Tenminste één medestander, je zegt het allemaal zo duidelijk dat ik er niets aan toe te voegen heb.ereunao schreef:Precies, jij hebt het tenminste begrepen, ik dacht al dat ik hier de enigste was. ereunao

Moderator: Moderafo's
Tenminste één medestander, je zegt het allemaal zo duidelijk dat ik er niets aan toe te voegen heb.ereunao schreef:Precies, jij hebt het tenminste begrepen, ik dacht al dat ik hier de enigste was. ereunao
ereunao schreef:Dat alles stem ik graag toe, maar dat neemt niet weg dat de letterlijke besnijdenis voor de Joden nooit afgeschaft is. Mijn verbond zal zijn in ulieder vlees tot in eeuwigheid’’ .Gen.17:13. Dat het hierbij ten diepste om de geestelijke besnijdenis gaat doet hier niets aan af. De Messias gelovige Joden besnijden daarom tot op de huidige dag hun kinderen vanwege het verbond met A-ham. Je kan dus wel alleen uiterlijk besneden zijn zonder besneden hart, maar andersom is voor een Jood niet mogelijk. Het is dus geen zinloos ritiueel
Ook hier geldt hetzelfde principe. Zonder opzicht op de betekende zaak heeft het geen nut, maar dat hadden de offers in het O.T. ook niet. Het verschil is alleen dat ze daar vooruitziend en hier terugziend op het ware Lam zijn. Zoal wij dat bij de viering van het H.A. doen totdat Hij komt. En dan keert de stroom van Gods genade in de Messias weer terug in de bedding van Gods verbond met A-ham. De verbondstekenen van Gods verbond met Israël in het messiaanse rijk zijn en blijven de besnijdenis en het pascha. Ezech.44:9,45:21.
De verwarring is volkomen begrijp ik. Misschien dat dit helpt: er zijn wel gelovige niet-Israelieten. Maar zij behoren niet tot de uitgeroepenen van het volk Israël: de gemeente, de kerk.
En waar behoren ze dan wel toe? En al de geroepen heidenen zijn niet uit het volk Israël, maar uit het heidendom geroepen! En hier bevestig je dus opnieuw dat je het volk Israël als de gemeente, de kerk ziet.
Ik heb geen zionistische verlangens, ik zie er naar uit dat het koninklijk ambt van onze Heere Jezus Christus op een bijzonder luisterrijke wijze op deze aarde openbaar zal worden. Hij is n.l niet de Koning van de kerk, dat is rooms, maar de Koning van Israël!
Hier kan ik kort over zijn: Ik beweer helemaal niet dat er voor Israël redding is buiten zijn Messias om. En ook niet dat het offer van Chr.niet voldoende zou zijn. Maar ik zeg wel dat de relatie van de Gemeente met de Koning een andere is dan die met Israël en dat daarom de bediening van het N.V. voor Israël en de volken in het messiaanse rijk een andere vorm krijgt dan voor de Gemeente.
Mat. 21 schreef:De twee zonen
28Maar wat denkt u? Iemand had twee zonen, en hij ging naar de eerste en zei: Zoon, ga vandaag in mijn wijngaard werken.
29Maar hij antwoordde en zei: Ik wil niet. Later kreeg hij berouw en ging erheen.
30En hij ging naar de tweede en zei hetzelfde, en deze antwoordde en zei: Ik ga, heer! Maar hij ging niet.
31Wie van deze twee heeft de wil van de vader gedaan? Zij zeiden tegen Hem: De eerste. Jezus zei tegen hen: Voorwaar, Ik zeg u dat de tollenaars en de hoeren u voorgaan in het Koninkrijk van God.
32Want Johannes is bij u gekomen in de weg van de gerechtigheid, en u hebt hem niet geloofd; maar de tollenaars en de hoeren hebben hem geloofd; en hoewel u dat zag, hebt u later geen berouw gehad zodat ook u hem geloofde.
De slechte landbouwers
33Luister naar een andere gelijkenis. Er was iemand, een heer des huizes, die een wijngaard plantte. Hij zette er een omheining omheen, groef er een wijnpersbak in uit en bouwde een toren. En hij verhuurde hem aan landbouwers en ging naar het buitenland.
34Toen de tijd van de vruchten naderde, stuurde hij zijn slaven naar de landbouwers om zijn vruchten te ontvangen.
35En de landbouwers namen zijn slaven, sloegen de één, doodden een ander, en stenigden een derde.
36Nogmaals stuurde hij andere slaven, meer in aantal dan de eerste, en zij deden met hen hetzelfde.
37Ten slotte stuurde hij zijn zoon naar hen toe en zei: Voor mijn zoon zullen zij ontzag hebben.
38Maar toen de landbouwers de zoon zagen, zeiden zij onder elkaar: Dit is de erfgenaam. Kom, laten we hem doden en zijn erfenis voor onszelf houden.
39Toen ze hem gegrepen hadden, wierpen zij hem buiten de wijngaard en doodden hem.
40Wanneer dan de heer van de wijngaard komen zal, wat zal hij met die landbouwers doen?
41Zij zeiden tegen Hem: Hij zal die kwaaddoeners een kwade dood doen sterven en zal de wijngaard aan andere landbouwers verhuren, die hem de vruchten op hun tijd zullen geven.
42Jezus zei tegen hen: Hebt u nooit gelezen in de Schriften: De steen die de bouwers verworpen hadden, die is tot een hoeksteen geworden; dit is door de Heere geschied, en het is wonderlijk in onze ogen?
43Daarom zeg Ik u dat het Koninkrijk van God van u weggenomen zal worden en aan een volk gegeven dat de vruchten ervan voortbrengt.
44En wie op deze steen valt, zal verpletterd worden; en op wie hij valt, die zal hij vermorzelen.
45En toen de overpriesters en Farizeeën deze gelijkenissen van Hem hoorden, begrepen zij dat Hij over hen sprak.
46En zij probeerden Hem te grijpen, maar zij waren bevreesd voor de menigten, omdat die Hem voor een profeet hielden.
Tenminste één medestander, je zegt het allemaal zo duidelijk dat ik er niets aan toe te voegen heb.
Oké, dan ben ik het voor 99,9% met je eens.ereunao schreef:Zeer vereerd, maar ik ben het wel eens met de reactie 'maak dat de kat maar wijs'' die jij op een van je postings kreeg, want daar zat je werkelijk fout.ereunano
Dan zeg je wat anders dan wat er in het N.V. geopenbaard is. De ware Judeeer is niet diegene die in het vlees besneden is maar die het geloof heeft. De verloren schapen van het huis Israels waren onbesneden geworden. Toch ziet God naar ze om omdat Hij Zijn verbond wel vasthoud. Zo getuigt Paulus als hij Hosea aanhaalt. Zo ook Jezus wanneer Hij de opdracht geeft om naar de verloren schapen van het huis Israels te gaan. Zo ook Jakobus wanneer hij schrijft aan de 12 stammen in de verstrooiing. Deze waren vaak niet besneden meer. De Judeeeers die wel besneden waren wilden dat deze onbesnedenen zich zouden laten besnijden. Het mag duidelijk zijn uit diverse N.T. Schriftgedeelten dat dit niet meer nodig is. Ja zelfs is de besnijdenis in een kwaad daglicht komen te staan omdat het onderdeel is van het terugbrengen van vrijgemaakte mensen naar de oude gebruiken in de wet vanuit Judeeese/joodse dwalingen die geen echte rechtvaardigheid voortbrengen.
Maar de wet kende elementen van voorbijgaande aard. Voorafspiegelingen van het perfecte dat nu gekomen is door Jezus Christus. Wie vast wil houden aan de tijdelijke onderdelen van de wet... ja daar zelfs enorme waarde aan hecht... die begrijpt het nieuwe verbond nog niet. Meer kan ik hier niet over zeggen denk ik.
Iedereen wist dat het om de vergeving van zonden ging wanneer een dier geslacht werd voor dit doel. Christenen geloven dat het perfecte Offer is geslacht voor onze zonden waarna er geen enkel dierenoffer meer mogelijk is en ook niet nodig is. Wie dit niet begrijpt/aanneemt leeft niet onder het nieuwe verbond.
Waar hoorde de bekeerde mensen in Nineve bij? En de andere gelovigen (uit andere volken) in de God van Israël in de tijd van het oude verbond? Zij hadden i.i.g. geen deel aan het verbond dat gesloten is tussen God en Israël. En het nieuwe verbond is gesloten met precies diezelfde mensen zo getuigen ons de Schriften zie o.a. Hebr. 8:8.
De kerk is het Lichaam van Christus dat bestaat uit de geroepenen vanuit Israël.
Er zal inderdaad een verschil zijn tussen Gods relatie met (het ware) Israel en de rest van de volken op aarde. Dat verschil is er alt nog steeds een ijd al geweest sinds dat God besloot om via Abraham en Izaak en Jakob een apart/heilig volk te maken. Dit volk heeft meer rechten maar ook meer plichten dan mensen die buiten dit verbond staan. Dit is in het N.T. niet anders. Zie o.a. Rom. 9:4.
Jij hebt alleen het ware Israël nog niet te pakken. Hint: het koninkrijk is van 'de Joden' weggenomen en gegeven aan mensen die de vruchten van het geloof hebben. Niet de uiterlijke kenmerken zoals besnijdenis maar het geloof in de woorden van Jezus.
Mat. 21 is hier heel duidelijk over:
De huidige Joodse leer is niets anders dan die leer van de overpriesters/farizeeen/schriftgeleerden uit Jezus tijd. Deze leer wordt gevolgd door mensen van diverse raciale afkomst.
Gelukkig is Israël zoveel groter dan het kleine totaal afgedwaalde 'Joodse' deel.
Jan schreef:Het is mij duidelijk geworden dat je je niet laat vermanen door Bijbelse bewijzen die gaten schieten in je Joodse verzinsels. Je vasthouden aan die Joodse verzinsels die ik in de Bijbel niet tegenkom maar wel steeds in jouw woorden... maken het onmogelijk voor mij om nut te zien in een verdere discussie. In het kort gezegd: maak dat de kat maar wijs. Dat is nl. kort en krachtig hoe ik denk over jouw dwaalleer.
Het is mij duidelijk geworden dat je je niet laat vermanen door Bijbelse bewijzen die gaten schieten in je Joodse verzinsels. Je vasthouden aan die Joodse verzinsels die ik in de Bijbel niet tegenkom maar wel steeds in jouw woorden... maken het onmogelijk voor mij om nut te zien in een verdere discussie. In het kort gezegd: maak dat de kat maar wijs. Dat is nl. kort en krachtig hoe ik denk over jouw dwaalleer.
Wel zal ik D.V. nog wat dingen schrijven over de Joodse religie in een ander onderwerp. Misschien dat anderen wel eerlijk vanuit de Schriften willen onderzoeken en discussiëren.
:lol:![]()
Ongelooflijk zeg! Van jou theorie blijft niets overeind, maar droom lekker verder.
Je bent een levend voorbeeld van Jes. 25:7
Je zou de boeken over het verbond en de kerk uit de dogmatische reeks van W. Ouweneel eens moeten lezen.
. Jezus treed nu als Hogepriester voor ons op in de hemel, waar hij voor ons pleit op grond van zijn bloed Als hij terug komt hier op aarde om de 1000 jaren te regeren, dan is hij niet meer in de hemel met zijn bloed.
Nee klopt, ik meende dat het hele hoofdstuk in die link werd weergegeven.ereunao schreef:Ik heb die link geopend, maar daar niet gevonden wat jij hier schrijft; dat berust op een verkeerde uitleg van Hebr.8:4. Paulus (?)leert hier en in de volgende hoofdstukken dat het hogepriesterschap van de ordening van Aäron over gegaan is naar dat van Melchizedek .En dat is een onvergankelijk priesterschap .Want Hij heeft Zijn menselijke natuur geofferd op het altaar van Zijn goddelijke. En het altaar is meer dan het offer omdat het de gave heiligt.Matt.2219.Daarom maakt het niet uit of Hij in de hemel of op de aarde is. Want naar Zijn godheid vervult Hij de hemel en de aarde en blijft Hij in de hemel als Hij naar Zijn mensheid op aarde neerdaalt zie Joh.3:13. Maar deze vereniging der naturen is een groot mysterie dat wij nooit ten volle kunnen doorgronden .Ik hoop dat het zo duidelijker is. h.gr.ereunao
ereunao schreef: Want de Schrift spreekt enerzijds duidelijk van een aardse heerlijkheid voor Israël in het Messiaanse rijk met Jeruzalem als hoofdstad en de tempel als het centrum van aanbidding voor alle volken (Jes.2:1-6) en anderzijds van de hemelse bruid die in de gestalte van het heilige Jeruzalem uit de hemel van God nederdaalt ( Openb.21 ) en van de volken die in haar licht zullen wandelen.Als wij nu Israël en de Gemeente in elkaar gaan schuiven, of dat nu door vervangings- of. de inlijvingstheorie geschiedt maakt geen verschil, dan schiet er niets anders over dan op basis van de grootste gemene deler de verschillen tegen de overeenkomsten weg te strepen.
Kom op ,forummers,verhef uw stem. 'Mee eens' of 'niet mee eens' en aangeven waarom.
Ereunao
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten