de ware kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 09:33

Dus dat is jouw criterium van de ware kerk? Ik denk dat het idd vooral te zien is aan het streven van die bekeerde zondaar. Een heilig boontje is niemand, omdat dat ook niet kan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2004 10:16

Nee boontjes kunnen we niet zijn. Heilig zijn we wel. Lees de bijbel maar eens... staat er vol van dat we heilig zijn, geheiligd in Christus.

Heilig betekent trouwens niet: Zonder Zonde, of Bijzonder Vroom. Het betekent: Apart gezet, bijzonder.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 20 apr 2004 11:24

De ware kerk heb ik aangegven. Het is niet mijn interepetatie, maar die van de Heiland. En dien allen kent ons door en door!

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 20 apr 2004 11:53

Het Weermannetje schreef:En daaraan kun je de ware kerk ook herkennen. Die zullen altijd streven naar het hoogste goed. Zij zullen proberen naar al de geboden Gods volkomen te wandelen.

Dit klinkt me toch weer te veel als wetsvolbrenging en eigen werken. Als je maar genoeg probeert, dan... De behoudenis is uitsluitend uit genade en niet uit werken der wet. In Rom. 7 kunnen we lezen dat elke poging om het heil te verwerven door wetsvolbrenging gedoemd is te mislukken. Maar in Rom. 8 staat het antwoord:
1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. 2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods. 3 Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, 4 opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest.

Het gaat dus om in Christus zijn. Voor hen die in Christus zijn, is er geen veroordeling. Zij vormen de ware kerk. Zij vervullen de wet niet door eigen inspanning, werken of verdienste, maar doordat de Geest des leven in hun werkt (vs. 2)
The Lord is the Potter, not Harry!!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 12:06

Marnix schreef:Nee boontjes kunnen we niet zijn. Heilig zijn we wel. Lees de bijbel maar eens... staat er vol van dat we heilig zijn, geheiligd in Christus.

Heilig betekent trouwens niet: Zonder Zonde, of Bijzonder Vroom. Het betekent: Apart gezet, bijzonder.

Het volledig heilig zijn wel.

Dit klinkt me toch weer te veel als wetsvolbrenging en eigen werken. Als je maar genoeg probeert, dan... De behoudenis is uitsluitend uit genade en niet uit werken der wet. In Rom. 7 kunnen we lezen dat elke poging om het heil te verwerven door wetsvolbrenging gedoemd is te mislukken.

Als God je getrokken heeft, wil je alleen maar leven naar Zijn Wil. Dat dit niet lukt, komt, doordat we nog op de wereld zijn en het zondige vlees ons nog bevangt. Als God je dus trekt, dan wil je na de krachtdadige bekering leven tot Gods eer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2004 13:14

Dit klinkt me toch weer te veel als wetsvolbrenging en eigen werken. Als je maar genoeg probeert, dan... De behoudenis is uitsluitend uit genade en niet uit werken der wet. In Rom. 7 kunnen we lezen dat elke poging om het heil te verwerven door wetsvolbrenging gedoemd is te mislukken.

Klopt... maar dan gaat het niet om de werken maar om de motivatie. In Jacobus staat ook dat geloof zonder werken dood is. Door geloof ga je aan het werk, maar niet om iets te verdienen. Streven naar het hoogste goed is goed, zolang je maar beseft dat je redding daar niet van afhangt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 13:15

Je gaat pas recht streven als je redding al geschied is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2004 14:14

Ja... dus blijf je lekker in je luie stoel zitten... totdat je vanzelf een keer volautomatisch het goede gaat doen. :?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 14:22

Nee

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 20 apr 2004 14:31

Het Weermannetje schreef:Je gaat pas recht streven als je redding al geschied is.

zorg jij er dan maar voor dat dat spoedig gaat geschieden!
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 14:35

Ik kan mezelf niet redden. Maar goed, het ging over de ware kerk.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 20 apr 2004 14:47

Het Weermannetje schreef:Ik kan mezelf niet redden. Maar goed, het ging over de ware kerk.

precies, maar je kunt iemand wel vragen om je te redden.
Als je in de sloot ligt, zegt je toch ook niet: wat jammer nou, ik kan niet zwemmen, dus doe ik maar niets.

De ware kerk bestaat niet op aarde, evenals de zuivere leer.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2004 14:53

Tabitha schreef:De ware kerk bestaat niet op aarde, evenals de zuivere leer.

In de hemel ook niet.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 20 apr 2004 14:59

Aragorn schreef:

In de hemel ook niet.

misschien op mars wel.

Wat bedoel je hiermee trouwens te zeggem????????

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2004 15:00

Tabitha schreef:
Aragorn schreef:

In de hemel ook niet.

misschien op mars wel.

Wat bedoel je hiermee trouwens te zeggem????????

Gewoon, dat er in de hemel geen kerk is en dat er geen leer is.

Terug naar “Archief”