar ik snap het echt niet...dat verbond is toch voor iedereen? daar hoef je toch niet gedoopt voor te zijn..

Als ik je een advies mag geven: probeer het ook maar niet te begrijpen. En wantrouw mensen die zeggen het wel te begrijpen, want iedere kerk en bijna ieder lid heeft weer een andere visie erop :shock: .

Hou je aan de (simpele) woorden van de Bijbel: Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn zal behouden worden. Wie niet gelooft (ps er staat niet gedoopt!) zal hebben zal veroordeeld worden. Een kind van God wordt je door wedergeboorte en geloof en niet door de doop, alhoewel sommigen dat hier wel zouden willen en dat ook zeggen :? .

Een waar woord , zowaar .
Kan het hier volmondig mee eens zijn
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 13 mar 2005 19:35

Happy One schreef:

Ja ik hou ervan om alles te begrijpen...wordt nog aan gewerkt :mrgreen:

Maar goed ik probeerde het te begrijpen omdat ik ben opgevoed met de volwassendoop maarre vind eigenlijk niet dat ik iets over de kinderdoop kan zeggen zonder te snappen hoe het zit vandaar...al doe ik dat eigenlijk toch wel maar goed.

joepie

Berichtdoor joepie » 13 mar 2005 22:38

Een kind van God ben je in de lijn van de ouders. God gaat een verbond aan met de gelovige ouders en hun zaad. De kinderen. Dat verbond is er dus al van voor de geboorte.
Ik zeg niet door de doop hoor je bij het verbond.
De doop is alleen maar een teken en zegel.
God zet er als het ware nog even zijn handtekening onder.
Maar een verbond heeft altijd twee delen, een belofte ( je bent van Mij) en een eis (dat jij je oude leven aflegd en het nieuwe leven aandoet)
Maar er is van God uit bij de doop ook de belofte dat Hij met Zijn Geest in je wonen wil.

Je kunt ook kind van het verbond worden door de wedergeboorte.
Dus als je later tot geloof komt. Dan ga je ook bij Zijn verbond horen.

Je kunt als kind van God Hem vaarwel zeggen. En zeggen dat je Zijn kind niet wil zijn. Maar zoals het met aardse ouders ook gaat, je kunt wel zeggen dat je hun kind niet meer wil zijn, ze blijven je hele verdere leven, je ouders.
Zo blijft God je hele verdere leven je Vader. En blijf jij een verbondskind.
Daarom zal het je ook zwaarder aangerekend worden als je Hem niet wil dienen en erkennen als je God en Vader.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 14 mar 2005 07:12

joepie schreef:Een kind van God ben je in de lijn van de ouders. God gaat een verbond aan met de gelovige ouders en hun zaad. De kinderen. Dat verbond is er dus al van voor de geboorte.
Ik zeg niet door de doop hoor je bij het verbond.
De doop is alleen maar een teken en zegel.
God zet er als het ware nog even zijn handtekening onder.
Maar een verbond heeft altijd twee delen, een belofte ( je bent van Mij) en een eis (dat jij je oude leven aflegd en het nieuwe leven aandoet)
Maar er is van God uit bij de doop ook de belofte dat Hij met Zijn Geest in je wonen wil.

Je kunt ook kind van het verbond worden door de wedergeboorte.
Dus als je later tot geloof komt. Dan ga je ook bij Zijn verbond horen.

Je kunt als kind van God Hem vaarwel zeggen. En zeggen dat je Zijn kind niet wil zijn. Maar zoals het met aardse ouders ook gaat, je kunt wel zeggen dat je hun kind niet meer wil zijn, ze blijven je hele verdere leven, je ouders.
Zo blijft God je hele verdere leven je Vader. En blijf jij een verbondskind.
Daarom zal het je ook zwaarder aangerekend worden als je Hem niet wil dienen en erkennen als je God en Vader.

ok leuk verhaal maar ik voreg hierboven ook al of je dat Bijbels kunt onderbouwen? Ik bedoel ik geloof dat verhaal van het verbond wel omgeveer maar waar staat in de Bijbel dat je je kind daarvoor moet laaten dopen?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 mar 2005 07:15

"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 mar 2005 08:33

parsifal schreef:Kijk eens op deze link

http://home.hetnet.nl/~stucom/document/0021.htm

Ik ben, om het maar zacht te zeggen, niet overtuigd van de sacramenteel-realistische visie op de doop, ook al werd er soms in de vroege kerk zo over gedacht. Dat lijkt me eerder een overschatting van de doop.
Maar verder geeft dit document wel een goed beeld van de visie qua kerkgeschiedenis (in de vroege kerk dan) op de kinderdoop. Saillant detail trouwens is, dat de eerste persoon, waarvan goed gedocumenteerd is dat hij tegen de kinderdoop was, Pelagius is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 14 mar 2005 10:35

Aad schreef:
Rene Z schreef:En al je als volwassen gedoopt bent (na bekering waar bijna in het gehel NT over gesproken wordt) wordt daarna heel je "huis" gedoopt. En er is nog niemand die mij heeft kunnen aantonen dat daar geen kinderen bijhoren. En ik ga er van uit dat gezien de kinderrijke tijd in de tijd van Jezus dat wel het geval was.

In vers 32 staat dat ze het geloof uitleggen aan iedereen die in het huis is. Als daar baby's, kleuters, kinderen bij geweest waren hadden die het menselijkerwijs niet begrepen. Daarna wordt iedereen gedoopt. Dus ook die kinderen, en is de stokbewaarder blij dat hij met zijn hele huis tot geloof is gekomen. (vers 34) Daar zouden dus ook kinderen bijhoren. Dus een kind hoort (midden in de nacht) het evangelie, snapt het gelijk, gelooft gelijk, en wordt gedoopt. Ik geef toe, bij God is alles mogelijk, maar het klinkt mij nogal onwaarschijnlijk in de oren. Maar als het dan waar is dat er kinderen bij waren, staat er in vers 34 dat ze tot geloof zijn gekomen. Dan is het dus een geloofsdoop geweest, en geen kinderdoop.

Waarvoor wordt er dan niet vermeld dat de kinderen NIET mee mochten doen? En wat is in jouw optiek dan wel een goede leeftijd? Lees de link een die verderop wordt gegeven, dat is een stuk van Martie Dieperink. Daar wordt goed uitgelegd wat het gedachten goed in die tijd was.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mar 2005 11:51

ok leuk verhaal maar ik voreg hierboven ook al of je dat Bijbels kunt onderbouwen? Ik bedoel ik geloof dat verhaal van het verbond wel omgeveer maar waar staat in de Bijbel dat je je kind daarvoor moet laaten dopen?
Het enige wat moet is bekeerd worden, niemand verplicht jou om je kind te laten dopen. Ik ben voorstander van de kinderdoop omdat het een teken van het verbond is, toch ben ik niet tegen de volwassendoop ze zijn alle twee Bijbels..

waarom dan zo'n stampij..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2005 13:51

Joepie, je geeft dus Het verbond is inderdaad eeuwig maar heeft twee kanten, de belofte en de eis... God sluit een verbond met je... maar wat doe je er als mens mee? In ieder geval heb je niets aan die belofte als je er zelf niets mee doet.

En in hoeverre ben je er dan anders aan toe dan een niet-gelovige? In beide gevallen wordt je gered als je je bekeert.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”