Opdat vervuld worde hetgeen geschreven is...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 jul 2004 16:19

jacobH schreef:
surfer schreef:
jacobH schreef:wat loop je nou eigenlijk nog te zeuren surfer. Waarom nog zoveel energie in iets wat toch niet waar ik volgens jouw?
De een groeit in zijn geloof, ik groei in mijn ongeloof, en probeer na 27 jaar van indoctrinatie en bedrog af te kicken van de drug religie. Zie het zo maar.

waarom moet je andere daar dan mee vermoeien?

en welke indoctrine bedoel je?
ik vrees dat jouw reacties op mij eerder vermoeiend zijn..zullen we een poll aanvragen..? :mrgreen:

Waarom deze voorbeelden? Ik zou graag eens wat eerlijke reacties hierop zien, maar tot nu toe is het voornamelijk gekronkel en gedraai. En dat is ook de basis van het christelijk geloof, zie ik nu in. Misleiding. Dat is een harde uitspraak, maar anders kan ik het niet zien.

Ik heb spijt als de haren op mijn hoofd van zoveel verspilde jaren. Het is niet zo eenvoudig om je hoofd weer een beetje schoon te krijgen. Voor de rest: misschien hebben anderen wat aan deze voorbeelden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 07 jul 2004 16:35

surfer schreef:
jacobH schreef:
surfer schreef:
jacobH schreef:wat loop je nou eigenlijk nog te zeuren surfer. Waarom nog zoveel energie in iets wat toch niet waar ik volgens jouw?
De een groeit in zijn geloof, ik groei in mijn ongeloof, en probeer na 27 jaar van indoctrinatie en bedrog af te kicken van de drug religie. Zie het zo maar.

waarom moet je andere daar dan mee vermoeien?

en welke indoctrine bedoel je?
ik vrees dat jouw reacties op mij eerder vermoeiend zijn..zullen we een poll aanvragen..? :mrgreen:

Waarom deze voorbeelden? Ik zou graag eens wat eerlijke reacties hierop zien, maar tot nu toe is het voornamelijk gekronkel en gedraai. En dat is ook de basis van het christelijk geloof, zie ik nu in. Misleiding. Dat is een harde uitspraak, maar anders kan ik het niet zien.

Ik heb spijt als de haren op mijn hoofd van zoveel verspilde jaren. Het is niet zo eenvoudig om je hoofd weer een beetje schoon te krijgen. Voor de rest: misschien hebben anderen wat aan deze voorbeelden.

ik heb dacht ik op je eerste 3 onzin verhalen gereageerd. En daar ben je volgens mij niet eens op in gegaan. Nee we kregen nog meer bagger over ons heen gestort. Ik wens niet met je te discusseren. We hebben niets gemeen. En zolang je bezig blijft met Schriftkritiek spuien zullen we dat ook nooit krijgen.

Het is een schande dat jij de kans krijgt om op dit forum je frustatie te uiten. Dat jij wenst door te gaan in de geest van Matheus 12:31 is gruwelijk. Ik heb daar gewoon geen woorden voor.

Je hebt zelf gezegd dat het je veel ellende hebt opgeleverd al je schijnbare ontdekkingen. waarom zou je er andere dan mee belasten.

En verder, het was jouw geloof, en dat heb je door niemand opgelegd gekregen!

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 jul 2004 16:47

ik heb dacht ik op je eerste 3 onzin verhalen gereageerd. En daar ben je volgens mij niet eens op in gegaan. Nee we kregen nog meer bagger over ons heen gestort. Ik wens niet met je te discusseren. We hebben niets gemeen. En zolang je bezig blijft met Schriftkritiek spuien zullen we dat ook nooit krijgen.
het gaat hier voornamelijk om bijbelteksten... Noem jij dat onzin en bagger?

Verder vindt ik je reactie(s) nogal misselijk. Een en al veroordeling en haatdragendheid. Je laat fraaie vruchten zien van je geloof en levenshouding.

Verder verplicht niemand je deze topic te lezen, je klikt er iedere keer zelf op. Vermoei jezelf niet langer, zou ik zeggen.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 07 jul 2004 17:54

surfer schreef:
het gaat hier voornamelijk om bijbelteksten... Noem jij dat onzin en bagger?

Verder vindt ik je reactie(s) nogal misselijk. Een en al veroordeling en haatdragendheid. Je laat fraaie vruchten zien van je geloof en levenshouding.

Verder verplicht niemand je deze topic te lezen, je klikt er iedere keer zelf op. Vermoei jezelf niet langer, zou ik zeggen.

Je tast mijn Vader aan. En ik veroordeel dat inderdaad. verder ben ik niet haatdragend. Als je dat zo opvat vind ik dat jammer. Maar het is niet waar.

overigens vreemd dat je het over vruchten hebt en de boom ontkend.

Idd vermoei je zelf niet langer.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 07 jul 2004 20:59

surfer schreef:
Invincible schreef:
surfer schreef:als je denkt dat je het zo kunt 'verklaren', kun je blijkbaar niet lezen wat er gewoon staat. Of je wilt het niet.

Jezus zou terugkomen voordat alle mensen, die toen leefden, gestorven waren. Dat staat er.

Toon maar aan, dan praten we verder.
wat bedoel je nu met 'toon maar aan'. Ik heb dat al lang aangetoond, het staat letterlijk in de teksten! Wat valt er in hemelsnaam nog meer aan te tonen!

Mattheus 16: 27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen (oordeelsdag)
28 Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk(en dus het oordeel meemaken).

Uit de teksten uit Matth. 16 trek jij een foute conclusie. Met het in Zijn koninkrijk ingaan (vers 28) wordt bedoeld: Zijn opstanding en de daarop volgende Hemelvaart! Jezus voer toen immers voor de ogen van zijn jongeren naar Zijn Koninkrijk!

Markus 9:1 (En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat er sommigen zijn van degenen, die hier staan, die den dood niet zullen smaken, totdat zij zullen hebben gezien, dat het Koninkrijk Gods met kracht gekomen is.) wijst op de uitstorting van de Heilige Geest, met kracht die een ander tijdperk inluidt: het Koninkrijk van God blijft niet langer beperkt tot het Joodse volk, maar zal wijd verbreid worden onder alle volken van de wereld!

Mattheus 24: 33 Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat [het] nabij is, voor de deur.
34 Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.

Over welke dingen gaat het? Lees het voorgaande: "En terstond na de verdrukking dier dagen, zal de zon verduisterd worden, en de maan zal haar schijnsel niet geven, en de sterren zullen van den hemel vallen, en de krachten der hemelen zullen bewogen worden. En alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid. En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve. (vers 29-31)

Hetzelfde geldt voor de aangehaalde tekst uit Luk. 21 (vers 31).

Als je Joh. 21 goed leest, kom je juist aan het tegengestelde aan wat jij beweert...

1 Joh. 2:18: Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat de antichrist komt, [zo] zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen, dat het de laatste ure is.

De grote vraag is: wat wordt met de laatste ure bedoeld? Als ik kijk naar Hebr. 1:1 kom ik daar eveneens deze term tegen, zij het in de vorm van laatste dagen: God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon. Hieruit blijkt al dat 'deze dagen' 'laatst' genoemd worden met het oog op het oude verbond, voor Christus' offer. Uit 'laatst' mag dus niet de conclusie getrokken worden dat het einde van de tijden nabij is. Het slaat op 'de laatste periode' voor Christus' wederkomst en daarbij wordt er geen informatie gegeven hoelang deze periode duren zal. In dit licht zie ik ook 1 Joh. 2:18. De laatste periode, juist dan zullen er veel antichristen zijn. Let er in dit verband even op wat Johannes met antichristen bedoelt: alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is (zie 1 Joh. 4:3).

Zo moeten we ook de teksten uit Joël en Handelingen zien, die Aragorn aanhaalde. Joël 2 slaat wel degelijk op het Pinksterfeest. Met de laatste dagen wordt de laatste periode voor Christus' komst aangeduid, er wordt echter niet aangegeven hoe lang deze is! Over die wondertekenen lezen we ná deze uitstorting, geheel volgens de tekst. Deze wondertekenen (bloed, vuur en rookdamp) gebeuren nog steeds: kijk maar om je heen. (bijvoorbeeld gebeurtenissen van de laatste eeuw rondom Israël) Het wordt, overeenkomstig o.a. Matth. 24 steeds erger... totdat Jezus terugkomt.

Jij trekt, omdat jij God niet ervaart, de conclusie dat God niet bestaat... Het is de vraag in hoeverre bovenstaande opmerking dus op een vaste basis staat. Uit je gefrustreerde gezoek naar fouten in de Bijbel blijkt wel dat die basis niet echt stevig is... Ik geef je een goede raad: lees de Bijbel zoals God bedoeld heeft: opdat je gelooft, en gelovende door Hem behouden wordt. Bijbelheiligen ervaarden Gods nabijheid ook niet altijd: kijk in de psalmen (42, 43, 73, 88, etc.), Job... Wie zoekt, die vindt...(Matth. 7:8) en dat kan even duren. Gods zegen.

Ko
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 08 jul 2004 11:35

surfer schreef:
Invincible schreef:Toon maar aan, dan praten we verder.

wat bedoel je nu met 'toon maar aan'. Ik heb dat al lang aangetoond, het staat letterlijk in de teksten! Wat valt er in hemelsnaam nog meer aan te tonen!

Rustig boy.
Jij hebt nog nix aangetoond. Laat je frustratie je (in)zicht niet vertroebelen. (Inkoppertje voor jou)

surfer schreef:Mattheus 16
27] Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen (oordeelsdag)
28] Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk (en dus het oordeel meemaken).

Ik ben het redelijk met Kootje eens. Er staat niet: ...totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen.
Maar: ...komen in Zijn Koninkrijk.
Ook Lukas 9:27 legt de nadruk op het Koninkrijk.

Waar baseer je op dat het over de wederkomst gaat?
Er staan een aantal dingen in vers 27 en 28, maar wie zegt dat ze in chronologische volgorde staan?

Lukas 17:
20] En gevraagd zijnde van de Farizeën, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, heeft Hij hun geantwoord en gezegd: Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat. (niet de wederkomst of oordeelsdag dus!)
21] En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.
..

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 11 jul 2004 17:17

Rustig boy.
Jij hebt nog nix aangetoond. Laat je frustratie je (in)zicht niet vertroebelen. (Inkoppertje voor jou)

Deze manier van reageren vindt ik laaghartig, ik neem je niet meer serieus en zal op je posts niet meer reageren.

Hebben jullie niet in de gaten hoe weinig verheffend jullie manier van reageren is? Het is voor jullie blijkbaar niet te vatten dat iemand zijn geloof niet langer vast kan houden omdat het als een kaartenhuis in elkaar stort. Dan maar allerlei laagbijdegrondse insinuaties posten?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 jul 2004 17:40

Surfer ken je het boek: Was Jezus de Joodse Messias van ds H G Koekkoek. Daarin wordt voor mij helemaal aangetoond dat Jezus de Messias was. Misschien interresant :wink:

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 12 jul 2004 14:34

Surfer,

surfer schreef:
Rustig boy.

Deze manier van reageren vindt ik laaghartig, ik neem je niet meer serieus en zal op je posts niet meer reageren.

Hebben jullie niet in de gaten hoe weinig verheffend jullie manier van reageren is? Het is voor jullie blijkbaar niet te vatten dat iemand zijn geloof niet langer vast kan houden omdat het als een kaartenhuis in elkaar stort. Dan maar allerlei laagbijdegrondse insinuaties posten?

* Zich afvragend wie die 'jullie' is * Ik &.. *

Miss reageer ik laaghartig, maar niet zonder reden. Daarnaast vind ik mijn reactie gewoon een hele nuchtere. Je probeert dingen in andermans mond (bijbel) te leggen, de waarheid te verdraaien, dat is heel vervelend om op te reageren. Vooral omdat je het zelf in dit geval niet doorhebt.

Dat jou geloof een dreun heeft gekregen kan ik alle begrip en respect voor opbrengen, dat soort dingen gebeuren nu eenmaal, ook bij mij. Zelfs voor het koekeloeren bij het altijd groenere gras van de buurman heb ik begrip, maar jij bent simpelweg een beetje aan het kicken. Dat ergert mij aan jouw posts. En ik ben niet de enige hier, dat heb je inmiddels gemerkt. Die instelling van jou vraagt een bep. instelling van mij.

Jammer dat je niet meer gaat reageren op mij. Ik ben me van geen kwaad bewust, k heb me zoveel mogelijk op de inhoud gefocust in de afgelopen discussies. Misschien zoek je een reden om niet meer te reageren.. enfin, het was van mijn kant een genoegen.

Excuses voor eventuele ongemakken.

Eric.
..

the_mask
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor the_mask » 12 jul 2004 22:44

Yael schreef:Surfer ken je het boek: Was Jezus de Joodse Messias van ds H G Koekkoek. Daarin wordt voor mij helemaal aangetoond dat Jezus de Messias was. Misschien interresant :wink:

niet aan te raden dat boek... :? Ik mis trouwens in deze hele discussie het woord respect :|
O taste and see that the LORD is good: blessed is the man that trusteth in him. Psalm 34:8

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 13 jul 2004 09:35

*deze post mag weg*
..

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 jul 2004 14:21

[
niet aan te raden dat boek... :? Ik mis trouwens in deze hele discussie het woord respect :|[/quote]

Waarom niet? :? Omdat het geschreven is door een baptist? :roll:

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 22 jul 2004 11:01

Noem me een freak, maar ik las toch iets interessants over het volgende wat ik even wilde delen met u allen:

surfer schreef:Ook de referentie bij het loten om het kleed van Jezus klopt niet in Mattheus:

Mattheus 27 35 Toen zij nu Hem gekruisigd hadden, verdeelden zij Zijn klederen, het lot werpende; opdat vervuld zou worden, hetgeen gezegd is door den profeet: Zij hebben Mijn klederen onder zich verdeeld, en hebben het lot over Mijn kleding geworpen.

Dit is namelijk niet gezegd door een profeet, maar door de schrijver van Psalm 22, David. Tenzij je vindt dat David ook tot de profeten behoord. In het OT wordt echter, voor zover ik weet, nooit beweerd dat David een profeet was.

Wanneer was iemand een profeet in het OT? Dat gebeurde doorgaans dmv zalving. Toch worden de 3 aartsvaders ook profeten genoemd in
    Psalm 105:
    8] Hij gedenkt Zijns verbonds tot in der eeuwigheid, des woords, dat Hij ingesteld heeft, tot in duizend geslachten;
    9] Des verbonds, dat Hij met Abraham heeft gemaakt, en Zijns eeds aan Izak;
    10] Welken Hij ook gesteld heeft aan Jakob tot een inzetting, aan Israël tot een eeuwig verbond,
    11] Zeggende: Ik zal u geven het land Kanaän, het snoer van ulieder erfdeel.
    12] Als zij weinig mensen in getal waren, ja, weinig en vreemdelingen daarin;
    13] En wandelden van volk tot volk, van het ene koninkrijk tot het andere volk;

14] Hij liet geen mens toe hen te onderdrukken; ook bestrafte Hij koningen om hunnentwil, zeggende:
    15] Tast Mijn gezalfden niet aan, en doet Mijn profeten geen kwaad.
Omliggende verzen laten duidelijk zien dat het de aartsvaders betreft (Voor Abraham: zie ook Gen 20:7) Zij zijn echter niet gezalfd als profeet. Wat maakt hen dan een profeet? De HeiligeGeest sprak door hen.
Mozes was ook een profeet (Deut 18:18) en toch nooit gezalfd (toch?). En zo zijn er meer voorbeelden.

Het spreken van de HeiligeGeest door/via een persoon maakt die persoon tot een profeet (zie ook het vervolg van Deut 18:18> "Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven") niet de aanstelling/zalving als profeet op zich.

Als we nu 2 Sam 23 lezen:
    1] Voorts zijn dit de laatste woorden van David. David, de zoon van Isaï zegt, en de man, die hoog is opgericht, de gezalfde van Jakobs God, en liefelijk in psalmen van Israël, zegt:
    2] De Geest des HEEREN heeft door mij gesproken, en Zijn rede is op mijn tong geweest.
Dat maakt David een profeet. De (in christelijke ogen) vervullingen van 'Davids' Psalmen in het NT bevestigd dit enkel.

Eric

Met grote dank aan het fantastische boek: "Geneest de zieken!" - over de bijbelse leer van ziekte, genezing en bevrijding. Geschreven door Willem Ouweneel (Hfdst 5.3.3)
..

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 15 nov 2004 16:50

Hier nog een een interessante link over de veelvuldige onjuistheden in de bijbel In het engels weliswaar, en van een atheistische site. Maar toch..

http://www.geocities.com/closetatheist/dminconsistencies.htm

Collateral

Berichtdoor Collateral » 15 nov 2004 17:05

Bedankt voor het schopje. Dit lijkt me een interessante discussie.

Terug naar “Archief”