surfer schreef:
en het resultaat van die bekering is dat je anderen ontmoedigt om tot Christus te komen? Dat je mensen die aan de eenvoudige uitnodiging gehoor geven verdacht maakt?[/quote]
Nee, ik heb juist steeds in mijn postings benadrukt het "Niets uit ons, alles uit Hem". Dus ik ontmoedig niemand, maar geef juist iedereen hoop. Want als het aan ons zou moeten liggen (en dat klinkt een beetje in jouw postings door) dan was het reddeloos verloren. Maar er is nu juist een weg bij God vandaan! Jezus: De Weg, de Waarheid en het Leven. En waar ik wel voor zou willen waarschuwen is een "gestolen Jezus", oftewijl een Jezus van vijf letters. Dat betekent: helemaal geen echte Jezus, maar denken dat je tot Hem bent gegaan omdat je nu eenmaal zo'n besluit met je verstand genomen hebt. Lees maar wat de Engelse theoloog Fuller gezegd heeft over de oproep tot bekering en de weg die de Heere hierin gaat met iedereen die tot geloof komt. Dat is simpelweg een weg waarin ellendekennis voorafgaat aan de openbaring van Christus in je hart. Dat leren Luther en Calvijn ook. De volgende uitspraak is bijv. van Luther:
“Nu is het noodzakelijk dat de mens eerst door de wet gevangengenomen wordt en in de banden der zonde komt – dat is de angst van zijn geweten. Want wie de zonde niet voelt, zoekt geen genade, geen Evangelie, geen geloof; daarom is de wet de cipier, de keten, de strop en de kerker van het geweten. En God bevrijdt ons niet uit deze banden als wíj denken dat het nodig is, maar Hij maakt dat wij eronder verootmoedigd en verbroken worden tot er bij ons een sterke dorst naar genade ontstaat. Dan komt Hij en geeft Zijn Woord als ons houvast; wij worden zó in vrijheid gesteld, dat ons verschrikt en angstvallig geweten een goed en gerust geweten wordt.”
Waar ik doodsbang voor ben, is dat mensen met een ingebeelde hemel naar de eeuwigheid reizen. Daar mag je ze best voor waarschuwen. Aan de andere kant moeten mensen die het allemaal zo goed weten en heel rechtzinnig, maar lijdelijk en onbekeerd zijn, net zo goed gewaarschuwd worden, natuurlijk!
Maar wat ik in jouw bijdragen proef is dat je iedereen zo maar de handen op moet leggen. Daar waarschuwt de Bijbel voor. Legt niet haastiglijk de handen op.