zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 jun 2003 08:36

Boudewijn:
Dat is onmogelijk. (...) Ik bergijp dan ook niet dat je steeds zegt de of Jezus of de mens "BOVEN" de Sabbat staat.

Ik geef je een exegese van een tekst waaruit m.i. blijkt dat de mens boven de sabbat staat. Jezes zegt (volgens mijn uitleg): "de mens is een heere ook over de sabbat" Als je het daarmee niet eens bent (mag van mij), dan moet je niet roepen dat dat onmogelijk is en vervolgens een onoverzichtelijke lap tekst plaatsen. Als je mijn exegese onjuist vindt dan moet je deze ontkrachten door argumenten. Tot nu toe heb ik alleen (veel) warrige hersenspinsels gezien.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 27 jun 2003 09:49

Beste Klaas,

Bedankt voor je reactie. Binnen de Bijbelse weergave van de betrekking die de Sabbat heeft tot de mens en Jezus kom ik deze zinsmede:

"de mens is een heere ook over de sabbat" nergens tegen. Dat is mijn probleem. Zowel in de weergave van de Eenheid in het Lichaam van Christus kom ik een andere Sabbatsrelatie dan alleen in Jezus (die mens was) en een Hemelse Vader tegen. Slechts de vermelding dat Jezus (dus ook als mens)Heer was over de Sabbat (omdat Hij in dat voorbeeld ook inder daad volkomen kon zijn, ONAFHANKELIJK van het feit dat Hij op welke wijze dan ook de Zoon van God was)

Inj Christus valt alle onderscheid weg, dus ook dat wat ons van Hem scheid (zonde en vals Evangelie)

Eén in Lichaam wil ook zeggen m.b.t de wet en de geboden (vanuit het Hemelse aspect) (Ef. 4:1-6 en Gal. 3:27-29 en Joh. 17:20-23)

De wet is basis van het oordeel (Pred. 12:13 en 14) Vergeet ook niet dat de wet en de geboden als een GETUIGENIS in de Ark in de hemel liggen voor diegenen, die de wet en de getuigenis er van altijd hebben ontkent of beweren dat God of Jezus een andere dag hebbeningesteld. Alleen als daarom is alleen Jezus (de mens) Heer over de Sabbat alleen. De Sabbat kan dus nooit door vele Heren bedient worden, immers wij zijn nooit en te nimmer is staat om die (geheiligde-) waarde er aan te geven. Dus kunnen wij geen Heer zijn er over. Als dus alle Christengemeenten de zondag houden dan OVETREDEN zij de sabbat van hun Heer.

Nergens, in al mijn boekwerken en geschriften die ik heb over de Sabbat kan ik de relatie tussen de mens als Heer over de Sabbat vinden. Als dat zo was, dan zouden de Christengemeentren allemaal de Sabbat van -hun- Heer hebben onderhouden. Misschein dat Rome ergens verklaart dat de mens (de baas en in staat is) een geheiligd karakter aan die dag te geven. Dan wordt wel de zondag bedoeld.

Wel is waar dat de Heilige Schrift ons informatie verschaft over de mens m.b.t. de Sabbat en de Sabbat tot de mens. Maar daar uit blijkt dat bijv.met "de mens" de gehele mensheid wordt bedoel zoals bijv. in Hebr. 9:27
:Het is de mens gezet één maal te sterven en daarna het oordeel" Sterven alle mensen? Ja, dus met "de mens" is dit voldoende aangegeven. In feite versterkt het het feit dat ALLE mensen zullen sterven.

De Sabbat werd dus gemaakt voor de gehele mensheid. In het Grieks echter wordt "de mens" nog krachtiger bepaald bij de Sabbat en lijkt het er op dat de mens ook "Heer" of macht -zou hebben- over die Sabbat

"De Sabbat is gemaakt om DE Mens, niet De Mens om de Sabbat"

Het gaat hier niet om het feit dat de mens Heer is over die Sabbat (dat Jezus is) maar met "de Mens" wordt ook hier de GEHELE mensheid bedoeld, omdat de wet al door God was bepaald, voordat er een mens bestond. Hij maakte de decaloog immers voor ALLE mensen.

Is nu de mens Heer over de Sabbat? Neen, want het is het EIGENDOM van God.

Lees mee:

De sabbat werd aan Adam GEGEVEN. Hij is immers het Hoofd van de gehele Mensheid. Maar daarmee was Adam nog geen Heer over de Sabbat.

God maakte de Sabbat op onnavolgbare wijze tot Zijn eigendom, om deze aan ons terug te geven met de garantie van een Goddelijke akte van eigendom, opdat niemand ons STRAFFELOOS zal kunnen ontnemen.

Aha nu is duidelijk waarom de kerk van Rome haar dag van aanbidding in sommige gevallen "Sabbat" noemt. De zondag is en kan dus nooit het EIGENDOM van een Hemelse God zijn, maar moet dus van een andere "Godheid" zijn of iemand die zich als een Heilige Vader laat aanbidden, buiten God om. Wees blij Klaas dat de mens (-heid) nooit Heer over de hemelse Sabbat us geworden, gelijk de Here, want dan hadden wo nooit het onderscheid geweten tussen de zondag- en de sabbat en had Satan gewoon als voor de ware God door kunnen gaan, zonder dat we het verschil tussen zijn rijk en Gods Koninkrijk konden "zien", in dit geval.

Zelfs Mozes (en die is toch in een persoonblijk contact gekomen met de Heer op de berg) bevestigt: Een rustdag, een heilige Sabbat is het morgen voor de Here (ex.16:23) Mozes zegt niet dat we morgen Onze heilige dag gaan vieren! Hij bevestigt een reeds bestaand feit. De Sabbat is geen teken van een Joods volk of de vlucht vanuit de woestijn of Egypte, neen het is een teken van de rust van de Schepper. De Sabbat is een TOETS vor ons welke in het oordeel van elk mens een plaats zal hebben. Op grond van de ervaringen die we hebben met God, ook die dag, zal medebepalend zijn voor ons oordeel en de kennis van God, die Hij in dat oordeel naar voren zal halen. Immers alleen op grond van de ervaringen met Hem (Gerechtigheid) kunnen we geoordeeld worden, dus op Zijn wet. Als we ons niet kunnen toetsen aan die wet / decaloog(ervaringen met God in de geheiligde Sabbat) dan kan God ons niet toetsen aan een wet, want er is geen andere WET. Andere wetten hebben ook andere Heren.

Vandaar dat Rome er op hamert dat zij de Christenen die de zondag (blijven) onderhouden, ondanks dat ze weten dat de Sabbat de werkelijke ristdag is, zonder problemen binnen haar invloedssfeer kan brengen, omdat zij alleen (Heilige Vader / Bisschop van Rome) kan toetsen en vaststellen op de 1e dag van de week. God houdt zich verre van de aardse wetten en vooral die door een vals Evangelie inde wereld zijn gekomen.

Wij zijn dus een waarlijke getuigenis van Jezus door de Sabbat te onderhouden en kan mede daardoor ook deel van het oordeel zijn.
Jezus wijst er in Openbaringen juist op om de geboden en dus ook de Sabbat te onderhouden omdat dat in het oordeel meegenomen wordt.
Als God ons niet kan toetsen op Zijn wet, dan kan Hij ook geen oordeel vellen en moet Hij ons uitsluiten van dat Koninkrijk. Want niemand kan zich verontschuldigen, niet te kunnen hebben geweten dat ere een Schepping is geweest met een 'wetmatigheid' voor zowel het geschapenen alswel het Geestelijke! Als wij de hitte niet voelen (ervaring)van een kokende pulk op het vuur, dan kunnen wij ook niet weten (Geestelijk) dat we een wet overtreden. Als wij God niet ervaren aan Zijn grodnwet dan kunnen we Geestelijk ook geen ervaring met Hem op doen.

De wet (en dus ook het onderhouden van de Sabbat) is deel van het oordeel (Prediker 12:13, 14 Jakobus 2:8-12)

Stel Klaas, je gaat Engels studeren. Maar omdat je meent dat Engels erg lijkt op het Schots en je denkt "Heer" te zijn over dat Engels, omdat je al erg veel weet, ben je dan niet verbaasd als tijdens het examene Engels een Examinator Engels zich vertoont in plaats van een Examinator Schots?
Je slaagt neit maar wee dan ook niet verbaasd, immers jij hebt de wet overtreden van die welke bepaalde voorwaarden stellen aaan dat examen Engels.

Verbaas je er dan ook niet over dat God oordeelt op grond van Zijn (liefdevolle) wet en niet op een wereldse (-Geestelijk) wet, die weliswaar op die van God lijkt (decaloog Troon van Satan) maar het in de verste verte niet is.

Dus als mij er van kunt overtuigen dat de mens (als individu) Heer is of kan zijn, over de Sabbat zoals een Hemelse God die heeft vastgelegd in de decaloog van de Schepping, aangeeft er Eigenaar van te zijn en uit Liefde heeft gegeven, aan de hand van de Bijbel in een wel uitgesproken woord van God zelf, dan moeten we de gehele Schriftuurlijke waarheden van een Verlossende God en een laatste oproep van Jezus persoonlijk in Openbaringen om de wet en de geboden te herstellen aan ons hart, teneinde rechtvaardigt ge-oordeelt te kunnen worden (op onze positieve eigenschappen) dan moet ik in staat zijn, om je aan de hand van dat zelfse Schriftwoord gelijk te stellen met Jezus, die Heer is over de Sabbat en deze geheiligd heeft aan het hart van elk mens persoonlijk.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 jun 2003 10:10

Boudewijn: "
de mens is een heere ook over de sabbat" nergens tegen.

Ik verwees naar Markus 2:27-28. Daar staat dat de 'zoon des mensen' heer is over de sabbat. Hoe je dat moet interpreteren heb ik uitgelgd. Misschien dat je eens de statenvertaling of de NBG moet pakken. Ik heb het idee dat jij een bijbelvertaling gebruikt die op dit punt meer interpreteert dan vertaalt.

Klaas

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 27 jun 2003 10:26

Hallo Klaas,

Ik verwees naar Markus 2:27-28. Daar staat dat de 'zoon des mensen' heer is.

Ik ben het volkomen eens met dat wat in Markus 2:27 en 28 staat!

Markus 2
27 De sabbat is een dag om de mensen rust te geven en niet een dag om hen te dwingen niets te doen.
28 Als Mensenzoon beslis Ik wat op de sabbat mag, want Ik kom van God."

Wie is nu de Mensenzoon, in dit verband!!! Komen wij van God, of is Jezus gezonden door de Hemelse Vader (28)

Markus 3
1 Op een andere sabbat kwam Jezus weer in een synagoge. Er zat een man met een lamme, verschrompelde hand.

Wie is hier nu de Mensenzoon!
2

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 27 jun 2003 10:29

Klaas:

Eén Naam, en geen andere naam: de naam van Jezus! Hij is zo groot en tegelijk zo klein, een Knecht en een Koning, Mensenzoon en Zoon van God, en oneindig veel meer.

Ik verwees naar Markus 2:27-28. Daar staat dat de 'zoon des mensen' heer is over de sabbat

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 jun 2003 10:30

Boudewijn:
28 Als Mensenzoon beslis Ik wat op de sabbat mag, want Ik kom van God."

Dat staat er niet in de grondtekst. Mijn tip: gebruik een goede vertaling, niet één die is aangepast aan de visie van je kerk.

Klaas

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 27 jun 2003 12:13

Beste Klaas,

Dank voor je antwoord.

Niet iedereen heeft de bschikking over de "grondtekst" Ik mag dus veronderstellen dat 'iedereen' die niet over een 'grondtekst' beschikt, onwaarheden spreekt en vooral niet gered wordt, want immers de 'grondtekst' is van eminent belang. Dat adviseer je me.
Zo'n, Schriftgeleerdheid maar vooral Farizees denken is kenmerkend voor de -meeste- Joden van het OT maar ook voor zij die menen de Geestelijke Joden te zijn van het NT.

Ik lees in Mattheus 25:31 het volgende - NOTABENE m.b.t. de Wederkomst van Jezus, dat voor IEDEREEN van belang mag zijn, daar dat een evenement is dat herkend dient te worden door de Christengemeenten (op zijn minst.

@@En dan zal in de hemel verschijnen het teken van de ZOON DES MENSEN en zij zullen de Zoon des Mensen zien komen op de wolken des hemels met grote kracht. Mattheus 24:30

Gaan we nu discusiëren of er in de grondtekst of "een" grondtekst wordt bedoeld, de mens, want die is immers Heer over de Sabbat, volgens jou, dus evengoed zou dat de wederkomst evengoed een gewoon Mens kunnen zijn, als die ook Heer is over (de notabene geheiligde Sabbat). (Krom he)

Zij zullen de Zoon des mensen zien! (Matt 24:30) Een gewoon mens, Adam of Jezus!

Okay!

De HERE zei tegen mij: "Mensenzoon

Hij zei tegen mij: "Mensenzoon, kijk toe en luister goed

"Mensenzoon, toen het volk Israël nog in zijn eigen land woonde

Dit zijn enkele willekeurige regels uit de Bijbel met de verwoording mensenzon. Hoe kunnen we nu weten of het hier om Jezus gaat of om de naam mensensoon als een zoon uit de mens (Adam)

Dan zal het teken van de Mensenzoon aan de hemel verschijnen.
Alle volken op aarde zullen treuren en ze zullen de Mensenzoon zien komen
op de wolken van de hemel met grote macht en majesteit.
Onder luid trompetgeschal zal hij zijn engelen eropuit sturen
en zij zullen zijn uitverkorenen bijeenbrengen uit de vier windstreken,
van het ene einde van de aarde tot het andere

De Here Jezus

In het Nieuwe Testament zul je de naam Here (met hoofdletters) geen enkele keer tegenkomen. Dat komt omdat het Oude Testament in het Hebreeuws is geschreven en het Nieuwe Testament in het Grieks. Alleen het Hebreeuws maakt verschil tussen "Jahwe" (Here) en "Adonaj" (Here). Het Grieks vertaalt gewoon allebei met "Here" of "Heer". Zonder protest wordt die hoge titel "Heer" in het Nieuwe Testament op Jezus overgebracht. Hij is de Heer. Hij is God. Hij is de Verlosser, de Hoogste. Het Nieuwe Testament ziet Hem dus als de Heer, die er is, die er altijd zal zijn. Tot Hem mag je ook bidden, Hij hoort je. Hij is het, die ons redt van onze zonden (Matt. 1:21 )

Andere namen van God

Jahwe is wel de belangrijkste naam van God, maar Hij wordt in de Bijbel ook wel met andere namen genoemd:

o God (Elohiem) (op vele plaatsen).

o De Allerhoogste (El Eljon) (Gen. 14:18-22.

o De Almachtige (El Sjaddai) (Gen. 17:1 .

In

Psalm 91 vind je ze alle vier En dan is er

nog de naam:

o Here der heerscharen, oftewel: Here van de hemelse legers

(Jahwe Zebaoot) (o.a. Jes. 6:3.

Andere namen van Jezus

Jezus heeft ook veel namen:

o Jezus (= de Here redt).

o Christus (Grieks voor: Gezalfde).

o Messias (Hebreeuws voor: Gezalfde).

o Koning der koningen en Here der heren (1 Tim. 6:15

o Rabbi of Rabboeni (= Meester) (Joh. 1:39; 20:16

o De Alfa en de Omega (dit zijn de eerste en de laatste letter

van het Griekse alfabet): de Eerste en de Laatste (Op. 22:13

o Zoon van God (Op. 2:18

o Zoon des mensen (Matt. 8:20

o Zoon van David (Matt. 15:22.

En er zijn nog veel meer namen te noemen. Allemaal hoge titels voor de Zoon van God, die als Enige de naam draagt van God: Here. Als je die naam leest, denk dan maar aan die naam "Here" met hoofdletters: "Ik ben die Ik ben". Hij is betrouwbaar. Bij Hem kun je terecht. Hij is er altijd. Hij is zoals zijn naam al zegt.

"Jezus Christus is Dezelfde, gisteren, vandaag en tot in eeuwigheid."

(Hebr. 13:8 )

OKay Klaas, we beschikken niet allemaal over de grondtekst en zijn dus verloren! Immers wij hebben een verkeerde voorstelling, terwijl de JEZUS HEER OVER DE SABBAT IS en terwijl GOD WIL DAT WE DAT ZIEN EN LEREN ONDERSCHEIDEN, vertel jij mij op slinkse wijze dat de Mens Heer over de Sabbat is.

Maar beste vriend,m er is een veel Hogere macht die mij alles leert wqt Jezus van de Vader heeft gehoord!

De Heilige Geest is één Persoon van de Godheid. Deze is NU werkzaam in deze wereld., zelfs voordat God het leven op aarde schiep. Deze nu inspireerde de schrijvers van de Bijbel. Welnu dat moet die Heilige Geest ook mij kunnen inspireren om de Bijbel te begrijpen. Immers de Bijbel is er voor alle mensen. En aangezien de wereldleiders, de Koningen dezer wereld die zelfde Bijbel gaan gebruiken om hun eigen zaak te rechtvaardigen, ben ik afhankelijk van die Heilige Geest alleen.
Ik zal de medemensen geen knollen voor citroenen verkopen, als ik het Schriftwoord breng.

De Heilige Geest trekt mensen tot God. (Openbaring 22:17
Hij vernieuwt het beeld van God in ons (geeft een juiste voorstelling van zaken m.b.t. onze visie en beleven op en in deze wereld) 2 Kor. 3:18
De Waarheid waartoe Hij leidt is in HARMONIE met de Bijbel Jes. 9:20

Alleen de Heilige Geest kan de mens in staat stellen van Christus te getuigen (Hand. 1:8)

Dus beste Klaas, lees die grodntelst dan nog eens goed, dan zal de Heilige Geest je er van overtuigen, dat Jezus de Mensenzoon, beslist over de Sabt en Heer is over de Sabbat. Ondanks dat Hij gewoon mens was.

De Heilige Geest wordt bedroefd als wij geen acht slaan op Hem (Ef. 4:30)Wil de echte Jezus opstaan!

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 27 jun 2003 12:13

Beste Klaas,

Dank voor je antwoord.

Niet iedereen heeft de bschikking over de "grondtekst" Ik mag dus veronderstellen dat 'iedereen' die niet over een 'grondtekst' beschikt, onwaarheden spreekt en vooral niet gered wordt, want immers de 'grondtekst' is van eminent belang. Dat adviseer je me.
Zo'n, Schriftgeleerdheid maar vooral Farizees denken is kenmerkend voor de -meeste- Joden van het OT maar ook voor zij die menen de Geestelijke Joden te zijn van het NT.

Ik lees in Mattheus 25:31 het volgende - NOTABENE m.b.t. de Wederkomst van Jezus, dat voor IEDEREEN van belang mag zijn, daar dat een evenement is dat herkend dient te worden door de Christengemeenten (op zijn minst.

@@En dan zal in de hemel verschijnen het teken van de ZOON DES MENSEN en zij zullen de Zoon des Mensen zien komen op de wolken des hemels met grote kracht. Mattheus 24:30

Gaan we nu discusiëren of er in de grondtekst of "een" grondtekst wordt bedoeld, de mens, want die is immers Heer over de Sabbat, volgens jou, dus evengoed zou dat de wederkomst evengoed een gewoon Mens kunnen zijn, als die ook Heer is over (de notabene geheiligde Sabbat). (Krom he)

Zij zullen de Zoon des mensen zien! (Matt 24:30) Een gewoon mens, Adam of Jezus!

Okay!

De HERE zei tegen mij: "Mensenzoon

Hij zei tegen mij: "Mensenzoon, kijk toe en luister goed

"Mensenzoon, toen het volk Israël nog in zijn eigen land woonde

Dit zijn enkele willekeurige regels uit de Bijbel met de verwoording mensenzon. Hoe kunnen we nu weten of het hier om Jezus gaat of om de naam mensensoon als een zoon uit de mens (Adam)

Dan zal het teken van de Mensenzoon aan de hemel verschijnen.
Alle volken op aarde zullen treuren en ze zullen de Mensenzoon zien komen
op de wolken van de hemel met grote macht en majesteit.
Onder luid trompetgeschal zal hij zijn engelen eropuit sturen
en zij zullen zijn uitverkorenen bijeenbrengen uit de vier windstreken,
van het ene einde van de aarde tot het andere

De Here Jezus

In het Nieuwe Testament zul je de naam Here (met hoofdletters) geen enkele keer tegenkomen. Dat komt omdat het Oude Testament in het Hebreeuws is geschreven en het Nieuwe Testament in het Grieks. Alleen het Hebreeuws maakt verschil tussen "Jahwe" (Here) en "Adonaj" (Here). Het Grieks vertaalt gewoon allebei met "Here" of "Heer". Zonder protest wordt die hoge titel "Heer" in het Nieuwe Testament op Jezus overgebracht. Hij is de Heer. Hij is God. Hij is de Verlosser, de Hoogste. Het Nieuwe Testament ziet Hem dus als de Heer, die er is, die er altijd zal zijn. Tot Hem mag je ook bidden, Hij hoort je. Hij is het, die ons redt van onze zonden (Matt. 1:21 )

Andere namen van God

Jahwe is wel de belangrijkste naam van God, maar Hij wordt in de Bijbel ook wel met andere namen genoemd:

o God (Elohiem) (op vele plaatsen).

o De Allerhoogste (El Eljon) (Gen. 14:18-22.

o De Almachtige (El Sjaddai) (Gen. 17:1 .

In

Psalm 91 vind je ze alle vier En dan is er

nog de naam:

o Here der heerscharen, oftewel: Here van de hemelse legers

(Jahwe Zebaoot) (o.a. Jes. 6:3.

Andere namen van Jezus

Jezus heeft ook veel namen:

o Jezus (= de Here redt).

o Christus (Grieks voor: Gezalfde).

o Messias (Hebreeuws voor: Gezalfde).

o Koning der koningen en Here der heren (1 Tim. 6:15

o Rabbi of Rabboeni (= Meester) (Joh. 1:39; 20:16

o De Alfa en de Omega (dit zijn de eerste en de laatste letter

van het Griekse alfabet): de Eerste en de Laatste (Op. 22:13

o Zoon van God (Op. 2:18

o Zoon des mensen (Matt. 8:20

o Zoon van David (Matt. 15:22.

En er zijn nog veel meer namen te noemen. Allemaal hoge titels voor de Zoon van God, die als Enige de naam draagt van God: Here. Als je die naam leest, denk dan maar aan die naam "Here" met hoofdletters: "Ik ben die Ik ben". Hij is betrouwbaar. Bij Hem kun je terecht. Hij is er altijd. Hij is zoals zijn naam al zegt.

"Jezus Christus is Dezelfde, gisteren, vandaag en tot in eeuwigheid."

(Hebr. 13:8 )

OKay Klaas, we beschikken niet allemaal over de grondtekst en zijn dus verloren! Immers wij hebben een verkeerde voorstelling, terwijl de JEZUS HEER OVER DE SABBAT IS en terwijl GOD WIL DAT WE DAT ZIEN EN LEREN ONDERSCHEIDEN, vertel jij mij op slinkse wijze dat de Mens Heer over de Sabbat is.

Maar beste vriend,m er is een veel Hogere macht die mij alles leert wqt Jezus van de Vader heeft gehoord!

De Heilige Geest is één Persoon van de Godheid. Deze is NU werkzaam in deze wereld., zelfs voordat God het leven op aarde schiep. Deze nu inspireerde de schrijvers van de Bijbel. Welnu dat moet die Heilige Geest ook mij kunnen inspireren om de Bijbel te begrijpen. Immers de Bijbel is er voor alle mensen. En aangezien de wereldleiders, de Koningen dezer wereld die zelfde Bijbel gaan gebruiken om hun eigen zaak te rechtvaardigen, ben ik afhankelijk van die Heilige Geest alleen.
Ik zal de medemensen geen knollen voor citroenen verkopen, als ik het Schriftwoord breng.

De Heilige Geest trekt mensen tot God. (Openbaring 22:17
Hij vernieuwt het beeld van God in ons (geeft een juiste voorstelling van zaken m.b.t. onze visie en beleven op en in deze wereld) 2 Kor. 3:18
De Waarheid waartoe Hij leidt is in HARMONIE met de Bijbel Jes. 9:20

Alleen de Heilige Geest kan de mens in staat stellen van Christus te getuigen (Hand. 1:8)

Dus beste Klaas, lees die grondtekst dan nog eens goed, dan zal de Heilige Geest je er van overtuigen, dat Jezus de Mensenzoon, beslist over de Sabbat en Heer is over de Sabbat. Ondanks dat Hij gewoon mens was.

De Heilige Geest wordt bedroefd als wij geen acht slaan op Hem (Ef. 4:30)Wil de echte Jezus opstaan!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 jun 2003 12:45

Boudewijn:
Niet iedereen heeft de bschikking over de grondtekst"

Nee en daarom raadde ik je aan een goede vertaling te raadplegen.

Boudewijn:
Ik mag dus veronderstellen dat 'iedereen' die niet over een 'grondtekst' beschikt, onwaarheden spreekt en vooral niet gered wordt, want immers de 'grondtekst' is van eminent belang. Dat adviseer je me.

Ik geloof niet dat je mijn bericht gelezen hebt. Van bovenstaande vind ik nl. niets terug in mijn bericht. Het lijkt me klinklare onzin.

Boudewijn:

Wat weet jij nou van mij? Is een dergelijke veroordeling gegrond denk je? Het spijt me dat ik verwezen heb naar de grondtekst. Ik had in kunnen schatten dat je niet geïnteresseerd bent in wat er werkelijk in de bijbel staat... De hele bijbel citeren maar niet willen luisteren naar wat er echt staat... wie is hier nou de farizeeër?

Boudewijn:
Ik lees in Mattheus 25:31 het volgende @@En dan zal in de hemel verschijnen het teken van de ZOON DES MENSEN en zij zullen de Zoon des Mensen zien komen op de wolken des hemels met grote kracht. Mattheus 24:30

Ik wordt er onderhand een beetje moe van Boudewijn. Zullen we afspreken dat je in het vervolg eerst het bericht leest waarop je reageert? Ik stelde nl. in dat bericht dat het begrip 'Zoon des mensen' ook kan slaan op Jezus, als verwijzing naar Daniël.

Boudewijn:
Gaan we nu discusiëren of er in de grondtekst of "een" grondtekst wordt bedoeld, de mens, want die is immers Heer over de Sabbat, volgens jou, dus evengoed zou dat de wederkomst evengoed een gewoon Mens kunnen zijn, als die ook Heer is over (de notabene geheiligde Sabbat). (Krom he
)

Je gedachtengang is inderdaad uiterst krom. Ik voel geen enkele behoefte om in dit geval te denken aan een gewoon mens.

Boudewijn:

Dat moet blijken uit de context. Of vul je overal waar je Mensenzoon leest "Jezus" in? Dan kom je bij de profeten toch ook in de problemen?

Klaas

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 27 jun 2003 13:08

Beste Klaas,

Inderdaad:

Jezus= Mensenzoon en Heer over de sabbat.
Ben ik het helemaal mee eens!

Een mens, als mensenzoon = kan geen Heer over de Sabbat zijn. De Sabbat is Gods eigendom en gegeven aan de mens!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 jun 2003 13:12

je snapt het echt niet hè?

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 27 jun 2003 13:32

Beste Klaas,

Je moet niet proberen mij te misleiden! Je zegt dit:

Jezes zegt (volgens mijn uitleg):

En ik heb nergens "mijn uitleg" gegeven maar verwezen naar wat de Bijbel zegt over de Mensenzoon. Aangezien ik op veel plaatsen de Mensenzoon in relatie zie staan tot Jezus, is er voor mij geen discussie mogelijk om Jezus=Mensenzoon en Heer over de Sabbat anders te zien dan dat Jezus mij, door de Profetieën al meer dan 23 jaar toont. Misschien zou je eens Openbaringen moeten bestuderen nu je ook verwijst naar Daniël, want in de eerste 5 verzen staat dat dit Hoofdstukl door Jezus zelf is geschreven, door Johannes omdat dat Hoofdstuk bestemd is voor de Discipelen, de dienstknechten en (dus) ook de Christenen van deze tijd. Aangezien Jezus dus ZELF aan het woord komt, om misleiding en inbreuk van Satan hierop te voorkomen voor Zijn trouwe volgelingen spreekt de Heer hier over:

Openbaring 14
14 Toen zag ik een witte wolk en op die wolk zat Iemand die op een Mensenzoon leek. Hij had een gouden kroon op Zijn hoofd en een scherpe sikkel in Zijn hand.

Dit is slechts één plek waar Mensenzoon in verband gebracht wordt met Jezus. Zoals ik al zei: De Heilige Geest zal onderscheidelijk aangeven hoe we Jezus kunnen herkennen, als we naar ZIjn stem luisterrn. Of het dan een 'mensenzoon' is of niet een "Mensenzoon" danwel Zoon der mensen is Hij! Die Jezus van ons!

Je toon en laatste reactie verraden een zeker ongeduld en vermeend onbegrip mijnerzijds. Jonge , maak geen vergissing! En misleid mij niet! Ik raak niet in paniek en heb tot nu toe steeds op Jezys gewezen.

Niet allemaal beschikken wij over een grondtekst. Die hebben wij ook niet nodig. De meeste van ons zijn geen Schriftgeleerden. De Heilige Geest leidt. Aan het einde der tijden, zal blijken wie de Woorden en de Profetie hebben begrepen. Ik ben, tot nu toe nergens met de Profeten in gedrang gekomen. Kenmerkends voor hen die Jezus waarlijk volgen is dat zij de Geboden en het Getuigenis van Jezus hebben en dat ook uitdragen.

Nu mag je mij eens uitleggen wat je bedoelt met Mensezoon in raltie tot Daniël. Wie zegt nu dat ik mensenzoon altijd in relatie tot Jezus aangeef. Ik gaf het alleen aan in relatie tot de Sabbat, waar Jezus ook Heer over is. en nergens anders!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 jun 2003 13:40

Boudewijn,

Ik geloof niet dat dit nog opbouwend is.

Gods zegen toegewenst.

Klaas

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 27 jun 2003 13:47

Hallo Klaas,

Leg nu eens uit wat je nu bedoelt precies avnuit dit prspectief:

Jezus= Mensenzoon en Heer over de Sabbat

Ik gebruik Mensenzoon dus nu in dit verband, dat we in de Bijbel op diverse plaatsen kunnen vinden. Dat is de kern van de zaak. Leer mij nu eens, dat deze beweringen niet kloppen, maar verwijs dan mede naar die Bijbelteksten die aangeven dat Jezus Heer is over de Sabbat en de Mensenzoon die op de wolken des Hemels naar de aarde komt, zoals in Openbaring 14 wordt aangegeven.

Ontken of weerleg nu de Bijbel (Openbaringen) eens op die punten!
Ondanks dat we kunnen weten dat de mensen die de Bijbel schrven geinspireerd werden door de Heilige Geest. Het lijkt wel of je Jezus wil loskoppelen van de Sabbat als Heer daarover, terwijl Zijn Zegel het Sabbatsteken is, (De Sjin uit de ebreeuwsw leestekenreeks). DUs is Hij ook "de Israël"

Dus ga je gang! Waarom koppel je Jezus los van de Sabbat als Mensenzoon.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 01 jul 2003 17:03

Napoleon schreef:
kurtyo schreef:Sorry dat ik hier nu nog mee kom maar ik zie het ook nu pas. Waarom hecht iedereen schijnbaar alle waarde aan Calvijn. Wat hij heeft gezegd is mooi en het zal best goed zijn. Maar hij is een mens, kan fouten maken en verkeert interpreteren. Ik denk dat het minstens zoveel zin heeft om in discussies als deze met eigen standpunten te komen en met eigen bevindingen...

er is wel een verschil in hoe je het doet. in dit geval heeft iemand (gershwin) een standpunt, wat ook door calvijn gedeeld wordt, wat voor hem een bevestiging is dat hij geen heel vreemde gedachtengang heeft, omdat en veel wijzer christen, die in de doelgroep ook zo gezien wordt, het ook zo begreep. inderdaad moet je daar geen onfeilbaarheid aan verbinden, maar het kan wel een bevestiging betekenen. het wordt pas een probleem als men zegt: "calvijn zei het zo, dus zo is het"

Juist. Dank je, nap. Ik kwam met mijn eigen standpunt, maar Calvijn maakt op de orthodoxere mensen een grotere indruk :D
Verder kan deze discussie me gestolen worden aangezien er toch niemand op mijn argumenten (Rom.14:5,6; Kol.2:16,17) ingaat.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”