hubert schreef:
Het geeft toch wel blijk van een heel beperkt denkkader. Het huwelijk en trouwens alle relaties vereisen wel wat meer dan het krijgen van kinderen, voor zover mogelijk.
De vraag van het topic is ook al zo absurd. Ik ken geen hetero echtpaar in deze gezindte dat niet aan een of andere manier aan planning doet. Al het vrome gebabbel ten spijt.
In mijn kerk hebben ze gelukkig heel wat betere eigentijdse formuleringen bij een huwelijksvoltrekking. Daar wordt gelukkig nog wel over nagedacht.
Op zich vind ik de formulering niet verkeerd. Er staat dat je de kinderen die je krijgt (zonder een opdracht om ze zo snel of zoveel mogelijk te krijgen) Godvrezend mag opvoeden. Dat lijkt me prima geformuleerd.
Overigens denk ik niet dat die mensen stellen dat het enkel draait om het krijgen van kinderen hoor, maar het is wel een belangrijk punt daar. En ja, bijna iedereen doet tegenwoordig wel aan planning. De tijd dat je daar niets aan deed is wel redelijk voorbij. Maar vaak dan op een natuurlijke manier met het denkbeeld dat je in ieder geval ergens ruimte moet houden om wel zwanger te kunnen worden als God dat wil. Alsof Gods voorzienigheid geen rekening zou houden met anticonceptie......
Katlheen schreef:Mijn post was dan ook sarcastisch. Als je van mening bent dat het huwelijk vooral bedoelt is voor kinderen, dan is de logische gevolgtrekking dat liefde niet relevant is. Zolang er maar snel kinderen komen. Ik sprak (jaren geleden) een predikant die van mening was dat wanneer je nog niet aan kinderen toe was, je ook niet hoorde te trouwen. Dus impliceerde dat het huwelijk er vooral was om kinderen te krijgen. Ik ben toch van mening dat het huwelijk primair voor elkaar is. (want mogen ongewenst kinderlozen anders zonder problemen scheiden?)
Mee eens. En kinderen krijgen is dan een zegen maar niet het hoofddoel van je huwelijk.
Overigens ben ik het met je eerste zin niet eens, ik geloof niet dat voor al die mensen die kinderen krijgen een hoofddoel vonden, liefde niet relevant was. Hun idee is: Het huwelijk is een liefdesrelatie en binnen die relatie is dat een hoofddoel.