Boaz schreef:Met mijn opmerking dat God alles al gedaan heeft, bedoel ik dat God al voorzag in het Volmaakte Offer, nog voordat iemand daar om vroeg.
De verantwoordelijkheid van de mens is het maken van een keuze: voor of tegen God en het offer van Jezus, een middenweg is er niet.
Jezus zegt (triest genoeg tot een kerk!) in Openbaring: Zie, ik sta aan de deur en ik klop.' Jezus forceert de deur niet, Hij vraagt ons of Hij binnen mag komen. En ja, als God ons vraagt ons te bekeren, dan geloof ik ook dat dat kan.
Okee, dat Volmaakte Offer is gebracht. En nu moet "de mens" kiezen. Dat is de verantwoordelijkheid van "de mens".
Daarnaast zeg je dat Jezus de deur niet forceert. Hij vraagt ons of Hij binnen mag komen.
Dat lees ik niet in de tekst van Openbaringen. Je haalt het eerste deel van de tekst aan maar er staat meer......."Indien(!!) iemand mijn stem zal horen en de deur opendoen"...
Hij zegt hier niet "aan wie het evangelie verkondigd wordt". Hij heeft het over "Zijn Stem horen".
Maar misschien vindt jij dat wel hetzelfde? Misschien vindt jij wel, dat het evangelie met natuurlijke oren horen hetzelfde is als Zijn Stem horen?(Dat is dus een vraag aan jou) Dan kan ik ook begrijpen, dat je de verantwoordelijkheid in de mens legt.
Zoals jij het stelt, koppel je wat God gedaan heeft en wat de mens als antwoord daarop moet doen, van elkaar los.
Zo in de zin van:....God heeft dit gedaan en daar moet de mens nu op reageren. Die reactie valt volkomen onder de verantwoordelijkheid van de mens. God heeft alles gedaan. Nu moet de mens kiezen.
Die idee wordt versterkt door hoe je de tekst uit Openbaring gebruikt en door wat je daarna in je laatste zin zegt. Jezus klopt en nu moet de mens kiezen. Als God iets van ons(de mens) vraagt, dan geloof ik ook dat (de mens) dat kan.
Ik zet er speciaal even (de mens) tussen.
Op die vraag heb geen antwoord gegeven.
Die staat dus nog open

.
h.g.
Learsi