Berichtdoor Boudewijn » 27 jun 2003 09:49
Beste Klaas,
Bedankt voor je reactie. Binnen de Bijbelse weergave van de betrekking die de Sabbat heeft tot de mens en Jezus kom ik deze zinsmede:
"de mens is een heere ook over de sabbat" nergens tegen. Dat is mijn probleem. Zowel in de weergave van de Eenheid in het Lichaam van Christus kom ik een andere Sabbatsrelatie dan alleen in Jezus (die mens was) en een Hemelse Vader tegen. Slechts de vermelding dat Jezus (dus ook als mens)Heer was over de Sabbat (omdat Hij in dat voorbeeld ook inder daad volkomen kon zijn, ONAFHANKELIJK van het feit dat Hij op welke wijze dan ook de Zoon van God was)
Inj Christus valt alle onderscheid weg, dus ook dat wat ons van Hem scheid (zonde en vals Evangelie)
Eén in Lichaam wil ook zeggen m.b.t de wet en de geboden (vanuit het Hemelse aspect) (Ef. 4:1-6 en Gal. 3:27-29 en Joh. 17:20-23)
De wet is basis van het oordeel (Pred. 12:13 en 14) Vergeet ook niet dat de wet en de geboden als een GETUIGENIS in de Ark in de hemel liggen voor diegenen, die de wet en de getuigenis er van altijd hebben ontkent of beweren dat God of Jezus een andere dag hebbeningesteld. Alleen als daarom is alleen Jezus (de mens) Heer over de Sabbat alleen. De Sabbat kan dus nooit door vele Heren bedient worden, immers wij zijn nooit en te nimmer is staat om die (geheiligde-) waarde er aan te geven. Dus kunnen wij geen Heer zijn er over. Als dus alle Christengemeenten de zondag houden dan OVETREDEN zij de sabbat van hun Heer.
Nergens, in al mijn boekwerken en geschriften die ik heb over de Sabbat kan ik de relatie tussen de mens als Heer over de Sabbat vinden. Als dat zo was, dan zouden de Christengemeentren allemaal de Sabbat van -hun- Heer hebben onderhouden. Misschein dat Rome ergens verklaart dat de mens (de baas en in staat is) een geheiligd karakter aan die dag te geven. Dan wordt wel de zondag bedoeld.
Wel is waar dat de Heilige Schrift ons informatie verschaft over de mens m.b.t. de Sabbat en de Sabbat tot de mens. Maar daar uit blijkt dat bijv.met "de mens" de gehele mensheid wordt bedoel zoals bijv. in Hebr. 9:27
:Het is de mens gezet één maal te sterven en daarna het oordeel" Sterven alle mensen? Ja, dus met "de mens" is dit voldoende aangegeven. In feite versterkt het het feit dat ALLE mensen zullen sterven.
De Sabbat werd dus gemaakt voor de gehele mensheid. In het Grieks echter wordt "de mens" nog krachtiger bepaald bij de Sabbat en lijkt het er op dat de mens ook "Heer" of macht -zou hebben- over die Sabbat
"De Sabbat is gemaakt om DE Mens, niet De Mens om de Sabbat"
Het gaat hier niet om het feit dat de mens Heer is over die Sabbat (dat Jezus is) maar met "de Mens" wordt ook hier de GEHELE mensheid bedoeld, omdat de wet al door God was bepaald, voordat er een mens bestond. Hij maakte de decaloog immers voor ALLE mensen.
Is nu de mens Heer over de Sabbat? Neen, want het is het EIGENDOM van God.
Lees mee:
De sabbat werd aan Adam GEGEVEN. Hij is immers het Hoofd van de gehele Mensheid. Maar daarmee was Adam nog geen Heer over de Sabbat.
God maakte de Sabbat op onnavolgbare wijze tot Zijn eigendom, om deze aan ons terug te geven met de garantie van een Goddelijke akte van eigendom, opdat niemand ons STRAFFELOOS zal kunnen ontnemen.
Aha nu is duidelijk waarom de kerk van Rome haar dag van aanbidding in sommige gevallen "Sabbat" noemt. De zondag is en kan dus nooit het EIGENDOM van een Hemelse God zijn, maar moet dus van een andere "Godheid" zijn of iemand die zich als een Heilige Vader laat aanbidden, buiten God om. Wees blij Klaas dat de mens (-heid) nooit Heer over de hemelse Sabbat us geworden, gelijk de Here, want dan hadden wo nooit het onderscheid geweten tussen de zondag- en de sabbat en had Satan gewoon als voor de ware God door kunnen gaan, zonder dat we het verschil tussen zijn rijk en Gods Koninkrijk konden "zien", in dit geval.
Zelfs Mozes (en die is toch in een persoonblijk contact gekomen met de Heer op de berg) bevestigt: Een rustdag, een heilige Sabbat is het morgen voor de Here (ex.16:23) Mozes zegt niet dat we morgen Onze heilige dag gaan vieren! Hij bevestigt een reeds bestaand feit. De Sabbat is geen teken van een Joods volk of de vlucht vanuit de woestijn of Egypte, neen het is een teken van de rust van de Schepper. De Sabbat is een TOETS vor ons welke in het oordeel van elk mens een plaats zal hebben. Op grond van de ervaringen die we hebben met God, ook die dag, zal medebepalend zijn voor ons oordeel en de kennis van God, die Hij in dat oordeel naar voren zal halen. Immers alleen op grond van de ervaringen met Hem (Gerechtigheid) kunnen we geoordeeld worden, dus op Zijn wet. Als we ons niet kunnen toetsen aan die wet / decaloog(ervaringen met God in de geheiligde Sabbat) dan kan God ons niet toetsen aan een wet, want er is geen andere WET. Andere wetten hebben ook andere Heren.
Vandaar dat Rome er op hamert dat zij de Christenen die de zondag (blijven) onderhouden, ondanks dat ze weten dat de Sabbat de werkelijke ristdag is, zonder problemen binnen haar invloedssfeer kan brengen, omdat zij alleen (Heilige Vader / Bisschop van Rome) kan toetsen en vaststellen op de 1e dag van de week. God houdt zich verre van de aardse wetten en vooral die door een vals Evangelie inde wereld zijn gekomen.
Wij zijn dus een waarlijke getuigenis van Jezus door de Sabbat te onderhouden en kan mede daardoor ook deel van het oordeel zijn.
Jezus wijst er in Openbaringen juist op om de geboden en dus ook de Sabbat te onderhouden omdat dat in het oordeel meegenomen wordt.
Als God ons niet kan toetsen op Zijn wet, dan kan Hij ook geen oordeel vellen en moet Hij ons uitsluiten van dat Koninkrijk. Want niemand kan zich verontschuldigen, niet te kunnen hebben geweten dat ere een Schepping is geweest met een 'wetmatigheid' voor zowel het geschapenen alswel het Geestelijke! Als wij de hitte niet voelen (ervaring)van een kokende pulk op het vuur, dan kunnen wij ook niet weten (Geestelijk) dat we een wet overtreden. Als wij God niet ervaren aan Zijn grodnwet dan kunnen we Geestelijk ook geen ervaring met Hem op doen.
De wet (en dus ook het onderhouden van de Sabbat) is deel van het oordeel (Prediker 12:13, 14 Jakobus 2:8-12)
Stel Klaas, je gaat Engels studeren. Maar omdat je meent dat Engels erg lijkt op het Schots en je denkt "Heer" te zijn over dat Engels, omdat je al erg veel weet, ben je dan niet verbaasd als tijdens het examene Engels een Examinator Engels zich vertoont in plaats van een Examinator Schots?
Je slaagt neit maar wee dan ook niet verbaasd, immers jij hebt de wet overtreden van die welke bepaalde voorwaarden stellen aaan dat examen Engels.
Verbaas je er dan ook niet over dat God oordeelt op grond van Zijn (liefdevolle) wet en niet op een wereldse (-Geestelijk) wet, die weliswaar op die van God lijkt (decaloog Troon van Satan) maar het in de verste verte niet is.
Dus als mij er van kunt overtuigen dat de mens (als individu) Heer is of kan zijn, over de Sabbat zoals een Hemelse God die heeft vastgelegd in de decaloog van de Schepping, aangeeft er Eigenaar van te zijn en uit Liefde heeft gegeven, aan de hand van de Bijbel in een wel uitgesproken woord van God zelf, dan moeten we de gehele Schriftuurlijke waarheden van een Verlossende God en een laatste oproep van Jezus persoonlijk in Openbaringen om de wet en de geboden te herstellen aan ons hart, teneinde rechtvaardigt ge-oordeelt te kunnen worden (op onze positieve eigenschappen) dan moet ik in staat zijn, om je aan de hand van dat zelfse Schriftwoord gelijk te stellen met Jezus, die Heer is over de Sabbat en deze geheiligd heeft aan het hart van elk mens persoonlijk.