Moet Andries Knevel opstappen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor Mortlach » 10 feb 2009 16:04

Waarom ga je er van uit dat er maar één juiste betekenis is? Zoals alle goede literatuur kan er betekenis zitten in meerdere lagen, en geen enkele weldoordachte interpretatie is "fout". Dat maakt het nou net zo bijzonder.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 10 feb 2009 16:07

Dus je kunt er alle kanten mee op?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 feb 2009 16:33

yep. Dat wil trouwens niet zeggen dat alle kanten even prettig zijn.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 10 feb 2009 16:41

Kitty schreef:Dus je kunt er alle kanten mee op?

Het is een Spoor-Boek :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 feb 2009 16:52

Kitty, je hebt al antwoord gehad. Ik kan mij er geheel bij aansluiten.
Wat jij wil als het ware is iedereen dwingen het op een manier te zien en te interpreteren.
Maar als je Jood was geweest en opgegroeid in het Jodendom, had je geweten dat een Jood het van de ene kant bekijkt en van de andere kant en beide kanten noteert. Daardoor is de Talmoed ontstaan. Niet om iemands gelijk erdoor te drukken of zo, maar om ze naast elkaar te laten bestaan, met respect voor de mening van de ander.

Ik vind het antwoord van Cathy erg raak: het is een Spoorboek. Je kunt kunt van A naar B, via C en/of D, maar uiteindelijk kom je bij hetzelfde uit.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 feb 2009 16:56

Riska schreef:Kitty, je hebt al antwoord gehad. Ik kan mij er geheel bij aansluiten.
Wat jij wil als het ware is iedereen dwingen het op een manier te zien en te interpreteren.
Maar als je Jood was geweest en opgegroeid in het Jodendom, had je geweten dat een Jood het van de ene kant bekijkt en van de andere kant en beide kanten noteert. Daardoor is de Talmoed ontstaan. Niet om iemands gelijk erdoor te drukken of zo, maar om ze naast elkaar te laten bestaan, met respect voor de mening van de ander.

Er is toch zo'n Joodse uitspraak: Laat twintig Rabijnen over een stuk Talmoed discussiëren en je krijgt 21 meningen. ;-)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 feb 2009 17:53

Sabra schreef:
Denkertje21 schreef:
Waar ik moeite mee heb, is dat kennelijk iedereen zelf er uit haalt wat waar is en wat niet. Dan moeten we met elkaar vaststellen dat de Bijbel dus kennelijk niet het Woord van God is. En elke interpretatie gaat op gevoel en op wetenschap. Dan zijn we ook gauw klaar met de letterlijk opstanding van Jezus Christus.

Maar Denkertje, dat gebeurt toch al veel langer. Hoe vaak heb je wellicht niet moeten aanhoren dat vrouwen geen broeken mogen dragen omdat dat in Deuteronomium staat. Het specifieke vers wordt nog als geldend verklaard, terwijl de overige verzen in dat hoofdstuk er niet langer toe doen. Dat geldt evenzeer voor bepaalde profetieën.

Dat je de bijbel letterlijk wilt nemen, dat is een keuze. Maar dan moet je, in mijn ogen, zo consequent zijn dat je helemaal geen uitzonderingen maakt.

Ik kan me de onzekerheid van Denkertje wel indenken. Als je het een wel en het ander niet letterlijk neemt, wat blijft er dan over? In hoeverre moet je dan de opstanding van Christus nog letterlijk nemen? Doorgaans komt het niet zo vaak voor dat gekruisigden na drie dagen weer opstaan.

Zelf heb ik de lijn dat het heil letterlijk is: de wederopstanding van Christus. Immers, het leven, sterven en verrijzen van Christus is mijns inziens vrij belangrijk binnen het christendom - het ontstaan van de wereld is, mijns inziens, minder relevantl
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 10 feb 2009 18:47

Bedankt, dan heb ik meteen een onderschrift, waar velen hier het ook nog eens mee eens zijn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 feb 2009 19:32

Spoorwegen zijn juist zeer beperkend - daar waar geen spoor is, rijden (meestal) ook geen treinen.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 10 feb 2009 19:51

Alle kanten veranderd in vele kanten. Ik vind dat je met de spoorwegen toch wel vele kanten op kan, maar inderdaad niet alle.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 feb 2009 19:54

Alle wegen naar Rome, zegt men, maar gelet op de miskleun van Bennie 16 heb ik in Rome weinig verloren, laat staan te zoeken.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 10 feb 2009 20:00

Kitty schreef:Bedankt, dan heb ik meteen een onderschrift, waar velen hier het ook nog eens mee eens zijn.

Als je het spoor bijster bent is het wel erg lastig om je weg te vervolgen, want welk spoor moet je kiezen en hoe/wanneer kom je op je bestemming aan?!
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 10 feb 2009 20:14

Daar heb je nu juist je spoorboekje voor.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 feb 2009 20:19

Het verschil tussen de Bijbel en het Spoorboekje is, dat het Spoorboekje elk jaar wordt aangepast, terwijl de Bijbel minder variabel is.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 10 feb 2009 20:36

De Bijbel wordt op interpretatiegebied aangepast en is op dat gebied dus zeer variabel, niet qua geschreven tekst. Dat kun je zien aan de vele verschillen waarop de Bijbel gelezen wordt. Je ziet ook dat ik de vergelijking van spoorboekje en Bijbel minimaliseer tot het 'er velen kanten mee op kunnen'. Ik zeg niet dat de Bijbel identiek is aan een spoorboekje.

Terug naar “Archief”