Dogmatiek... Kerkleer...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor janpep » 23 aug 2013 22:02

Bambi schreef:Er staat ook dat we uit onszelf niet willen. En dat God die wil in ons hart moet leggen.
Maar de mensen die wel willen, maar bang zijn dat ze niet uitverkoren zijn, die willen toch wel?
Zal het dan niet zo zijn dat God die wil al in hun hart gelegd heeft?

Dat denk ik ook. Ze worden door de leer in verwarring gebracht.
Verder vraag ik mij af welke wil God in ons hart zou moeten leggen?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 23 aug 2013 22:05

janpep schreef:Dat laatste is in een discussieforum over dogmatiek en kerkleer natuurlijk niet zo vreemd. :)
Dat bij dit uitdiepen de verschillen van inzicht naar voren komen is niet zo vreemd. Deels zijn ze bekend. Deels zetten ze je soms weer tot nadenken. Dat lijkt me het positieve.

Lijkt mij ook en vooral als het respectvol naar elkaar wordt gedaan, ik heb er in ieder geval al veel van geleerd, al kom ik niet uit de refo-hoek, en ik weet zeker dat er velen met vragen zitten op sommige punten van de 3FvE. En er hoeft helemaal niets overhoop of overboord gegooid te worden.
Maar als ik de vragen in de vragen-rubriek wel eens lees, dan is er zoveel onzekerheid en verdriet en ellende over de uitleg van de 3FvE, dat is wel heel triest om te lezen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 23 aug 2013 22:11

Ik las iets over de apostolische belijdenis, maar dat is ook best ingewikkeld en op sommige punten discutabel. Als je er niet mee vertrouwd bent geraakt door bijvoorbeeld je opvoeding zijn dat voor mij moelijke formulieren.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 23 aug 2013 22:12

schaapje schreef:Dat is ook zo, maar Wie legt die keus voor....dat is God zelf .....en zo doet Hij m.i. nog in een mensenhart.
Ik bedoel het komt niet uit de lucht vallen,..... zo van..... ik ga eens geloven....toch?

De mens wordt op de één of andere manier met het Woord van God geconfronteerd. Dat leidt sneller of langzamer tot een keuze. Kiest dan heden wie gij dienen zult? Eigen wil dus? Wordt het Afwijzen OF ben je gekomen tot een besef van zonde, redding en waarheid? Er komt al of niet heel bewust een bepaald moment dat je vaststelt dat je gelooft wat er staat en dat je de Here Jezus wilt volgen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 23 aug 2013 22:16

OOO vertel dat eens de mensen die de leer van de alverzoening aanhangen, want dat is toch een hardnekkige dwaalleer hoor.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 23 aug 2013 22:22

learsi schreef:"Zonder geloof vindt deze geboorte niet plaats"
Ik begrijp niet goed wat je daar bedoelt.
Probeer het eens in andere woorden te zeggen.

Geloof is de voorwaarde en aanleiding voor de wedergeboorte.
Deze wedergeboorte bewerkt God aan allen die geloven.
"Hun die in Zijn Naam geloven" zei de tekst toch?
God schenkt naar mijn stellige overtuiging geen geloof, maar op grond van het geloof schenkt Hij het heil. De wedergeboorte is de geestelijke geboorte "van bovenaf". Dat kan niemand bewerken of tegenhouden. Het betreft de aanname tot Kind van God. Niet voor een enkeling, maar voor een IEDER die gelooft. MEDE-erfgenaam.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 23 aug 2013 22:25

janpep schreef:De mens wordt op de één of andere manier met het Woord van God geconfronteerd. Dat leidt sneller of langzamer tot een keuze.

Inderdaad bij mij heeft het een paar jaar geduurd, het liet me niet meer los.

Kiest dan heden wie gij dienen zult? Eigen wil dus? Wordt het Afwijzen OF ben je gekomen tot een besef van zonde, redding en waarheid?

Daar komen we dan op wat elbert zei God schenkt geen genade als de mens niet wil geloven, dat hij een zondaar is.

Er komt al of niet heel bewust een bepaald moment dat je vaststelt dat je gelooft wat er staat en dat je de Here Jezus wilt volgen.

Zo gaat dat, en daarom begrijp ik niet als er in sommige kerken gepreekt wordt dat je het niet mag toe-eigenen, terwijl de Bijbel zegt dat ongeloof zonde is.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 23 aug 2013 22:35

Wilsophie schreef:OOO vertel dat eens de mensen die de leer van de alverzoening aanhangen, want dat is toch een hardnekkige dwaalleer hoor.

Dat is inderdaad OOK een hardnekkige dwaalleer.

De ene kant ziet vooral op de rechtvaardige gestrengheid van God (en weet de barmhartigheid alleen toe te passen op de uitverkorenen) De andere kant ziet alleen Gods Barmhartigheid en meent dat alles dan verder ook wel goed komt, no matter what.
Beide op een eenzijdig Godsbeeld dat men zich gevormd heeft. Waarbij het kennelijk moeilijk is te aanvaarden dat de Here God zich juist gesteld zag voor de moeilijkheid om recht te doen aan zowel zijn Rechtvaardigheid, als aan zijn Barmhartigheid. In mijn boek noem ik dit een Goddelijk dilemma.
De uitverkiezing doet geen recht aan Zijn Barmhartigheid. God zou dan een rigide beslisboom zijn. Jij wel, Jij niet, Jij wel, Jij niet. Verschillend oordeel bij gelijke strafwaardigheid! En dat alles in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid.
De alverzoening daarentegen doet geen recht aan Gods Rechtvaardigheid. Alsof er geen straf op de zonde gedragen hoeft te worden. Of dat dat volautomatisch iedereen ten goede komt. De Bijbel maakt toch wel weer heel duidelijk dat dat niet het geval is. We hebben van doen met een Heilig God, die de zonde niet door de vingers kan zien.
Vanwege dit dilemma was het ook alleen God zelf die bij machte was de oplossing te verzorgen.
Daarom zond Hij zijn Zoon. In Hem heeft de rechtvaardigheid zich voltrokken, opdat God Zijn barmhartigheid kon schenken aan ieder die in Hem gelooft. Dat wordt dan wel van je gevraagd!
Alleen in die weg worden beide verenigt. Daarom is het ook de enige weg. Lees Hebreeën nog eens t.a.v. de volkomen verlossing.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 23 aug 2013 22:40

1a2b3c schreef:Ik ben er van overtuigd dat geloof en wedergeboorte niet te scheiden zijn, als het één er is dan is het ander er ook.
God doet wederom geboren worden en de mens gelooft, en aangezien de mens niets aan zijn wedergeboorte kan en hoeft te doen, is geloven het enige wat hem te doen staat. En als hij gelooft is hij wedergeboren.

Ik sluit mij hier helemaal bij aan en ben dan geneigd te zeggen: "Zo is het en niet anders."

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 23 aug 2013 23:00

Daar komen we dan op wat elbert zei God schenkt geen genade als de mens niet wil geloven, dat hij een zondaar is.

Ik denk dat dat juist is.
Wanneer je niet gelooft dat je een zondaar bent, dan geloof je volgens mij ook niet dat je redding nodig hebt. Wat moet je ermee te horen dat Jezus voor de zonde is gestorven, wanneer je die zonde niet ziet. je ziet wel een reddingsboei, maar je hebt niet eens in de gaten dat je in het water ligt. Dus wat moet je er dan mee. DUS geen geloof. DAN ook geen genade.
De leer maakt het hier weer verwarrend door te stellen dat het genade is dat je het geloof krijgt toebedeeld. Zou het zondebesef dan ook moeten worden toebedeeld? En zo ga je maar door en zo wordt het allemaal steeds ingewikkelder.

Zo gaat dat, en daarom begrijp ik niet als er in sommige kerken gepreekt wordt dat je het niet mag toe-eigenen, terwijl de Bijbel zegt dat ongeloof zonde is.

Er worden in de Bijbel vergelijkingen met het huwelijk gemaakt. Zo ook Christus en zijn gemeente.
Het huwelijk vindt nog niet plaats wanneer de man een vrouw ten huwelijk vraagt. De vrouw moet hier nog wel mee instemmen. God roept. Hij vraagt niet om (op nog meer) te wachten, maar HIJ wacht. Op een antwoord!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 23 aug 2013 23:19

1 Johannes 5:20

20 Maar wij weten dat de Zoon van God gekomen is en ons het verstand heeft gegeven om de Waarachtige te mogen kennen; en wij zijn in de Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon, Jezus Christus. Die is de waarachtige God en het eeuwige leven.

Las ik net, en een mooie tekst om mijn bedje op te zoeken.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 23 aug 2013 23:33

schaapje schreef:1 Johannes 5:20
20 Maar wij weten dat de Zoon van God gekomen is en ons het verstand heeft gegeven om de Waarachtige te mogen kennen; en wij zijn in de Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon, Jezus Christus. Die is de waarachtige God en het eeuwige leven.

Dan zeg ik graag: Zo is het en niet anders.
Toegevoegd: Nog even vergeten... Andere vertalingen spreken niet over 'verstand', maar over 'inzicht'. Dat doet mij dan weer denken aan Psalm 111:10
"10 De vreze des HEREN is het begin der wijsheid, een goed inzicht hebben allen die ze betrachten. Zijn lof houdt eeuwig stand."
Ik ben geneigd om de voorkeur aan dat 'inzicht' te geven. Het gaat hier naar mijn mening niet zozeer om verstandelijke vermogens.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 aug 2013 09:40

janpep schreef:Dan zeg ik graag: Zo is het en niet anders.
Toegevoegd: Nog even vergeten... Andere vertalingen spreken niet over 'verstand', maar over 'inzicht'. Dat doet mij dan weer denken aan Psalm 111:10
"10 De vreze des HEREN is het begin der wijsheid, een goed inzicht hebben allen die ze betrachten. Zijn lof houdt eeuwig stand."
Ik ben geneigd om de voorkeur aan dat 'inzicht' te geven. Het gaat hier naar mijn mening niet zozeer om verstandelijke vermogens.

Daar zit wat in janpep, maar ergens inzicht in hebben dat doe je toch met je verstand, dat heeft te maken met iets begrijpen. En zelfs als je verstandelijke vermogens niet zo hoog ontwikkeld zijn, kunnen wij toch God begrijpen, daar hoeft een mens inderdaad niet intellectueel voor te zijn.
Ik zelf ben een voorbeeld :lol:

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 24 aug 2013 19:25

schaapje schreef:Daar zit wat in janpep, maar ergens inzicht in hebben dat doe je toch met je verstand, dat heeft te maken met iets begrijpen.

Ja, laat ik het zo proberen te zeggen dat het misschien meer over wat je kan noemen een "geestelijk inzicht" gaat. Daarin slaat de gelovige loodgieter de "geestelijke spijker" meer op de kop dan de ongelovige geleerde. Over geleerden gesproken. Een paar jaar terug had ik een gesprek met een professor. Op en top wetenschapper. Wat de geestelijke dingen betreft geloofde hij vooral in de twijfel. Ik bedoel maar. En dat terwijl ik met mijn verstandelijke beperkingen verzekerd ben, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel mij zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 aug 2013 20:25

janpep schreef:Ja, laat ik het zo proberen te zeggen dat het misschien meer over wat je kan noemen een "geestelijk inzicht" gaat. Daarin slaat de gelovige loodgieter de "geestelijke spijker" meer op de kop dan de ongelovige geleerde

Dat is de in hart en nieren atheïst professor Walter Veith overkomen door het getuigenis van een eenvoudige timmerman, die hij beleeft aanhoorde, maar die hem een traktaat gaf, welke Pr.Veith
later in een la van zijn bureau weer eens tegenkwam, en zijn eerste kontakt over geloofszaken was die eenvoudige timmerman. Op you tube heb ik het bekeringsverhaal bekeken, zijn hele wereld kwam op de kop te staan, ontslag natuurlijk en probleem op probleem.
Nu gaat hij de wereld rond om lezingen te houden over het geloof, uren heb ik er van gezien op you tube, de beste man is wel zevendedag adventist in volle overtuiging, zelfs wat de spijswetten betreft.
Maar wat een geloof heeft deze man en niet alleen woorden maar veel praktijkervaring wat vertrouwen op onze God.

Over geleerden gesproken. Een paar jaar terug had ik een gesprek met een professor. Op en top wetenschapper. Wat de geestelijke dingen betreft geloofde hij vooral in de twijfel. Ik bedoel maar. En dat terwijl ik met mijn verstandelijke beperkingen verzekerd ben, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel mij zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

En zo is het, en dat uit genade,..... God is goed.

Terug naar “Archief”