Het Curatorium van de gereformeerde gemeenten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 feb 2005 16:08

Heb je er al eens met je kerkenraad over gesproken? Heb je wel eens een brief aan de leden van het curatorium gestuurd?

ja ik heb het er best wel een over gehad, en vele voor mij hebben dat ook gedaan. Mischien heb ik het te weinig gedaan, maar ik ken mensen die het er over hebben gehad. Door de jaren heen is dit een hot item geweest. Zelfs vreugendenhil heb ik horen bidden of God de vastgelopen systemen los wou maken.

Als je gegronde bezwaren hebt, moet je bij hen zijn.
Daarnaast hou ik niet van kreten als "die en die zouden er nu niet door heen komen". Dat weten we niet, dus kunnen wij er geen oordeel over vellen.

man, echt ik zou ook simpel weg rustig kunnen blijven zitten. En zeggen, ik vertrouw er op dat die mensen geleid worden door de heilige Geest. Maar als ik de resulaten zie, dan kan ik niet anders zeggen dan dat ik niet geloof dat ze vol van de heilige geest zijn. Ik heb lang gebeden voor het curatorium, maar geloof niet dat als we zo blijven zitten en alleen elk jaar bidden of God bij hun wil zijn dat er dan wat verandert. Soms moet je niet alleen bidden, maar moet er ook wat gebeuren.

Laten we in ons gebed de mannen van het curatorium opdragen en vragen of God, die de harten kent, hen wilt helpen met het maken van de beslissingen.

sorry, this echt mooi dat je dit zegt. Maar het is naief. de resulaten zijn er, elk jaar weer. Zolang het curatorium geen openheid geeft op welk gebied ze beoordelen is het voor mij iets wat niet door de beugel kan.

Je zei eerder dat gebed niet genoeg is, maar dat er ook actie moet komen. Ik denk dat jij persoonlijk je grieven maar aan de kerkenraad/curatorium moet melden. Daarnaast, áls zij fout bezig zijn, zou God niet machtig zijn daar in te grijpen?

God is machtig ja. Maar God wil door mensen heen werken. Hij kan mensen veranderen.. maare hij vraagt of wij en de mensen van het curatorium hun hart willen openen voor de volheid van de heilige Geest.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 feb 2005 16:21

hijwel schreef:
Een heel verhaal

Kortom, je bent het niet eens met God. En jij wilt dat God Zijn wegen ombuigt naar jouw wegen.
Immers, het curatorium gaat echt in gebed met elkaar alvorens de mensen te horen en besluiten te nemen. Die mensen worden door God geleid. Dat geloof ik, en ben daar heilig van overtuigd.

Oja, je bent het niet met deze post eens, dat weet ik, dus hoef je niet te reageren.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 feb 2005 16:30

PeterD schreef:
hijwel schreef:
Een heel verhaal

Kortom, je bent het niet eens met God. En jij wilt dat God Zijn wegen ombuigt naar jouw wegen.
Immers, het curatorium gaat echt in gebed met elkaar alvorens de mensen te horen en besluiten te nemen. Die mensen worden door God geleid. Dat geloof ik, en ben daar heilig van overtuigd.

Oja, je bent het niet met deze post eens, dat weet ik, dus hoef je niet te reageren.

ja... dat is de bedoeling van een forum he ;)
maare ik zat de discussie open houden. (btw: wat god doet is goed).
Waarom denk je dat de mensen op het curatorium geleid worden door God?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 feb 2005 16:50

hijwel schreef:ja... dat is de bedoeling van een forum he ;)

Vooruit dan maar :wink:

Waarom ik wel achter het curatoirm sta? Is er iets aan te merken op de kandidaten die ze wel toelaten? Gezien het vele gebed wat er voor die mannen is, en het gebed dat ook zij zelf doen, kán ik me niet indenken dat God zich onbetuigd laat, en deze mannen in de steek laat!
Daarnaast kan ik het me zo goed voorstellen dat deze mannen voorzichtig zijn. Als zij geen vrijmoedigheid hebben, wie ben ik om te zeggen dat ze iemand wel toe moeten laten?

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 09 feb 2005 17:03

PeterD schreef:
hijwel schreef:ja... dat is de bedoeling van een forum he ;)

Vooruit dan maar :wink:

Waarom ik wel achter het curatoirm sta? Is er iets aan te merken op de kandidaten die ze wel toelaten? Gezien het vele gebed wat er voor die mannen is, en het gebed dat ook zij zelf doen, kán ik me niet indenken dat God zich onbetuigd laat, en deze mannen in de steek laat!
Daarnaast kan ik het me zo goed voorstellen dat deze mannen voorzichtig zijn. Als zij geen vrijmoedigheid hebben, wie ben ik om te zeggen dat ze iemand wel toe moeten laten?

Zonder dat ik het tegendeel van de bovenstaande zorgvuldigheid wil stellen, toch een vraag. Als je ergens voor bidt, heb je dan de garantie dat er niets meer fout gaat?
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 feb 2005 17:18

PeterD schreef:Waarom ik wel achter het curatoirm sta? Is er iets aan te merken op de kandidaten die ze wel toelaten? Gezien het vele gebed wat er voor die mannen is, en het gebed dat ook zij zelf doen, kán ik me niet indenken dat God zich onbetuigd laat, en deze mannen in de steek laat!

duidelijk.

wat ik me afvraag en mijn twijvels over heb is. In hoevere staan ze open voor de leiding van Gods geest? Ik ben bang dat ze vanuit de leer van de ger. gem gaan bepalen of iemand voldoet aan de criteria. Ik ben bang dat alleen de mensen worden toegelaten die het geheel achter de leer van de ger. gem kunnen staan.

het vreemste is dat het curatorium geen enkele openheid geeft waareer iemand wordt afgewezen of op basis waarvan iemand wordt toegelaten. Ik bedoel als je niks te verbergen hebt, en als je voor Gods woord uitkomt dan mag het toch open kaart zijn?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2005 17:36

Hijwel,

stel dat ze wel openheid geven over waarom iemand afgewezen is, kun jij je dan voorstellen hoeveel discussie daarover los gaat barsten? Volgens mij krijgen we dan discussiefora vol met meningen, gekrakeel en kerkscheuringen als gevolg.

Daarbij is er nog een hele lastige kwestie. Ik ga het met een Bijbels voorbeeld duidelijk maken. Wat zouden de mensen gedacht hebben toen Annanias met een grote zak geld kwam bij de discipelen? Ik denk dat zij hem zalig genoemd zouden hebben. Maar Petrus zag, door de Heilige Geest, dat hij een bedrieger was.
Wat ik zeggen wil: Soms kan iemand iets vertellen waar mensen niet anders van kunnen zeggen dan dat het geweldig is. Dat het wel echt moet zijn, anders kun je zoiets niet zeggen. Maar als je gelooft dat de curatoren door Gods Geest geleid worden, dan zullen ze bij iemand met een mooi verhaal in een aandoenlijk jasje toch tot een afwijzing komen. Waarom? Door de overtuigende werking van de Heilige Geest. En daarover kun je lang of kort discussieren, maar dat is een strikt persoonlijke zaak.

Even voor de duidelijkheid: ik wil nu dus NIET zeggen dat iedereen die afgewezen wordt een bedrieger is, begrijp me goed.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 09 feb 2005 17:40

Ik vind het wel normaal dat iemand achter de leer van zijn kerk moet staan als hij predikant wil worden. Dat zou toch niet in strijd moeten zijn met de Bijbel? Is de leer wel in strijd met de Bijbel moet de leer verandert worden. Maar dat lijkt me zo'n moeilijk proces, dan kun je beter maar Hervormd worden en daar beroept een gemeente je. En als je niet goed genoeg bent, of ze vinden je niet goed genoeg krijg je nooit een beroep. Dan blijkt wel of de roeping echt is. Dat hoeft in de PKN en ik denk ook in de HHK geen curatorium te bepalen. Het blijkt wel dat ze zich wel eens vergist hebben. Mannen die zij afwezen werden predikant in de Hervormde kerk en later spraken ze samen op dagen van bijvoorbeeld de GBS.

caprice

Berichtdoor caprice » 09 feb 2005 18:31

hahaha schreef:PeterD, ik begrijp wat je bedoelt.
Maar het wil niet zeggen dat mensen met critiek niet bidden of er mensen aangenomen mogen worden.
Juist als je bid en nog eens bid, en er word nog eens in alle gergem kerken intens gebeden of de Heer mensen wil uitstoten in Zijn wijngaard.
Kan het zo moeilijk zijn om maar te accepteren dat er zo weinig aangenomen worden. :|

Wie zijn wij om de Heere iets op te leggen? Wij hebben nergens recht op. Wij hebben misdreven tegen God. Wij zijn van 't heilspoor afgegaan, ja wij, en onze vaad'ren tevens. Als het aan ons moest liggen was het verloren, dan is het gedaan met de kerk.
Maar nu die vrije soevereine genade van de Heere. Hij wil nog arbeiders uitstoten in Zijn wijngaard. Het afgelopen jaar mocht er weer een student toegelaten worden tot de theologische school.
En dan komt de ondankbaarheid van de mens wel op een opstandige manier openbaar. 'Eentje maar? Hadden 'ze' er niet meer kunnen toelaten?'.

Er mócht er nog een worden toegelaten. De Heere heeft nog om willen zien naar een alles verbeurde kerk. Is dat geen genade? Dan mogen we de Heere nog dankbaar zijn dát Hij nog een bemoeienis deed met zo'n murmurerend volk.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 09 feb 2005 20:07

caprice schreef:Wie zijn wij om de Heere iets op te leggen? Wij hebben nergens recht op. Wij hebben misdreven tegen God. Wij zijn van 't heilspoor afgegaan, ja wij, en onze vaad'ren tevens. Als het aan ons moest liggen was het verloren, dan is het gedaan met de kerk.
Maar nu die vrije soevereine genade van de Heere. Hij wil nog arbeiders uitstoten in Zijn wijngaard. Het afgelopen jaar mocht er weer een student toegelaten worden tot de theologische school.
En dan komt de ondankbaarheid van de mens wel op een opstandige manier openbaar. 'Eentje maar? Hadden 'ze' er niet meer kunnen toelaten?'.

Er mócht er nog een worden toegelaten. De Heere heeft nog om willen zien naar een alles verbeurde kerk. Is dat geen genade? Dan mogen we de Heere nog dankbaar zijn dát Hij nog een bemoeienis deed met zo'n murmurerend volk.

Oink hé......dat klinkt vroom. :roll: Maar is het dat ook?
Krijgen jullie misschien zo weinig omdat je te weinig van Hem verwacht?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 09 feb 2005 20:14

Cathy schreef:
caprice schreef:Wie zijn wij om de Heere iets op te leggen? Wij hebben nergens recht op. Wij hebben misdreven tegen God. Wij zijn van 't heilspoor afgegaan, ja wij, en onze vaad'ren tevens. Als het aan ons moest liggen was het verloren, dan is het gedaan met de kerk.

Misschien zou jij daar een voorbeeld aan kunnen nemen.... Wat triest zeg, dat je een reactie van iemand afdoet als 'wat vroom zeg'. Heel erg jammer! Daarbij komt dat ik van mening ben dat het zelf beslissingen nemen onder het mom van "de HEERE verwachte" ook niet echt de bedoeling kan zijn.
Durf jij in twijfel te trekken dat de mensen die op het curatorium zitten de HEERE niet verwachten??!!! Zulke reactie's vind ik om te huilen!
Tevens zou het ook best eens kunnen zijn dat dit zo moet gaan van God.... Zou het misschien een straf zijn voor onze lauwheid? Voor onze lijdelijkheid? Ons ongeloof? Wie zal het zeggen......

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 09 feb 2005 21:16

Pierro schreef:
Cathy schreef:

Misschien zou jij daar een voorbeeld aan kunnen nemen.... Wat triest zeg, dat je een reactie van iemand afdoet als 'wat vroom zeg'. Heel erg jammer! Daarbij komt dat ik van mening ben dat het zelf beslissingen nemen onder het mom van "de HEERE verwachte" ook niet echt de bedoeling kan zijn.
Durf jij in twijfel te trekken dat de mensen die op het curatorium zitten de HEERE niet verwachten??!!! Zulke reactie's vind ik om te huilen!
Tevens zou het ook best eens kunnen zijn dat dit zo moet gaan van God.... Zou het misschien een straf zijn voor onze lauwheid? Voor onze lijdelijkheid? Ons ongeloof? Wie zal het zeggen......

Ik heb de hele topic doorgelezen zo'n beetje , word er niet vrolijk van.

De meeste profeten vroeger waren niet zo geleerd . en de schiftgeleerden waren wel beleerd maar werden ook niet fijn benoemd .

Jak 1 : 5
Komt een van u wijsheid tekort? Vraag God erom en hij, die aan iedereen geeft, zonder voorbehoud en zonder verwijt, zal u wijsheid geven.

1 Corinthiërs 12:8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis;
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 feb 2005 21:23

|:)| Onovertroffen! :D

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 09 feb 2005 21:47

The_Pim schreef:
Zonder dat ik het tegendeel van zorgvuldigheid van het Curatorium wil stellen, toch een vraag. Als je ergens voor bidt, heb je dan de garantie dat er niets meer fout gaat?
Hartelijke groeten,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 09 feb 2005 21:50

The_Pim schreef:Zonder dat ik het tegendeel van zorgvuldigheid van het Curatorium wil stellen, toch een vraag. Als je ergens voor bidt, heb je dan de garantie dat er niets meer fout gaat?

Dat ligt er alleen maar al aan hoe er gebeden wordt.
Als een rechthebbend mens? Als een verdienend mens? In de Naam van Jezus Christus?
De mens is er het beste mee als de Heere hem gebed geeft.

Wat bedoel je trouwens met 'fout gaan'?

Terug naar “Archief”