elbert schreef:
Nee, de 10 geboden zijn niet afgeschaft. Wel is het zo dat de plaats van de 10 geboden voor de nieuwtestamentische gemeente een andere is dan voor het volk Israel. De 10 geboden zijn er om onze zonden aan te wijzen, om ons tot Christus te leiden en tot heiliging van ons leven.
Je mist iets. Christus heeft de wet vervuld, niet afgeschaft, om een voorbeeld te zijn hoe de wet in de praktijk hoort te worden gebracht.
elbert schreef:
Het sabbatsgebod is uiteindelijk een rustgebod en geen tijdstipgebod.
Met deze opvatting is het duidelijk dat het jou niet uitmaakt. Wees voorzichtig met het trekken van eigen conclusies.
De bijbel leert namelijk wat anders. De sabbat is een gedenkdag van de schepping en aan de Schepper toegewijd. Met het houden van het sabbatsdag eer je de Schepper.
Door Zichzelf "Heer over de sabbat" (Mark. 2:28 ) te noemen verschaft Hij Zijn discipelen geen vrije opvatting tegenover de sabbat, maar bevestigt Hij de autoriteit om te beslissen op welke manier de sabbat gehouden moet worden zodat God geëerd en het de mens ten goede zou komen.
Wat je nu doet is de autoriteit die je niet hebt van Jezus over te nemen en die een veel ruimere betekenis te geven dan dat Jezus die gaf.
Let even op de woorden van Jezus.
Mattheus 5:19 Wie nu een der kleinste geboden ontbindt, en den mensen alzo leert, die zal de kleinste zijn in het hemelrijk; maar wie ze doet en leert, die zal groot heten in het hemelrijk
elbert schreef:
Daarom spreekt Paulus ook zo over de sabbat en deze andere feestdagen in Kol. 2:16-17.
Het is heel verleidelijk zomaar citaten uit de bijbel te halen om een bepaalde leerstelling te verdedigen. Toch zou je moeten afvragen waarop Paulus in zijn brieven reageert. En wat ik je dan mag aanraden eens wat van de joodse traditie lezen (de kaddish)
Kolossensen 2:16,17 die je erbij haalt is nou zo'n verwijzing naar de kaddish.
”Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat dingen, die een schaduw zijn van hetgeen komen moe(s)t, en de werkelijkheid is van De Messias.”
Het gaat niet om de vraag: 'Wel of niet vieren' maar hoe de sabbat en feesten te vieren. De gelovigen werden nl. veroordeeld omdat ze de sabbat enz. niet vierden op de traditionele / wettische ‘raak niet, smaak niet en roer niet aan’ manier (zie Kol. 2:22 'dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen.' en 18 Laat niemand u de prijs doen missen door gewilde nederigheid en engelenverering, als ingewijde in wat hij heeft aanschouwd, zonder reden opgeblazen door zijn vleselijk denken,)
elbert schreef:
Inderdaad, Jezus was tijdens zijn aanwezigheid op aarde een jood en vierde op de joodse wijze de rustdag. Dit betekende het rusten van vrijdagavond tot zaterdagavond
Precies want Hij vervulde het 4e gebod zoals God het bedoeld had.
elbert schreef:
Het opzeggen van bepaalde joodse gebeden, de samenkomst in de synagoge met de bijbehordende joodse eredienst, het zingen van psalmen, het niet verder reizen dan een bepaalde afstand
Zo droeg Jezus ook een lendedoek. Dat betekent niet dat we allemaal een lendedoek moeten gaan dragen. Het gaat hier niet om geboden maar een bepaalde invulling.
elbert schreef:
Tegelijkertijd zie je dat Jezus op een andere wijze over de sabbat dacht dan de meeste van Zijn tijdgenoten, zie bijv. Matth. 12 (eten van het gezaaide, wat als werk werd gezien), Lukas 13 (genezing), Lukas 14 (genezing), Joh. 5 (genezing plus het dragen van een bed plus het spreken van Jezus over werk), Joh. 9 (genezing). Het interpreteren van de geboden dient dus Christonomisch opgevat te worden
Het gaat bij Jezus om de eer van God op de rustdag en bovendien haalt Hij aan dat de sabbat er is tot heil van de mens, ze is ahw een geschenk van God aan de mens (Matth. 12), tot heil van de mens.
Daarmee werd niets aan het 4e gebod veranderd maar Jezus leerde hoe er ter ere van God met de sabbat had moeten worden en zal moeten worden omgegaan.
Jezus geeft dus steeds heel duidelijk het verschil aan van de Wet en de leringen van mensen (kaddish)
En als je de kaddish kent dan ga je de bvrieven van Paulus ineens op een heel andere manier lezen.
Je haalt verder Joh. 20:19, Joh. 20:26, 1 Kor. 16:2 erbij. Het gaat hier om vergaderingen en niet om het vieren van de sabbatdag.
De eerste gemeenten werden gesticht door christelijk joden die gewend waren de sabbat te vieren en op die dag hun samenkomsten te houden.
De bijbel en onderzoek wijst ook uit dat de christenen uit de 1e eeuw de sabbat vierden. (Handelingen 17:2)
Waarop baseer je je conclusie dan dat ze geen sabbat hielden naar het gebod?
David
