Wilsophie schreef:OOO vertel dat eens de mensen die de leer van de alverzoening aanhangen, want dat is toch een hardnekkige dwaalleer hoor.
Dat is inderdaad OOK een hardnekkige dwaalleer.
De ene kant ziet vooral op de rechtvaardige gestrengheid van God (en weet de barmhartigheid alleen toe te passen op de uitverkorenen) De andere kant ziet alleen Gods Barmhartigheid en meent dat alles dan verder ook wel goed komt, no matter what.
Beide op een eenzijdig Godsbeeld dat men zich gevormd heeft. Waarbij het kennelijk moeilijk is te aanvaarden dat de Here God zich juist gesteld zag voor de moeilijkheid om recht te doen aan zowel zijn Rechtvaardigheid, als aan zijn Barmhartigheid. In mijn boek noem ik dit een Goddelijk dilemma.
De uitverkiezing doet geen recht aan Zijn Barmhartigheid. God zou dan een rigide beslisboom zijn. Jij wel, Jij niet, Jij wel, Jij niet. Verschillend oordeel bij gelijke strafwaardigheid! En dat alles in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid.
De alverzoening daarentegen doet geen recht aan Gods Rechtvaardigheid. Alsof er geen straf op de zonde gedragen hoeft te worden. Of dat dat volautomatisch iedereen ten goede komt. De Bijbel maakt toch wel weer heel duidelijk dat dat niet het geval is. We hebben van doen met een Heilig God, die de zonde niet door de vingers kan zien.
Vanwege dit dilemma was het ook alleen God zelf die bij machte was de oplossing te verzorgen.
Daarom zond Hij zijn Zoon. In Hem heeft de rechtvaardigheid zich voltrokken, opdat God Zijn barmhartigheid kon schenken aan ieder die in Hem gelooft. Dat wordt dan wel van je gevraagd!
Alleen in die weg worden beide verenigt. Daarom is het ook de enige weg. Lees Hebreeën nog eens t.a.v. de volkomen verlossing.