Omgaan met bekeerde mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor Riska » 15 jun 2011 22:05

schaapje schreef:Naar wie was die opmerking nou :?: schelpje ?
Naar iedereen behalve Horeb?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 jun 2011 22:10

Tja Riska dat denk ik ook, en die kan er wat van hé....zo christelijk reageren bedoel ik.
En hij lijkt er nog trots op te zijn ook, want gelukkig is hij altijd zo...zei die. :(
Ik snap er soms geen snars van, daar moet ik dan een voorbeeld aan nemen :?:
Want in zijn kerk zitten de ware kinderen Gods.
Soms denk ik wat zit ik op dit web te doen #-o
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 jun 2011 22:22

Weet je Riska, ik denk dat er straks een plekje in de hemel is voor de ware kinderen Gods,
en nog een plaats voor de aangenomen kinderen Gods, ik zit denk ik bij de laatstgenoemde
en ben heel benieuwd wie er nog meer bij mij in de buurt zullen zijn :D

Riska

Berichtdoor Riska » 15 jun 2011 22:27

schaapje schreef:Tja Riska dat denk ik ook, en die kan er wat van hé....zo christelijk reageren bedoel ik.
En hij lijkt er nog trots op te zijn ook, want gelukkig is hij altijd zo...zei die. :(
Ik snap er soms geen snars van, daar moet ik dan een voorbeeld aan nemen :?:
Want in zijn kerk zitten de ware kinderen Gods.
Soms denk ik wat zit ik op dit web te doen #-o

Ik denk dat het te maken heeft met de omgeving waarin je bent opgegroeid en wat je vanaf baby (bij wijze van spreken) met de paplepel hebt ingegoten gekregen.
Van wat ik hier op Refoweb gelezen heb in de loop der jaren had ik voordat ik hier terechtkwam, nog nooit gehoord. Maar als je alleen onder die prediking komt en catechese krijgt die daarop is gebaseerd, dan is het een 'logische reactie'.
Ik heb theologische vorming van gemeenteleden gedaan, een driejarige cursus theologie.
Ik was ook secretaris van een van die cursussen. Deze werd gegeven in het kader van de Hervormde en Gereformeerde Kerk (nu PKN). Het bleek dat de cursus die onder auspiciën van de Gereformeerde Bond binnen de Hervormde Kerk plaatsvond bepaalde vakken geschrapt had. Zoals de historische kritiek (ontstaansgeschiedenis van de Bijbel met de verschillende bronnen... Ik noem maar wat.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 jun 2011 22:36

Nou ik blij dat jij dat zegt, dat je al die dingen nog nooit gehoord had, ik geloofde mijn
ogen niet toen ik pas op dit forum kwam, wat dat betreft zat ik op een eilandje, op basis
van geloof dan, toch vind ik het raar bij mij zijn ook dingen met de paplepel ingegoten,
op ander vlak dan, maar je hebt toch hersens om zelf na te denken, en men kan toch ook bidden
om bepaalde vragen. Ik kan me zo moeilijk inleven, wel accepteren, maar begrijpen ..nee lukt niet.

Doe je trouwens dat werk noch steeds?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 jun 2011 23:58

Riska schreef:Ik denk dat het te maken heeft met de omgeving waarin je bent opgegroeid en wat je vanaf baby (bij wijze van spreken) met de paplepel hebt ingegoten gekregen.
Van wat ik hier op Refoweb gelezen heb in de loop der jaren had ik voordat ik hier terechtkwam, nog nooit gehoord. Maar als je alleen onder die prediking komt en catechese krijgt die daarop is gebaseerd, dan is het een 'logische reactie'.

Riska: Maar als je alleen onder die prediking komt en catechese krijgt die daarop is gebaseerd, dan is het een 'logische reactie'.

Meestal wel denk ik, maar om eerlijk te zijn: ik kom zelf ook van rechts, ultra rechts nog wel!
Waarschijnlijk wordt ik nu in 'midden' ingedeeld, om even in de termen te blijven.
Maar ik durf te beweren dat als de door rechts aangeprezen oudvaders, zoals Boston, Erskine, Spurgeon, Bunyan e.d. goed gelezen werden dan moesten ze op zijn minst in verwarring gebracht zijn.
Maar ik denk dat die boeken ook selectief gelezen worden, ze lezen alleen wat er in de kerk geleerd wordt en de rest zien ze niet.
Zelf ben ik door het lezen van die boeken zoveel tegenstrijdigheden tegengekomen met wat ik zondags hoorde dat het mij een logische reactie leek om het antwoord in de Bijbel te gaan zoeken.
En dat antwoord was niet wat er gepreekt werd en hier door sommigen verdedigd wordt.
En ik denk altijd maar zo: als ik het kon zien, kan een ander dat ook, je moet alleen geen gesloten standpunt hebben.
Maar het lijkt me niet verstandig om een gesloten standpunt te hebben als iemand van zichzelf weet dat hij er nog buiten staat.

Ben het volledig met schaapje eens: je hebt je hersens om zelf na te denken.
Als je dan na jaren zoeken geen stap verder bent gekomen dan zou ik eens bedenken: misschien is er wel een enorme denkfout gemaakt, of misschien ziet een ander het wel veel zuiverder.....
Luther pleegde in zijn tijd 'heilig schennis' door zijn reformatie, en er zijn kerken die een flinke reformatie nodig hebben.

schelpje3 schreef:Ontmoeting met mondchristen.
Ze bestaan !
Mensen die LIJKEN vroom te zijn, waar christen, maar slechts met de mond en niet met het hart.

Ik heb zo'n vermoeden dat die reactie aan mij gericht is omdat ik het over de christenreis had.
Een mondchristen is iemand met een dood geloof, wel de woorden maar geen daden. Jak. het geloof zonder de werken is dood. En Jezus zegt: wie deze Mijn woorden hoort en doet... dan volgt de gelijkenis van het huis op de rots.
Ik snap dus even niet waarom je hier en nu deze opmerking meent te moeten maken. Dat gaat over mensen die alleen hoorders zijn en geen daders, waarvan staat in Mat.7:23 ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!
Heb je er reden voor te denken dat ik of iemand anders alleen maar mooi praat en intussen werkers der ongerechtigheid zijn?
Heb je een reden om te zeggen dat iemand hier alleen maar christen LIJKT te zijn, een mooi prater die er in zijn hart niets van meent?

Je mag wel weten wat er in mijn hart is hoor: ik voel me bewogen over al die mensen die vast zitten in het systeem denken en een voorwaardelijk evangelie.
Die precies menen te weten hoe het moet gaan, en dat oprecht geloven ook daar ben ik wel van overtuigd.
Ik begrijp het allemaal wel omdat ik het van binnenuit ken en er zelf ooit ook van overtuigd was dat het de absolute waarheid was.
Ik kan alleen maar één ding aanraden: neem de Bijbel als maatstaf en lees hem in het verband, let erop wat en in welke situatie iets gezegd wordt en met welk doel.
En probeer dan even de hele kerkleer en boeken die mensen hebben geschreven te vergeten, vraag om de verlichting van de Heilige Geest en dan krijg je een hele nieuwe Bijbel.

Blessings

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 16 jun 2011 07:30

Ik heb nog nooit van de gave van afhankelijkheid gelezen, kan je me zeggen waar
dat staat in de Bijbel ?[/quote]

Nog nooit? Dan heb je de Bijbel niet goed gelezen. Lees psalm 17 eens.
'Ik zet mijn treden in Uw spoor,
opdat mijn voet niet uit mocht glijden.
Wil mij voor struikelen bevrijden en ga mij met Uw heillicht voor.'

Lees Psalm 121:
Ik hef mijn ogen op naar de bergen, vanwaar mijn hulp komen zal.
Mijn hulp is van den HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft

Dan je vraag nog voor de aardse talenten?

Weleens van algemene genade en bijzondere genade gehoord?
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 16 jun 2011 07:36

Je mag wel weten wat er in mijn hart is hoor: ik voel me bewogen over al die mensen die vast zitten in het systeem denken en een voorwaardelijk evangelie.

Voel je je alleen daar over bewogen? Ik voel me nog meer bewogen over de mensen die menen Jezus te hebben maar die straks voor eeuwig teleurgesteld worden.

Lukas 13
Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.
Alsdan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd.
En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 jun 2011 07:54

quote="Noir"

Voel je je alleen daar over bewogen? Ik voel me nog meer bewogen over de mensen die menen Jezus te hebben maar die straks voor eeuwig teleurgesteld worden.

Zo,n oordeel Noir komt op je eigen hoofd neer, volgens mij besef jij niet wat je zegt.
Lukas 13
En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!

Dat zijn jouw woorden tegen iemand die God kent? want als je goed leest zou je dat kunnen
weten. Jij gaat op de troon van God zitten, jij kan mensenharten toetsen ?
Hoe weet je je dat ???
Uit jouw mond komt bitter water, vervloekingen naar mensen toe.

Een ieder die gelooft dat Jezus is gestorven voor zijn/haar zonde en zijn/haar leven
helemaal geeft aan de Heer is een kind van God.
Aan de vrucht kunnen we zien wie een kind van God is en die vrucht is Liefde
In jouw posting zie ik geen spoor van liefde alleen maar een veroordeling naar de hel.
Ik lijkt zelfs dat je nog hoopt dat andersdenkende in de hel komen is het niet? ken er meer zo.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 16 jun 2011 08:32

@Schaapje
Oordeel ik? Volgens mij is het puur Bijbels wat ik citeer. Oordeel ik over jou, 1a2b3c, Schepje etc.? Nee. Ik wil wel graag waarschuwen want dat is ook mijn plicht om dat te doen.
Er staat niet voor niks in de Bijbel:

onderzoekt u zelven nauw ja doch zeer nauw.
Matt. 7
Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;
Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.
[i]Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven

Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?
Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.
Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.
Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.
Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt![/i]

Geldt dit dan niet voor ons allen?!

Ik zie in jouw laatste posting ook zeker geen liefde terug. Volgens mij zit je nu zelf op de troon van veroordeling wanneer je zegt dat ik hoop/wil dat andersdenkenden naar de hel gaan. Dat heb ik namelijk nog nooit gezegd en zou ook niet in mijn gedachten opkomen.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jun 2011 08:48

Het aanhalen van de tekst uit Mattheus alleen al getuigt van oordelen.
Je zegt dat je mensen moet waarschuwen.
Maar: Jezus kénde die mensen waartegen Hij deze woorden sprak.
En laten we eerlijk zijn: wat kennen we elkaar nu op dit forum?
We schrijven met nicknames, we reageren op elkaar, maar in hoeverre weten we of iets oprecht is? Zowel van ons (de lichteren :wink: ) als van jullie (de zwaarderen :wink: ).
Dan klinkt de aangehaalde tekst als een veroordeling.
Wee ons, want we zien het duidelijk totaal verkeerd. Zoiets...

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 16 jun 2011 08:52

Ja dat zie je ook totaal verkeerd want het geldt net zo goed voor mij als voor alle reageerders op dit forum. Volgens mij geldt de Bijbel voor iedereen is het niet Riska?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 jun 2011 09:41

Dit zijn de woorden van 1a2b3c ze heeft het over mensen die vast zitten in een systeem,
nergens wordt door haar gesuggereerd dat deze mensen verloren gaan.

Noir schreef:
En nog even de overtreffende trap van oh mijn bewogenheid is veel groter! ik voel me nog meer bewogen!

Hier wordt door jou gewoon maar even aangenomen dat mensen "menen" Jezus te hebben, dus
wel duidelijk en oordeel, want dat kan jij niet weten, en dan de konkluzie van jou dat zij straks
voor eeuwig verloren gaan.

WAT EEN WERELD VAN VERSCHIL
Laatst gewijzigd door schaapje op 16 jun 2011 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 jun 2011 09:48

quote="Noir"
Nog nooit? Dan heb je de Bijbel niet goed gelezen. Lees psalm 17 eens.
'Ik zet mijn treden in Uw spoor,
opdat mijn voet niet uit mocht glijden.
Wil mij voor struikelen bevrijden en ga mij met Uw heillicht voor.'

Lees Psalm 121:
Ik hef mijn ogen op naar de bergen, vanwaar mijn hulp komen zal.
Mijn hulp is van den HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft

Het spijt me ik zie nergens dat hier een gave van afhankelijkheid vermeld staat.
En ik kan je mededelen dat ik mijn Bijbel echt wel graag lees.
Wat ik hier zie is iemand die veel van God houdt en al zijn vertrouwen
in Hem heeft.
Dan je vraag nog voor de aardse talenten?

Weleens van algemene genade en bijzondere genade gehoord?

Nee nooit van gehoord ik ken maar één Genade en die is in Jezus Christus.
Maar misschien bedoel je dat God het laat regenen en de zon laat schijnen
over de bozen en de kinderen van Hem.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 jun 2011 09:51

Noir schreef:Oordeel ik? Volgens mij is het puur Bijbels wat ik citeer. Oordeel ik over jou, 1a2b3c, Schepje etc.? Nee. Ik wil wel graag waarschuwen want dat is ook mijn plicht om dat te doen.
Er staat niet voor niks in de Bijbel:

Waarschuwen doen we meestal als je ziet dat er voor iemand gevaar dreigt.
Je haalt Mat.7 aan, dat had ik zelf al gedaan dus dat lijkt me een beetje overbodig.
En nogmaals, Jezus zei dat tegen mensen die mooi praatten maar met hun daden werkers der ongerechtigheid waren.
Natuurlijk is het Bijbels wat je citeert (letterlijk) maar wat je ermee suggereert is niet zo Bijbels, want op die manier ben je wél aan het oordelen terwijl je niets van mijn daden kent.

Je kunt met waarheden liegen door het uit het verband te halen, en door ze in verkeerde situaties of tegen de verkeerde personen te zeggen.
Ik zeg niet dat jij dit alles doet maar ik wil aangeven dat je er niet klaar mee bent als je zegt: het is puur Bijbels wat ik citeer.

Terug naar “Archief”