hettys schreef:Als gelovige mensen ervoor kiezen om alle waarnemingen te negeren en te ontkennen, terwijl ze weten hoe astronomisch groot het heelal is EN weten dat we derhalve gebeurtenissen zien uit een ver verleden, deze feiten uit de natuur gewoon naast zich neerleggen, ja, dan maak je God tot een grapjas, die ons een universum laat zien die in feite anders is dan die (volgens hen) door God is gemaakt.
Dus... als wij iets nogal vreemd vinden, maakt dat God tot een grapjas? Zover ik kan bezien zijn er zeker in de theologie gedeelten die volgens jou God tot een grapjas zouden maken. En daarom heb ik het over het paard achter de kar spannen. Wij begrijpen het niet, dus zal God het wel anders bedoeld hebben, want het is wel de bedoeling dat wij God volledig begrijpen. Ik vraag me af wat voor god je dan op den duur overhoudt. Jouw projectie van een god leg je over God heen en vervolgens ga je de Bijbel daarop aanpassen.
Wetenschap bedrijf je meestal niet vanuit een bepaalde overtuiging. Je overtuiging laat je meestal thuis als je wetenschapper bent. In de wetenschap staat sommige dingen redelijk vast, zoals we weten. over andere dingen wordt ook binnen de wetenschap gediscussieerd.
Kerncentrales staan er niet voor niks. Die leveren energie op basis van ingewikkelde wetenschap die ik nauwelijks begrijp. Ik ben dan ook geen kerngeleerde. Maar toch denkt iedereen dat het werkt, en dus een bepaald waarheidsgehalte heeft.
Dat gelooft eigenlijk iedereen.
zo geloven mensen wel vaker de wetenschap. Vraag me niet hoe men een marswagentje op mars heeft weten te krijgen die daar nu al heel lang waarnemingen doet. het moet niet makkelijk geweest zijn om te bepalen hoe dat ding precies op de goeie plek in ons melkwegstelsel te droppen. ik snap er geen bal van en toch denk ik dat het waar is. Men moet de afstand tot mars redelijk goed hebben kunnen meten, om maar iets te noemen.
Wetenschap blijk vrij vaak waar, op sommige details na.
Hierin zijn we het volkomen eens.
hettys schreef:Dat lijkt me onjuist. Misschien kun je dat anders onderbouwen.
Ik heb genoeg wetenschappers gesproken om dat te onderbouwen.
hettys schreef:Jawel hoor. Toon dan aan dat dit onjuist is. Je zegt aantoonbaar? Wetenschap wordt niet ontkent als het gaat over kercentrales, GPS, etc, BEHALVE als het gaat om langere perioden dan de bijbel of koran voorschrijft.
Dus je hebt nu reeds mij en de creationisten in de schoenen geschoven dat ze alleen kritisch zijn op het punt van de langere perioden van de Bijbel? Ook dit is weer een prachtig vooroordeel in deze discussie. Het is tamelijk eenvoudig: Alleen rondom de evolutietheorie ontstaat altijd deze discussie. Dit komt doordat het raakt aan het bestaan van de mens. Breder dan de evolutietheorie wordt dan ook vrijwel nooit gediscussieerd. Maar er worden wel bredere conclusies getrokken die ik weiger me in de mond te laten leggen.
hettys schreef:Je weet wel. Bloemen, bijen, koper en ijzer, sterren en manen. Bacteriën en virussen, Gewoon alles wat we waarnemen.
Ok, prima.
hettys schreef: Die man heeft juist een gekleurde bril afgezet. Zou ik zeggen.
http://www.evolutie.eu/index.php/Bijbel ... isten.htmlEn ten slotte, als Adam niet bestaan heeft, heeft de zondeval niet plaatsgevonden. De zondeval is het fundament onder het Evangelie (zie Romeinen 5:12 en 1 Korintiërs 15:22), dus als je de zondeval weghaalt, komt alles op losse schroeven te staan.
En pas je dus de Bijbel aan. In principe doet Van den Brink hetzelfde als jij, dus dat je het met hem eens bent lijkt me logisch.
hettys schreef:Hoezo? Jij zegt dat bacteriën beter te bevestigen zijn dan lichtjaren. Nou. Dat is onzin. Of doe es een poging om uit te leggen waarom we geen lichtjaren kunnen waarnemen.
Omdat een lichtjaar een definitie is, niets meer en niets minder. En een bacterie in principe ook. Maar bewegingen die we NU waarnemen is wat anders dan uitspraken doen over het verleden waar we NU niets meer van waarnemen, hooguit de naweeën.
hettys schreef:Natuurlijk niet. Zeg even wat er nu zo onverklaarbaar is aan wat we kunnen waarnemen? Het lijkt alsof je zegt dat waarnemingen niets kunnen verklaren.
We gaan weer een bepaald straatje in...
Er zijn nog genoeg delen van de werkelijkheid die niet verklaard zijn en er zijn delen die niet verklaard kunnen worden (voorlopig of helemaal niet) door de wetenschap.
hettys schreef:Ja. Of geloof jij ook nog dat de zon om de aarde draait? Sinds we weten dat dit niet zo is, is de interpretatie van de bijbel al aangepast.
Als het dat alleen was viel het wel mee, maar het heeft ook bepaalde theologische consequenties die niet zo gemakkelijk te veranderen zijn. Theologisch is er veel minder eenduidigheid.