Moderator: Moderafo's
Kitty schreef:Dus je kunt er alle kanten mee op?
Riska schreef:Kitty, je hebt al antwoord gehad. Ik kan mij er geheel bij aansluiten.
Wat jij wil als het ware is iedereen dwingen het op een manier te zien en te interpreteren.
Maar als je Jood was geweest en opgegroeid in het Jodendom, had je geweten dat een Jood het van de ene kant bekijkt en van de andere kant en beide kanten noteert. Daardoor is de Talmoed ontstaan. Niet om iemands gelijk erdoor te drukken of zo, maar om ze naast elkaar te laten bestaan, met respect voor de mening van de ander.
Sabra schreef:Denkertje21 schreef:
Waar ik moeite mee heb, is dat kennelijk iedereen zelf er uit haalt wat waar is en wat niet. Dan moeten we met elkaar vaststellen dat de Bijbel dus kennelijk niet het Woord van God is. En elke interpretatie gaat op gevoel en op wetenschap. Dan zijn we ook gauw klaar met de letterlijk opstanding van Jezus Christus.
Maar Denkertje, dat gebeurt toch al veel langer. Hoe vaak heb je wellicht niet moeten aanhoren dat vrouwen geen broeken mogen dragen omdat dat in Deuteronomium staat. Het specifieke vers wordt nog als geldend verklaard, terwijl de overige verzen in dat hoofdstuk er niet langer toe doen. Dat geldt evenzeer voor bepaalde profetieën.
Dat je de bijbel letterlijk wilt nemen, dat is een keuze. Maar dan moet je, in mijn ogen, zo consequent zijn dat je helemaal geen uitzonderingen maakt.
Kitty schreef:Bedankt, dan heb ik meteen een onderschrift, waar velen hier het ook nog eens mee eens zijn.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten