ADD

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Re: ADD

Berichtdoor *Annet* » 18 jun 2011 22:55

Wil nog even terugkomen op die tics.

Heb nl. het idee dat dat ook bij die aandachtstekort stoornis hoort. Als iemand gekke bekken gaat trekken bijv. wordt er naar hem/haar gekeken en krijgen ze weer aandacht. Die van mij begon ook al van die rare gezichten te trekken, zomaar ineens, als we es rustig aan tafel zitten. We hebben hem meteen dringend verzocht daarmee op te houden omdat ie op die manier veel gelijkenis vertoonde met .... die ook altijd zo doet. Die ..... heeft ook ADHD en probeert op zoveel mogelijke manieren aandacht naar zich toe te trekken oa met rare bewegingen.
ja, dat is mijn mening dan he.....

wervelwind
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wervelwind » 20 jun 2011 16:06

Tics zijn wat anders dan manieren om aandacht te krijgen.
Een tic is een plotselinge, onwillekeurige, snelle, herhaalde, niet ritmische motorische beweging of vocale uiting. Een persoon met een tic heeft het gevoel deze tic moeilijk of niet te kunnen tegen houden, de tic wordt ervaren als onbedwingbaar.
Tics kunnen bij ADHD horen, maar het kan ook gewoon bij de kindertijd horen.

Aandachtstekortstoornis wil zeggen dat de persoon in kwestie concentratieproblemen heeft (dus moeite met het richten van zijn aandacht) en niet dat hij een tekort aan aandacht van de omgeving heeft en hierdoor maar op allerlei manieren aandacht gaat vragen.
Als De Hersenen Deinen

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 20 jun 2011 19:19

Mijn kind doet bij tijden heel raar om aandacht op zich te vestigen. Gewoon puur uit verveling, als ik het zo bekijk.

Wij gaan nu over op concerta 36 mg, ben benieuwd of dat effect heeft.

wervelwind
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wervelwind » 20 jun 2011 21:04

Op zich herken ik dat wel. Bij mij was het meer dat ik dat uit impulsiviteit deed (gelukkig DEED want bij mij is uiteindelijk strattera goed aangeslagen).
Hoop voor je dat die concerta goed helpt!
Als De Hersenen Deinen

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 21 jun 2011 18:46

@Jut: ik hoorde eens iemand zeggen: 'iets' wordt een probleem als je er last van hebt. Ik vond dit een hele nuchtere uitspraak.

Speedlion
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Speedlion » 29 jun 2011 09:38

Max schreef:@Jut: ik hoorde eens iemand zeggen: 'iets' wordt een probleem als je er last van hebt. Ik vond dit een hele nuchtere uitspraak.

Heb ook ADHD (en daarnaast ook Autisme (asperger))

Ikzelf heb bijna geen tics meer... alleen nu en dan, maar dat is van tijd tot tijd...
If there's no pain and suffering in the world, what would be the difference between heaven and earth?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 08 aug 2011 22:00

Concerta 36 mg sloeg aan! We zijn daarbij nog een ritalin gaan geven, die werkte ook goed. Daarna heb ik besloten helemaal op ritalin over te gaan (is gratis) en het gaat goed! (2 x 15 mg en dan nog 1 x 10mg)Hij speelt zoals hij nog nooit gedaan heeft. Al het speelgoed dat hij de afgelopen jaren heeft gekregen komt om de beurt te voorschijn en niet voor 5 minuten maar heeft gister met geduld een paar uur bezig geweest om de racebaan op te zetten. Wel vind ik het lastig om de tijd in de gaten te houden maar we gaan er van uit dat er strax een beter ritme is als de vakantie voorbij is. We zijn echt heel blij!!

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 09 aug 2011 12:24

fijn!!, heerlijk he dat gespeel

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 09 aug 2011 18:27

Wat fijn Annet, dat de Ritalin lijkt te werken! Heeft hij last van erge rebound als je de tijd niet in de gaten houdt? Anders een wekkertje/telefoon zetten?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 10 aug 2011 07:20

Die rebound is wel merkbaar, daardoor heb je door dat het alweer paar uur verder is! Time flies. Hij schaamt zich er voor dat ie die pillen gebruikt en ADHD heeft dus het moet ook nog wat in het heimelijke gebeuren als we ergens zijn/er iemand is.

We gaan vandaag weg dus niet vergeten een strip mee te nemen, die laat ik dan maar in de auto leggen voor mijn vergeetachtige momenten. Nu, in de vakantieperiode breng ik hem ontbijt op bed met pil, is ie al in veel betere doen als hij beneden komt.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 10 aug 2011 07:42

Hey, Annet, wat gaaf om te lezen, dat hij er zoveel baat bij heeft!

Je kunt inderdaad een standaard alarm in je telefoon zetten. Ik weet niet, hoe oud hij is, maar misschien kan hij dat zelf ook gaan doen. Is er misschien vanuit het ziekenhuis iemand, waar hij mee kan praten, die hem kan helpen er mee om te gaan? Want het is volgens mij wel zo, dat als ze leren zelf verantwoordelijk te zijn voor de medicijnen, het uiteindelijk makkelijker wordt. Is natuurlijk een proces. Voor sommige chronische dingen heb je daar een aparte verpleegkundige voor in het ziekenhuis, die je kind helpen bij acceptatie en het innemen van de medicatie, enzo.

Hopelijk ziet hij snel in, dat hij niks minder is of raar is. Hij mist gewoon een stofje en moet dat aanvullen. Moet iemand met suikerziekte ook, anders kan hij/zij niet functioneren. Hij is wat dat betreft echt niet uniek of raar! Nu moet hij dat alleen zelf leren inzien 8)

Echt superfijn om te lezen! Geniet van zo'n heerlijk spelende zoon. Hopelijk ervaart hij nu zelf ook, dat hij beter in zijn vel zit!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 aug 2011 11:12

@Annet: mijn broertje had dat ook hoor, dat hij zich schaamde voor zijn ADHD en de medicatie. Komt bij dat jouw zoon ook in een moeilijke leeftijd zit he! Veel sterkte en succes :)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 10 aug 2011 19:04

LauraC schreef:@Annet: mijn broertje had dat ook hoor, dat hij zich schaamde voor zijn ADHD en de medicatie. Komt bij dat jouw zoon ook in een moeilijke leeftijd zit he! Veel sterkte en succes :)

Of die van ons zich ervoor schaamt weet ik niet.
Hij zegt op school gewoon dat ie adhd heeft, en med. heeft ie mee naar school. Weten ze ook gewoon in de klas. Dus schamen denk ik niet, hij is zoveel beter als ie ze inneemt.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 aug 2011 20:14

Toen mijn broertje schoolgaand was (10 jaar geleden was 'ie klaar), was ADHD nog niet zo 'ingeburgerd' als het nu is en werd hij enorm gepest ermee.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 aug 2011 06:46

Het wordt inderdaad steeds 'normaler'. Mijn leerlingen met ADHD zeggen het gewoon in de klas en iedereen vindt dat gelukkig de normaalste zaak van de wereld.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Terug naar “Archief”