Samenwonen, waarom niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 25 mei 2005 15:32

ik probeer niemand te overtuigen :lol: 8)

je houding is toch o.a. een reactie op je omgeving, meerderheidsinvloed ga je niet tegen in je uppie :? ...protest is dus blijkbaar noodzakelijk om het onder de aandacht te brengen
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 mei 2005 15:54

Tja, maar als ik nou de noodzaak van protest niet geheel inzie? :roll:

Ik heb gewoon geen problemen met het traditionele huwelijk en dat het door sommigen verkeerd geïnterpreteerd wordt wil niet zeggen dat ik het verkeerd interpreteer, noch dat ik daar op zou moeten reageren :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2005 16:33

Maar ik heb ook helemaal geen problemen met het traditionele huwelijk, dus daar hoef je je niet druk over te maken.

Waar het mij om ging was, zoals al gezegd dus, de suggestie dat een huwelijk noodzakelijk is om elkaar volledig lief te hebben enzo.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 mei 2005 16:47

Ja, daar ging het jou wel om, maar Aardman(netje) niet, zo te horen. Ik reageerde dan ook op hem :)

Goed, laat ik nog kort mijn standpunt samenvatten: om elkaar volledig lief te hebben is geenszins een huwelijk noodzakelijk. Om Gods zegen over je relatie te krijgen is geen huwelijk nodig, hoewel een kerkelijke inzegening mijns inziens wat dat betreft wel een meerwaarde heeft, omdat je dan ook de gemeente (Gods lichaam) erbij betrekt. Als je het belangrijk vindt dat je omgeving op de hoogte is van je 'volledig liefdevolle' relatie en je wilt die relatie officieel bevestigen richting je sociale kader, is een huwelijk een goede optie. Zo goed? :roll:

Goodbye.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 25 mei 2005 17:21

Het tradionele huwelijk is ook in mijn ogen niet nodig om volledig lief te hebben dus daarin verschillen we niet van mening.

G vindt het huwelijk een goede optie om- als je het belangrijk vind -je relatie te bevestigen...maar samenwonen is geen goede optie he?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 mei 2005 18:30

In mijn ogen in elk geval een minder geslaagde optie, juist omdat het niet heel breed gedragen wordt, zeker niet in de achterban van dit forum :D
Dat betekent dan ook dat het in veel mindere mate een vraag om 'sociale bevestiging' van je relatie is. Verder heeft het mijns inziens meerwaarde, op het moment dat je zeker bent van elkaars liefde, en plein public een statement te maken in de trant van 'wij houden van elkaar en willen dat jullie het ook allemaal weten, wij willen dat zelfs zwart op wit hebben'. Do I make myself clearrrr? :D

Goodbye.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 25 mei 2005 23:28

Aragorn schreef:Maar ik heb ook helemaal geen problemen met het traditionele huwelijk, dus daar hoef je je niet druk over te maken.

Aragorn valt dus duidelijk niet in de groep die zou gaan samenwonen uit protest tegen het huwelijk....of tegen de suggestie dat een huwelijk noodzakelijk is om elkaar volledig lief te hebben enzo.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 26 mei 2005 00:03

... en jij wel, dus? :D

Goodbye.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 mei 2005 09:37

De maatschappij vindt het tegenwoordig helemaal niet meer gek als je samenwoont, we leven niet meer in 1950.
Al mijn kinderen wonen samen, so what?
Ik zou het een beetje belachelijk vinden als ze gelijk gaan trouwen, zeker als ze op hun 19de al gaan samenwonen.
Dat trouwen komt toch wel, meestal als er een baby gaat komen.
Wat boeit dat nou toch allemaal?
Vroeger konden alleen rijke mensen trouwen, en in veel landen is het nog zo.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 mei 2005 09:47

Waarom zou je niet op je 19de kunnen trouwen, als je dan wel gaat samenwonen?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 mei 2005 11:04

Mariamagdalena schreef:De maatschappij vindt het tegenwoordig helemaal niet meer gek als je samenwoont, we leven niet meer in 1950.
Al mijn kinderen wonen samen, so what?
Ik zou het een beetje belachelijk vinden als ze gelijk gaan trouwen, zeker als ze op hun 19de al gaan samenwonen.
Dat trouwen komt toch wel, meestal als er een baby gaat komen.
Wat boeit dat nou toch allemaal?
Vroeger konden alleen rijke mensen trouwen, en in veel landen is het nog zo.

ik vraag me inderdaad net als lalage af waarom je dan wel kunt samenwonen maar niet trouwen????? als je trouwt woon je daarna toch ook gewoon samen..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2005 11:50

aardmannetje schreef:
Aragorn schreef:Maar ik heb ook helemaal geen problemen met het traditionele huwelijk, dus daar hoef je je niet druk over te maken.

Aragorn valt dus duidelijk niet in de groep die zou gaan samenwonen uit protest tegen het huwelijk....of tegen de suggestie dat een huwelijk noodzakelijk is om elkaar volledig lief te hebben enzo.

Inderdaad ik zou mijn keuze voor huwelijk/samenwonen niet laten bepalen door zo'n antireactie, en feite ben je dan nog steeds bezig om 'de maatschappij iets te laten zien' terwijl dat me nu juist niet zoveel interesseert. :)

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 26 mei 2005 12:10

Afgezien van mijn gedachte of die groep 'protestsamenwoners' wel of niet bestaat vindt ik het eveneens belangrijk dat je keuzevrijheid hebt.
Je houding bevalt me wel...maar wat ik me afvraag he...als jij zou kiezen, kies je dan voor het huwelijk, voor samenwonen of voor geen van beiden. En als je het laatste kiest, welke invloed heb jij dan op je omgeving.

en als dit er voor jou ook niet toe doet :wink: vul het maar in....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2005 13:06

Hm, dat zou helemaal afhankelijk zijn van mijn (bijv. financiele) situatie op dat moment, hoe de relatie is, etc. Ik zou echter denk ik wel eerder trouwen. Ik ben niet pertinent tegen seks voor het huwelijk, maar als je echt gaat samenwonen lijkt het me ook wel leuk om op dat moment te trouwen, dan is het meer echt een overgang zegmaar.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 26 mei 2005 13:33

(even een zijspoor: zie jij het hebben van sex als 'voor/door God 'getrouwd'/verbonden (levensverbintenis?)?)...verer geen discussie hierover :| ik weet inmiddels je standpunt over S.v.h.H. dus een ja of nee is OK

Dit topic over ..of je voor of tegen samenwonen bent en waarom, is natuurlijk voornamelijk beantwoord vanuit de bijbelse waarden.

Ik pleit voor 1 vorm van officiele, wettelijk geregelde registratie, noem het voor mijn part 'partnerschap', met daarbinnen vrije invulling... :)
krijgen we een topic 'vrije invulling parnerschap: is een christen hierin vrij?' :D

kga maar een topic openen over omgaan met diversiteit...

Terug naar “Archief”