alexander91 schreef:Het is inderdaad gericht tot de Joden,
Dan zijn we het daar over eens.
maar wordt de wet van God niet in het hart van de gelovige geschreven oid? Het liefhebben of haten van God hangt nauw samen met het evangelie lijkt mij, aangezien het neerkomt op het aannemen of verwerpen van Christus.
En dat heeft dus niets te maken met het gegeven dat God tot in het vierde geslacht de zonden van afgoderij zal straffen.
Een verslaving noem ik bijvoorbeeld een afgod. Afgoderij van vroeger kwam vaak neer op seksuele uitspattingspraktijken, maar ook op het in een trance brengen van mensen of het bedwelmen van de geest. Daarom waren die afgoden zo aantrekkelijk. Je kon echt alles doen. Ik zie wel wat parallellen met nu en de grens tussen zonde en afgoden dienen vind ik niet zo duidelijk, maar dat is mijn opvatting dus.
Zeker is verslaving of geldgierig zijn ook een afgoderij, maar je kan het ook de werken van het vlees noemen, daarin staat het ook beschreven.
En er is heel wat in de wereld aan spiritisme, waarzeggerij, met doden spreken, kaartlezen, astrologie,
reiki, witte heksen, zwarte magie, mensen zoals Jomanda, satanisme enz. enz. en dat valt voor mij onder occultisme de werken van de demonen/satan
Dat jij zegen hebt mogen ontvangen, terwijl je niet uit een christelijk gezin komt, wordt natuurlijk niet uitgesloten, maar je zal toch ook kunnen beamen dat de meeste gelovigen uit een gelovig huis komen. Dan is er blijkbaar geen willekeur, maar dan hebben de keuzes als ouder ook zeker effect op je kinderen.
Dat ben ik helemaal met je eens, mijn kinderen waren ook geheiligd door mijn geloof, maar nog niet gered, dat lees ik er niet in.
Ze zijn nu wel gered hoor.
Ik zeg daarnaast helemaal niet dat er voor vele generaties geen hoop zou zijn. Hoe haal je dat uit mijn woorden? :S
Maar waarom heb je dan de tekst uit Ex.20 gegeven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.