Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 sep 2004 12:11

Hallo Rene Z;

Dus: Matteüs 22
37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Er zijn hier meer Adventisten op Refoweb, dan ik dacht. Want ook hier zie ik weer zo'n Adventistisch standpunt vermeldt!

Hoe je het dan -ook- met Optimatus (---) eens kunt zijn, is voor mij dan een raadsel
Laatst gewijzigd door Boudewijn op 21 sep 2004 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 sep 2004 12:11

voor het volgende bericht

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 21 sep 2004 12:17

Boudewijn schreef:Er zijn hier meer Adventisten op Refoweb, dan ik dacht. Want ook hier zie ik weer zo'n Adventistisch standpunt vermeldt!

Hoe je het dan -ook- met Optimatus (---) eens kunt zijn, is voor mij dan een raadsel

Dit zijn de geboden die iedere christen nakomt, en hier staat niets over op welk tijdstip de rustdag gehouden moet worden. Ikzelf werk in de continudienst en dus op zaterdag en zondag, maar ben iedere dag met mijn geloof bezig. Maar volgens jou kan ik niet gered worden want ik hou men niet aan de rustdag. Ik ben het met Optimatus eens omdat jij zeer selectief de bijbel leest (openbaring en het OT waar het 4e gebod staat) en dat kan niet de bedoeling zijn.

Groet Rene

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 sep 2004 12:49

Hallo Rene,

Je schreef:

@@Dit zijn de geboden die iedere christen nakomt, en hier staat niets over op welk tijdstip de rustdag gehouden moet worden. Ikzelf werk in de continudienst en dus op zaterdag en zondag, maar ben iedere dag met mijn geloof bezig. Maar volgens jou kan ik niet gered worden want ik hou men niet aan de rustdag. Ik ben het met Optimatus eens omdat jij zeer selectief de bijbel leest (openbaring en het OT waar het 4e gebod staat) en dat kan niet de bedoeling zijn. @@

Het ligt hier dus maar aan, hoe je daar tegen aan kijkt. Lees in de Bijbel nog eens het gedeelt waar Jezus aangesproken wordt over de Sabbat en wat het -dan- betekent "goed te doen" op Sabbat.

Waar ligt het onderscheidt tussen:

Voor Gods geboden te kiezen of de wereld te blijven navolgen.

Elk mens is deel van zijn eigen omgeving en omstandigheid. En soms, ja moeten we een keuze maken. Het is nu eenmal niet anders!

Maar is het niet zo dat mensen die verpleegd moeten worden, geen verzorging zouden kunnen of moeten ontvangen op Sabbat?

Kan dus iemand die een continudienst loopt, niet GETUIGEN van Jezus en Gods Dienstwerk? Natuurlijk! OVERAL zijn werkers van de Here aanwezig. Als ook OVERAL werkers van de Duisternis zijn.

Ik denk dat onze persoonlijke keuzes centraal staan in het eren van onze Schepper. Kijk eens naar de Rijke jongeling! Werd hem het Koninkrijk ontzegt? Neen, maar hij koos er voor om aan zijn Rijkdom vast te houden!

Gos is geen dictator of een "starre" God, Hij heeft berip voor ons als mensen, en vraagt aan ons geen zaken die we niet "boven vermogen" aan kunnen! Als de tijd rijp is voor bepaalde keuzes of bepaalde (bijgestelde) inzichten zal ook God daarbij een hulp zijn. Immers ons Geloof hebben we nog vvan Hem ontvangen, dus waarom de verlossing en de redding (dan ook) niet!

Laat niet alles van je "eigen werken" afhangen maar vertrouw op de here alleen, als je meent Hem te moeten navoogen. Hij voorziet en redt alleen.
Jij kunt je net zo gered voelen als die mensen die menen de hele dag met de Bijbel in de hand te moeten lopen. Tenslotte gaat het om JOUW redding en JOUW wijze van de zaken te zien zoals jij ze vanuit JOUW positie alleen kunt beoordelen. En zo is het met God ook! met HEM ga je de weg en HIJ wandelt met je mee!

Als wij ons spiegelen aan wat anderen er van vinden en hun relatie met de Heiland uitleven, dan zijn we na-apers en holle vaten en dat is NIET de bedoeling van een Oprechte uiting van Geloof!

Vraag eens aan Sabbatvierende mensen wat hun positie en beroep was, VOORDAT zij Sabbatvierder werden. Ook dat is ERVARING van Heiliging! Leren van andere mensen, maar alleen in de lichtglans van Jezus!

Een voorbeeld:

Een Rooms Katholieke onderwijzeres wilde de Sabbat gaan vieren. Ze had al een aantal jaren deel genomen aan de Bijbelstudies op Sabbat enwas overtuigd geraakt van de Sabbat als Gods dag van gemeenschap met Zijn volk. De onderwijzerres en haar echtgenoot wilde ook Gedoopt worden (watergraf) maar zij talmden en talmden en bleven twijfelen.
Tijdens een Sabbatschoolles wees ik hen, te midden van de vele gelovigen op huin "kleingelovigheid". Tranen en schrik!
Des middags ging ik met hen naar huis en we lazen uit de Bijbel; namen het Doopverhaal van Jezus door en de standvastigheid des geloofs.

De onderwijzeres was bang voor haar Rooms katholieke directeur, de Pastoor en het onderwijzend personeel.

We baden en ik legde haar uit dat de Heilige Geest leidt!

De maandag daarop, moest zij zich bij haar directeur voegen om uitleg te geven van haar voornemens om op zaterdag geen dienst meer te willen doen.

De Sabbat daarop vescheen een dolgelukkige dame met haar echtgenoot in de Kerk. Ze mocht van haar Rooms Katholieke directeru zonder problemen VRIJ zijn op de Sabbat, om haar kerk en geloof te bezoeken en te beleven.
Er ontstond belangstelling voor haar geloof en de mensen vroegen haar wat de Sabbat dan wel was.

Soms, als het beslist niet anders kan, dan helpt ze haar collega's uit de brand. Als er kinderen verzorgt moeten worden of ondersteuning nodig hebben, als er zaterdags een bijeenkomst is!
Moeten wij kinderen in de steek laten op Sabbat, of hulpbehoevenden maar laten aanmodderen omdat het Sabbat is?
Zoals ik al zij we hebben geen Heer naar de Dode Letter, maar een LEVENDE HEILAND die EEUWIG Dezelfde zal zijn!

Mattheüs 12
11 Maar Jezus antwoordde: "Als u maar één schaap had en het zou op de sabbat in een put vallen, wat zou u dan doen? Het eruit halen natuurlijk!
12 Is een mens niet veel meer waard dan een schaap? Het is dus toegestaan op de sabbat goed te doen."
13 En Hij zei tegen de man: "Steek uw arm uit." De man deed het en zijn verschrompelde hand werd op datzelfde moment genezen. Toen had hij twee gezonde handen.

en wat staat hier dan Rene;

Mattheüs 19
15 Hij legde Zijn handen op hun hoofdjes en zegende hen voordat Hij verder ging.
16 Er kwam een jongeman bij Hem met de vraag: "Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?"
17 "Waarom komt u met die vraag bij Mij?" vroeg Jezus. "Alleen God is toch goed? Maar om op uw vraag te antwoorden: Als u het eeuwige leven wilt hebben, moet u zich houden aan de geboden."

Ik kan hier nergens in vinden dat jij niet gered zou kunnen zijn! En ik kan en zal dat dus NOOIT beweren omdat het gewoonweg onjuist zou zijn.

gegroet
Laatst gewijzigd door Boudewijn op 21 sep 2004 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 21 sep 2004 12:58

elbert schreef:

Nee, de 10 geboden zijn niet afgeschaft. Wel is het zo dat de plaats van de 10 geboden voor de nieuwtestamentische gemeente een andere is dan voor het volk Israel. De 10 geboden zijn er om onze zonden aan te wijzen, om ons tot Christus te leiden en tot heiliging van ons leven.

Je mist iets. Christus heeft de wet vervuld, niet afgeschaft, om een voorbeeld te zijn hoe de wet in de praktijk hoort te worden gebracht.

elbert schreef:
Het sabbatsgebod is uiteindelijk een rustgebod en geen tijdstipgebod.

Met deze opvatting is het duidelijk dat het jou niet uitmaakt. Wees voorzichtig met het trekken van eigen conclusies.

De bijbel leert namelijk wat anders. De sabbat is een gedenkdag van de schepping en aan de Schepper toegewijd. Met het houden van het sabbatsdag eer je de Schepper.
Door Zichzelf "Heer over de sabbat" (Mark. 2:28 ) te noemen verschaft Hij Zijn discipelen geen vrije opvatting tegenover de sabbat, maar bevestigt Hij de autoriteit om te beslissen op welke manier de sabbat gehouden moet worden zodat God geëerd en het de mens ten goede zou komen.

Wat je nu doet is de autoriteit die je niet hebt van Jezus over te nemen en die een veel ruimere betekenis te geven dan dat Jezus die gaf.

Let even op de woorden van Jezus.
Mattheus 5:19 Wie nu een der kleinste geboden ontbindt, en den mensen alzo leert, die zal de kleinste zijn in het hemelrijk; maar wie ze doet en leert, die zal groot heten in het hemelrijk

elbert schreef:
Daarom spreekt Paulus ook zo over de sabbat en deze andere feestdagen in Kol. 2:16-17.

Het is heel verleidelijk zomaar citaten uit de bijbel te halen om een bepaalde leerstelling te verdedigen. Toch zou je moeten afvragen waarop Paulus in zijn brieven reageert. En wat ik je dan mag aanraden eens wat van de joodse traditie lezen (de kaddish)

Kolossensen 2:16,17 die je erbij haalt is nou zo'n verwijzing naar de kaddish.
”Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat dingen, die een schaduw zijn van hetgeen komen moe(s)t, en de werkelijkheid is van De Messias.”

Het gaat niet om de vraag: 'Wel of niet vieren' maar hoe de sabbat en feesten te vieren. De gelovigen werden nl. veroordeeld omdat ze de sabbat enz. niet vierden op de traditionele / wettische ‘raak niet, smaak niet en roer niet aan’ manier (zie Kol. 2:22 'dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen.' en 18 Laat niemand u de prijs doen missen door gewilde nederigheid en engelenverering, als ingewijde in wat hij heeft aanschouwd, zonder reden opgeblazen door zijn vleselijk denken,)

elbert schreef:
Inderdaad, Jezus was tijdens zijn aanwezigheid op aarde een jood en vierde op de joodse wijze de rustdag. Dit betekende het rusten van vrijdagavond tot zaterdagavond

Precies want Hij vervulde het 4e gebod zoals God het bedoeld had.

elbert schreef:
Het opzeggen van bepaalde joodse gebeden, de samenkomst in de synagoge met de bijbehordende joodse eredienst, het zingen van psalmen, het niet verder reizen dan een bepaalde afstand

Zo droeg Jezus ook een lendedoek. Dat betekent niet dat we allemaal een lendedoek moeten gaan dragen. Het gaat hier niet om geboden maar een bepaalde invulling.

elbert schreef:
Tegelijkertijd zie je dat Jezus op een andere wijze over de sabbat dacht dan de meeste van Zijn tijdgenoten, zie bijv. Matth. 12 (eten van het gezaaide, wat als werk werd gezien), Lukas 13 (genezing), Lukas 14 (genezing), Joh. 5 (genezing plus het dragen van een bed plus het spreken van Jezus over werk), Joh. 9 (genezing). Het interpreteren van de geboden dient dus Christonomisch opgevat te worden

Het gaat bij Jezus om de eer van God op de rustdag en bovendien haalt Hij aan dat de sabbat er is tot heil van de mens, ze is ahw een geschenk van God aan de mens (Matth. 12), tot heil van de mens.

Daarmee werd niets aan het 4e gebod veranderd maar Jezus leerde hoe er ter ere van God met de sabbat had moeten worden en zal moeten worden omgegaan.

Jezus geeft dus steeds heel duidelijk het verschil aan van de Wet en de leringen van mensen (kaddish)
En als je de kaddish kent dan ga je de bvrieven van Paulus ineens op een heel andere manier lezen.

Je haalt verder Joh. 20:19, Joh. 20:26, 1 Kor. 16:2 erbij. Het gaat hier om vergaderingen en niet om het vieren van de sabbatdag.
De eerste gemeenten werden gesticht door christelijk joden die gewend waren de sabbat te vieren en op die dag hun samenkomsten te houden.
De bijbel en onderzoek wijst ook uit dat de christenen uit de 1e eeuw de sabbat vierden. (Handelingen 17:2)
Waarop baseer je je conclusie dan dat ze geen sabbat hielden naar het gebod?

David ;)

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 sep 2004 13:16

Hallo David,

Mooi stukje proza; geen speld tussen te krijgen, zo te zien! Klopt helemaal en is Schriftuurlijk correct!

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 21 sep 2004 13:20

Optimatus schreef: Je bent in elk geval geen Christen (maar dat zijn Drieëenheidontkenners sowieso al niet.
Het is geen oordeel of iemand Christen is of niet. Ik stel alleen vast dat er iets waar is.

Je stelt dus wel degelijk vast dat Drieëenheidontkenners geen christenen zijn. In wezen vertel je die mensen dat ze door God verworpen zullen worden.
En je veroordeelt tevens andere christenen.
Geldt dit misschien voor jou ook voor sabbat vierders?

Stel nou dat die mensen met een andere mening achteraf gelijk blijken te hebben.
Vind je het dan terecht dat je door God afgewezen wordt omdat je nou eenmaal een ander inzicht had?

Gods zegen,

David ;)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2004 13:22

David schreef:
elbert schreef:

Nee, de 10 geboden zijn niet afgeschaft. Wel is het zo dat de plaats van de 10 geboden voor de nieuwtestamentische gemeente een andere is dan voor het volk Israel. De 10 geboden zijn er om onze zonden aan te wijzen, om ons tot Christus te leiden en tot heiliging van ons leven.

Je mist iets. Christus heeft de wet vervuld, niet afgeschaft, om een voorbeeld te zijn hoe de wet in de praktijk hoort te worden gebracht.

Dit zit al in de heiliging ingesloten, dus geen conflict lijkt me.

David schreef:
elbert schreef:
Het sabbatsgebod is uiteindelijk een rustgebod en geen tijdstipgebod.

Met deze opvatting is het duidelijk dat het jou niet uitmaakt. Wees voorzichtig met het trekken van eigen conclusies.

De bijbel leert namelijk wat anders. De sabbat is een gedenkdag van de schepping en aan de Schepper toegewijd. Met het houden van het sabbatsdag eer je de Schepper.
Door Zichzelf "Heer over de sabbat" (Mark. 2:28 ) te noemen verschaft Hij Zijn discipelen geen vrije opvatting tegenover de sabbat, maar bevestigt Hij de autoriteit om te beslissen op welke manier de sabbat gehouden moet worden zodat God geëerd en het de mens ten goede zou komen.

Wat je nu doet is de autoriteit die je niet hebt van Jezus over te nemen en die een veel ruimere betekenis te geven dan dat Jezus die gaf.

Je aanhaling is een biblicisme. In het gedeelte uit Mark. 2:28 wordt het Heer over de sabbat zijn juist aangehaald tegenover een te strikte sabbatsopvatting door de farizeeen. De rustdag is er om de mens te dienen tot versterking naar de ziel en verkwikking naar zijn lichaam, en niet om hem te laten vergaan. Vandaar de uitdrukking dat de sabbat is gemaakt om de mens. Dus is de kern wel degelijk het rustgebod.

David schreef:
elbert schreef:
Daarom spreekt Paulus ook zo over de sabbat en deze andere feestdagen in Kol. 2:16-17.

Het is heel verleidelijk zomaar citaten uit de bijbel te halen om een bepaalde leerstelling te verdedigen. Toch zou je moeten afvragen waarop Paulus in zijn brieven reageert. En wat ik je dan mag aanraden eens wat van de joodse traditiete lezen (de kaddish)

Kolossensen 2:16,17 die je erbij haalt is nou zo'n verwijzing naar de kaddish.

Nee, het gaat niet over de kaddish, maar over de sabbatten en de nieuwe maansfeesten. Het lijkt me ongerijmd dat de Collossenzen (heidenen) iets met de kaddish hadden.

David schreef:
”Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat dingen, die een schaduw zijn van hetgeen komen moe(s)t, en de werkelijkheid is van De Messias.”

Het gaat niet om de vraag: 'Wel of niet vieren' maar hoe de sabbat en feesten te vieren. De gelovigen werden nl. veroordeeld omdat ze de sabbat enz. niet vierden op de traditionele / wettische ‘raak niet, smaak niet en roer niet aan’ manier (zie Kol. 2:22 'dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen.' en 18 Laat niemand u de prijs doen missen door gewilde nederigheid en engelenverering, als ingewijde in wat hij heeft aanschouwd, zonder reden opgeblazen door zijn vleselijk denken,)

Het gaat inderdaad over het hoe. En daar hoort dus ook het tijdstip bij.

David schreef:
elbert schreef:
Het opzeggen van bepaalde joodse gebeden, de samenkomst in de synagoge met de bijbehordende joodse eredienst, het zingen van psalmen, het niet verder reizen dan een bepaalde afstand

Zo droeg Jezus ook een lendedoek. Dat betekent niet dat we allemaal een lendedoek moeten gaan dragen. Het gaat hier niet om geboden maar een bepaalde invulling.

Idem. Lendedoek, tijdstip, invulling.

David schreef:
elbert schreef:
Tegelijkertijd zie je dat Jezus op een andere wijze over de sabbat dacht dan de meeste van Zijn tijdgenoten, zie bijv. Matth. 12 (eten van het gezaaide, wat als werk werd gezien), Lukas 13 (genezing), Lukas 14 (genezing), Joh. 5 (genezing plus het dragen van een bed plus het spreken van Jezus over werk), Joh. 9 (genezing). Het interpreteren van de geboden dient dus Christonomisch opgevat te worden

Het gaat bij Jezus om de eer van God op de rustdag en bovendien haalt Hij aan dat de sabbat er is tot heil van de mens, ze is ahw een geschenk van God aan de mens (Matth. 12), tot heil van de mens.

Daarmee werd niets aan het 4e gebod veranderd maar Jezus leerde hoe er ter ere van God met de sabbat had moeten worden en zal moeten worden omgegaan.

Jezus geeft dus steeds heel duidelijk het verschil aan van de Wet en de leringen van mensen (kaddish)
En als je de kaddish kent dan ga je de bvrieven van Paulus ineens op een heel andere manier lezen.

De kaddish (is dat niet vooral een joods gebed?) werd niet door heidenen gepraktizeerd. Paulus schreef de meeste van zijn brieven aan christenen die daarvoor heiden waren geweest. Paulus keert zich dus niet in de eerste plaats daartegen, wel tegen mensen die de christenen met allerlei onnodige geboden en voorschriften op wilden zadelen (de judaisten). Zelf vind ik de adventisten die mensen omwille van het tijdstip van de rustdag willen veroordelen neo-judaisten.

David schreef:Je haalt verder Joh. 20:19, Joh. 20:26, 1 Kor. 16:2 erbij. Het gaat hier om vergaderingen en niet om het vieren van de sabbatdag.
De eerste gemeenten werden gesticht door christelijk joden die gewend waren de sabbat te vieren en op die dag hun samenkomsten te houden.
De bijbel en onderzoek wijst ook uit dat de christenen uit de 1e eeuw de sabbat vierden. (Handelingen 17:2)
Waarop baseer je je conclusie dan dat ze geen sabbat hielden naar het gebod?

David ;)

Onderzoek heeft uitgewezen dat de joodse christenen aanvankelijk vasthielden aan de sabbat, maar dat de christenen uit de heidenen vrijwel meteen overgingen op de zondag als rustdag. Eerst alleen voor bijeenkomsten met daarnaast ook nog hun werkzaamheden, later alleen voor bijeenkomsten met rust op die dag. Dit is aan het eind van de 1e en begin 2e eeuw al zeker zo (blijkt uit verschillende brieven van kerkvaders en apocriefe boeken).
Verder klopt je aanhaling uit Hand. 17:2 niet. Het gaat hier over bijeenkomsten in een joodse synagoge, waar Paulus de joden tracht te overtuigen van het evangelie en dit gebeurde uiteraard op de joodse sabbat. Dit overtuigen gelukte uiteindelijk niet echt: Paulus en Silas moesten de stad uitvluchten.

Verder baseer ik mijn conclusie op het feit dat er nergens in het nieuwe testament voorschriften worden gegeven voor het tijdstip van de samenkomsten van de gemeente (voor adventisten is dit denk ik toch wel een punt, omdat het sabbatsgebod door hen tot bijna het belangrijkste gebod is verheven). Het wordt bijv. ook niet genoemd in de zgn. heiligingsgedeelten in de Bijbel, bijv. Gal. 5, noch in de voorschriften aan de (oorspronkelijk heidense) gemeenten. Daarnaast wordt het ook niet genoemd op het apostelconvent in Hand. 15, waar het toch gaat of de christenen uit de heidenen zich aan alle joodse wetten moesten houden. Bedenk daarbij dat de gehele Thora (de 1e 5 boeken van Mozes) door de joden als de Wet worden aangeduid en niet slechts de 10 geboden.

Verder is er het punt van de christelijke vrijheid (Romeinen 14). Adventisten zullen dit hoofdstuk waarschijnlijk van geen betekenis achten voor het tijdstip van de sabbat, maar dan doen ze denk ik toch tekort aan de hele Romeinenbrief, waarin onze zaligheid alleen in Christus wordt beleden. Ik veroordeel adventisten niet die menen op hetzelfde tijdstip als de joden de rustdag te houden. Ik zou dan wel aan hen willen vragen om andere christenen die de rustdag op een ander tijdstip houden in het licht van Rom. 14 te bezien (tezamen met Col. 2:16-17 en de Galatenbrief).
Laatst gewijzigd door elbert op 21 sep 2004 13:41, 6 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 21 sep 2004 13:23

Boudewijn schreef:Hallo David,

Mooi stukje proza; geen speld tussen te krijgen, zo te zien! Klopt helemaal en is Schriftuurlijk correct!

Hoi Boudewijn,

De Adventkerk onderschrijft de drieeenheidsleer.
Kan jij mij uitleggen of je wel of niet in de drieeenheidsleer gelooft ?
Ik geloof dat daar was misvattingen over zijn.

Gods zegen,

David ;)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2004 14:03

Hieronder een overzicht van het oudtestamentische sabbatsgebod:

- verplichte rust, dus geen werken op de 7e dag (Exodus 20)
- er mocht geen eten ingezameld of gekookt worden op de sabbat (Ex. 16: 23 e.v.)
- wie wel werkte op de sabbat kreeg de doodstraf (Ex. 31:14-15)
- het is een eeuwig verbond tussen God en de kinderen Israels (Ex. 31: 16).
- er mocht geen vuur aangestoken worden in de woningen op de sabbat(Ex. 35:3)
- de Grote Verzoendag is een sabbat der rust, de heiligste dag van het jaar (Lev. 16:31)
- de sabbat is een heilige samenroeping (Lev. 23:3)
- elk 7e jaar is een sabbatsjaar voor het land (Lev 25:4)
- er moesten extra brandoffers gebracht worden op de sabbat (Num. 28:9-10)
- er mocht niet geoogst worden op de sabbat (Neh. 13:15 e.v.) en ook niet gekocht of verkocht, want dit was werken.

Vooral van het voorschrift over het geen vuur aansteken in je huis had ik nog nooit gehoord (toch wel goed, een bijbelstudie :) ). In dat geval zijn zowel adventisten als niet-adventisten in overtreding natuurlijk, want we hebben allemaal verwarming en een gasfornuis in huis tegenwoordig en die doen we op zaterdag ook gewoon aan (breng ik nu iemand in gewetensnood?).
Verder zet de geschiedenis in Markus 2 je toch wel aan het denken: is wat de discipelen daar deden geen oogsten? Toch veroordeelt Jezus Zijn discipelen niet, hoewel ze naar de letter van de wet in overtreding waren.

Vandaar dat ik van mening ben dat er toch het nodige veranderd is m.b.t. het rustdaggebod sinds de komst van Jezus.

Ik daag iedere adventist uit om aan te tonen dat hij of zij de sabbat precies zo houdt als in Exodus, Leviticus en Numeri wordt voorgeschreven. Zo niet, dan zijn het ook geen echte adventisten. :)
Laatst gewijzigd door elbert op 21 sep 2004 14:22, 5 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 sep 2004 14:06

Hallo David,

Ik ben van mening dat er 3 Personen zijn die alle drie een bepaalde invulling geven aan iets dat een Eenheid vormt als Gezag van een Hemels Rijk!

Er is slechts één God: Hem kennen we als Drie personen:

1.God de Schepper
2.Jezus de Zoon
3.De heilige Geest

Alle drie de Personen waren betrokken bij de Schepping:

Genesis 1:1-3
2 Johannes 1:1-15

Alle drie de Personen waren getuige van de Doop van Jezus.

Mattheüs 28:18-21

De Apostolische zegen omvat de 3 Personen 2 Korinthiërs 13:12-14

Waarom 3 Personen:

De Vader: Schepper, de Bron, de Verzorger en de Heerser over ALLES wat ondeer Zijn wet en Gezag valt!

De Zoon

Door hem werd alles geschapen en door Hem werd het karakter van God, aan ons getoond.

De Heilige Geest

De eeuwige Geest was met de Vader en de Zoon werkzaam in de Schepping, in vleeswording en verlossing.

Als iemand meent dat het de Drie-éénheid is, dan gaat men voorbij aan de unieke karaktereigenschappen van de Schepper, de Zoon als mens, en de heilige Geest als Trooster, Leraar en Vermaner.

Als ik, persoonlijk, de Almachtige Schepper zie, dan ervaar ik God (RECHTVAARDIGING)
Als ik, persoonlijk, de Heilige Geest ontmoet, ervaar ik groei in mijn Geestelijke toestand en berouw over zonden. (HEILIGING)
Als ik, persoonlijk, Jezus ervaar en zie ik een volkomen MENS (Vleesgeworden Woord) (VERHEERLIJKING)

gegroet

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 sep 2004 14:18

David schreef:
Optimatus schreef: Je bent in elk geval geen Christen (maar dat zijn Drieëenheidontkenners sowieso al niet.
Het is geen oordeel of iemand Christen is of niet. Ik stel alleen vast dat er iets waar is.

Je stelt dus wel degelijk vast dat Drieëenheidontkenners geen christenen zijn. In wezen vertel je die mensen dat ze door God verworpen zullen worden.
En je veroordeelt tevens andere christenen.
Geldt dit misschien voor jou ook voor sabbat vierders?

Stel nou dat die mensen met een andere mening achteraf gelijk blijken te hebben.
Vind je het dan terecht dat je door God afgewezen wordt omdat je nou eenmaal een ander inzicht had?

Gods zegen,

David ;)

Ik vind dit totale waanzin die hier tentoongespreid wordt, maar vooruit, ik zal er - dom als ik ben volgens bepaalde sectariërs alhier - maar weer op ingaan (je merkt het, ik heb een vrije dag).

Drieëenheidontkenners zijn in mijn ogen geen Christenen omdat zij de Basis van het Christendom ontkennen: verlossing door een Mens zonder zonden. Niemand is zonder zonden dan de Heer onze God (Maria is dus ook zondig, voordat ik weer van Pausvrijerij beschuldigd word).

Waar jij de waardeloze nonsens vandaan haalt, dat ik beweerd zou hebben dat God Drieëenheidontkenners een enkele reis hel zou geven, is mij een heel groot raadsel. Dat slaat namelijk als een tang op een varken, net als het rare idee dat mensen die nooit van Christus gehoord hebben direct ter helle varen na hun dood. Wie dat beweert, spoort niet. Want dan zouden Jacob, Mozes en de profeten ook per direct gebraden worden in het hellevuur.

Ik veroordeel helemaal niemand, ik plaats alleen hele grote vraagtekens bij het gedachtengoed van Boudewijn. Is me dat misschien toegestaan? Als iemand de sabbath wil vieren, dan moet-ie dat meteen doen. Ik heb daar totaal geen enkele moeite mee. Mijn geloof is niet dat van een ander en dat van een ander is niet mijn geloof. Ga dus vooral je gang. Ik geloof geen seconde dat God mensen die te goeder trouw de sabbath of de zondag vieren verwerpen zal. God is namelijk een genadige en liefdevolle God en geen God die met donder en bliksem Zijn mensen kapot wil maken. Waarom zou Hij anders Zijn schepping Zijn eniggeboren Zoon gegeven hebben?

Waarmee dus ook je laatste vraag beantwoord is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 sep 2004 14:22

Elbert schreef:

@@Vandaar dat ik van mening ben dat er toch het nodige veranderd is m.b.t. het rustdaggebod sinds de komst van Jezus.@@

Dat is juist Elbert, er is verschil tussen een wet, door de dode letter (wettisch) of meer dan 10 geboden onderhouden en het LEVENDE WOORD naleven in de wet, zoals Jezus ons voorleefde. Hij onderhield 10 geboden, die van een Hemels Koninkrijk!

Zo eenvoudig is het:

Exodus 32:15
Mozes ging de berg af met in zijn handen de Tien Geboden, geschreven op de beide kanten van twee stenen plaquettes.

zo gemakkelijk te begrijpen ook:

Psalmen 119:48
Daarom reik ik telkens naar Uw geboden, waarvan ik zoveel houd. Dan denk ik rustig na over alles wat U hebt vastgelegd.

Een betrouwbare wet:

Psalmen 119:138
Toen U ons Uw geboden gaf, was dat in oprechtheid en het getuigde van Uw grote trouw.

Zonder woorden:

Spreuken 10
7 De nagedachtenis van een rechtvaardige brengt zegen voort, maar van de naam van de goddeloze blijft niets over.
8 Een wijs mens neemt Gods geboden aan, maar de dwaze prater loopt in de val.
9 Wie oprecht leeft, leidt een zeker bestaan, maar wie verkeerde wegen bewandelt, wordt ontdekt en aan de kaak gesteld

Als Gods wetten, menselijke geboden worden......gaat het mis!

Jesaja 58:2
Wat zijn zij toch vroom! Zij komen elke dag naar mijn tempel en luisteren graag naar het voorlezen van mijn wetten (net alsof zij eraan gehoorzamen) net alsof zij de geboden van hun God niet verachten! Wat doen zij hun best hun godsdienst correct te bedrijven; o, wat houden zij van de tempeldiensten

en als de TEGENSTANDER ze dan gaat toepassen voor ZIJN doeleinden dan:

Jesaja 24:4
De aarde lijdt onder de zonden van haar inwoners. De grond verarmt, de gewassen verdorren en de wolken weigeren regen te geven. De wereld is ontwijd door misdaden; [color=red]want

haar bewoners hebben Gods wetten verdraaid en Zijn eeuwige geboden niet gehoorzaamd.

Gegroet

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2004 14:26

Sorry Boudewijn,

maar als ik jouw bijbelopvatting goed begrijp dan ben je ook in overtreding als je het gasfornuis op de sabbat aandoet of de kachel hebt branden. Dat is dan ook het verdraaiien van het sabbatsgebod (Ex. 35:3).
Het staat gewoon in de Bijbel hoor.

Elbert

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 sep 2004 14:38

Hallo Elbert,

Ik gaf in mijn laatste posting weer dat het onderhouden van Gods geboden, niet moeilijk een ook niet zwaar is, vooral als je ze als de 10 geboden ziet en niet de meer als 300, die de Schriftgeleerden voorhielden aan het volk Israël.

Deze:

Exodus 35
3 Er mag zelfs geen vuur in de huizen worden aangestoken." heeft betrekking op het volk dat leefde onder het Gezag van Mozes!

We leven nu in de Tegenwoordige Waarheid!

Toen werd er door Jezus ook al op gewezen, dat tijden veranderen en Hij rekening houdt met de omstandigheden en opvattingen, die de Boze aan de mensen opdringt. Jezus is een LIEFHEBBENDE Heiland, en begrijpt waarom een elk van ons, niet wettisch en NIET als een robot de geboden zullen onderhouden.

2 Petrus 1

11 Als u zo leeft, zal God de poorten van het eeuwige koninkrijk van onze Here en Redder, Jezus Christus, wijd voor u openzetten.12 Ik ben van plan u daaraan te blijven herinneren, ook al weet u het allemaal en staat u stevig gegrondvest op de waarheid.
13-14 De Here Jezus Christus heeft mij laten zien dat ik niet meer zo lang op aarde te leven heb. Zolang ik nog hier ben, wil ik geregeld dit soort brieven schrijven om u wakker te houden.

Nu dus door de Heilige Geest! Ja, God past zich aan aan de veranderde mens, maar daarmee is geen sprake van jota of tittel die (daarom of daardoor) afgeschafd zou (moeten) worden.

HEILIGING is niet iets dat we van de één op de andere dag leren te aanvaarden,noch te ervaren. Kritiek hebben op je Leraar is één ding, slagen door zijn inzichten toe te passen in je leven, is een tweede (VERHEERLIJKT worden)

Terug naar “Archief”