Hoe vertel je je ouders dat je wilt gaan trouwen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Re: Hoe vertel je je ouders dat je wilt gaan trouwen?

Berichtdoor elvira (gast) » 06 apr 2009 15:44

tjonge, jonge, een dreigende scheuring in het gezin omdat de ouders vinden dat je te jong trouwt?!? Weet je zeker dat dat hun enige argument is? Het klinkt langzamerhand, alsof ze iets tegen je aanstaande hebben ofzo... :? :(
Heel veel succes en sterkte ermee, Dine!
*hug* elvira

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 06 apr 2009 15:45

Nee, dat zijn we ons ook wel bewust. Het wordt nu als het ware doodgezwegen en mn ouders wachten tot wij toe gaan geven.
Belachelijk natuurlijk, maar hierdoor is wel de situatie ontstaan dat, als wij niet luisteren zeg maar, en dat duidelijk zeggen, het dan een rotsituatie wordt.. ](*,)
Nu even moed verzamelen om heel direct en duidelijk te zijn!
(En álle mogelijke consequenties te durven dragen :-& )
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 06 apr 2009 16:05

- In 2008 reageerde je ouders niet positief omdat ze je te jong vinden (19) en jij economisch nog niet helemaal onafhankelijk bent, jullie studeerde allebei en hadden 1300 netto in de maand. Inmiddels heeft je vriend een baan en jij doet een deeltijdstudie wat dus ook geld oplevert.

- Jullie hebben nu ruim 2,5 jaar verkering en zijn al verloofd, en omdat je nog geen huis hebt dacht je dat het nog lang kan duren voor je kunt trouwen en je dus ook weer ouder bent

- Je ouders zien jullie als een stel dat zich allebei apart nog moet ontwikkelen.. Dat mag, maar daar kun je geen bruiloft mee verbieden

- Je hebt een gesprek met schoonouders gehad en die zeiden dat ze verwachten dat jullie over een jaar gaan trouwen en dat ze helemaal achter jullie keuze zouden staan. Wat voor jou ook een bewijs is dat je geen onverantwoorde plannen hebt.

'Het is verteld.. pff, kben er nog van aan het bijkomen, het was geen fijn gesprek jammer genoeg. Ze vonden het feit opzich fijn, maar de timing helemaal verkeerd, we moesten echt nog een tijd wachten vonden ze eigenlijk. Ze gingen echt heel erg voor ons nadenken en voor ons rekenen en mogelijke gevolgen weergeven etc. alsof we zelf nergens over nadenken en niets afgewogen hebben. We hadden nog geen datum, dus zeiden 'over een jaar ongeveer'. Zelf zitten we aan januari bijv. te denken, maken zij er al weer voorjaar van..dat maakt een 'open gesprek' echt moeilijker!
Maar nu gaan we gewoon lekker dingetjes bekijken en het is gelukkig onze bruiloft en niet die van hen :mrgreen:

Ze geven geen toestemming. Mn ouders willen gewoon dat wij naar hen luisteren en later trouwen dan wij willen. Dus op het moment dat zij het goed vinden.. :|
Het is het probleem van onze ouders, maar ze halen heel sterk het 5e gebod erbij en de dominee enz.. Als wij niet naar hen luisteren dan willen ze gesprekken met ons en de dominee want ze voelen zich nog verantwoordelijk. Ik ben inderdaad nog niet ver met mn studie, maar dat is mijn verantwoordelijkheid (vind ik, vinden zij niet..) en mn vriend heeft ook nog niet lang een baan, maar hij heeft er in ieder geval één! Dus zo wordt het heel complex allemaal.. en heel moeilijk ](*,)
Ik begrijp ook echt niet waarom ze vasthouden aan dat 5e gebod. ze blijven maar zeggen dat ze 'nog zoveel verantwoordelijk voor ons hebben' etc. Het is zo onbegrijpelijk!

Ze vinden dat ik niet ver genoeg ben met mn studie en verder zeggen ze dat ze het 'onverantwoord' vinden, maar zonder echt goede, duidelijke redenen. En ze zijn bang dat we geen geld genoeg hebben, maar mn vriend heeft een gewone baan en ik heb voor een student ook geen slecht bijbaantje. En natuurlijk hebben we zelf ook zitten rekenen etc. Dan weten ze weinig terug te zeggen, maar accepteren doen ze het niet. Volgens ons is het ook meer een gevoelskwestie!
Het eerste jaar van mn studie heb ik ook onder rotomstandigheden gehaald (heel veel pijn, weinig energie, zat totaal niet goed in mn vel etc..) Maar dat begrijpen mn ouders niet, die zijn veel te bang dat ik het niet ga redden. Mijn verantwoordelijkheid toch? Zij vinden helaas van niet.

Ouders maken nog steeds toespelingen dat we toch wel naar hen moeten luisteren etc.
Dus nu gaan we eens goed nadenken hoe we tegen hen gaan zeggen dat we toch echt niet naar ze gaan luisteren en dan op zo´n manier dat ze het echt niet in hun hoofd halen om toespelingen etc. te blijven maken.. :-k
Maar tegelijkertijd willen we niet teveel kapot maken binnen het gezin zeg maar.. maar zoals het er nu uitziet is het wel een beetje de verwachting. Gelukkig heb ik ook nog superlieve schoonouders en natuurlijk een lieve vriend
Het wordt nu als het ware doodgezwegen en mn ouders wachten tot wij toe gaan geven.
Belachelijk natuurlijk, maar hierdoor is wel de situatie ontstaan dat, als wij niet luisteren zeg maar, en dat duidelijk zeggen, het dan een rotsituatie wordt.. ](*,) Nu even moed verzamelen om heel direct en duidelijk te zijn!
(En álle mogelijke consequenties te durven dragen :-& )

@Dine, nu ik dit zo allemaal nog eens las is het zo vreemd en oneerlijk. Wat duidelijk naar voren komt is dat jou ouders heel erg ver willen gaan om jou bruiloft tegen te houden, bij het (sorry) onbeschofte af. Ik vind het echt naar voor je, het is ongelofelijk.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 06 apr 2009 16:19

*hug* voor dine!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 apr 2009 20:38

NdW schreef:*hug* voor dine!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 apr 2009 20:47

LeChat schreef:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 06 apr 2009 20:52

Gerdien B. schreef:
LeChat schreef:

Rienuku

Berichtdoor Rienuku » 06 apr 2009 21:13

Tjonge... dat is niet niks!

Sterkte Dine!!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 06 apr 2009 21:29

Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 apr 2009 08:34

Gerdien B. schreef:
LeChat schreef:

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 07 apr 2009 09:39

8>) *hug* voor dine

MissDiamond
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MissDiamond » 07 apr 2009 11:35

Hoi Dine,

Ik ben nieuw op dit forum,
Ik heb je verhaal gelezen en ik wil je sowieso veel sterkte wensen!
Jij hebt je best gedaan om je trouwplannen netjes bij je ouders over te brengen, dus die dreigende gezinsscheuring is echt niet jou schuld!
Kun je je ouders niet duidelijk maken dat dit gedoe rondom jullie trouwplannen VEEL MEER negatieve effecten heeft op je studie?
Laat je niet tegenhouden door je ouders hoor, als je eraan toe bent om te trouwen kun je dat maar beter gewoon doen, het is je goed recht, uiteraard :wink:

Veel sterkte! 8>)

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 07 apr 2009 19:18

Vreselijk DIne! Heel veel sterkte voor jou en je vriend!!
*Big Hug!!*

*Annette*
Majoor
Majoor

Hoe vertel je je ouders dat je wilt gaan trouwen?

Berichtdoor *Annette* » 07 apr 2009 19:31

Vreselijk Dine, wat moeilijk moet dit voor jou en je vriend wezen!
Hou je het nog wel een beetje vol? Hoe gaan de weekenden thuis?
Een dikke *hug* en heel veel sterkte 8>)
Wat de toekomst brengen moge........

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 07 apr 2009 22:18

Herkenbaar ,

Soms gaan ouders gewoon te ver in de opvoeding, bescherming van hun kind en dan ook nog in naam van het geloof !

Mijn schoonouders zullen mij vast niet de ideale schoonzoon vinden, omdat ik zo wie zo niet uit de gereformeerde gemeente kom ( alhoewel heel oorspronkelijk wel :mrgreen: ) en hebben wat dat betreft toch wel een stempel op onze voorbereidingstijd gedrukt ! van het begin af aan toen we verkering kregen waren we het beide er over eens dat we 1 kerk zouden kiezen. Mijn vrouw voelde zich toen niet echt thuis in de GG. Ik zelf kom van de hervormde kerk en in de plaats waar we elkaar leerde kennen zouden we zeker naar de Ger. Bond zijn gegaan omdat we ons daar allebei in konden vinden.

mijn vrouw was al een jaar of 8 het huis uit en ik een jaar of 5 , ik denk dat je jezelf dan wel zelfstandig kan noemen. Toen we samen op vakantie wilden met mijn ouders mee mochten we niet samen in 1 tent slapen van mijn schoon ouders en daar kwam nog een hele rel over. Dat was de kat op het spek binden, maar wel zagen elkaar wel elke avond moe uit het werk in een echte kamer, met een bed, dikke muren, etc. is dat dan geen verleiding.

De vakantie is dus gewoon doorgegaan, want zij bepaalden tenslotte niet ons leven. In de vakantie hebben we besloten om ons te verloven. en van uit een ver vakantie land hebben we toen allemaal vakantiekaartjes gestuurd met . We zijn verloofd. etc. etc. Dat viel natuurlijk al helemaal uit de smaak want ik had eerst toestemming moeten vragen aan mijn schoonouders.

Ook qua kerk waren ze het niet eens met onze keuze. want ze hadden mijn vrouw al ingeschreven in de Ger. Gem. van onze woonplaats waar we gingen trouwen. Dat hebben we dus even terug gedraaid, Behoorlijk onbeschoft om iemand die al zoveel jaar het huis uit is ,en ruim volwassen is trachten te dwingen zo iets te doen.

Toen we gingen trouwen hebben ze zelfs de Attestatie achterover laten drukken buiten mijn vrouws wetenschap om , zonder een attestatie kon de dominiee ons niet direct trouwen en kwam er dus een vertraging in het huwelijk.

Dat men zover gaat om een dochter te behouden voor de enige ware kerk is natuurlijk te zot voor woorden. Het is goed als je iemand opvoedt in een bepaalde leer ./ levensovertuiging / stroming. etc. maar men moet wel accepteren dat kinderen op een gegeven moment eigen beslissingen nemen.

Ook bij het dopen van onze zoon kwam men niet na afloop koffie drinken omdat men overtuigd was dat men mijn verjaardag zou vieren, wat absoluut niet zo was. men wilde niet onnodig reizen op zondag , en de rustdag respecteren,

Uiteraard is dat hun goed recht maar toen ik vroeg wat ze dan bij mijn schoonzus gingen doen , zeiden ze koffie drinken ...

Dat heeft bij mij de deur dicht gedaan, Ik heb totaal geen gevoelens meer voor mijn schoonouders vanwege het totale disrespect wat getoond is naar onze kant toe tijdens de voorbereiding van ons huwelijk en daarna. Ik hou het dus ook geen dag met ze uit, Als we er zijn zorg ik wel dat ik een boodschap moet doen ofzo. om er even tussen uit te knijpen. En Over geloofszaken hoeven ze helemaal niet aan te kloppen omdat hun visie toch de enige ware is. Ik merk nog steeds dat ze het liefste willen dat hun dochter doet wat hun het beste lijkt, En soms hoor ik nog wel eens dingen dat ik denk dat ze hun eigen dochter niet respecteren omdat ze bv een lomschool heeft gedaan ... so what .. ze heeft voorlopig toch wel geschopt tot ZVér iets waar ze terecht trots op kan zijn . En ze is niet meer op haar mondje gevallen wat natuurlijk ook niet in goede aarde valt.

Het zijn haar ouders , en voor mijn vrouw ga ik mee op fam. bezoekjes maar als ik ze niet zie is het mij ook goed. de afgelopen jaren zijn we alleen maar sterker geworden met elkaar , en trekken we ons eigen plan en vechten we voor onze eigen problemen die we hebben en toch niet begrepen worden door ouders.

Wat ik er mee wil zeggen is , dat het niet leuk is als je op deze manier (schoon) ouders krijgt, en dat ouders ook moeten leren kinderen los te laten want de tijd dat ze thuis woonden is voorbij. Echter als er geen respect komt van een kant dan beschadig je daar veel mee. Heel veel. ...

Als je echt van iemand houdt, samen één bent en samen voor God kiest, (en samen voor één kerkgenootschap ) dan bindt dat je en maakt je sterk , hoe vervelend de omgevingsfactoren ook zijn, dat overwin je dan !

Terug naar “Archief”